Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3033
Jeg hadde tenk til og prøve å lage en Elektrolyse for hydrogen og oksygen, som bare er et + i knallgass. Kunne sikkert brukte NaHO + Al, men jeg gjør det mest for morro med elektrolyse. Kunne det funke og putte to avlange kobberbiter i et plast(?) kammer med et hull i hvor det er festet en slange som får gassene til en pose. Eller er det noe lettere måte og gjøre dette på? Koble kobber bitene via en ledning til et batteri/gammel mobil lader.
For at vannet skal lede strøm hva er best, NaCl, NaHO, KCl,CaCl ammonium nitrat (er det et salt?) eller HCl?

Takk for svar
Ps. Lært mere om kjemi av dere en gjennom hele skolen til nå.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Jeg har brukt NaOH som elektrolytt, og det funket. Men det tar veldig lang tid å få noe særlig gass ut av denne metoden. Man får bra knallgass av det da. Det står en del om dette på nettet så søk litt. Ikke bare på forumet.
Du trenger noe bedre en kobberanode, med mindre du har lust å skifte elektrolytt og kobberanode da :lol:
Jeg har gjort dette før. da hadde jeg en batterilader og salt vann. det tar laaang tild! Jeg brukte en 1,5 liters flaske med to spikere inn i siden. De rustet jo, og det tok sin tid, ja.
estragon's Avatar
Trådstarter
Kobber stengene jeg har er vel 1cm+/- i diameter, duger de tror du? Kanskje kjøpe "offer anoder" i zink fra båt buttiken eller er det noe annent?
Grafittelektroder ble i alle fall brukt når jeg har vært med på en elektrolyse av vann, og sammen med en macho strømforsyning ble det faktisk et godt resultat. Dessverre har jeg vært svært lite erfaring med elektrolyse på et praktisk nivå, men jeg mener å huske at PyroAnders har meget med erfaring innen dette området.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Kobber og sink fungerer ikke til elektrolyse av vann. Alt for reaktivt. Prøv rustfritt stål eller helst grafitt. NaOH er en brukbar elektrolytt. Jeg har brukt det flere ganger, men problemet er at det
er veldig etsende. Og det er en effektiv måte å produsere gass på hvis du kjører noe ampere igjennom. 2-20A er brukbart.
estragon's Avatar
Trådstarter
Hva er graffit egentelig, wikipedia sier det er karbon. Graffit tegnestifter har jeg hørt om.
Er det ikke graffit stenger inni batterier kanskje det er sånne?
Eller kan det kjøpes noe sted?
Ødlegger NaHO/vannet kobberet med en gang da når det blir behandlet sånn, etser det eller framskyndt irring eller noe annent?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyro Anders
men problemet er at det
er veldig etsende.
Vis hele sitatet...
Jeg sitter da her med sår på tunga etter ett lite uhell med NaOH, så det kan man skrive under på
Sitat av Gruff
Hva er graffit egentelig
Vis hele sitatet...
Grafitt er en sammensettning av karbon. Hvert lag er solid, bindingene mellom lagene er løse. Diamant er en stor sammensettning av karbon, altså er diamant ett sammensatt molekyl.
Grafitt:
http://daria.no/skole/doc/html/3685.doc-filer/image002.jpg

Diamant:
http://daria.no/skole/doc/html/3685.doc-filer/image001.jpg
estragon's Avatar
Trådstarter
Så det er en karbon "forbindelse" ?
Hvor er den slags graffit og finne da, i tegnestiffter eller er det en slags metal varriant? Husker jeg leste at de bruker det til og lage "skroget" på racebiler.
Sitat av Gruff
Så det er en karbon "forbindelse" ?
Hvor er den slags graffit og finne da, i tegnestiffter eller er det en slags metal varriant? Husker jeg leste at de bruker det til og lage "skroget" på racebiler.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke grafitt fra en blyant, men det er mye i der som gjør att det ikke er 100% grafitt. Jeg tror at karbon-"gouging rods" er 100% carbon, Anders har også nevnt noe om dette på forumet, så jeg fåreslår att du søker på det.

Skroget til racerbiler er laget av karbonfiber, å kan ikke brukes til elektrolyse?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Grafitt er grafitt. Det finnes riktignok varierende renhetsgrad og tetthet, men det meste kan brukes.
Ihvertfall hvis det skal coates med noe annet.
Grafitt ligner på et metall fordi det leder strøm pga strukturen (gir mulighet for "ionevandring").
De bruker ikke grafitt i racerbiler, men karbonfiber. Mener karbonfibermatter leder strøm og at de kan brukes.
Sitat av Up
Sitat av Pyro Anders
men problemet er at det
er veldig etsende.
Vis hele sitatet...
Jeg sitter da her med sår på tunga etter ett lite uhell med NaOH, så det kan man skrive under på
Vis hele sitatet...
Og jeg skriver under jeg også. Har fått NaOH løsning i ansikter, og det resulterte i noen sår på leppene.

