Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4407
hei

jeg lurte på om noen vet om noen gode og enkle måter for og lage helium?
jeg syntes det hadde vært morro og lage sin egen helium og det skal bare bruke til og lage pipestemme og mini-luftskip.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Lage helium? Lykke til Nei, ærlig talt. Søk litt, så ser du at det ikke er bare bare.
Vel, du kan jo lese mer om helium og hvordan det skaffes, så skjønner du lett at det ikke er oppnåelig på hjemmenivå, i alle fall.
hørt om fusjon??? :roll: det finnes en ganske kul side som heter google, prøv den! :twisted:
Sitat av smartass
hørt om fusjon??? :roll: det finnes en ganske kul side som heter google, prøv den! :twisted:
Vis hele sitatet...
Hahah! Og du har tenkt å utføre fusjon hjemme? Det er en grunn til at vi fortsatt bruker fisjon i kjernekraftverk, og det er fordi vi ikke klarer å få til fusjon. Tror nok du og bør prøve google og alt annet som kan lære deg om emnet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Haha! Smartass lever opp til signaturen sin :lol:
det var poenget! fusjon er umulig å få til hjemme
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du la ingen vekt på siste utsagn. Derfor tar folk feil av deg som en tulling :P Menmen whatever. Da er vel alle enige om at fyren kan drømme videre
jaja.. jeg ordla meg litt dårlig i innleggene mine ops: men jeg kunne kunne jo seff ha forklart at det ikke er så lett å smelte sammen atomkjerner på kjøkkenet men poenget var at det var en smule vanskelig å lage helium
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Haha ja ikke sant! Hadde det vært enkelt, så hadde det vært litt kraftigere saker enn ANFO og APAN på show-off-delen :lol:
sorn's Avatar
Trådstarter
jeg visste at det ikke var lett, jeg har lest om hvordan de utvinner helium kommersielt og jeg vet at den måten ikke er oppnåelig hjemme hos meg, men jeg visste ikke om det fantes noen enkle synteser eller ikke så derfor spurte jeg...jeg er ikke så dum at jeg trodde jeg kunne få til fusjon hjemme... :wink:
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av sorn
lage pipestemme og mini-luftskip.
Vis hele sitatet...
Det kan du bruke hydrogen (H) til og...
Bare at når du har pustet inn hydrogen er det en blanding av hydrogen og oksygen i deg som er lett antennelig. Så kansje derfor du vil ha helium.
Men det er ikke noe vanskelig å kjøpe en liten tank helium du får det på noen butikker og en del nettbutikker. :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Noen som har tenkt på at og puste inn Hydrogen mulig kan gi lungeaudem? :?
Thoryllo prøver først... Ring meg viss du dør
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Å inni hælvette! :shock:
Men man kan regne med at han gutten er smartere enn omtrent alle her på forummet. Fy faen den karen må ha lite og gjøre i fritida :lol:
Serriøst.
Sorn, du kan jo spørre han hvordan du gjør det :lol:
Mamma hadde blitt sint viss jeg hadde gjort slikt! :lol:
▼ ... noen uker senere ... ▼
Å puste inn hydrogen kan føre til både det ene og det andre...
For eksempel Lungeefysem som vil si at lungene rett og slett klapper sammmen. Og Lungeaudem som Up sa.

Så å puste inn hydrogen fører ikke til annet enn enorme smerter og en snarvisitt til Sentralsykehuset.

Og det å lage helium er til dags dato umulig som de fleste her har opplyst om rett og slett fordi det er en edelgass, eller tar jeg grådig feil?
Helium er edelgass ettersom det innerste og eneste skallet er fult (edelgass er atomer som har fult skall (og da vil det si at den ikke kan lage molekyler heller gjør det ikke))
Bombfreak: Tror de fleste viste det.

