Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1808
Jeg satt nå her og tittet på websjappa til apple og så slo det meg at de har en modell som de kommer til å slippe på et tidspunkt. For at dere skal forstå tankegangen min, må dere bli med på en reise i tid og rom hvor dere kan lære mye spennende om utrydningstruede dyrearter og global oppvarming. Stig ombord i den magiske traileren!

Okei. MacBook Pro ble lansert og folk synes navnet var idiotisk. Litt mer mening gir det når man ser på apples bærbare serie nå:
MacBook & MacBook Pro

Så har vi de stasjonære. Der har vi følgende:
Mac mini, iMac og Mac Pro

Mac mini har ca null etterkonfigurasjonsmuligheter for en moderat flink bruker (de fleste av oss mer... entusiastiske trailerpassasjerer klarer det nok, men også for oss vil den ha for lite plass å jobbe med). Enda verre med iMac, skjermen er praktisk talt sveisa fast i maskinen og det skal godt gjøres å bytte ut deler når den er kjøpt. Fine maskiner, sier ikke noe på det, men de mangler litt for de av oss som liker å bytte ut hardware selv.

Så har vi den nylanserte Mac Pro. Basiskonfigurasjonen er to Xenon CPU-er med dualcore. Det betyr, trailerpassasjerer, at vi ender opp med FIRE CPU-kjerner for BASISMODELLEN. Og det er ikke mulig å konfigurere det vekk heller, her får du noe som kan regne ut nok primtall til å fylle et badekar med uansett om du vil ha det eller ei (hvorfor et badekar, kan du spørre? Jeg hater folk som spør spørsmål.)

Apple hadde i G5-perioden muligheter for enkeltprosessorer i G5-en, så dermed kan jeg bare anta at de fjernet den fordi de hadde noe nytt på gang. Jeg gjetter på at maskinen kommer til å hete "Mac" eller noe tilsvarende enkelt, og at den vil være mer eller mindre en towermaskin med "vanlig" kabinett og oppgraderingsmuligheter. Hvis gjetningen slår feil og alle leser denne om tjue år og sier "AHAHAHAHA SE PÅ IDIOTEN SOM IKKE GJETTET AT APPLES NESTE MODELL VAR EN SELVBEVISST ENTITET SOM VILLE KONVERTERE MENNESKEHETENS BLOD TIL SMØREMIDDEL FOR DENS MASKINERI" så får det være. Noen må spekulere vilt.
Jeg har liten interesse for Apple(fanget i vinduer) unntatt iPodene dems, og vil heller ikke stille spørsmål. Men _TO_ Xenon CPU-er? Halleluja og velsådet! Kall meg en noob og dypp meg i saltsild, men jeg blei rettogslett overrasket. Kanskje det blir mac i framtiden?
Tjaaaa... vet ikke jeg moynerl, ser hva du mener, det kan på en måte virke som det mangler en lett oppgraderbar konsumentmodell, men... har ikke helt den store troen på det, siden det krasjer litt med mac-"filosofien" der alt (ihvertfall konsumentmodellene - er ikke sikker på hvor oppgraderbare powermac/mac pro'ene egentlig er jeg? Men i alle fall - disse er jo proffmaskiner, og da er det vel større sjanse for at brukerne også vet hva de gjør når de kjøper oppgraderinger) skal være ferdig fra fabrikk, og dermed 100% garantert være støtta og funke fett.
Sist endret av atomet; 9. august 2006 kl. 00:29.
Trenger ikke være consumermodell egentlig, er sikkert mange som trenger litt spesialisert hardware som IKKE vil ha fire CPU-kjerner til formålet. Men joda, vet om Apples filosofi på det der.
@hedning: vel, det har faktisk lenge vært 4-kjerners powermacer, det er mindre ytelsesøkning nå i denne omgangen enn det var når den forrige oppgraderingen kom (fra 2x2,7ghz G5 til 2x2,5ghz G5 Dual core) Men nei, man kødder ikke med en powermac, det er solide saker.

