Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2048
God aften. Jeg har to problemer på min side.

Jeg vil ha en tabell helt øverst på siden. Men problemet er at den ikke er helt oppe, altså at det er litt hvitt mellom tabellen og "Menylisten" (Eller hva vi nå skal kalle det) i de forskjellige nettleserene. (Der vi kan skrive inn url, etc.) Jeg har prøvd med koden valign="top" , men det gikk ikke.

================================================

Hele siden min er laget med en HTML-tabell (Ja, det er sikkert mange her som hater å bruke HTML, men jeg foretrekker det, ettersom jeg ikke har lært meg CSS enda.) Helt øverst har jeg en meny. Det er sånn at når vi trykker på hele ruten i tabellen, kommer vi innpå en ny side.

Kode

<td width="300" bgcolor="#808080" onClick="window.open('http://www.google.com');" onmouseover="this.bgColor='#C0C0C0'"onmouseout="this.bgColor='#808080'"><center>
        Home
      </center></td></a>
Jeg vil altså gjøre sånn at siden åpnes i en Iframe, og ikke på en ny side.
Jeg har prøvd å skrive inn:

Kode

onclick="window.open('http://www.google.com') target="navnetpåiframe";"
men det virket heller ikke.


================================================

Linken til siden er http://www.badnorway.navhost.com/ Jeg har bare lagt inn den koden på Home knappen, så det nytter ikke å trykke på 'Test' og 'About us'.
Som dere ser er jeg nødt til å ha en midlertidig meny under den øverste menyen, ettersom jeg ikke har fått dette til enda.

Jeg håper noen her vil være så utrolig greie og hjelpe meg med dette problemet! Jeg setter stor pris på dette.

Mvh.
Stig
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
iframes gjør at søkemotorer desper. En solid grunn til at du burde ligge langt unna det.

Her er hvertfall ett løsningsforslag!
Test
Trådstarter
Tusen, tusen hjertelig takk!
Men hva burde jeg bruke i stede for iframes da?

Jeg så nå at du hadde fikset alt for meg. Altså de der linkene også. Jeg må bare si det igjen. Tusen, tusen hjertelig takk for at du hjalp meg med dette!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av stigi Vis innlegg
...Ja, det er sikkert mange her som hater å bruke HTML, men jeg foretrekker det, ettersom jeg ikke har lært meg CSS enda.) ...
Vis hele sitatet...
CSS er ikke noe substitutt for HTML, men heller en forlengelse. Å skille innhold og presentasjon ved bruk av markup og CSS er såpass grunnleggende at man nesten burde få inn tankegangen ASAP.
Tabelldesign, layout-attributter og script i ei suppe er sjelden noe som fører til annet enn kaos.
Test
Trådstarter
Jeg har ikke hatt noe problemer med HTML før. Men absolutt, det er ikke mulig å lage en profesjonell side med bare HTML.
Men det jeg dog synes er rart, er at vi lærer å lage internettsider på skolen, med hjelp av HTML.

Men nå har jeg gått inn for å lære meg CSS! Det så faktisk litt lettere ut enn jeg hadde trodd.


Og forresten: Er det noen som vet hva jeg skal bruke i stede for Iframes? Jeg orker ikke å lage den samme siden gang på gang, og oppdatere alle sidene hvis jeg endrer noe i f.eks. menyen.

Takker for svar.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
XML eller serverside parsing. Du finner mye om dette her på forumet om du søker
evt. php -> include
Test
Trådstarter
Da skal jeg lese om XML når jeg ikke er på ipoden og hvordan er den der php -> include tingen? Takker og bukker for svar.
Ja, hva skal man bruke isteden for iFrame?
div-tags og overflow
Sitat av stigi Vis innlegg
Jeg har ikke hatt noe problemer med HTML før. Men absolutt, det er ikke mulig å lage en profesjonell side med bare HTML.
Men det jeg dog synes er rart, er at vi lærer å lage internettsider på skolen, med hjelp av HTML.

