Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4664
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hvordan lage krystaller:

Du kan lage krystaller av det meste. Her er hvordan du lager sukkerkrystaller:

Her er bildene: http://bildeopplasting.com/f_2645.jpg

Du trenger:
Aluminiumsfolie
Lim
En spiker eller syl eller stoppenål
En tom fyrstikkeske
En saks
En papplate
En trepinne
Et plastbeger (3,5 eller 4 dl er flott)
En kjele
En skje
Og selvfølgelig sukker.
I tillegg til dette må du ha noe å måle opp sukkeret med, enten en vekt eller et kjøkkenmål.
Du trenger også en komfyr eller lignende.

Du gjør:
Klipp til pappbiten slik at den kan brukes til lokk. Jeg bruker forresten to plastbegre som jeg har satt oppi hverandre. Da blir avkjølingen langsommere.
Lim aluminiumsfolie på den ene siden av papplaten, det beskytter den mot fuktighet.
Smør lim på midten av plata også, ikke bare på kantene. På den andre siden limer du fast den tomme fyrstikkesken.
Så lager du et hull tvers igjennom alt sammen. Jeg brukte en spiker. Hullet bør være mindre enn trepinnen, så den blir sittende godt fast.
Deretter stikker du pinnen gjennom hullet slik at den stikker ned i begeret. Det er viktig at det er igjen minst tre centimeter fra der pinnen slutter til bunnen av glasset. Ellers kan krystallene som dannes på pinnen gro sammen med de som dannes på bunnen av begeret. Klipp av det som blir til overs. Dersom hullet har blitt litt stort, setter du en bit tape oppå fyrstikkesken.
Nå skal du løse sukker i vann. Du kan løse kjempemye sukker i vannet. I en liter vann kan det løses over to kilo sukker ved romtemperatur, og enda mer ved høyere temperaturer.
I glasset på bildet over er det 2 dl vann. Skåla til venstre viser hvor mye sukker som kan løses i 2 dl vann ved 60 ºC, nemlig 580 g. Avkjøler vi til 25 ºC er det bare plass til 425 g sukker. Det betyr at vi kan få 155 g sukkerkrystaller ut av løsningen.
Når du løser opp sukkeret, tar løsningen større plass. Starter du med 2 dl vann og 580 g sukker ender du opp med ca. 5,5 dl løsning. Det er nok til to slike glass som du ser på bildene.
Har du en vekt så veier du ut 290* g sukker for hver desiliter vann du vil bruke. En desiliter vann er nok til ett krystalliseringsforsøk. Har du ikke ei vekt kan du bruke et desilitermål. 290 g sukker blir da ca. 3,5 dl.
Husk at det er lett å brenne seg kraftig på den varme sukkerløsningen. Skulle uhellet være ute, skal du øyeblikkelig skylle lenge med kaldt vann.
Når du løser opp sukkeret må du må røre godt, ellers blir det brunt. Det er ikke lett å se om alt er løst, for det blir veldig mange luftbobler i løsningen. Har du et termometer, vet du at alt er løst opp når temperaturen er over 70 ºC.

Hell så løsningen forsiktig over i glasset. Løsningen er nesten ugjennomsiktig på grunn av alle de små luftboblene. Så dypper du tuppen av pinnen ned i løsningen.
Tørk av det meste av sukkerløsningen, og rull pinnen i sukker.
Rist av sukkerkornene som sitter løst, og press resten litt godt fast.
Lim aluminiumsfolie på den ene siden av papplaten, det beskytter den mot fuktighet. Smør lim på midten av plata også, ikke bare på kantene. På den andre siden limer du fast den tomme fyrstikkesken.
Legg pinnen til tørk, og la løsningen stå og avkjøle seg. Brett aluminiumsfolie over glasset, slik at det blir et tett lokk.
Nå må du være tålmodig og ikke stikke ned pinnen for tidlig. Stikker du den ned i løsningen før temperaturen er under 60* ºC, vil krystallene løse seg opp. Vent gjerne et par timer før du setter pinnen ned i løsningen. Har det dannet seg en skorpe av krystaller på overflaten av sukker-løsningen, så lager du bare et lite hull med pinnen.
Det hele settes på et sted hvor det kan stå i ro, og hvor temperaturen er ganske konstant. Det er viktig at du lar glasset få stå i ro, ellers blir ikke krystallene så fine.
Etter en stund vil du se at krystallene på pinnen har begynt å vokse. Og ikke bare der. Det dannes krystaller også på bunnen og på veggene av glasset.
Når det har gått minst en uke så kan du avbryte forsøket. (Men hvis det ser ut til at krystallene på pinnen holder på å gro fast i de på bunnen så kan du avbryte tidligere.) Ta opp pinnen og skyll den under kaldt vann i ca. to sekunder. Dette får av mye av den seige sukkerløsningen. Så kan du tørke den med mykt papir. Skyller du for lenge vil krystallene begynne å løse seg opp, så du må være rask.
Se nøye på krystallene. Ser du at de på en måte er like alle sammen? Finn fram et forstørrelsesglass og sammenlign dem med krystallene i sukker-pakka. Bildene ved siden av viser sukkeret slik du finner det i butikken, men forstørret mange ganger. Ser du hvordan disse ligner de store krystallene du har laget?
Ps. Brukte du mindre sukker må temperaturen være lavere.