@moyner: vel, det måtte vel heller i såfall bli at det ble større spesialiseringsmuligheter på applestore da, da vil det jo passe mer med applefilosofien.

Men hva for en tulling skal det være som ikke vil ha 4 kjerner?
Sist endret av atomet; 9. august 2006 kl. 00:35.
Sitat av atomet
Men hva for en tulling skal det være som ikke vil ha 4 kjerner?
Vis hele sitatet...
Er vel mer snakk om økonomi enn vilje her
Jeg har en 20" LCD-skjerm som jeg gjerne vil bruke til mine senere pcer, så dette utelukker egentlig å kjøpe en iMac. Så da hadde jeg håpet på en billig-mac pro, en med bare én CPU (2 kjerner). Ingen vanlige dødlige mennesker trenger 2 CPUer (4 kjerner). Prisen er aaalt for høy for at noen vil velge den, om man da ser bort i fra bedrifts markedet. Så da blir det vel en mini på meg senere, men ikke før det kommer FrontRow med tv-støtte
jeg er da absolutt dødelig og kan godt tenke meg 4 kjerner...og akkurat nå lurer jeg seriøst på om jeg skal kjøpe meg ny laptop eller ny stasjonær til jul

(har en 12" G4 powerbook og en amd64 x2 3800+ å leke meg med nå).

jeg tror egentlig ny stasjonær blir veien å gå, så kan amd64-saken bli brukt som server (siden den gamle serveren min ble donert til et rack-prosjekt for litt siden)
Tja.. Denne maskinen ville vel hovedsakelig være for geek/gaming-markedet. Og vi vet jo hvordan det står til med gaming på Mac.

Consumers/Business: iMac/Mac Mini
Pro: Mac Pro

Det kan jo hende de vil satse på gaming markedet. Det er ikke helt utenkelig, de har jo bootcamp, og gaming-markedet er nøkkelen til en ganske betydelig del av forbruker-markedet. Men det virker ikke helt.. "Apple-ish".
Vil tro det finnes en del business-kunder som har behov for en del diskplass internt og PCI-slots som ikke er villige til å betale minimum 20,000 per maskin
ivioyner: aldeles korrekt. Det er derfor det er et marked for leverandører av usb/fw-disker som lacie, maxtor, wd osv..
(og det er derfor igjen det er et marked for ibas og andre mindre lignende aktører)
Det jeg er glad for er at de endelig lanserte en Mac som kom med 1GiB som standard minnekonfigurasjon. Jeg hadde gjerne tatt imot en mulighet for å velge bort en av Xeon prosessorne slik at jeg heller kunne bruke pengene på en skjerm eller mer minne. Så klart, prisen på 21.000 er en grei pris i forhold til det du får med, men den er ikke et gunstig valg for mindre bedrifter(nyoppstartede reklamerbyråer vil kanskje ha det vanskelig med å investere i en Mac Pro) Nå hvis bare Apples PowerBook modeller faller i pris slik at jeg kan kjøpe meg en 12" for en rimelig penge.
12" powerbook er ihvertfall ikke rimelig akkurat nå. hærregud for noen bruktpriser.
Mac Book Pro kommer jo heller ikke i 12", så da må du i så fall kjøpe Mac Book med 13,2"...
En kompis har faktisk akkurat solgt sin 1 (1,1?)ghz 12" powerbook med 768mb ram, 40gig disk for 7000... utrolig hva folk faktisk betaler for en utdatert maskin...

Noe som derimot irriterer meg er at man må opp i 17" for å få 8x superdrive nå, DET er virkelig noe horeopplegg av dimensjoner. Syns også det er litt piss å kutte ut FW800-tilkoblinga på 15".

Menmen, får vel bare få ræva i gir med å sette opp en maskin som stort sett står som filserver, men som også kan brukes til å brenne ut dvd'er, så forsvinner jo mye av behovet for dvd-brenning og eksterne disker for laptopen.
Sist endret av atomet; 10. august 2006 kl. 16:27.