Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3252
Hei!

I går la jeg ut en tråd der jeg lurte på hvordan man "hacket" admin passord.
tilslutt hjalp ranvik meg og jeg fant ut passordet.

i dag kom IT ansvarlig å oppsøkte meg midt i timen. han viste meg et ark der det sto forskjellige ting jeg har gjort på pcn.

her er et screenshot av alle kjørende prosseser. hvilke av disse kan overvåke pcn min?

thanks!
Vet ikke... Men BTTray og BTSTAC er bare å fjerna fra oppstart, du har samme pc som meg vil jeg tro, har å skole pc, regner med det er samme i (nesten) alle fylkene... De er for styring av Bluetooth ellns shit.
Og det er plass til BT modul, men er ikke installert.
Yo.
Antivirusprogrammet avslører mye.
hvile prosseser er det VLK?
Sist endret av bamsetid; 21. august 2009 kl. 17:12.
kjør hijackthis, space ut alt. så alt dritt blir borte. så tenker jeg du ser det veldig lett.
Btw, når det gjelder spørsmålet ditt...

Ja, PC'n din blir overvåket. Dette er nytt i skoleåret 09/10 ettersom mange spiller/spilte i timene.

Iværtfall på vår skole, å mange andre fylker.
Pc'ne har vært overvåket siden 2007, sjekk kontraktene dere har skrevet under på
Alt blir monitort. ble tatt av it-læreren min mens jeg drev med suspekte ting og han tok meg ut på gangen da jeg var yngre
Hvordan beskytte seg mot dette?
Sitat av Totoro Vis innlegg
Pc'ne har vært overvåket siden 2007, sjekk kontraktene dere har skrevet under på
Alt blir monitort. ble tatt av it-læreren min mens jeg drev med suspekte ting og han tok meg ut på gangen da jeg var yngre
Vis hele sitatet...
Sto ikke noe i kontrakten jeg skrev skoleåret 08/09...

Men derimot en kompis som gikk ut av 10'de klasse et år etter meg, har det i kontrakten, vi ble ikke overvåket skoleåret 08/09.
Jeg går på skole i Troms fylke, de som er treg?
Blitt helt idiotisk hele systemet , hva faen har de med hva du gjør på pcen ? Skole eller ikke ass. Glad jeg ikke går VGS lenger for å si det sånn. Hadde blitt endel sabotasje av adminkontoret med mer for å si det slik
Når dere sier at skolepc'ene blir overvåket, dette gjelder bare på skolen? Eller gjelder dette også når vi er hjemme og er koblet til et annet nett?
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Blitt helt idiotisk hele systemet , hva faen har de med hva du gjør på pcen ?
Vis hele sitatet...
Blitt? Det var da ganske idiotisk å gi pc'er til alle elever i utgangspunktet.
Henger meg på denne tråden. Kan du poste bilde av hele taskmanager?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Butchern Vis innlegg
Blitt? Det var da ganske idiotisk å gi pc'er til alle elever i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Uenig i den der. Det som ER idiotisk er å gi PC til alle elever, for så å pålegge lærere og andre ansatte ansvaret med å spionere på dem. Så mye som det terpes på "læring på eget ansvar" nå for tida synes jeg det er svært lite logisk å innføre en sånn grad av overvåkning og begrensning. Så lenge den det gjelder ikke forstyrrer andre, hvorfor bry seg?
Sist endret av robhol; 24. august 2009 kl. 19:57.
Sitat av Asoke Vis innlegg
Når dere sier at skolepc'ene blir overvåket, dette gjelder bare på skolen? Eller gjelder dette også når vi er hjemme og er koblet til et annet nett?
Vis hele sitatet...
Gjelder ikke vist du sitter hjemme...

De logger bare hva som skjer så lenge du er logget på skolens domene.
Står i kontrakten vår at de ikke kan overvåke eller plukke opp data fra internettene uten av vi har gitt tillatelse til det. Det eneste unntaket er om du er mistenkt i en politisak, gjennom skolen. Loggeprogrammet vi har heter Audit 3ami, eller noe i den duren (Nord-Trøndelag fylkeskommune.) Programmet har en "kikkert" i hjørnet på skjermen som logger alt du gjør og tar bilder av skjermen ved jevne mellomrom å sender det til serveren på fylket. Loggene er det kun IT-ansvarlig på skolen som har tilgang til, å kan kun åpnes viss jeg personlig vil se loggen eller faglærer vil se, etter logging på en prøve med misstanke om juks. Loggingen er kun aktiv på prøver, eller når logging er annonsert.