Men nå har jeg gått inn for å lære meg CSS! Det så faktisk litt lettere ut enn jeg hadde trodd.


Og forresten: Er det noen som vet hva jeg skal bruke i stede for Iframes? Jeg orker ikke å lage den samme siden gang på gang, og oppdatere alle sidene hvis jeg endrer noe i f.eks. menyen.

Takker for svar.
Vis hele sitatet...
Skolen er ofte et dårlig utgangspunkt for å lære noe særlig om web-design (med mindre læreren faktisk jobber med web-utvikling selv).

I stedet for iframes kan du bruke en div med php-include (sett at serveren din støtter php).

<div id=main>
<?php
include './sider/' . $_GET['side'] . '.php';
?>
</div>

Ikke en kjempeelegant løsning, men...

Du skriver da addressen: "domene"/index.php?side=kebabsaus

innholdet fra sida kebabsaus.php (som ligger i mappa "sider"), blir så inkludert inne i div'elementet...

Noter at serveren din må ha apache, og at filene må ha filendelsen .php i stedet for .htm(l)...
Test
Trådstarter
Tusen takk Dominic!
Dette så lettest ut, hehe.

Men jeg har allerede en div. Må jeg da sette inn

Kode

<div id=main>
<?php
include './sider/' . $_GET['side'] . '.php';
?>
</div>
eller trenger jeg bare å skrive inn

Kode

<?php
include './sider/' . $_GET['side'] . '.php';
?>
Og ja. Læreren min driver med web-utvikling selv, tror jeg. Han har i alle fall sin egen nettside.
Jeg sjekket kildekoden, og alt var HTML
HTML er client-basert, dvs. nettleseren din koder det selv, og viser det. PHP er server-basert - dvs at serveren kjører det, og printer resultatet ut som HTML.
Test
Trådstarter
Ah. Tror jeg skjønte det.

Men når jeg satt inn

Kode

<?php
include './sider/' . $_GET['side'] . '.php';
?>
på siden, fikk jeg disse to errormeldingene:

The PHP parser returned an error!

Warning: include(./sider/.php): failed to open stream: No such file or directory in Nhosted\badnorway\index.php on line 52
Vis hele sitatet...
The PHP parser returned an error!

Warning: include(): Failed opening './sider/.php' for inclusion (include_path='.;Cphp5\pear') in Nhosted\badnorway\index.php on line 52
Vis hele sitatet...
Siden finner dere her: http://www.badnorway.navhost.com/
Har du en mappe som heter sider?

Ser ut som feilen ligger i at du mangler det.

Også har du ikke angitt ett filnavn heller. Det må stå noe mer enn .php inne i koden din, vil tor det skal være "filnavn.php"
Sist endret av Yochi; 29. april 2010 kl. 20:02.
Test
Trådstarter
Der fikk jeg det til ja! Når du skrev "filnavn.php" kom jeg på

Kode

$_GET['side'] . '.php';
Endret det nå til

Kode

 $_GET['side'] . 'side.php';
og det virket utmerket! Tusen hjertelig takk! Og så den siste tingen: Hvordan gjør jeg sånn at en side åpnes i

Kode

<?php
include './sider/' . $_GET['side'] . '.php';
?>
ved hjelp av en link, hvis det er mulig da?
Med Iframes er targeten navnet på Iframen:

<a href="/#" target="Iframe">tekst</a>

Er det mulig å gjøre det med dette? Takker og bukker for svar.

Bare glem det jeg skrev!

EDIT:
Bare glem det jeg skrev.

Det vistes ikke at jeg hadde lagt til teksten, og det var heller ikke mulig å endre innlegget nå, så derfor skriver jeg den settningen på nytt.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
La oss ta det fra starten av.
Først, ta den originale koden jeg lasta opp på pastebin. Bytt ut

Kode

<p>Temporary menu<br />Home - N/A - About us</p>
...med...