Thoryllo. :wink:
Takk til Det kjemiske institutt ved Universitetet i Oslo, for at jeg lærte dette på kjemikurset :!:

Oppskrift på kobbersulfatkrystaller kommer snart, (Også med bilder)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Ser ikke ut som noen var interrisert i krystall-oppskriftene :cry: men slenger opp en oppskrift på kobbersulfatkrystaller likevell :wink:

Lage kobbersulfatkrystaller:

Bilder ligger her: http://bildeopplasting.com/f_2646.jpg

Det første du må gjøre er å skaffe deg kobbersulfat, og det enkleste er nok å kjøpe det på et apotek. Dessverre er det dyrt å handle kobbersulfat på apoteket. (Da jeg sjekket skulle de ha 387,- kr for 250 gram). Dette kommer bl.a. av at den er renere enn det vi egentlig trenger.
Det er to typer kobbersulfat å få kjøpt. Det du ønsker er den som er blå. På boksen står det "Kobbersulfat pentahydrat", "CuSO4?5H2O" eller lignende. Den andre typen er vannfri, og pulveret er da hvitt. Den kan også brukes, men det er litt mer plundrete. De på apoteket må kunne hjelpe deg. På apoteket kan du også kjøpe engangs-hansker av forskjellige typer. Oppvaskhansker kan også brukes, men de er ofte litt for tykke.
Jeg brukte et plastbeger på 2 dl. Først målte jeg ut 1,5 dl vann og helte det i glasset. Med en tusj satte jeg et lite merke så jeg visste hvor langt opp jeg etterpå skulle fylle det med kokende vann.
Så må du veie ut kobbersulfaten. Du trenger ca. 55 g for hver desiliter vann du vil bruke. Hvis du bruker et like stort beger som meg, trenger du 83 g kobbersulfat. Du kan eksperimentere med mer eller mindre. Men bruker du mindre enn ca. 40 g per desiliter, blir det ingen krystaller. Det er fordi vann kan inneholde så mye kobbersulfat ved romtemperatur.
Når du har veid ut riktig mengde kobbersulfat og funnet frem en plastskje til å røre med, kan du fylle glasset opp til merket med kokende vann. Vær forsiktig så du ikke brenner deg.
Så rører du godt rundt. Det er veldig viktig at alt løser seg. Skulle det bli liggende litt igjen på bunnen så tilsetter du litt mer vann.
Hvorfor er det viktig at alt løser seg? Jo, ellers vil hvert av de små kornene som ligger igjen begynne å vokse når løsningen avkjøles. Dette fører til at det dannes mange små krystaller istedenfor noen få store.
Så lager du et lokk av aluminiumsfolie og setter det hele bort til avkjøling. Velg et sted hvor temperaturen ikke varierer mye, og legg en avis eller noe tørkepapir under. Grunnen til at du lar det stå på noe papir, er dels at avkjølingen skal gå langsommere, men også fordi løsningen noen ganger kan "krype" over kanten. Sett det hele derfor på noe som det ikke er så farlig med.
La det stå mest mulig i ro i ca. en uke.
Når en uke har gått, kan du helle løsningen over i et annet beger. På bunnen av glasset bør det ha blitt dannet noen store krystaller.
Grunnen til at mitt glass ser så grønt ut, er at jeg har brukt kobbersulfat som har inneholdt en del forurensning av jern. Den koster da mye mindre, og gir minst like fine krystaller.
Så er det bare å få krystallene ut av glasset og tørke godt av dem med tørkepapir. Bruk hansker når du gjør dette. Vær forsiktig så du ikke skjærer deg, krystaller kan få veldig skarpe kanter.
Dine krystaller blir helt sikkert ikke seende ut slik som mine, resultatet blir forskjellig hver gang du prøver.
En ting som er litt dumt med krystaller av kobber-sulfat er at de ikke liker seg dersom det blir for tørt. Da får de hvite prikker på seg, og etter hvert blir de til et hvitt pulver. Du kan prøve å beskytte dem ved å bruke spraylakk eller hårspray, men det enkleste er kanskje å oppbevare dem i en plastpose når du ikke beundrer dem.
Så små mengder med kobbersulfat som det vi bruker her må kunne skylles ned i toalettet. Men smartere er det kanskje å lage et lokk av aluminiumsfolie på glasset du helte løsningen over i, og lage 6 ? 7 hull i dette med en blyant. Så setter du det hele bort. Nå vil vannet fordampe gjennom hullene i lokket, og det vil dannes krystaller. Du må følge med litt, for forsøket må avbrytes før så mye vann har fordampet at krystallene stikker opp av løsningen. Da heller du resten av løsningen over i et annet beger.
Du må være litt forsiktig når du gjør dette eksperimentet. Skulle du søle kobbersulfat, må du skylle med vann, spesielt dersom du er så uheldig å få noe i øynene. Ellers vil det svi og du vil få røde øyne. Prøv å unngå å få kobbersulfat-løsningen i kontakt med aluminiumsfolien.

