Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3503
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Skulle lage litt kobbersulfat her om dagen..

Hadde tatt svovelsyre fra ett bilbatteri, som jeg skulle blande med kobber. Etter hvert kom det små blå krystaller på kobberet.

Etter noen uker var det ikke mer kobber igjen, alt var blått.

Jeg gadd ikke gjøre noe mer med det før jeg merket at kobbersulfatet (?) hadde blitt [color=green]grønt[/color]! (kobberklorid??)

Hva skjedde? :?
Jeg vet ikke helt hva som kan ha skjedd, men kobber blir jo grønt når det reagerer med oksygen (irrer)...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Det ble grønt etter det hadde blitt til kobbersulfat.. Og jeg vet at kobbersulfat ikke irrer..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Regner med du ikke destilerte batterisyra?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Nei.. Så vidt jeg vet, koker ikke svovelsyre, den dekomponerer ved ca 350 *C eller noe sånt.. :P
jeg begynte og lage kopper sulfat her for 3 dager siden men ingenting har skjedd er det noe galt? Er syra for svak? denne er tatt fra et bilbatteri. Det har bare kommet noen små bobler som henger på siden av begerglasset.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Syra kan vere for svak + at jeg så det kobberet ditt, det var små biter fra en tykk plate, da går reaksjonen mye tregere. Bedre med granulat eller pulver, men det er både dyrt og vanskeligere å få tak i.
Vent litt lenger du... :wink:
ok, da skal jeg bare være tolmodig og vente. Men copperet fikk jeg jo av deg og den plata var ikke tykk.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Er det den plata? :? Jaja, tok litt tid med den og da, men ikke like lenge som en tykkere en. :wink:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Svovelsyre koker på 337°C. Er jo lett og gjøre plata til pulver!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av HMS Datablad
9. FYSISKE OG KJEMISKE EGENSKAPER
PRODUKTETS FORM: Flytende
LUKT: Ingen eller ukarakteristisk lukt.
FARGE: fargeløs
OPPLØSELIG I: Blandbar med vann.
SMELTE/FRYSEPUNKT: 10c
KOKEPUNKT: 290c
TETTHET: 1,83 g/cm3
FLAMMEPUNKT: n/a
EKSPLOSJONSOMRÅDE: n/a pH (kons.): -
LØSELIGHET I VANN: -
MOLMASSE: -
DAMPTRYKK: 1,00
VISKOSITET: -
METNINGSKONS.: -
TENNTEMPERATUR: n/a
DEKOMPONERINGSTEMP.: 450c
LUKTEGRENSE: -
PH LØSNING:
1 DAMPTETTHET: -
Vis hele sitatet...
Den har visst begge deler
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men viss dere skal destilere svovelsyre så burde dere vite bedre, så drit i koketempen til svovelsyre... Dere skal ha ut vann vell? 100 grader?
Ja kansje det :lol:
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Nå er jeg 3km fra den kjemi boka jeg leser i, men mener det var at bønder bruker kobbersulfat for å hindre sopp, kobbersulfat som de brukte var noe blåe krystaller. rett meg hvis jeg sier feil, men merer det var det som sto! :wink: går jo ann å undrsøke hvis man er interisert. Kan si om dette var feil eller riktig om en dag eller 2, er på fjellet og sitter nå på et hotel og "låner" internett :twisted:
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Up
Men viss dere skal destilere svovelsyre så burde dere vite bedre, så drit i koketempen til svovelsyre... Dere skal ha ut vann vell? 100 grader?
Ja kansje det :lol:
Vis hele sitatet...
Hvis vi skal ha ut vannet fra svovelsyra, heter det jo ikke destillering. Da er det jo konsentrering.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan du ikke si shoot me if I'm wrong? 8)
Hvordan konsentrerer du svovelsyra?
Jo du destilerer ut vannet.
Shoot me if I'm wrong 8)
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Du koker vekk vannet. Destillering = Koke vannet, kondensere det, og samle opp kondensatet. Eller? Som f.eks når du skal lage hjemmebrent. *host host* :roll:

Å ja, shoot me if I'm wrong.. :P
Sitat av BomberMan
Du koker vekk vannet. Destillering = Koke vannet, kondensere det, og samle opp kondensatet. Eller? Som f.eks når du skal lage hjemmebrent. *host host* :roll:

Å ja, shoot me if I'm wrong.. :P
Vis hele sitatet...
Destillering vi si at man koker vekk det stoffet man skal ha vekk. Er litt mye synsing ute og går her, synes jeg. Du trenger ikke samle opp en dritt kondensat når du destillerer svovelsyre, siden det er vannet som fordamper.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Thoryllo
Nå er jeg 3km fra den kjemi boka jeg leser i, men mener det var at bønder bruker kobbersulfat for å hindre sopp, kobbersulfat som de brukte var noe blåe krystaller. rett meg hvis jeg sier feil, men merer det var det som sto! :wink: går jo ann å undrsøke hvis man er interisert. Kan si om dette var feil eller riktig om en dag eller 2, er på fjellet og sitter nå på et hotel og "låner" internett :twisted:
Vis hele sitatet...
Selv om dette går litt utenom det du spør om med syra, men du skal jo lage kobbersulfat så:

Nå har jeg skjekket dette jeg skrev:
Kobbersulfatkrystaller(CuSO4) er noe landbruket bruker mot sopp, så landbruksbutikker har sikkert kobbersulat. Dette er et blått stoff som når du varmer opp blir hvit fordi det mister vannet, men det er forsatt kobbersulfat(CuSO4)

Thoryllo :wink:
batterisyra er 30%, så når jeg kokte mine 4 liter batterisyre skulle jeg i teorien få over 1 liter konsnetrert svovelsyre.
vel, her er resultatet, døm selv:

http://full-og-gal.dyndns.org/contaminatedh2so4.jpeg

det er mye mindre enn en liter, og den er åpenbart forurensa av ett eller annet svineri, ettersom den er så grønn. så batterisyre nok ikke verdens beste kilde til svovelsyre. med mindre man tar den fra nye batterier da, men det blir dyrt i lengda.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Shit det der var skittent! Prøv og koke det på 330 grader. Så destilere ut svovelsyra på litt over 340 grader.
Glad jeg kan ta slike stoffer konsentrerte og rene fra kjemilabben på skolen jeg
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ta fra skolen? Tyv! Eier du ikke selvrespekt? :shock:
Jeg gir jo tilbake! I form av oppmøte og høyning av snittet i kjemiklassen.. :wink:

Har ikke tat tnoe i store kvanta enda heller, bare sånn som skolen kan skrive opp som svinn.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Moxus: Skal du ha kobbersulfatkrystaller som er tørre osv? så har jeg en oppskrift på hvordan du enkelt med ting du har hjemme kan lage det om til krystaller.

Trym: Synes det bare er teit og dumt å stjele av skolen.

Thoryllo :wink:
takk for tilbudet thoryllo, men jeg tenkte jeg skulle bruke det til destillering av hno3, og forskjellige nitreringsprosesser. men ettersom resultatet ble mildest talt dårlig, så vet jeg jaggu ikke hva jeg skal gjøre med det.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men tror du det kan funke og destilere rett under kokepunktet til H2SO4 og så etterpå destilere H2SO4'en?
kansje. men nå var uansett mengden h2so4 veldig skuffende for 4 liter batterivann. og pga fargen så vil jeg tro at det er neppe h2so4 alt som er på krukka, så det blir nok enda mindre når forurensninga er plukket ut av blandinga. og da vil jeg si at hele greia koster mere enn det smaker. man blir jo sittende med en haug gamle batteri som skal behandles som spesialavfall også etterpå.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Thoryllo
Dette er et blått stoff som når du varmer opp blir hvit fordi det mister vannet, men det er forsatt kobbersulfat(CuSO4)

Thoryllo :wink:
Vis hele sitatet...
Har litt kobbersulfat fra før.. Jeg vet at det inneholder krystallisasjonsvann. :roll: "Blå" kobbersulfat:
CuSO[size=2]4[/size] * 5H[size=2]2[/size]0

Når den blir hvit, takker vannet for seg. Så er det bare å tilsette vann igjen, så blir den blå.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ok.. ikke at jeg har noe peiling på detta.. men..Innholder ikke baterisyre store mengder bly? Altså brukte bilbatterier.. er jeg helt på jordet nå, eller?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Moxus
kansje. men nå var uansett mengden h2so4 veldig skuffende for 4 liter batterivann. og pga fargen så vil jeg tro at det er neppe h2so4 alt som er på krukka, så det blir nok enda mindre når forurensninga er plukket ut av blandinga. og da vil jeg si at hele greia koster mere enn det smaker. man blir jo sittende med en haug gamle batteri som skal behandles som spesialavfall også etterpå.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med du fulllada batteriet før du tømte det for syre? 8)