Kode

<div id="page"><?php $pub="hjem"; if($_GET['p']) $pub=$_GET['p']; include("./pub/{$pub}.php"); ?></div>
Lagre denne koden som index.php og last opp til webserveren din. §å lager du en mappe som heter pub, og legger alle sidene dine inni mappen. Sidene må ha filtypen php. Kall hovedsiden din for hjem.php. Andre sider kan hete hva som helst.

Når du skal linke til forskjellige sider kan du f.eks. gjøre slik: <a href="?p=testside">hello world</a>, som linker til siden testside.php i mappen pub.
Test
Trådstarter
Tusen hjertelig takk
Test
Trådstarter
Ok! Nå kommer det spørsmålet som jeg tror vil bli det siste akkurat nå. Tror jeg skal klare meg godt alene på resten av veien. Eller, kanskje ikke ...

Uansett!
Nå har jeg jo en meny helt øverst på siden på www.badnorway.navhost.com
Når man holder musen over, så skiften de farge. Fargen blir den samme som "boksen" under.
Men når man har kommet på den siden, så blir den mørkere igjen. Er det mulig å gjøre sånn at den har samme farge som den siden vi er innpå? Altså. Hvis jeg trykker på "about us", så vill den knappen ha samme farge som boksen under, helt til vi går på en av de andre, index eller coming.

Vet noen hvordan man gjør dette?
Det hadde vært supert!
Takker på forhånd
CSS

Kode

#menu a.selected {
	background: #ccc;
}
HTML

Kode

<a href="?p=hjem" class="selected" >Index</a>
De 2 må du ta med, da vil det menyvalget som har klassen selected på seg være samme farge som når du hovrer over.
Sist endret av Yochi; 1. mai 2010 kl. 00:44.
Test
Trådstarter
Fikk det ikke helt til :S

Koden er sånn nå:


Kode

#menu a {
	color: #000;
	background: #999;
	float: left;
	width: 33.33%;
	display: block;
	text-decoration: none;
	padding: .5em 0;
}
#menu a:hover {
	background: #ccc;
}
#menu a.selected {
	background: #ccc;
}
</style>
<div id="main">
	<div id="menu">
		<a href="?p=hjem" class="selected" >Index</a>
		<a href="?p=coming" class="selected" >Coming</a>
		<a href="?p=about" class="selected" >About us</a>
<?php $pub="hjem"; if($_GET['p']) $pub=$_GET['p']; include("./pub/{$pub}.php"); ?>
	</div>
<div id="side1">
Men nå har de samme farge hele tiden, uansett om jeg tar musen over, eller ikke. Og de har samme farge som boksen under.
www.badnorway.navhost.com
Når du er på indexsiden må du legge til class="selected på <a href="?p=hjem">Index</a>
Ikke de andre, mens på about siden gjør du det samme, men der skal det bare være på <a href="?p=about" class="selected" >About us</a>

Det må bare være på den aktuelle siden.
Test
Trådstarter
Ah. Men da kan det være litt problematisk hos meg, ettersom jeg bruker en include nå, eller hva det nå kalles.
Altså at siden coming og about us er her: www.badnorway.navhost.com/pub/coming.php

Kildekoden for den siden er:

Kode

<html>
<body>
<br>
<br>
<h1>Coming soon!</h1>
</body>
</html>
Så det blir vell umulig å gjøre, hvis jeg skal ha det sånn som jeg har det nå?
Sist endret av stigi; 1. mai 2010 kl. 01:24.
det du må gjøre for å få det til ordentlig er å lære noe basic PHP. Ved bruk av en IF-test i index-fila kan du få det til slik du ønsker.