Thoryllo. :wink:
Takk til Det kjemiske institutt ved Universitetet i Oslo, for at jeg lærte dette på kjemikurset :!:

EDIT: Bildeopplastig.no er vist nede så når jeg får tid skal jeg finne bildene mine og laste de opp et annet sted!
ja, da kunne jeg poste mitt spørsmål her da.. noen som kan komme med forslag til andre ting man kan krystalisere? Helst lett tilgjengelig? :P

Skal prøve med KNO3 og NaCl.

Vil man kunne gjøre det med Natriumhydroksid i Aceton, siden det reagerer med vann?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg synes det er litt interesant Thor.
Jeg har en utfordring til deg. Lag HCl krystaller :wink:
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av nokaa
ja, da kunne jeg poste mitt spørsmål her da.. noen som kan komme med forslag til andre ting man kan krystalisere? Helst lett tilgjengelig? :P

Skal prøve med KNO3 og NaCl.

Vil man kunne gjøre det med Natriumhydroksid i Aceton, siden det reagerer med vann?
Vis hele sitatet...
Her står alt du lurer på og om det du vil prøve: http://www.putfile.com/pic.php?img=4339864
I tabellen over angir den siste kolonnen hvor mange molekyler krystallvann det vanligvis er per formelenhet. Som eksempel har vanligvis kobbersulfat (CuSO4) fem krystallvann og skrives CuSO4 * 5H20.

