Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4886
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg var nå for 10min siden nede på "Labben" min som jeg kaller det og blandt litt ting som jeg fant (kansje ikke så lurt)

Jeg tok litt veske til en røykmaskin og varet opp til det begynte å koke så helte jeg oppi sukker og så ca like mye kno3. Rørte det sammen så tok jeg oppi litt AN og rørte vidre så tok jeg en slump med Aceton oppi gryta, det fordampet så det var sikkert litt varmt enda.
Så tok jeg en slump med saltsyre oppi.
Så skjedde det noe rart! Jeg tok oppi en liten dose med NaOH og rørte helt til det plutselig begynte å osse og bli brunt nedi kjelen.
Jeg fikk panikk og løp opp trappen med kjelen som begyte å ryke fert. Det kom en helt for jæ*** lukt.
Resultatet ble hosting og en kjele med brunt slim.

Noen som har en liten forklaring på hva som kan ha skjedd?
Kan gjøre det igjen å filme om dere ønsker det.

(Ps. Jeg vet jeg var en dust som gjore dette)

- Thoryllo :wink:


Dette er 2 år siden og jeg var ung og dum!!!
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
farlig å blande uten å vite hva som kan hende

Aceton og saltsyre reagerer med hverandre, men hvis acetonen var fordampet før du tok HCl oppi så vet jeg ikke.

Var kjelen av stål?
Det skal bli vanskelig å forklare hva som skjedde når forholdene var "en dæsj ditt, en dæsj datt". Jeg tipper at saltsyra reagerte med kjelen, men samtidig vet jeg ikke hva som er i røymaskinvæske (Vet du? Hvis ikke; hva faen tenkte du?) heller, så jeg kan ikke si noe særlig.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Jeg vet jeg var en dust som gjore dette.
Og aceton´en og saltsyra lå i ca 5min før jeg tokk oppi NaOH så det må ha vert den som utløste dette.
Ja beklager blandings uttrykkene mine! skal ta å gjøre dette en gang til nå med å filme og da skal jegg måle alt av hva jeg putter oppi :wink:
Nei er ikke sikker hva som er oppi røykmaskinvesken. (men den vesken lager røyk når den blir varm så tengte å koke det opp men det skjedde ikke noe så delja på med ting og skal di det skjedde noe da!
Stikker å filmer nå. Film kommer senere i kveld :wink:
NaOH reagerer hvertfall både med HCl og AN, og som det er allerede sagt reagerer også HCl og aceton med hverandre også.
og så til det samme spørsmålet som Bjølg spurte om: hva faen tenkte du på egentlig. vil ikke være slem, med det der følte jeg var ren idioti.
for det første så burde man ikke koke opp aceton eller saltsyre inne, siden det ikke er så godt å få det i seg( sier egentlig seg selv for de som vet litt om disse stoffene). å blande saltsyre og NaOH eller saltsyre og aceton eller NaOH og AN er også jævlig dumt fordi: i det første tilfellet kan de reagere veldig hurtig med hverandre og sende ureagert saltsyre og NaOH i alle retninger( dette har jeg selv prøvd, men på god avstand, i det andre tilfellet kan det dannes tåregass, og det er ikke så morro, og i det siste tilfellet dannes det amoniakkgass, og det kan slå deg ut hvis du er uforsiktig. dett var dett, får håpe du har lært noe til neste gang da :wink:
edit: thoryllo skrev en melding før meg
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Vet dette var rent idioti ops: , men da lerte vi noe i dag også!
Takker for svar cazadores de mitos, det oppklarte litt.

Beklager for en veldig teit tråd.
Film kommer :wink:
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Her er filmen: http://www.youtube.com/watch?v=RhjSQ3815Us

Jeg blandet 2spiseskjeer med sukker og 2spiseskjeer kno3, så 1/2 spiseskje med AN, og 1/2 dl med aceton og 1/2 dl med saltsyre og til slutt ca 1dl med NaOH. Vojla ditt egene "Thoryllo sitt idioti stoff"
Drit i det jeg sier på filmen :wink:
Tåregass var vel det første jeg også tenkte på, en reaksjon mellom saltsyra og aceton(?)
Vet du hva kjelen er laga av?
NaOH-en nøytraliserer vel saltsyren, om ikke denne allerede har reagert med noe.
Må nok ha mer info
Prøvde du å lage noe, eller bare blanda du det du kom over?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
tror ikke det har noe med KNO3, sukkeret og AN å gjøre. Har du prøvd Aceton , NaOH og HCl?
Sitat av verto
Tåregass var vel det første jeg også tenkte på, en reaksjon mellom saltsyra og aceton(?)
Vis hele sitatet...
Trukke det var tilfelle, saltsyre er kun 30% HCl, gog for å få skikkelig resultat (tåregass) må HCl-gass bobles igjennom aceton, hvilket ikke er tilfelle her. Dette har nok mer å gjøre med den totalt random fordelingen av stoffene.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Røykmaskinvæske er oftest glycerol blandet med vann.