Sorn: Den letteste måten å få tak i Helium blir vel å kjøpe fra Yara Men det er dyrt...
sa det siden simdal sa det han sa *gidder ikke å sitere*

Alle BURDE vite det...Ja helium er stein dyrt desverre ettersom det fins lite naturlig skapt helium på jorden (meste parten ligger høyt oppe i atmosfæren, men meste parten av dette er også kunstig laget)

Husker når jeg var liten kostet pokemon ballongene som vi fikk til 17. mai 25 kroner nå koster dem 75!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bombfreak
Husker når jeg var liten kostet pokemon ballongene som vi fikk til 17. mai 25 kroner nå koster dem 75!
Vis hele sitatet...
Det er nok snarere markedspris enn heliumpris som bestemmer ballongprisene på 17. mai..
Sitat av Bombfreak
...men mesteparten av dette er også kunstig laget)...
Vis hele sitatet...
Ja, og simdal lurer på hvordan. Da kan du, i stedet for å komme med helt elementær kunnskap om hvorvidt stoffet er en edelgass eller ikke, forklare hvordan vi mennesker får tak i større kvanta av en gass som ikke inngår i noen naturlige forbindelser og som, så vidt jeg vet, kun kan skapes ved hydrogenfusjon. Jeg lurer faktisk på dette selv, må ta meg en leserunde.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det var han derre amerikanske gutten med Fusjonsaparat som lager helium
Eller faen var det motsatt? :lol:
Tror han ikke laget noe som helst gass. Så vidt jeg leste splittet han uran noe som er mye lettere enn å splitte helium.

Uansett laget han en fisjon (kan være jeg blander, men mener å dele...) som også er lettere enn å presse to atomer sammen som må til for å lage helium. (krever høyere temperatur og trykk)

Hvordan industrien lager helium vet jeg ikke...høres ekstremt farlig ut å lage i store mengder
Ehh, det sto at han gjorde det samme som skjer på sola, altså fusjon, som er vanskeligere enn f1sjon. Fisjon bruker vi for eksempel i atomkraftverk og i bomber. Altså noe vi har mestret. Men når det komemr til fusjon, så er vi ganske blanke, selv om det jobbes på spreng for å klare å lage en fusjons-reaktor. Trenger lite materie tillført i forrhold til hva man får ut av energi ellerno. Søren, husker dårlig, men leste en artikkel om det.
Hvis fusjon er å splitte er det dette vi bruker i atomkraft verk og slik

Og hvis vi forsatt sier fusjon er å splitte har vi mestert fisjons reaktorer OG bomber.

Og så vidt jeg husker har en splitte atom bombe en energiutvikling på 17% (sinnsykt lite, men fremdeles mye) Og hvis dere ikke vet hva jeg mener har antimaterie (som antageligvis fins naturlig på andre siden av der big bang skjedde (hvis det skjedde))

Antimaterie er motsatte atomer (altså - i kjernen og + i elektronene) disse utgjør en sinnsyk fare og kan bare oppbevares i ingenting og må beholdes i et magnet felt så den ikke skal treffe noe.
Tror du har lest engler og demoner av Dan Brown? Der oppbevarer de antimaterie i magnetfelt. Vet ikke hvorvidt dette er mulig uten bruk av superledere i virkeligheten.

Viste ikke at Hydrogen var skadelig for lungene? Klarte å puste inn det en gang når ballongen sprakk. Svei litt, men trodde det var pga NaOH som var igjen i gassen?
Jeg har også pusta inn hydrogen og kjennte også at det svei litt. Husker ikke helt hvordan jeg fikk den i meg og det har skjedd mer en en gang men er ikke skada
Men ble litt nervøs nå :? #GRUFF#
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det dere har pusta som svir er NaOH damp. Jeg har pusta Hydrogen, uten noe skummel følelse. Ren hydrogen da.
Sitat av Bombfreak
Hvis fusjon er å splitte er det dette vi bruker i atomkraft verk og slik

Og hvis vi forsatt sier fusjon er å splitte har vi mestert fisjons reaktorer OG bomber.

Og så vidt jeg husker har en splitte atom bombe en energiutvikling på 17% (sinnsykt lite, men fremdeles mye) Og hvis dere ikke vet hva jeg mener har antimaterie (som antageligvis fins naturlig på andre siden av der big bang skjedde (hvis det skjedde))

Antimaterie er motsatte atomer (altså - i kjernen og + i elektronene) disse utgjør en sinnsyk fare og kan bare oppbevares i ingenting og må beholdes i et magnet felt så den ikke skal treffe noe.
Vis hele sitatet...
Det helt umulig å skjønne hva du mener når du sjonglerer ordene fisjon og fusjon på den måten du gjør. Derfor skal jeg ta meg friheten til å gjøre det klart en gang for alle.

