Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2363
Hei. Jeg har bestemt meg for at jeg har lyst til å lære ett programmeringsspråk, og har bestemt for Java. Har egentlig ikke noen god grunn, men hørt at det er ganske greit for nybegynnere så fort du kommer over den første kneiken. Jeg har NULL erfaring med programmering fra tidligere. Etter en del googling kom jeg fram til dette tutorialet på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=gDqGv...eature=related

Her blir jeg fortalt at jeg trenger en compiler og at den kan lastes ned i linken i videoen. Linken vises etter ca. 30 sekunder. denne linken er død, og tutorialet er antageligh vis ganske gammelt. Vet noen hvor jeg kan finne den commandline compileren som benyttes i dette tutorialet?

Synes også det hadde vert hyggelig med noen pointers ti en som er såpass ny som det jeg er innenfor programmering. Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker å lage når jeg blir bedre, men er kun ute etter å lære hvordan programmering fungerer, og kan etter det begynne å lære meg c++ osv.

Takk for all hjelp.
google, "How to set up Java" elns.

Men jeg ville staret med python om jeg var deg :P
Trådstarter
Hvorfor ville du startet med Python?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Skulle ønske folk kunne svart på et spørsmål uten å prøve å "konvertere" folk til andre språk. Det finnes nok av tråder som er fulle av denslags nå, så please.

brunost: du finner sikkert bedre tutorials enn en YouTube-video, og hvis du tar en titt på http://java.sun.com/ vil du antakelig finne det meste du trenger å laste ned.
Sist endret av robhol; 22. juni 2010 kl. 17:43.
Hvordan man best tar til seg kunnskap er individuelt, men hvis du føler du kan ha godt utbytte av å lære av noen ville jeg anbefale å ta en titt i denne tråden. Jeg står selv oppført som læremester i java her. Ta kontakt om du er interessert
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg stjeler trådin litt.

Jeg har noen spørsmål om Java jeg og:

- Er Java det samme på alle platformer? (Linux, windows etc..)?
- Finnes det Java compilere for Linux?
- Er det Grafisk (Som f.eks. VB), eller er det tekst bassert?
- Hva kan Java brukes til?

Håper noen kan svare på spørsmålene mine, så jeg kan komme igang
Sist endret av onClipEvent; 1. juli 2010 kl. 23:25.
- Er Java det samme på alle platformer? (Linux, windows etc..)? Ja
- Finnes det Java compilere for Linux? Ja
- Er det Grafisk (Som f.eks. VB), eller er det tekst bassert? Both
- Hva kan Java brukes til? Alt (Spill, Nettbanken min, Automatene på togstasjonen)
Sist endret av EivindH; 1. juli 2010 kl. 23:41.
Sitat av EivindH Vis innlegg
- Er Java det samme på alle platformer? (Linux, windows etc..)? Ja
- Finnes det Java compilere for Linux? Ja
- Er det Grafisk (Som f.eks. VB), eller er det tekst bassert? Both
- Hva kan Java brukes til? Alt (Spill, Nettbanken min, Automatene på togstasjonen)
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar!

Har du noen eksempler på grafiske Java compilere? (Vet ikke helt hva det heter)
Nei, leter faktisk etter selv. Fikk plutselig lyst til å programmere litt selv, men tror jeg holder med til C og php..
Vet ikke helt hva du sikter til med "grafisk compiler", men gjetter at du tenker på et IDE, og da er vel eclipse det mest brukte for Java.
Enig med OPTiCO. Eclipse er det beste og mest brukte utviklingsmiljøet til Java. Kun til Windows såvidt jeg vet.
Eclipse er absolutt det beste programmet jeg har kommet over, og stort sett mye brukt i arbeidslivet. Typisk for Java er at filene blir compilet til .class-filer, noe som også kan gjøres via kommandovinduet (CMD). Det går alle nybegynner-tutorials igjennom. Nyttig å kunne, men tungvindt i lengden. Gå for Eclipse
Sist endret av Restyle; 2. juli 2010 kl. 00:03.
Med grafisk mener jeg sånn som Visual Basic er. Man drar inn f.eks. en knapp, og så trykker man på den og legger til funksjoner. Så compiler man det til en kjørbar java-fil.

Håper noen forstår dette
Eclipse er (stort sett) skrevet i Java, så det fungerer på Linux og Mac også.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Med grafisk mener jeg sånn som Visual Basic er. Man drar inn f.eks. en knapp, og så trykker man på den og legger til funksjoner. Så compiler man det til en kjørbar java-fil.

Håper noen forstår dette
Vis hele sitatet...
Når jeg først startet med Java brukte jeg JBuilder 2005 og den hadde slik funksjonalitet. Etter jeg gikk over til Eclipse har jeg aldri hatt behov for det så den vet jeg ikke med. Du kan også sjekke Netbeans.

Sitat av OPTiCO Vis innlegg
Eclipse er (stort sett) skrevet i Java, så det fungerer på Linux og Mac også.
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig rett. Bare jeg som surra.
Når det kommer til IDE vil jeg anbefale Netbeans 6.9
Prøv å sjekke ut læremateriale og obliger på nettsidene til programmeringskurs på diverse universitet.
Noen som har tips på hvor jeg burde begyne å lese, hvis jeg har et mål om å programmere noe sånt i Java: ?
http://picz.no/l/611

Vet ikke helt om dette går ann, eller om det blir veldig vanskelig?
Iallefall så har jeg tenkt å starte med bilde delen, fordi jeg tenker at den blir nok lettest.

