Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5736
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Kjemiske reaksjoner:

Kjemiske reaksjoner skjer når to eller flere stoffer reagerer med hverandre og danner en eller flere nye forbindelser ? reaksjonsproduktene. Det finnes mange typer kjemiske reaksjoner, eksempelvis redoksreaksjoner, syre-base reaksjoner, hydrolyse og kondenseringsreaksjoner.
I de fleste reaksjoner vil reaksjonsproduktene samtidig brytes ned og gå tilbake til utgangsstoffene, og det vil etter en tid oppstå likevekt mellom reaksjonshastighetene begge veier. Reaksjonshastigheten er til enhver tid avhengig av konsentrasjonen av de ulike stoffene samt trykk og temperatur. Dette kalles likevektsreaksjoner og beskrives i reaksjonsformler etter Brønsted-Lowry-prinsippet.
I noen kjemiske reaksjoner blir energi utviklet og avgis som varme, såkalte eksoterme reaksjoner. I andre reaksjoner må energi tilføres utenfra for at reaksjonen skal skje, såkalte endoterme reaksjoner. Begge typer reaksjoner kan være spontane, avhengig av trykk og temperatur. Alle reaksjoner skjer hurtigere ved høyere temperatur, men likevekten kan da være forskjøvet mot utgangsstoff til ulempe for produktutbyttet. I industrielle kjemiske prosesser er reaksjonsbetingelsene (konsentrasjon, trykk, temperatur) oftest justert til et kompromiss mellom hastighet og utbytte.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Her er en liste over kjemiske reaksjoner som skjer når du blander forskjellige stoffer fra hverandre, jeg har nesten bare skrevet ned de reaksjonene du kan se, høre eller lukte.


Hvis du blander Natrium (Na) med vann (h2o) får vi en reaksjon hvor Natriumet begynner å frese på vannet og antenne, hvis du har en for stor bit kan det si poff eller Pang! Det er fordi når disse to stoffene blandes skapes det hydrogengass som antennes av natriumet og lager Natriumhydroksid, som også er kjent som lut.

Du kan også blande Natrium (Na) med klor (Cl) i gass form og få en antenning og skape stoffet Natriumklorid (NaCl) som også er kjent som vanelig bordsalt.
Nb! Vær forsiktig hvis du skal holde på med natrium og klor, dette er giftige stoffer.

Du kan få en ganske morosom reaksjon hvis du blander Natriumklorid (NaCl) og Sølvnitrat (Agno3). Begge disse stoffene løses i vann og er helt gjennomsiktige men når du forsiktig heller Sølvnitratet i det andre begeret vil det komme som reaksjon en hvit veske.
Det ser slikt ut: Du heller to gjennomsiktige vesker og med en gang det ene stoffet berører vesken til det andre stoffet blir det stoffet hvit) Dette hvite er tungtløselig AgCl.
NaCl + AgNO3 = AgCl + NaNO3

Magnesium (Mg) som er et metall kan brenne! Dette kan enkelt vises ved at du tar litt Magnesiumbånd i en tang og tenner på. Det vil da lyse et hvit sterkt lys som du kan få slik prikk i synet i ca 30 sekunder pga. det sterke lyset. Du vil også få som resultat Magnesiumoksid. Mg + O2 = MgO

Hvit fosfor brenner under vann når O2 bobles igjennom løsningen ved temperaturer over omkring 7oC. Noe som illustrerer den ekstreme reaktiviteten til denne allotropen av fosfor.
Gult fosfor brenner ikke i luft dette må du tenne på med varme.
Hvis du tar Saltsyre og Ammoniakk i hver sin flaske og setter de ved siden av hverandre vil de begynne å gi fra seg Saltsyregass og Ammoniakkgass, disse to gassene reagerer og lager en liten hvit sky av Ammoniumklorid.

Den røde vesken Brom, opptrer som oksidasjonsmiddel når den reagerer veldig med aluminium for å danne forbindelsen AlBr3. Den oransje dampen inneholder ureagert Br2 i tilegg til noe av produktene.

En ren kobbermynt reagerer kraftig med konsentrert salpetersyre, det kommer opp en mørk rødbrun damp som er Nitrogendioksid.

