Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2969
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg har blitt litt imponert av denne gassen nå i det siste.
Jeg så en film av dette og jeg har også blitt vist dette på et kjemiforedrag som jeg var på for noen måneder siden.
Sulphur Hexafluoride (SF6) er en veldig tung gass, faktisk 5,11 ganger tyngre enn luft som tilsvarer 6,13 g per liter.
Jeg har lest at det brukes i noen høyspentbrytere og som ventilasjonssjekk.
Om du puster inn litt av denne gassen vil du få mørk stemme som blir det motsatte av helium
Noen som vet hvor man kan få tak i slik gass? Penger og div. tillatelser fra det offentlige osv? er ikke noe problem.
Også noen som vet hva navnet på norsk er? Svovel?.?

Nyttige linker om du vil vite/se mer:
Info: http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfur_hexafluoride
Film: http://galskap.nu/ext/10034.html
Sikkert svovelheksafluorid hvis jeg ikke tar feil? I alle fall den mest logiske oversettelsen. Jeg ville hørt med lokale gassforhandlere som f. eks. AGA og Yara for å se om de kan oppdrive det. Utover det er jeg nok helt blank.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vell kan ikke si jeg vet så utrolig mye om den gassen.
Er det det de pleier og bruke til "luftbåt demonstrasjonen"?
''Moreover, light objects (e.g. made out of light wood or aluminium foil) can float on the gas.''

Sånn gass vil jeg og ha! Deta virke gøy :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av nokaa
''Moreover, light objects (e.g. made out of light wood or aluminium foil) can float on the gas.''
Vis hele sitatet...
Jepp. Litt kult når en Al folie båt kjører på ingenting.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Weee! Yess!
Jeg sendte en mail til AGA og spurte etter denne gassen og fik svar i dag:

Kode

Hei,

Vi selger denne gassen  og  du  kan kjøpe dette hos  vår forhandler  Tess  Alna,  tlf. 23141110.
10 L  gassflaske koster  NOK 7650,- + mva.
Jeg bor rundt 5-10min
Var litt vell dyrt, men får snakke med kjemilæreren min
Ellers får jeg ta en uke med å jobbe for et firma eller noe og tjene inn litt penger slik at jeg kan få kjøpt dette. Livet mitt består av 80% kjemi så må jo invistere i litt gass
hvordan oppfører dette stoffet seg når det er fryst,?
den har jo et smeltepunkt på -63 grader,¨
hadde vært kult å stappa litt av det oppi en beholder med tørris
Sitat av andreask970
hvordan oppfører dette stoffet seg når det er fryst,?
den har jo et smeltepunkt på 63 grader,¨
hadde vært kult å stappa litt av det oppi en beholder med tørris
Vis hele sitatet...
MINUS 64 grader.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av andreask970
hvordan oppfører dette stoffet seg når det er fryst,?
den har jo et smeltepunkt på 63 grader,¨
hadde vært kult å stappa litt av det oppi en beholder med tørris
Vis hele sitatet...
Smeltepungt på -63 grader :wink:
Skal nok ca 70% sikkert kjøpe denne gassen
(Btw. Noen som har lyst på slik gass og har en gassbeholder som er tom så kan jeg sikkert selge i små mengder. Hvis det går ann å fylle gassen i bra trykk inn i en annen beholder uten alt for mye utstyr da.)
Bah. Bjølg var 9 sekunder før meg
Thoryllo: Det å flytte fra gassflaske til gassflaske tror jeg nok er lettere sagt enn gjort hvis det skal gjennomføres på hobbybasis, gitt. Husk at det lagres i jævlig høyt trykk.
Hmm. Var ikke så hyggelig pris da :? Pluss mva så kommer det på en del tusen... Det var ikke mulig å få mindre flasker?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Er det ikke litt ekstremt å betale 7650,- for en gass du kan bruke til å få lette ting til å "fly" og gir litt mørkere stemme?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ikke hakk thoryllo fordi han ikke har noe liv :lol:
Neida bare tuller! Jeg hadde kansje brukt så mye på 10 kilo Beryllium eller noe.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg må si jeg synes så mye penger for så lite gass med et så snevert bruksområde er en prioritering hinsides enhver fornuft, men om du vil, så joda. Men du er sikker på at du ikke vil bruke 10000 kroner på noen morsomme kjemikalier i stedet?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Nei var ikke mulig å få det i mindre flasker og enig med at det var litt vell dyrt. Men vi får se hva tiden viser. Skal stikke bort på UIO elller noe og spørre litt rundt. Skal oppdatere dere med hva som jeg finner ut og hva som skjer.
Edit: Jo Nygaard: Kansje jeg heller skal bruke 1000kr på noe annet Vi får se
Du kan kjøpe mye lab-utstyr for 10.000kr da!
Legg de pengene du tenkte å bruke på gassen sammen med penger du får til konfirmasjon+ eventuelt andre sparepenger, og du har et bra utstyrt laberatorium 8)
Men du kan jo undersøke om det er andre som har gassen. UIO, skolen eller andre som du kansje kunne få litt av!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Verto: Det har hele tiden vært snakk om 1.000 ikke 10.000.
Men ja som jeg skrev i forje post: Skal undersøke litt andre steder
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Thoryllo
Verto: Det har hele tiden vært snakk om 1.000 ikke 10.000.
Men ja som jeg skrev i forje post: Skal undersøke litt andre steder
Vis hele sitatet...
1000? Når du tenker å bruke nærmere 10000 på gass, vil det vel være nærliggende å tro at du heller kunne bruke 10000 på noe nyttigere. Jeg skrev i allefall 10000 i min tidligere post.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
EDIT: Å fy fader! Det var jeg som ikke leste mailen godt nok! Nesten 10.000kr ja! :shock: Der gikk den drømmen i dass
Beklager at jeg leste feil! Jaja jeg får stikke til UIO og div. andre steder og høre litt.
Du kan jo bare jobbe ræva av deg eller blåse av en større del av konfirmasjonspengene på den ene gassflaska? Eller ikke. Denne gassen var sykt dyr, og egentlig kommer du aldri til å bruke ti liter av den. Jeg mener, den er morsom til slike eksperimenter som luftbåt og mørk stemme osv. men det blir du fort lei av. Synes idéen din om å stikke innom universitetet var bra, med tanke på at du da har muligheten til å studere denne gassen på ordentlig uten å bruke ti tusen spenn på det. Er du skikkelig heldig så har de kanskje mindre beholdere å selge. Du kan jo også høre med f.eks Air Liquide eller Yara for å høre om de har SF6 i mindre kvanta.
Er det noen her som vet hva gassen blir brukt til utenom eksperimenter?
Industri?
Sitat av Up
Ikke hakk thoryllo fordi han ikke har noe liv :lol:
Neida bare tuller! Jeg hadde kansje brukt så mye på 10 kilo Beryllium eller noe.
Vis hele sitatet...
Haha, men 10kg Beryllium er faktisk værdt pengene :lol:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av pyrotekniker
Sitat av Up
Ikke hakk thoryllo fordi han ikke har noe liv :lol:
Neida bare tuller! Jeg hadde kansje brukt så mye på 10 kilo Beryllium eller noe.
Vis hele sitatet...
Haha, men 10kg Beryllium er faktisk værdt pengene :lol:
Vis hele sitatet...
Ållø! No doubt!
Ja thoryllo. Var redd det hadde klikka helt for deg.
Jeg hadde heller kjøpt 2400 kilo AN gjødsel, som koster ca like mye.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen små fakta fra en som har vært ansatt på kjemisk institutt:

Sentrallageret selger ikke noe som helst til ansatte, studenter og aller minst - folk uten tilknytning.

Med mindre du kjenner noen som jobber der personlig; regn med å bli høflig eskortert ut om du surrer rundt i gangene og leter etter obskure gasser, maser om å få kjemikalier og lignende oppførsel. Har vært nok kødd med junkier som leter etter dop-ingredienser.

Om du ikke kjenner noen der; ta kontakt med noen der på forhånd og spør deg fra, evt avtal et møte om noen skulle ønske å bruke tid på deg. De fleste forskerne der er rimelig opptatte mennesker og har kanskje lite forståelse for å skulle bruke tid på lek med fremmede, særlig om det involverer særdeles dyre kjemikalier. Folk uten ansettelsesforhold eller studentstatus har ingen adgang til laboratorier; det har med sikkerhet og instituttets ansvar/forsikringsordning å gjøre.

Bare som en liten reality-check.