Og by the way.. Hva forventet du egentlig når du "lagde" dette? Altså.. Noe må vel ha satt deg på tanken?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nygaard
Og by the way.. Hva forventet du egentlig når du "lagde" dette? Altså.. Noe må vel ha satt deg på tanken?
Vis hele sitatet...
I en røykmaskin blir vesken varmet opp og lager røyk som spyles ut.
Så jeg tok runt 1dl med røykmaskin-veske i en kjele og varmet den opp. Det kom ikke noe røyk så da tok jeg å blandet i sukker og kno3 for å lage en røykbombe.
men det ble jo selførgelig vått av vesken og jeg helte i litt aceton for å få det til å brenne. så tok jeg saltsyre nedi (vet ikke hvorfor, men den sto ved siden av acetonflasken)så dette var veldig vått og jeg tenkte at NaOH ville reagere med det. jeg helte oppi NaOH-en og så begynte det å reagere.

Det var idioti men faktisk veldig kult
Tror ikke jeg kommer til å lage dette mere men har noen en bra forklaring så vil jeg gjerne ha det, Takker for svar hitill.

Edit: Var ute og blandet saltsyre, aceton og NaOH og det reagerte på samme måte så det er nok det som reagerte! :wink:
å hvordan reagerte mor og far din på dette da? kansje det var idioti det du gjorde, men men lærer av sånne ting som dette! :P

Thomas Edison feilet over 1000 ganger(?) før han fant opp lyspæren. kansje Thoryllo må feile like mange ganger for å lage den ULTIMATE røykbomben, hvor 1 gram er nokk til å lage en ny sky på himmlen... så kansje vi har et kommede geni på forumet?

Å JA, kansje det var ganske idiotisk, hva med å gjøre det ute nestegang du prøver et slikt "stunt", med en hau med verneutstyr, å lager små mengder om gangen
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Uten og ha lest alle postene: Hva i hælvette var planen din?!?!?!?!?!?!?!?!
Trodde du kunne kjemi!

Og bjølg jeg så posten din. Jeg har fått dannet tåregass uten HCl gass.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
[quote="Up"]Uten og ha lest alle postene: Hva i hælvette var planen din?!?!?!?!?!?!?!?!
Trodde du kunne kjemi! [quote]
Jeg kan kjemi godt, men skulle bare prøve å lage røyk utfra røykmaskinveske som det står i en bedre forklart post lengere opp.
Men det gik ikke helt så jeg blandet oppi litt andre ingredienser ops:
Men for å oppsumere har jeg faktisk lært mye av dette! :wink:

I denne tråden ville jeg helst vite hva som skjedde i reakjonen og ikke hvor idiot jeg var..
Så lurer nå på om noen kan forklare meg hva som egentlig skjer når man blandre aceton, saltsyre pg NaOH :?:
Har hørt om mange som har fått litt tåregass under produksjon av AP, da folk har i litt mye HCL(?)

Ikke hakk så mye da folkens, litt prøving og feilig er lov.
Men kansje smart å planlegge litt hva reaksjoner som kan skje neste gang, slik at du er sikker på at det du lager ikke er en skadelig gass eller noe
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
[quote="Thoryllo"]
Sitat av Up
I denne tråden ville jeg helst vite hva som skjedde i reakjonen og ikke hvor idiot jeg var..
Så lurer nå på om noen kan forklare meg hva som egentlig skjer når man blandre aceton, saltsyre pg NaOH :?:
Vis hele sitatet...
Selv den minste 1% løsningen vil reagere og danne gasser med NaOH. Har sett det med en bøtte med restene etter godt vaska AP.
Hadde ca 1,5 liter vann, og den løsninga må da hadt minimalt med aceton og HCl, og jeg slengte en bit NaOH oppi, biten var mindre enn 0,1 g men den lå på bunnen i bøtta og bobla drastisk.