Når Vann (h2o) blandes med Ammoniumnitrat (NH4NO3) skjer det hurtig en reaksjon hva dette blir veldig kalt. Dette brukes for det meste i isposer du får kjøpt på sportsbutikker.

Med Natriumperoksid som er Na2O2, tisetter du vanelig sukker får vi en blanding som du kan dryppe en dråpe vann på så antennes Natriumperoksidet og er et oksidasjonsmiddel og får sukkeret til å brenne. Vi får da en selvtenning med at man tilsetter en dråpe vann.

Hvis du tar et glass med vanelig sukker og tisetter konsentrert svovelsyre (H2SO4) vil det fort boble opp en sort, tjæreaktig karbonmasse.

Thoryllo. :wink:
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
eksempelvis reduksreaksjoner,
Vis hele sitatet...
Typo. Pass på det. :wink:

Reaksjonshastigheten er til enhver tid avhengig av konsentrasjonen av de ulike stoffene samt trykk og temperatur. Dette kalles likevektsreaksjoner og beskrives i reaksjonsformler etter Brønsted-Lowry-prinsippet.
Vis hele sitatet...
Boooooring!

I noen kjemiske reaksjoner blir energi utviklet og avgis som varme, såkalte eksoterme reaksjoner. I andre reaksjoner må energi tilføres utenfra for at reaksjonen skal skje, såkalte endoterme reaksjoner. Begge typer reaksjoner kan være spontane, avhengig av trykk og temperatur. Alle reaksjoner skjer hurtigere ved høyere temperatur, men likevekten kan da være forskjøvet mot utgangsstoff til ulempe for produktutbyttet. I industrielle kjemiske prosesser er reaksjonsbetingelsene (konsentrasjon, trykk, temperatur) oftest justert til et kompromiss mellom hastighet og utbytte.
Vis hele sitatet...
Interresant.

Her er en liste over kjemiske reaksjoner som skjer når du blander forskjellige stoffer med hverandre, jeg har nesten bare skrevet ned de reaksjonene du kan se, høre eller lukte.
Vis hele sitatet...
Typo igjen.

Hvis du blander Natrium (Na) med vann (h2o) får vi en reaksjon hvor Natriumet begynner å frese på vannet og antenne, hvis du har en for stor bit kan det si poff eller Pang! Det er fordi når disse to stoffene blandes skapes det hydrogengass som antennes av natriumet og lager Natriumhydroksid, som også er kjent som lut.
Vis hele sitatet...
Det antennes ikke av natriumet. Det antennes av varmen fra reaksjonen.

Hvis du tar Saltsyre og Ammoniakk i hver sin flaske og setter de ved siden av hverandre vil de begynne å gi fra seg Saltsyregass og Ammoniakkgass, disse to gassene reagerer og lager en liten hvit sky av Ammoniumklorid.
Vis hele sitatet...
Kanskje du kan varme de opp litt. Er stoffet giftig?

Den røde vesken Brom, opptrer som oksidasjonsmiddel når den reagerer veldig med aluminium for å danne forbindelsen AlBr3. Den oransje dampen inneholder ureagert Br2 i tilegg til noe av produktene.
Vis hele sitatet...
Noe som er meget, meget giftig, etsende og fordamper lett!

En ren kobbermynt reagerer kraftig med konsentrert salpetersyre, det kommer opp en mørk rødbrun damp som er Nitrogendioksid.
Vis hele sitatet...
Som også er giftig. Kan føre til eksplosjon.


Hmmm.. Noe rotete, mange små og store skrivefeil men ser bra ut!

Lykke til!
Nice.
Skal lese det ferdig når jeg har tid.
Men hvis du skriver bok så anbefaler jeg å fikse grammatiske feil.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grantax
Nice.
Skal lese det ferdig når jeg har tid.
Men hvis du skriver bok så anbefaler jeg å fikse gramatiske feil.
Vis hele sitatet...
Ja, skal få noen folk til å lese korrektur på den. :idea:

Kommer oppdatert versjon og mere stoff om dette kapittelet senere.

