Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 786
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
hallao!
det viser seg at jeg skal begynne på folkehøyskole (sunnfjord fhs om noen lurte) og trenger ett kamera (ettersom jeg skal gå foto og reise). jeg har liten erfaring med kamera, og trenger noe med enkle funksjoner, god bildestabilisator og god linse. har sett på canon 550D og 600D, er det noen som evt har erfaring med disse? takker på forhånd
Begge er kurante kameraer. Hvis du ikke trenger vippeskjermen er det bare å gå for 550D. Kit-objektivet er ofte ikke veldig bra, så jeg ville investert i noen bra objektiver. Hvilken kommer helt an på hva du skal ta bilde av. Bildestabilisatoren ligger vell i objektivet på Canon mener jeg, se etter objektiver med IS.
Jeg har erfaring med begge. Hovedforskjellene gjelder mest for video. 600D har en skjerm du kan vippe ut for bedre synsvinkel i kinkige situasjoner, samt manuell lydkontroll. Bildekvaliteten er den samme, både for foto og video, så dersom du bare skal ta bilder ville jeg gått for en 550D. Selv foretrekker jeg å ta bilder gjennom søkeren, og da er argumentet med skjermen plutselig irrelevant.

Det stemmer at disse kameraene har bildestabilisator i objektivene. Kan anbefale et Canon EF-S 15-85mm IS USM. Dette gir deg god vidvinkel på 15mm og gode portretter på 85mm, og stor fleksibilitet. Tamron har et billigere alternativ (17-50mm) uten IS (tror Tamron kaller det VC) som er mer lyssterkt, men mindre fleksibelt. De har samme modell med VC også, men det skal tilsynelatende ikke være like skarpt.

Angående brukervennlighet så har du mulighet til å kjøre på med full auto og full manuell kontroll - med ulike grader av kompleksitet innimellom. De er med andre ord veldig enkle, men gir deg samtidig muligheten til å vokse.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Trådstarter
gikk for 550D, og jeg er veldig fornøyd med det takker for svar!
Skal du ha en god linse kan du spørre om 50mm 1.8/f i butikken.
Utrolig lett og bra objektiv. 1.8/f gir kjempefin dus bakgrunn, og 50mm er perfekt til standard portretter.
Koster ca 900kr over disk, litt mindre om du finner det brukt på foto.no eller finn.
Objektiv, ikke linse. Plz vær konsekvent hvis du først skal bruke det ene eller det andre begrepet. Samme for meg hva du sier, bare det er objektiv.
Også er det f/1.8, ikke 1.8/f. Det siste blir veldig feil, da det er snakk om en brøk.
Ellers enig. 50mm/1.8 er masse "bang for the buck"!