Takker for all hjelp
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Vet ikke helt om dette går ann, eller om det blir veldig vanskelig? Iallefall så har jeg tenkt å starte med bilde delen, fordi jeg tenker at den blir nok lettest.

Takker for all hjelp
Vis hele sitatet...
Et prosjekt som dette er ikke noe du bare mekker ihop på en litt slækk tirsdagskveld - hvertfall ikke hvis du er fersk med Java som jeg antar du er. Da er det ingen snarveier rundt det å lære fra scratch. I så fall vil jeg anbefale deg å følge undervisningsopplegget fra HiO sine hjemmesider: Elementær Java 1 og 2. Når det er gjort (om et års tid) er du klar for å starte på Media Manageren.

Til dette prosjektet spesifikt trenger du litt generelle kunnskaper om GUI APIet Swing (det får du i kurs 2 fra HiO). Av komponenter derfra det umiddelbart ser ut som du kan få brukt for kan jeg nevne JFrame, JPanel, JList eller JTable, JTabbedPane og en LayoutManager. Les deg også opp på hvordan du selv kan definere hvordan komponenter tegnes. Hvis du skal spille av musikk og video direkte fra applikasjonen vil du også trenge Java Media Framework (JMF). Lykke til
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bjornix: Tusen takk for veldig bra svar.!

Jeg så en stund på de lenkene du gav meg, og jeg søkte på nettet og jeg fant ut at dette blir for vanskelig.

Så jeg bestemte meg for å prøve å lage programmet i Visual Basic, og her får jeg til

Men, tusen takk for at du prøvde å hjelpe

Edit: Akvaris Media Manager Versjon 0.1
Bare hyggelig!
Linkene ligger jo der hvis du en annen gang bestemmer deg for å ta opp tråden. Uten erfaring fra lignende språk (C++ etc.) kan Java ha en litt bratt læringskurve innledningsvis og det at det tar litt tid før du er i stand til å lage et nyttig program med GUI kan virke litt demotiverende, men så fort du kommer over første kneika finner du flyten ganske fort

Siden du tydeligvis føler du får konkrete resultater raskere med VB kan dette sikkert være et like godt valg. Uten at jeg har noe særlig erfaring med VB kan det godt hende du vil finne mediahåndteringen litt enklere også for der kan Java være ganske køddent. Lykke til uansett
Sist endret av Bjornix; 16. juli 2010 kl. 02:01.
VB er et fullverdig programmeringsspråk på lik linje med Java, etter det jeg kan forstå. Ulempen med VB er at det er en helt annen syntaks enn de fleste andre programmeringsspråk, men hvis du får til VB, er ikke det noe hinder.

Hvis du vil bytte språk, ville jeg anbefalt C#, fordi C# kjører under samme rammeverk som VB (.NET rammeverket), og bruker samme IDE som VB (med mindre du kjører Express-versjonene. Da må du laste ned en ny IDE til C#, som er helt lik på den til VB).

Der kan du dra knapper, og plassere dem som du vil osv osv...

Men for all del, er du fornøyd med VB, ser jeg ingen grunn til å gå over til noe annet.
Sist endret av Jannis!; 17. juli 2010 kl. 17:55.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Litt off-thread men:

Hva er mest brukervennelig av Java og Python til GUIs og spill 2D?
Og hurtigheten man lærer det på
Sitat av VegBerg Vis innlegg
Hva er mest brukervennelig av Java og Python til GUIs og spill 2D?
Vis hele sitatet...
Java-programmererne vil svare Java, Pythistene vil svare Python - sånn er det bare. Til ren GUI på Windows-plattformen er det dog ingen som slår .Net (C#/VB.NET) i Visual Studio.

Sitat av VegBerg Vis innlegg
Og hurtigheten man lærer det på
Vis hele sitatet...
Vil tro man kommer raskere i gang med Python. REPL'en vil gjøre det enklere/raskere å eksperimentere med ting, og dynamismen vil gjøre at det er lite formaliteter du må gjennom.

Men det er enklere å rote ting til i Python også.., Java gir deg en mer solid struktur og sikkerhet, et renere API etc. I Java vil du derfor sansynligvis kunne gå raskere fra nybegynner til litt mer komplekse ting.

Kanskje... :/
Sist endret av tormaroe; 7. august 2010 kl. 07:42.
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Java-programmererne vil svare Java, Pythistene vil svare Python - sånn er det bare. Til ren GUI på Windows-plattformen er det dog ingen som slår .Net (C#/VB.NET) i Visual Studio.
Vis hele sitatet...
ok, men.... Linux FTW
Sitat av VegBerg Vis innlegg
ok, men.... Linux FTW
Vis hele sitatet...
for linux har man mono
Sitat av etse Vis innlegg
for linux har man mono
Vis hele sitatet...
Og på mono er det GTK-Sharp FAILS!