Thoryllo :wink:
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Thoryllo
Ja, skal få noen folk til å lese korrektur på den. :idea:
Vis hele sitatet...
*Hint hint*

Har femmer i norsk, grunnen til at jeg ikke har sekser, er at fantasien min suger. :lol:

Leste forresten korrektur for skoleavisa..
Å skrive bok er en lang og tidkrevende affære, ønsker deg lykke til. Sansynligvis vil du lære mer selv enn dine lesere :-)

Sitat av Thoryllo
En ren kobbermynt reagerer kraftig med konsentrert salpetersyre, det kommer opp en mørk rødbrun damp som er Nitrogendioksid.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk en komplisert reaksjon. Til å begynne med går reaksjonen sent, fordi salpetersyre alene ikke har noen voldsom effekt på kobber. Men det utvikler NO/NO2 som er lang mer oksyderende og akselerer reaksjonen kraftig. Om det er en katalytisk reaksjon eller kun en vekselvirkning mellom NOx og HNO3 er jeg usikker på.

PS: Er du sikker på at reaksjonen danner NO2? Jeg mener å huske at det hovedskelig dannes NO som okyderes i luft til NO2. Så har du noe å gruble over :-)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Der kom fulmem ja. Fulmen har du sjekka PM'en på sciensemadness? jeg sendte deg PM ang. noen greier.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fulmen
Sitat av Thoryllo
En ren kobbermynt reagerer kraftig med konsentrert salpetersyre, det kommer opp en mørk rødbrun damp som er Nitrogendioksid.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk en komplisert reaksjon. Til å begynne med går reaksjonen sent, fordi salpetersyre alene ikke har noen voldsom effekt på kobber. Men det utvikler NO/NO2 som er lang mer oksyderende og akselerer reaksjonen kraftig. Om det er en katalytisk reaksjon eller kun en vekselvirkning mellom NOx og HNO3 er jeg usikker på.

PS: Er du sikker på at reaksjonen danner NO2? Jeg mener å huske at det hovedskelig dannes NO som okyderes i luft til NO2. Så har du noe å gruble over :-)
Vis hele sitatet...
Joda, en kobbermynt vil reagere volsomt med konentrert salpetersyre og det kommer en mørk, rødbrun damp som er nitrogendioksid (NO2)
(som er den samme gassen som er opphav til den karakteristiske fargen i smog.)
Det vil bli en grønnaktig farge først.
NO blir det laget når du tar sølv i svovelsyre for det meste.

Thoryllo :wink:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Grei start Men jeg savner noen forklaringer.
F.eks bør du gå innpå hver av reaksjonstypene,
redoksreaksjoner, syre-base reaksjoner, hydrolyse og kondenseringsreaksjoner. Eller utelukke noen er selvsagt et alternativ. Og Brønsted-Lowry prinsippet, vet en uvitende hva det er?
Skal du ikke forklare, trenger du ikke nevne :wink:
Og likevekt, det må du også utdype.
Og husk også at du er ansvarlig for at ALT i den boken er korrekt.
*hint hint*
Har 3er i norsk, men det gjør meg ikke dårlig innen det grammatiske.

Bare sier til deg ovenfor at karakteren ikke har alt å si for grammatikken.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jaja, var noe sånt jeg mente.. :P
natrium og sitronsyre i vann bruser og lager noe som minner om kulldioksid.

rett meg?? :?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av minesweeper
natrium og sitronsyre i vann bruser og lager noe som minner om kulldioksid.

rett meg?? :?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det er dette du er ute etter? Kansje du har blandet noen ord eller så ligner dette på hva du sa:

Saltsyre(HCL) som tilsetes en løsning av natriumkarbonat(Na2CO3) denne reaksjoen lager: Natrimklorid(NaCl), gassformig karbondioksid(CO2) og Vann(H2O)

Na2CO3 + HCl --> 2NaCl + H2O + CO2

Thoryllo :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Den der var ikke balansert.
Skal være Na2CO3 + 2HCl --> 2NaCl + H2O + CO2
Sitat av Thoryllo
Når Vann (h2o) blandes med Ammoniumnitrat (NH4NO3) skjer det hurtig en reaksjon hva dette blir veldig kalt. Dette brukes for det meste i isposer du får kjøpt på sportsbutikker.
Vis hele sitatet...
Som er en endoterm reaksjon (Bruker mer energi enn det den gir fra seg, derfor kaldt)