Forresten, var det ikke Moxus som hadde noe syke greier når det gjaldt knallgass? Rustfrie stålplater og sveiseapparat? Du kan jo lett sende gjennom 120A da.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå vi alle være flinke kjemikere å huske på at spenning også er viktig i elektrolyse. Husk at dersom du skal elektrolysere for å skaffe deg knallgass, er det å elektrolysere saltvann et ubrukelig alternativ, ettersom det istedet for O2 vil dannes Cl2, m. a. o. klorgass. Bare bruk tabellen for standard reduksjonspotensial for å finne ut hvilke stoffer som egner seg best til elektrolytter. H2O2, hydrogenperoxid, kan f.eks. alene brukes, selv om du må passe på å etterfylle hele tiden. Stål eller grafitt elektroder er å anbefale!
Men er det noen som vet om en strømforsyning jeg kan bruke, som gir kraftig strøm, eventuelt gjøre husstrømmen om til likestrøm?
Hadde jeg hatt sveiseapperat skulle jeg brukt det....
du kan bruke en bilbaterilader for eksempel.. en stor lader er fint vettu, får du litt fart på greiene å.. eller en ellerannen annen likeretter av no slag.. det er det samme
Jeg bruker nå en batterilader som gir 2A og 18 volt, men det går for seint.
Får vel prøve med et sveiseapperat eller noe
forskjellen på 2A batterilader og sveiseapparattrafo er astronomiske, så jeg vil heller anbefale deg å gå opp til +- 8 A først, med bare en større lader/ strømforsyning. Blir ikke så mye å drasse på heller da.. men hvis du skal ha mye amp kan du jo bare låne et bilbatteri, må riktignok lades opp etter en stund men trenger du ampere billig er dette den letteste kilden :P vet ikke hva du bruker som elektrolytt, men jeg har prøvd AN og dette funket fint til knallgass. Om det blir helt rent da er en annen historie. hvis du vil likerette 230VAC vil jeg si at du trenger en nogenlunde heftig likeretter. har en del av disse, men jeg tror det er lurere å benytte en lavere spenning ettersom sjangsen for sjokk er mindre.
Sitat av SNIFFER
forskjellen på 2A batterilader og sveiseapparattrafo er astronomiske, så jeg vil heller anbefale deg å gå opp til +- 8 A først, med bare en større lader/ strømforsyning. Blir ikke så mye å drasse på heller da.. men hvis du skal ha mye amp kan du jo bare låne et bilbatteri, må riktignok lades opp etter en stund men trenger du ampere billig er dette den letteste kilden :P vet ikke hva du bruker som elektrolytt, men jeg har prøvd AN og dette funket fint til knallgass. Om det blir helt rent da er en annen historie. hvis du vil likerette 230VAC vil jeg si at du trenger en nogenlunde heftig likeretter. har en del av disse, men jeg tror det er lurere å benytte en lavere spenning ettersom sjangsen for sjokk er mindre.
Vis hele sitatet...

Hvorfor i det heletatt likerette? Du kobler bare ledningene på 2 grafittelektroder, skur på å se på hydrogenet flomme! :P

Men egetlig så trenge du ikke så kraftige dioder. på Elfa.se har de sioder som tåler 50A til 31kr/stk å du trenge 4 stk! Men det er mulig du må skru de på en kjøleribbe.

Men det jeg har gjort er å bare ta en strømforsyning på 350W ta ut 12V, -12V, 5V, -5V, 3.3V og GND -ledingene, så har du en god del ampere å gå på.

På 12V har jeg 18A
På 5V har jeg 30A
Og på 3.3V har jeg 28A

Som er mer en nokk!
Jeg vil at hydrogenet skal flomme, ikke bare se en boble med jevne mellomrom :P
Skal prøve å lage til noe, så får vi se.
Sitat av Big B
Hvorfor i det heletatt likerette? Du kobler bare ledningene på 2 grafittelektroder, skur på å se på hydrogenet flomme! :P
Vis hele sitatet...
Du vet man trenger likestrøm for å få elektrolysen til å funke, ikke sant?
Er ikke hele grunnen til at vi bruker likestrøm i elektrolyse for at vi slipper to dyre anoder? Så lenge du bruker vekselspenning og 2 elektroder av grafitt eller lingende for å ungå eruksjon så burde det ikke være noe problem?

Alt som vil skje at det bobler hydrogen fra begge elektrodene.
sveiseapparat fungerer jo selfølgelig yppelig, men stor 12/24v lader er jo like bra.. har selv lader på med 300A boost funksjon (starthjelp) veit ikke om man kan kjøre lenge på full guffe men uansett brukbart med strøm på vanlig lading å.. har det no å si om man bruker 12 eller 24v??
Sitat av Big B
Er ikke hele grunnen til at vi bruker likestrøm i elektrolyse for at vi slipper to dyre anoder? Så lenge du bruker vekselspenning og 2 elektroder av grafitt eller lingende for å ungå eruksjon så burde det ikke være noe problem?

Alt som vil skje at det bobler hydrogen fra begge elektrodene.
Vis hele sitatet...
Hele prinsippet med elektrolyse er jo at stoffet som elektrolyseres spaltes i to ved at de positive ionene vandrer mot den negative elektroden og omvendt. Er det vekselstrøm vil man ikke få to adskilte stoffer. Se Mythbusters-episoden hvor Adam glemmer å bruke likestrøm i elektrolysen, det skjer ikke en dritt.
Så hvorfor funket det nettopp da jeg tok en 230V - 8V transformator på 9A og stakk ledningene nedi en boks med saltvann? Jeg så bobler fra begge ledninger...