Viss det lukta svakt saltsyreaktig, kansje med en dært aceton kan det kansje være denne tåregassen.
Etter mine egne erfaringer...
Men, bare sett opp en ligning og regn ut hva det kan ha vært du
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Var nokk tåregass som ble produsert.
Skal sette opp en reaksjons-ligning når jeg ikke er så sliten
Så dere vil høre fra meg om en dag eller tre :!:
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Spurte igjen en kjemi-dude fra uio, her er spørsmålet og svaret:

Kode

From:  
Sent: 7. desember 2006 21:57
To: ; Finn Myhren

Navn:Thoryllo
Epost:q_svar@yahoo.no
Spørsmål: Når man blander saltsyre, aceton og NaOH dannes det en gass som 
stinker og svir.
Hva er dette, hva skjer?

Svar: Hei
Jeg tror nok ikke det skjer så veldig mye her. Blander du saltsyre og NaOH får 
du NaCl og vann (altså saltvann). Ingen reaksjon med aceton.  Det som eventuelt 
stinker og svir er nok HCl gass som damper av. Dersom det er aceton tilstede 
damper denne av også og bidrar til lukt.
Reinert med beine !
griped's Avatar
nå har jeg ikke lest gjennom hele posten men sukker og saltsyre reagere og så oser det og så blir det svart\brun gørr
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
I og med at det var så mye rart som ble blandet i der at det kan bli mye rart!
Thoryllo. Det du bør gjøre er, og svelge stoltheten og sende hele historia til han kjemimannen
Jeg har lest sånn raskt igjennom tråden her og så ingen som forklarte prinsippet med røykmaskin så jeg gir en brå forklaring her.

Det holder ikke bare å varme opp "røykvæsken", i en røykmaskin blir den varmet opp og holdt under ganske høyt trykk før den blir sluppet ut gjennom en dyse.. Og det er der det hele skjer, når det dampen spres ut gjennom dysen kjøles den fort ned og danner små dråper som skaper den kjente røyk effekten. Så bare koking vil ikke virke...

Raskt forklart, håper dere skjønner poenget...
Sitat av griped
nå har jeg ikke lest gjennom hele posten men sukker og saltsyre reagere og så oser det og så blir det svart\brun gørr
Vis hele sitatet...
BS. Det er sukker og svovelsyre som gjør det.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Som Bjølg sa er det svovelsyre og sukker som reagerer slikt, litt offtopic, mer her er det som skjer:

Hvis man tar konsentrert H2SO4 (svovelsyre) og helles oppå sukker, C12H22O11, vil syra ekstrahere vannkomponentene og etterlate en svart, tjereaktig masse som er en skummende karbon masse.

C12H22O11 + "Kons. H2SO4" --> 12 C + 11 H2O
Sitat av Up
I og med at det var så mye rart som ble blandet i der at det kan bli mye rart!
Thoryllo. Det du bør gjøre er, og svelge stoltheten og sende hele historia til han kjemimannen
Vis hele sitatet...
Amen


Når det gjelder kons. svovelsyre så er det ikke bare sukker som du kan ha oppi for å få en svart farge. Mange andre karboninnholdige stoffer gjør akkurat samme nytten, f. eks cellulose. Vil tro at du kan rense denne syra ved hjelp av aktivt trekull, noen som vet sikkert?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av pyrotekniker
Når det gjelder kons. svovelsyre så er det ikke bare sukker som du kan ha oppi for å få en svart farge. Mange andre karboninnholdige stoffer gjør akkurat samme nytten, f. eks cellulose.
Vis hele sitatet...
Jeg har blanda svovelsyre og bomull. Ble en hvit/beige dressingaktig suppe som så fristende god ut En dråpe vann nedi der, så skjedde det saker og ting. Bynte sakte og boble opp, og det stoppa ikke. Masse svart gårr dannet seg sakte men sikkert i skåla.
Hmm, okei Jeg brukte dasspapir da Ble syra svart med en gang.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av pyrotekniker
Hmm, okei Jeg brukte dasspapir da Ble syra svart med en gang.
Vis hele sitatet...
Og dasspapir er plutselig blitt ren cellulose? Neppe
Ikke helt ren cellulose, men ikke så langt borte. Fungerer faktisk til å lage NC av da
Jepp, dasspapir inneholder faktisk mye cellulose. Laget av tre vettu, Up.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men saken er hvor mye cellulose?
Jeg har selv tørket ting med papir etter H2SO4 bruk. Blir svart gjørme.
http://www.geocities.com/brainfevert/index6.html

Der bruker han dasspapir da Tyder vel på at innholder av cellulose er ganske bra.