Må bidra litt jeg og :wink:
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Noen som har flere kjemiske reaksjoner som er litt kule :?:
Du får litt credits bak i boka...
Foresten kommer den til å legges ut på nettet, så alle som er interisert kan lese den når den er ferdig. :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Entropisk. Med mindre det er det samme som endoterm, men jeg tror det er forskjell.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Thoryllo
Kjemiske reaksjoner skjer når to eller flere stoffer reagerer med hverandre og danner en eller flere nye forbindelser ? reaksjonsproduktene.
Vis hele sitatet...
Ett stoff kan også reagere med seg selv. For eksempel i en omleiringsreaksjon. F.eks Claisen, Cope og Carrol omleiringer ([3,3]sigmatropiske skift). Hvis et molekyl har både syre og alkoholfunksjonalitet i seg kan det ringslutte og danne et lakton (syklisk ester).

Mange muligheter...
▼ ... noen uker senere ... ▼
En til:

2NaCl + H2SO4 --> 2HCl + Na2SO4

Natriumklorid + Svovelsyre --> Saltsyre + Natriumsulfat
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Med det samme så kan jeg en nesten motsatt en:
NaOH + HCl → NaCl + H2O

Natriumhydroksid + Hydrogenklorid → Natriumklorid + vann

Kan noen å gjøre denne motsatt? Vært kult å lage saltsyre av vann og salt =P
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Reaksjonen kan gjøres motsatt hvis du tilfører energi. Har den gjort det av seg selv ville det ikke blitt noen produkter.
Ja, skjønner jo det, men hvordan form for energi, varmeenergi? Altså varme den til en viss temperatur? Trykkenergi, påføre trykk?
Sitat av Liquix
Ja, skjønner jo det, men hvordan form for energi, varmeenergi? Altså varme den til en viss temperatur? Trykkenergi, påføre trykk?
Vis hele sitatet...
Ved produksjon av elementært Natrium foregår det en elektrolyse av flytende NaCl. Natrium samler seg på dene ene elektroden, mens KLor utvikler seg på den andre. Den klorgassen som utvikles blir forent med Hydrogen gass, og du får da kjemisk ren saltsyre (hydrogenkloriden bobles opp i vann).
Ved elektrolyse av en NaCl løsning vil det oppstå Cl2 på den ene elektroden og hydrogen på den andre. Disse to kan du gjenforene og boble opp i vann, da du da vil få HCl (aq).

For å svare på spørsmålet ditt, vil altså energien du tilfører være av typen: elektrisk.
Ved flytende NaCl snakker du om å blande det ut med vann?

Hvis det er slik er jo dette en ganske grei måte å få saltsyre på
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Her snakker vi smeltet NaCl, men de som skaper HCl er klorgass som også blir dannet med løsning.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fulmen Vis innlegg
PS: Er du sikker på at reaksjonen danner NO2? Jeg mener å huske at det hovedskelig dannes NO som okyderes i luft til NO2. Så har du noe å gruble over :-)
Vis hele sitatet...
Quite correct.
2HNO3 + Cu → CuNO3 + NO2 + H2O
2NO + O2 → 2NO2
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_fuming_nitric_acid

Så ganske potente saker Eg ville ikkje leikt med det, ettersom Nitrogenoksider er relativt giftige.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Quite correct.
2HNO3 + Cu → CuNO3 + NO2 + H2O
2NO + O2 → 2NO2
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_fuming_nitric_acid

Så ganske potente saker Eg ville ikkje leikt med det, ettersom Nitrogenoksider er relativt giftige.
Vis hele sitatet...
Tror vel en gassmaske skal klare å filtrere ut de gassene.. Lurt å undersøke først likevel.
En gassmaske kan vel redde deg en stund, men husk at nitrogenoksider er meget etsende! Og det skal ikke store luftkonsentrasjonen til for å kverke deg heller, så man bør vel strengt tatt holde seg unna nitrogenoksider generelt, med mindre det er uunngåelig eller man har en trang til å forske på de.

Huff.