Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1447
Har tenk/lest litt i det siste, men ikke funnet noen svar.
Seltin inneholder 33% NaCl og 66%KaCl mulig og skille disse? Kalium korid må jo kunne brukes til noe innenfor pyrotekknik.
NaHO og Ammonium nitrat(HN4NO3?) kan de blandes og forme NaNO3 og (HN4HO ett eller annent, kanskje?)
Kan Ammonium Nitrat og HCl blandes på noen praktisk måte for og danne HNO3 og HN4Cl (Salmiakk Salt?).
Dette måtte jeg faktisk prøve (AN og HCl) det ble en hvit slush (Vannet den ut litt og den så ut som melk), huff som den stinka klor kan umulig være sundt. Så jeg satt den på et trygt sted (Under hytta skjoldet for rein og sol, men med ventilasion fra vind.)
Etter at den hadde stådt lit dannet det seg mange små (muligens) HN4Cl krystaller som jeg rensa vekk. Veska ble helt klar og hadde fremdeles klor eim.
Venta en Uke nå har den skifta farge fra klar til Grønn. En uke till og den er skikkelig grønn, men helt "ren" uten noe smuss. 2 Dager og plutselig har det dannet seg store hvite krystaller i den(W00T?).
Er den noe i dette eller er det bare en måte og lage giftige gasser på
Du kan lage NaNO3 ja. Enklest å lage dette ved hjelp av HNO3 og NaOH:
NaOH + HNO3 = NaNO3 + H2O

Men hva vil du med NaNO3? Du kan like godt bruke KNO3.

Dessuten må du ikke bare blande ting sammen for å se hva som skjer! Og i tillegg ville du funnet svar på dette dersom du hadde søkt.
Denne tråden ble bare synsing og spekulasjon. Hva vil du egentlig fram til?

"KaCl må da kunne brukes til noe innen pyroteknikk!" Hvorfor må det det?
Du kan vel kanskje brenne det å få en lilla farge. Men hvorfor når du har KNO3?
estragon's Avatar
Trådstarter
Dette ble jo ganske dumt egentelig, men jeg tenkte "Kalium" klorid.
Kalium er jo et veldig reaktivt stoff. Har ikke peiling, kalium klorat kunne kanskje lages, ja, nei.. ikke det bohu.
NaNo3 mes pågrunn av jeg ikke har klart og få tak i Krista-K eller klart og ekstraktere noe rent fra gjødsel. AN er mye letter og få tak i via isposer, det er jo veldig u-økonomisk da.
Hcl AN exprimente kunne vært nyttig for mange har problemer med og skaffe HNO3, jeg gjorde dette ute, med stærk vind og regnet ikke med noe værre (det er jo veldig ille egentlig) enn gass.
Sitat av Gruff Vis innlegg
Dette ble jo ganske dumt egentelig, men jeg tenkte "Kalium" klorid.
Kalium er jo et veldig reaktivt stoff. Har ikke peiling, kalium klorat kunne kanskje lages, ja, nei.. ikke det bohu.
NaNo3 mes pågrunn av jeg ikke har klart og få tak i Krista-K eller klart og ekstraktere noe rent fra gjødsel. AN er mye letter og få tak i via isposer, det er jo veldig u-økonomisk da.
Hcl AN exprimente kunne vært nyttig for mange har problemer med og skaffe HNO3, jeg gjorde dette ute, med stærk vind og regnet ikke med noe værre (det er jo veldig ille egentlig) enn gass.
Vis hele sitatet...
Hvis du tar elektrolyse på Kaliumklorid så får du Kaliumperklorat og/eller Kaliumklorat, kommer an på prosedyren. Bare å få tak i en grafitt elektrode så kan du lage klorat.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det heter ikke KaCl, men KCl. Og Kalium er veldig reaktivt, men KCl er et helt annet stoff og ikke det. Kan kun brukes som Big B sa etter det jeg kjenner til.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Og NH4NO3, ikke HN4NO3.
Og NH4Cl, ikke HN4Cl.
Tror bare jeg stenger denne tråden før den tar av, jeg.