Sitat av Up
Jeg synes det er litt interesant Thor.
Jeg har en utfordring til deg. Lag HCl krystaller :wink:
Vis hele sitatet...
Bra!
Jeg tar utfordringen! Men kan ta litt tid før resultatet kommer for har ikke hørt om det eller lest om det så får forske litt på egenhånd :wink: (wee endelig noe å gjøre i ferien)
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Up
Jeg har en utfordring til deg. Lag HCl krystaller :wink:
Vis hele sitatet...
Vil han ikke trenge noe slikt som -100 grader celsius for å få det fra gassform til fast form?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Jo, -74 for å vere korrekt, men Thoryllo har en plan! (som han håper funker)
Men om det ikke går så skal jeg ikke gi meg før jeg er 97år! :wink:
Sitat av Thoryllo
Jo, -74 for å vere korrekt, men Thoryllo har en plan! (som han håper funker)
Men om det ikke går så skal jeg ikke gi meg før jeg er 97år! :wink:
Vis hele sitatet...
Er ikke tørris rundt den temperaturen?
Sitat av Big B
Sitat av Thoryllo
Jo, -74 for å vere korrekt, men Thoryllo har en plan! (som han håper funker)
Men om det ikke går så skal jeg ikke gi meg før jeg er 97år! :wink:
Vis hele sitatet...
Er ikke tørris rundt den temperaturen?
Vis hele sitatet...
-79grader C. Snakker vi ypperlig?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Jo -78°C er tørris så det kan brukes!
Jeg kan få tak i noen kilo tørris gratis hvis ikke mitt føste forsjøk funker.
jeg kommer til å holde dere oppdaterte! :wink:
EDIT: Blæh Bjølg kom før meg. Det er -78°C og ikke -79°C :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Husk krystallene skal holdes som krystaller i romtemp.
Hva fryser ved 74 minus grader?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
okai da Up, din lille (ekke noe som rimer på up jo! :x )
EDIT: pupp, snupp, kupp, knupp, :lol:
Nå gjore du utfordringen litt vanskeligere for meg, men det stopper meg ikke!
Har alerede en kopp med en rar blanding som jeg håper på å få HCl krystaller på, men tviler på at det går men vi får se!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og viss du blander inn noe rare kjemikalier og du får krystaller er det neppe sikkert det er HCl. Men det lar seg sjekke. Bare legg det oppå Al folie og legg over litt vått papir.
Men jeg spør igjen. Hva som har frystemp på 74 minus
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
-74 grader C er smeltepungtet til saltsyre :wink:
Ser ikke ut som min første prøve gik så tar meg en tur på appoteket og kjøper et stoff :wink: som er saltsyre men litt anderledes må jeg si uten røpe for mye før jeg har greid det
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du kjøper saltsyre som er litt annerledes?
Saltsyre krystaller eller?
Husk hva utfordringa var
Sitat av Thoryllo
EDIT: Blæh Bjølg kom før meg. Det er -78°C og ikke -79°C :wink:
Vis hele sitatet...
Jeg står fast på -79°C inntil det motsatte er bevist. I alle fall det som sto om tørrisen vi brukte. Men herregud, det er 1°C. For alt vi vet kan det være forskjellig avrunding av desimaler.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
kptnaturfag sier det er -78°C
3lærebøker jeg har skjekket står det -78°C
På alle språk på wikipedia står det -78°C i allefall på de jeg har skjekket.
Men som du sier; ikke noe å diskutere så da forskjetter vi med krystall prik :wink:
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Denne utfordringen var vanskeligere enn jeg trodde. Har prøvd og feilet 23ganger nå! Så kunne ikke noe annet enn å spørre om hjelp:

Kode

Jeg sendte:
>  Hei.
> Jeg lurer på om du har en oppskrift eller en enkel framgangs måte på å 
lage HCl-krystaller!?
>(så masse snakking om andre ting)

Hei,
Det er litt spesielt at 
du spør om HCl krystaller. Får jeg spørre hva du skal med dette?

HCl er ved vanlige betingelser en gass, og en svær korrosiv en også. Den 
må kjøles ned og helst holdes under trykk for å danne krystaller. Men den 
vil danne krystaller til slutt ja. Jeg ville gått frem ved å kondensere 
ren HCl gass på en kald overflate. Temperaturer og slikt må da prøves 
frem. Men her trenger du en rekke spesialutstyr.
Så... fikk ikke noe veldig med hjelp, men som et lite Thoryllo-motto: "Jeg gir aldri opp!"
Jeg får prøve litt mere med andre metoder osv... Skal snart bestille mere utstyr fra kptnaturfag så får se da for har ikke akkurat det beste utstyret nå.
Foresten Up, Hva skal du med det? :P
Sitat av Thoryllo
Foresten Up, Hva skal du med det? :P
Vis hele sitatet...
Kjenner jeg han rett gjorde han det kun for å irritere deg, nettopp fordi det er styggvanskelig.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg tipper at Bjølg har delvis rett. :lol:
Jeg liker gi folk utfordringer. Teste folk. Se hva folk er gode for 8)
HCl krystaller.... det finnes mer fornuftige ting å bruke tiden sin på.

Du burde ha gjort et ordentlig litteratursøk før du startet. Om det er noen som har klart å få det til tidligere står det beskrevet. Om ikke.... har du tatt deg vann langt, langt over hodet. Det er definitivt ikke et hjemmeprosjekt.

Gutta kødder med deg Thoryllo
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Jeg skjønte det etter 2 innlegg, men fik sabla lyst til å gjenomføre det uansett om det tar meg 10år! :lol:
Stahet er en viktig egenskap for å lykkes som eksperimentalist