Fisjon: Kjernespalting - mestret av mennesket og brukes i kjernekraftverk og kjernefysiske våpen.

Fusjon: Kjernesammensmelting. IKKE mestret av mennesket i praktisk skala, kun på atomært nivå og med høyere energiutgifter enn energigevinst.

Antimaterie er ikke sånn som du leser i Engler og Demoner heller. Antimaterie har eksistert 1/40 000 000 sekund (et førti milliondels sekund) eller noe, og er umulig å oppbevare, da den beholderen som det står om i boka ikke finnes, samt det faktum at et perfakt vakuum ikke er oppnåelig på jordas overflate. Det produseres i en partikkelakselerator som kolliderer partikler i enorm hastighet, og man får ikke mer antimaterie enn så små menger at jeg har problemer med å finne rett måleenhet. Ikke ta alt du leser i skjønnlitteratur for god fisk.
Sitat av Bjølg
Antimaterie er ikke sånn som du leser i Engler og Demoner heller. Antimaterie har eksistert 1/40 000 000 sekund (et førti milliondels sekund) eller noe, og er umulig å oppbevare, da den beholderen som det står om i boka ikke finnes, samt det faktum at et perfakt vakuum ikke er oppnåelig på jordas overflate. Det produseres i en partikkelakselerator som kolliderer partikler i enorm hastighet, og man får ikke mer antimaterie enn så små menger at jeg har problemer med å finne rett måleenhet. Ikke ta alt du leser i skjønnlitteratur for god fisk.
Vis hele sitatet...
Jeg husker min mor fortalte meg om antimaterie når hun leste den boken, å siden slike ting intresserer meg veldi mye, så tok jeg en snartur inn på wikipedia å fant dette:

http://no.wikipedia.org/wiki/Antimaterie

Jeg husker jeg så en dokumentar discovery hvor de bygget en partikkelakselerator, der fortalte de att de tok 2 atomer å kresjet de sammen, hvor begge atomene hadde en hastighet på lyests hastighet, dette førte til at vi fikk 1 eller 2 (husker ikke helt) antimaterie-atomer og 1 eller 2 vanlige atomer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg skal kjøpe ett par kjemikalier og noe glasskolber og lage litt antimaterie. Si fra viss noen er interesert i og kjøpe.
ehh bare for å få det klart har jeg ikke lest engler og demoner bare da vinci koden...Men vil lese den nå...
Sitat av Up
Jeg skal kjøpe ett par kjemikalier og noe glasskolber og lage litt antimaterie. Si fra viss noen er interesert i og kjøpe.
Vis hele sitatet...
Jeg vil! Men får øyeblikket er jeg blakk, men har noe uran (gaaaarh! whatever Søren Klype :P ) under senga! Skal vi heller bytte? :lol:
Vil du være så vennlig å fortelle mer om dette stoffet "uranium" ?
Dette er et stoff jeg aldri har hørt om før. :roll:
Næmmen sier du det? Like lett å lage som helium? :lol:
nå drar vi oss vekk fra offtopicen her...

Helium lager man bare ikke, man kjøper...End of discussion!
Bytte mot mitt Plutonium?

Og Bombfreak, bare fordi du driter deg ut, kan du ikke kreve å få diskusjonen stoppet. Vet at dette sikkert blir slettet av moderatorer men.
var ikke derfor...Når vi begynte å snakke om uranium fantes gikk det for langt syntes jeg!

<<Vil du være så vennlig å fortelle mer om dette stoffet "uranium" ?
Dette er et stoff jeg aldri har hørt om før. Rolling Eyes>>

Hørtes ut som han påsto at uranium ikke fantes men uranium er uran. var ikke så lett å forstå hva han mente med det

BTW: Jeg har bursdag i dag!
Heldig du. Gratulerer med 11-årsdagen da.

Neida, skal ikke være mer frekk i dag.
DU burde holde deg mer seriøs her! Er det noen som er 11 er det nokk deg nå...Og ikke forstyrr meg med tåpelige innlegg når jeg spiser sjokolade kake!
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Det er du som skriver tåpelig, ikke pyrotekniker.
Hvor mange år fyller du da?
STENGT!

Hvorfor? De som ikke skjønner det bes pakke kraftige knallskudd i anus og fyre av.

Bombfreak: Grattis med dagen som var.