Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2069
Sitter og stusser på en lite dilemma her.. sikkert en enkel forklaring ops: er det noen som kan fortelle meg hva som bestemmer hvilke stoffer som bindes i en løsning med to + og to - ioner?

For eksempel har du jo

K2CO3 + Ca(NO3)2 => 2 KNO3 + CaCO3,

der bytter kaliumionet plass med kalsiumionet. Hvorfor skjer dette? Hvorfor beholder de ikke plassen sin, eventuelt hvorfor blir ikke

2 KNO3 + CaCO3 => K2CO3 + Ca(NO3)2

Håper jeg ikke er helt på villspor nå hadde vært fint om noen ville giddet å forklare det...
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er jo han som har laga den tråden! Viss du ikke kan svaret selv thoryllo, så la vær og poste!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ehh... Jeg lagde den posten på Skole.no !
For viste at han kunne få svar der fortere, så jeg laget posten og hjalp han...Men unnskyld for at jeg hjelper en som lurte på noe da ops:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du kunne jo skrevet at du lagde den posten da
Så det ikke blir noen missfårståelser, for da jeg så den tråden, så var det bare klipp og lim, og da trodde jeg du hadde linka til en post han lagde
Trådstarter
3 0
Takk for hjelpen Thoryllo :P har lurt på det en stund nå, og google har ikke vært snill med meg

Edit: var i kke helt det jeg mente... greit nok at

K2CO3 + Ca(NO3)2 > 2KNO3 + CaCO3

Jeg forstår såppass at positive og negative ioner tiltrekker hverandre.. men hvorfor bytter de par?

Man har jo

K2+ CO3- og Ca+ NO3-

som da bytter ionepar. hva er grunnen til at de opprinnelige stoffene ikke består, og isteden reagerer? Må jo være noe slags forklaring på dette..

men la oss ta for eksempel

KOH + NH4NO3 > KNO3 + H2O + NH3

Hva gjør at ionene bytter plass? De er jo allerede "koblet" i positive negative par, hvorfor bytter de?

K+ OH- og NH4+ NO3- altså... ser ikke grunnen til at de kobles sammen til K+ NO3- og.. vel, her blir det jo ikke noe annet ionepar, men dere skjønner nok sikkert hva jeg mener setter pris på hjelpen!

PS: spør hvis noe er uklart som det sikkert er :?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hmm... kan sikkert forklare litt, men lurer litt på hviken klasse du går i! Har du hatt om elektroner, kjemikske reaksjoner og atomer i naturfagen tror jeg du skjønner det, med tanke på at når stoffer reagerer "gir" dem hverandre fra sitt ytter elektron f.eks. er ikke helt sikker på hva du vil vite. :?
Trådstarter
3 0
Jeg går i vg 1, så har ikke begynt på kjemi enda..

Mener du at de ioniseres ytterligere? De er da allerede positive og negative ioner? Jeg mener ikke hvorfor positive og negative ioner tiltrekker hverandre, eller prossessen der de gir fra seg elektroner, men når man har to salter.. som

KCO3 + Ca(NO3)2

Da reagerer disse med hverandre, selv om begge allerede er i ioneform og bundet i en ionebinding, henholdsvis

K+ og CO3-, Ca2+ og 2NO3-

Jeg forstår ikke hvorfor de reagerer med hverandre, Hvorfor K+ og Ca2+ tilsynelatende "bytter" plass, når de ikke reagerer ved å utveksle elektroner..

Det jeg vil tro er årsaken, er at hvert ion har forskjellig evne å tiltrekke seg ioner med motsatt ladning. Det virker noe absurd, da dette allerede er angitt i ladning ved de forskjellige ionene, men om det er en annen verdi av noe slag... ?

Tusen takk for hjelpen Thoryllo
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det med elektronparbindinger lærer man vell i 9. klasse
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ja det gjør man :wink:

Sitat av Bjølg
Sitat av Thoryllo
Ja det gjør man :wink:
Vis hele sitatet...
Hah, not! Det kommer helt an på hvilke læreverk skolen din benytter seg av. Jeg har ikke hatt om hverken ioner, elektronbindinger eller liknende før i år, og nå går jeg VG1.
Vis hele sitatet...
Så heldig jeg var da!
Jeg går første år videregående og vi har vært innpå at ioner binder seg med hverandre, elns.. men ikke hvorfor det skjer.
Sitat av Thoryllo
Ja det gjør man :wink:
Vis hele sitatet...
Hah, not! Det kommer helt an på hvilke læreverk skolen din benytter seg av. Jeg har ikke hatt om hverken ioner, elektronbindinger eller liknende før i år, og nå går jeg VG1.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Shit. Vi lærte om det i 9. :?