Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2119
Jeg har tenkt og "jobba litt med det klassiske vulkan med bakepulver og vann prosjektet på skolen.
Og det jeg lurer på om er det et stoff som kan erstatte vann eller eddik når man heller på bakepulver eller natron så det bruser og når det pruser kan man helle på ett annet stoff så det blir litt stivtm helst med en gang.

Sorry rotete post.
Sitat av Niwram
Jeg har tenkt og "jobba litt med det klassiske vulkan med bakepulver og vann prosjektet på skolen.
Og det jeg lurer på om er det et stoff som kan erstatte vann eller eddik når man heller på bakepulver eller natron så det bruser og når det pruser kan man helle på ett annet stoff så det blir litt stivtm helst med en gang.

Sorry rotete post.
Vis hele sitatet...
gelantin?

hva med å lage den klassiske kjemiske vulkanen ved å antenne Ammoniumdikromat?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Du kan ta min "vulkanske reaksjon" som jeg fortalte om på nff, hvor det var en annan som la det fram på et prosjekt og fik 5+ så kan godt skriver den her:

Vulkanstoff--kjemisk-reaksjon:
Kjemikalier:
Natron (ikke bakepulver)
Eddik
Salo (flytende såpe)
Vann

Utstyr:
2 glass, et lite og et stort; som du også ser på filmen på www.putfile.com/thoryllo

Du gjør:
Ta halve posen med natron og bland det ut med vann.
Bland like mye eddik og salo.
Hell det lille glasset med natron i det store glasset med eddik og såpe.
(Hvor mye se på film: er det glasset jeg holder i som er natron med vann. og det glasset jeg heller natronet oppi det andre glasset)
Det lille glasset er med vann og natron og det store glasset eddik og såpe.

Forklaringen, Natronet og eddik en gass kaldt Co2 og ?blåser? opp såpa.

Av: Thoryllo :wink:
BoOoM gelatin stivner ikke fort nok.
takk Thoryllo, jeg kommer nok til å bruke den blandingen.
Men det jeg tenkte på var å ha en ca 30cm høy vulkan av trolldeig eller noe, så på toppen og 10cm ned har jeg en sylinder som er ca 4cm tykk. Nedi den sksal jeg ha så mye pulver fra isfakler jeg får plass til der og en elekstrisk tenning. Og på siden av hullet borrer jeg hull ca 8cm ned, og nedi der tar jeg den eddik blandingen til Thoryllo og borer ett hull fra innsiden ca på midten ig setter inn plast folie der og heller nedi natron så det ikke detter nedi med eddik blandigen enda, sånne hull skal jeg lage rundt toppen. Og under sylinderen (det er en bunn som sylinderen er på) så har jeg en liten bombe og en røykbombe med elektrisk tenning. Røken skal jeg ha ett hull til så den kommer seg ut, og da er vulkanen ferdig. Den står oppå en øy som jeg og har laget så jeg holder ett foredrag, mens jeg trikser med vulkanen så jeg sier noe ala att de første tegnene på en vulkan reaksjon er at det kommer røyk og et smell når bunnproppen eller noe sånnt sprenger og til slutt så spruter det lava ut og det er isfakkelpulveret og når det er nesten ferdig så kommer "lavaen" ut. Og jeg lurte på om det var ett stoff som stivnet (og muligens ble brunt) når det kom i kontakt med noe flytende som da skal være "sjøen" rundt øya.

Sorry for rotete post igjenn og alle skrivekeifene.