<a href="?p=about" <?PHP if ($_GET['p']=='about'){ echo 'class="selected"';}?>>About us</a>

Og så lignende for de 3 andre og. Ikke testet at den virker, men er i hvertfall i nærheten.
Test
Trådstarter
Tusen, tusen hjertelig takk!
Og ja, jeg må virkelig lære meg basic PHP. Jeg vet det er steder på internett vi kan lære det, men vil helst ha en bok. Er det mulig å låne slike bøker på det lokale biblioteket? Eller er det bøker vi bare kan kjøpe? Eller fins det bøker i det hele tatt?

Men jeg takker og bukker enda en gang!
det finnes masse bøker, og mest sansynlig kan du få lånt noen på det lokale biblioteket
Test
Trådstarter
Takk for svar

Jeg trodde det skulle være mitt siste spørsmål for nå, men det var visst ikke det. Nå er det bare en liten ting jeg lurer på, som sikkert er veldig lett å fikse, men som jeg ikke er sikker på hva jeg må gjøre.

Det jeg vil nå, er at når vi går på www.badnorway.navhost.com , så kommer vi automatisk innpå http://www.badnorway.navhost.com/?p=hjem

Takker og bukker for svar!

Vet ikke om det er sånn at hvis vi skriver to innlegg etter hvandre innen et døgn, så vil de havne i samme innlegg?
Jeg får se om det skjer sånt nå.


Jeg trodde det skulle være mitt siste spørsmål for nå, men det var visst ikke det. Nå er det bare en liten ting jeg lurer på, som sikkert er veldig lett å fikse, men som jeg ikke er sikker på hva jeg må gjøre.

Det jeg vil nå, er at når vi går på www.badnorway.navhost.com , så kommer vi automatisk innpå http://www.badnorway.navhost.com/?p=hjem

Takker og bukker for svar!
Test
Trådstarter
Da skulle det vell være mulig å skrive et nytt innlegg her, uten at det havner i det forrige?

Jeg trodde det skulle være mitt siste spørsmål for nå, men det var visst ikke det. Nå er det bare en liten ting jeg lurer på, som sikkert er veldig lett å fikse, men som jeg ikke er sikker på hva jeg må gjøre.

Det jeg vil nå, er at når vi går på www.badnorway.navhost.com , så kommer vi automatisk innpå http://www.badnorway.navhost.com/?p=hjem

Takker og bukker for svar!

Kode

<?php
if(!isset($_GET['p'])) {
header("Location: ?p=hjem);
}
?>
Test
Trådstarter
Tusen hjertelig takk!
Den vil returnere i error da jeg glemte en "
Test
Trådstarter
Skulle akkurat til å kommentere det. Jeg antar at " skal være her:

Kode

<?php
if(!isset($_GET['p'])) {
header("Location": ?p=hjem);
}
?>
Jeg får fortsatt en errormelding :S
www.badnorway.navhost.com
Sitat av stigi Vis innlegg
Skulle akkurat til å kommentere det. Jeg antar at " skal være her:

Kode

<?php
if(!isset($_GET['p'])) {
header("Location": ?p=hjem);
}
?>
Jeg får fortsatt en errormelding :S
www.badnorway.navhost.com
Vis hele sitatet...
nei, her:

Kode

<?php
if(!isset($_GET['p'])) {
header("Location: ?p=hjem");
}
?>
Test
Trådstarter
Jeg testet med både den, og den andre, men ingen av dem virket. Men når jeg slettet kodene, og lastet opp siden på ny, fikk jeg fortsatt en error-melding. Så da må det være noe annet? Feilen er på linje 58, og der står det:

Kode

<a href="?p=coming" <?PHP if ($_GET['p']=='coming'){ echo
Tror det var linje 58. Telte meg bare nedover. Men jeg har ikke rørt den linjen, så jeg aner ikke hvorfor det plutselig skulle være en feil der nå? :S

Sånn. Hadde en backup liggende på PC-en. La inn

Kode

<?php
if(!isset($_GET['p'])) {
header("Location: ?p=hjem");
}
?>
i den, og lastet den opp. Nå virker det perfect! Tusen hjertelig takk begge to!