Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2567
Jeg vurderer å reise til Kina i sommer. Men er det noe spessielt jeg da må huske på? I forhold til visum og sånn? Skal bo hos en kamerat.

Vurderer å bruke travelpartner.no for å skaffe flybilletter og skal være der i ca 3 uker.
Kina. Informasjon om visum fås ved å kontakte Kinas ambassade i Oslo. Norske borgere trenger ikke visum til Hong Kong og Macau.
Vis hele sitatet...
Hentet fra http://www.aftenposten.no/reise/deba...cle1710404.ece

Ellers:

http://www.landsider.no/land/kina/
http://vgd.no/forbruker/reisetips/te...-hjelp-og-tips

Var ikke verre enn et kjapt googlesøk.
takk for linkene. Men er det noen som har personlig erfaring med detter her og vet hvor lang tid det tar å skaffe visa?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
takk for linkene. Men er det noen som har personlig erfaring med detter her og vet hvor lang tid det tar å skaffe visa?
Vis hele sitatet...
usikker på kina, men når jeg skulle til india var det rundt 1mnd.
det finnes firma som ordner alt for deg på en uke eller to, om det haster.

http://www.visumservice.no/ f.eks
takk for linken somnium. hjalp veldig. men vet du om denne siden er til å stole på?
Sist endret av sixfeetunder; 25. mai 2010 kl. 21:18.
Jeg skal også til Kina i sommer. Visum trengs, men er ikke helt sikker på hvor lang tid det tar for å ordne det.
Så lenge dere bare er der på turistvisum så er det ikke så mye mere dere trenger å tenke på. Anbefaler å ta en kopi av både pass og visum i tilfelle rottefelle, dette kan være veldig nyttig om man skulle miste passet. Skriv ned adressen på stedet du bor og ha det på deg hele tiden; ingen snakker engelsk der når man trenger det.

Visum burde dere begynne å ordne så fort som mulig.

中国欢迎你!
Visum kommer helt an på deg og hva du skal der og hva du jobber med. Er du student og skal på besøk til en kamerat så er det best om du får et brev av kameraten din som sier at han inviterer deg til å bo hos han, et brev han skriver under på og som har adressen hans. Dette brevet legger du ved søknaden om turistvisum. Det kan faktisk ta opp til 2 måneder å få igjennom en visumsøknad til Kina, men dette er som oftest tilfelle dersom du ikke har en adresse (til en kamerat eller et hotel du skal bo på) å oppgi på søknaden, dersom du har tenkt å være der lengre enn et turistvisum tilsier, dersom du arbeider som journalist eller i media osv osv osv.
takk for tilbakemeldingene. skal prøve å få ordnet det fort.
Verdt å merke seg at ambassaden ikke aksepterer at du sender søknad i posten. Pass, søknad etc må leveres på ambassaden i Oslo (som har åpent mellom 11 og 15 eller noe sånn).

Vi fikk imidlertid lov til å sende noen andre for å levere søknaden, og etter at de opplyste om at de nå har laget en ny søknadsmal (i tiden mellom vi printet, fylte ut og sendte papirene til oslo med posten) aksepterte de faktisk at hun vi sendte (søsteren til kjæresten min) fyller inn opplysningene på det nye skjemaet.

Du bør også tenke på om du vil ha en eller to (eller flere) innreiser til Kina. Skal du f.eks en tur innom Hong Kong trenger du dobbel innreise.
Ta med et kart Er vel ganske lett å gå seg bort, og er vel ikke akkurat enkelt å spørre folk om veien der borte? :P
Du søker på pass rett opp i gata fra Vindern t-banestasjon, litt vanskelig å få øye på egentlig, men er kanskje 60-100 m opp i gata.
Dere som skal til Kina i sommer. Hvor skal dere, hvorfor og når reiser dere? Bare av nysgjerrighet.

Jeg skal også til Kina i slutten av Juli, for å jobbe som engelsk lærer. Arrangert av en organisasjon som heter X-Plore.
Når det gjelder visum så kan du ikke sende det via i post, men må leveres personlig. Dog man kan få andre til å levere søknaden for seg på den Kinesiske ambasaden i Oslo. Behandlingstiden kan/bør ikke ta mer enn 2 mnd, siden søknadsfristen for påmelding til dette programmet er 30 Mai.
Dette er da et "F Visum" hvilket innebærer at jeg kan:

-Jobbe i Kina gjennom programmet i 6 mnd
-Få lommepenger underveis
-Reise rundt i Kina under feriene.

Kan ikke ta andre jobber enn den jeg får via programmet, eller få full lønn.

(kilde: X-Plore )

Regner med at alle typer visum tar like lang tid å få godkjent.

Lykke til.
好运
hao yun
Sist endret av Yutao; 26. mai 2010 kl. 17:24. Grunn: la til kilde
er det noen som har erfaring med travelpartner.no? For det er de jeg mest sansynlig kommer til å kjøpe billetter av.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
takk for linken somnium. hjalp veldig. men vet du om denne siden er til å stole på?
Vis hele sitatet...
En kompis av meg jobber for visumservice og jeg kan bekrefte at de er seriøse
Sitat av Lycan Vis innlegg
Dere som skal til Kina i sommer. Hvor skal dere, hvorfor og når reiser dere? Bare av nysgjerrighet.
Vis hele sitatet...
Jeg skal reise i rundt august-september til Thailand først en måned, og så videre til Kina hvor jeg skal jobbe som engelsklærer slik som deg(bare at jeg ikke er tilknyttet et program). Reiser ditt fordi jeg var der et år i fjor på skole og ble forelsket
er det noen som har erfaring med travelpartner.no? For det er de jeg mest sansynlig kommer til å kjøpe billetter av.