Prosessene som kjører i programmet er:
Evl.exe
Hostsw.exe
Sw.exe
Går et greit å bare kutte prosessene? Hvis man er på noe ''ulovlig'' i friminuttene, blir det sett på da?
Sitat av VLK Vis innlegg
Yo.
Antivirusprogrammet avslører mye.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, kjører du symatec på skolepcen så syncer den opp mot skolens server hele tiden. Det kan du slå av enkelt ved å trykke på antivirus programet
Jeg tror ikke han har overvåket PC-en din, men derimot den ulovlige trafikken du har gjort med passordet du knekte!
Det er jo heller ikke utenkelig at IT-karen er en flittig bruker her inne heller, slik at han sjekket etter når han så tråden.
Eller avinstallere symantec. Ja det har passord men gjett hva det er. Symantec!
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Eller avinstallere symantec. Ja det har passord men gjett hva det er. Symantec!
Vis hele sitatet...
hmmm, jeg husket å ha lest gjennom regler og sånt tull på papiret og kom over at elever har ikke lov til å avinstallere programmer som var der fra før.
hmmm har jeg rett eller?
Du har rett, vi har ikke lov til å tukle med noen av programene som allerede er på pcen, derimot det å overvåke pcene, som lærerne har sakt de nå kan på vår skole, kan jeg ikke huske sto i kontrakten.
Jeg slenger inn ett lite spørsmål her nå, som jeg vet har vært stilt flere ganger her på NFF, men jeg føler ikke jeg har fått ett helt konkret svar: Har de LOV til å overvåke oss?
Jeg har lest NØYE gjennom leiekontrakten til skolepc'en, og det står overhodet ingenting om overvåking. Da trodde jeg ikke egentlig de hadde lov..
Så lure jeg på om skolens IKT horer kan spore IP addressen til skolePCen hvis dem f.eks var innom NFF for å se på hva elever skrev på topic osv, kan de da bare trykke på bruker navn våres også gjøre noe fancy greier slik at de får hotmail addressen til den brukeren også finne om han/hun går på den skolen de jobbe på?? (fordi de har da hotmail addresset mitt) Hvis dem vet at jeg går på den samme skolen de jobbe for kan de da bare spionere på meg gjennom IP addresset når jeg er hjemme å driv med PCen eller så kan de bare gjøre når jeg er på skolen og bruke skolens nettverk?

De har sikkert 100% ikke lov til å overvåke oss når vi er hjemme, men hvordan kan man finne ut om noen gjør det da???
(hvis det sku skje)
Sist endret av ozzfest; 26. august 2009 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ozzfest Vis innlegg
Så lure jeg på om skolens IKT horer kan spore IP addressen til skolePCen hvis dem f.eks var innom NFF for å se på hva elever skrev på topic osv, kan de da bare trykke på bruker navn våres også gjøre noe fancy greier slik at de får hotmail addressen til den brukeren også finne om han/hun går på den skolen de jobbe på?? (fordi de har da hotmail addresset mitt) Hvis dem vet at jeg går på den samme skolen de jobbe for kan de da bare spionere på meg gjennom IP addresset når jeg er hjemme å driv med PCen eller så kan de bare gjøre når jeg er på skolen og bruke skolens nettverk?

De har sikkert 100% ikke lov til å overvåke oss når vi er hjemme, men hvordan kan man finne ut om noen gjør det da???
(hvis det sku skje)
Vis hele sitatet...
Au.. *titegn*
Ja, de har lov til å overvåke oss, vel og merke på skolen, med kikkert i hjørnet.
Hvis du blir overvåket hjemme er det ikke lov, hva du gjør på fritiden er regnet som privatliv, hvis du blir overvåket si ifra at det skal du ikke ha noe av.
Jeg trodde da virkelig ikke de hadde lov til å overvåke oss uten å gi beskjed om at de gjorde det, men da må jeg ha tatt feil..
hmm jaha, men siden jeg da er ganske noobish med Pc programmer og greier så bli det jo vanskelig for mæ å vite om noen driver med å overvåke meg da :/
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Iallefall når jeg jobbet i skolesektoren i tromsø kommune overvåket vi aldri i realtime, men vi hadde filter som slo ut på "interessante" sider, mao dersom noen hadde høy aktivitet på en webside som var høyst uønskelig kom dette opp i loggene, med tilhørende brukernavn.

Ellers har de IT-ansvarlige på skolene fint lite oversikt over slikt, dette gjøres sentralt, men IT-ansvarlige kan jo bli informert om slikt for å ta det opp med den respektive eleven\læreren.
Altså, i kontrakten din står det antageligvis lite om overvåking, men det står "i følge skolens datareglement" som betyr at du også er bundet av alt som står der. Forandringer i kontrakten skal godkjennes av begge parter, men skolen kan forandre reglementet så er alle deres problemer borte. Ikke tro at dere har så alt for mye å si. og dessuten tviler jeg på at noen blir avlyttet hjemme, siden du er på et separat nett og hvilken lærer ville risikert jobben/ha kunnskapene. Når du er hjemme er nok ITansvarlig hjemme han og.
Du kan stoppe symantec fra å starte hvis du går i msconfig og huker av symantec av på lista over oppstarts programmer. Det fungerte i hvertfall med trend micro på min skolepc.