Har selv prøvd den metoden, men fikk ikke så bra NC som han fikk. Min brenner myye tregere.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kommer jo også ann på hvordan dasspapir du bruker.
Lambi inneholder sikkert mye i forhold til serla :lol:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Testa foresten den NC oppskrifta. Jeg brukte AN og lot det ligge i 30 min.
Mitt brenner ca like fort som på klippet på den sida. Altså fast burningklippet.

Offtopic ja, men bare så du vet pyroteknikker
Hmm. Lot du det ligge eller rørte du hele tiden?

Men kan muligens ha noe å gjøre med svovelsyren min :?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Dette er offtopic mann. Jeg lot det ligge, brukte 100% bomull og mitt brenner fortere enn på klippet.

[color=red]*stengt*[/color]
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Thoryllo
Noen som har en liten forklaring på hva som kan ha skjedd?
Kan gjøre det igjen å filme om dere ønsker det.

(Ps. Jeg vet jeg var en dust som gjore dette)

- Thoryllo :wink:
Vis hele sitatet...
Du hadde en løsning med HCl og puttet i NaOH; det utvikler endel varme det gitt! Og den varmen har nok vært med på å dekomponere ammoniumnitratet du også har stappa oppi slik at NO2 driver av.

Hvis det er riktig at den røykmaskinguffa inneholder glyserol er det mulig du har fått til nitrering av den før du putta i luten.

Her er det mye som kan skje. og mer som kan gå galt. Nitroestere av enkle alkoholer er farlig å danne.

Bruk hodet en annen gang.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja du sier noe der organikeren!
Ey thoryllo. Du sier det ble brunt i kjelen?
Brun gass? Isåfall bør du være gla du lever!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Ja, er glad jeg lever etter å ha hørt det har dannet NO2 gasser og div annet!
Jeg angerer veldig på det jeg gjorde og jeg vil ikke blande noe stoffer sammen uten å sette opp reaksjonsligning eller vite hva som skjer på forhånd, Jeg lærer av mine feil :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men kom det brun røyk? Eller ble det bare brunt?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Det kom helt hvit røyk, bare diten i kjelen til slutt som var brunt. Hvordan det? :P
Sitat av Thoryllo
Det kom helt hvit røyk, bare diten i kjelen til slutt som var brunt. Hvordan det? :P
Vis hele sitatet...
Hadde røyken vært rødbrunaktig hadde det vært N2O.
Da var det ikke noe tull med nitratet ditt da. Som de andre sier, brun røyk er NO2. Brunfarge i reaksjonsblanding er lett å lage, man må som regel ikke anstrenge seg

Det var aceton oppi og lut; da får du en aldolkodensasjon. (Et acetonmolekyl deprotoneres alfa og reagerer med karbonylen på en annen aceton, og vann spaltes til slutt av.) Da får du 4-metyl-pent-3-en-2-on, som igjen kan reagere videre med ny aceton. Det kan bli en polymer sørpe av det. Det er ofte litt av problemet med aldolkondensasjoner.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av organikeren
Da var det ikke noe tull med nitratet ditt da. Som de andre sier, brun røyk er NO2. Brunfarge i reaksjonsblanding er lett å lage, man må som regel ikke anstrenge seg

Det var aceton oppi og lut; da får du en aldolkodensasjon. (Et acetonmolekyl deprotoneres alfa og reagerer med karbonylen på en annen aceton, og vann spaltes til slutt av.) Da får du 4-metyl-pent-3-en-2-on, som igjen kan reagere videre med ny aceton. Det kan bli en polymer sørpe av det. Det er ofte litt av problemet med aldolkondensasjoner.
Vis hele sitatet...
Wee! Jeg ble ikke NO2 forgiftet!
Tusen takk, så fint vi lærer noe nytt ofte ved at jeg tabber meg ut en gang!

Foresten! Velkommen til forumet og bra du kommer med mye nyttig info som dine føste poster og ikke slenger rundt deg med alle mulig dume spørsål (viker som du vet det meste innen kjemi så hadde vel ikke blit så mange dume spørsmål uansett) :wink: