Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1976
er ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste detta her men jeg prøver..

på Brainiac så sa de at hvis du tok en bøtte, fylte med jord og tisset oppi den eller fylte den med urin.. så ville du få saltpeter dagen etter eller noe sånnt?.. noen som vet om det funker..
Hvis man lager noen små hull i bunnen av en bøtte, dekker bunnen med filt og fyller opp med nitratrik jord (blomsterjord) og heler kokende vann over, skal man få salpeterløsning i vannet som renner ut i bunnen.
Er også en teori fra upålitlig kilde.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
All salpeter ble lagd på den måten i gammle dager.
Metodene var unik etter land, men sveits f.eks brukte å blande sand og aske for så å grave greiene ned i jorden. Deretter bygde de et fjøs over og lot dyrene urinere og ekskrementere i blandingen som til slutt ble nitrat. Prosessen tar lang tid (ca 1 år var vanlig), men til gjengjeld kan du forvente flere tonn under et brukbart fjøs.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Men er denne salpeteren som blir laget bra nokk til pyroteknikk? :?
Nå skal jeg ikke si noe for sikkert, men jeg regner med at nitrat produsert på denne måten inneholder en del ureenheter. Sikkert ikke noe problem å bli kvitt, dog.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er fullt av urenheter, men med litt purifisering er det mer enn godt nok til kanoner!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvaslags nitrat?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hovedsakelig kalium, men det ble garantert med en god del natrium og ammonium
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja men det går an og renske.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jepp, men det er mye arbeid og utvikler en del ekle gasser (kommer an på fremgangsmåte).
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mye arbeid og ekle gasser er 0 problem så lenge det går Mitt motto...