Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1734
Har en 128x64 LCD skjerm som er custom made for et produkt.
Produsent gir ikke ut koplingsskjema.
Sitter med LCD`en og lurer på om det er noen som kan hjelpe med å finne løsning på hvordan en ved hjelp av dette, kan finne ut av de 31 connections som LCD`en har, slik at jeg dermed kan tegne koplingsskjema.

Hvis det er noen som er interessert kan jeg diskutere en mulig godtgjørelse hvis det medfører noe arbeid
Sist endret av Carbo; 31. oktober 2014 kl. 00:45.
Hei.

Disse LCD skjermene bruker vanligvis "standard" driverkretser.
Se om du kan finne driverchippen og lese av betegnelsen på den. Post tilbake hva du finner.

De fleste LCD - display bruker å ha 20 pinner, de har gjerne flere måter å sende dataene til displayene på, du kan gjerne velge mellom 4-bit, 8-bit, i2c bus på ett og samme display.

Hva skal du bruke for å sende data til displayet?
Du kan finne utallige eksempler for å bruke printerport, PIC-chip, AVR-chip, Arduino, RasperryPI osv. på nett.

Om du ikke finner noen som helst identifikasjon på displayet kan du da poste ett bilde?

Vær også oppmerksom på at du MÅ kople til ett potmeter for 'kontrast' for å kunne se noe på displayet. (Gjett hvordan jeg vet dette - 'kostet' noen timer med 'feilsøking'.) Noen display krever at dette potmeteret koples til en negativ spenning. Om du ikke har passende strømforsyning kan du bruke batterier til denne spenningen da det ikke går noe strøm her.

Lykke til.
Hilsen
Ragnar
Sist endret av ragstian; 31. oktober 2014 kl. 11:10.
Carbo's Avatar
Trådstarter
67 7
Hei Ragnar og takk for svar.

Her er bilde:

http://www.detecteur-et-detection.fr/1655-thickbox_default/ecran-telecommande.jpg


Skal faktisk bare bruke displayet på enheten slik den er.
Signalet fra enheten til displayet skal imidlertid converteres og kunne vises på skjermen til en mobiltelefon i tillegg.
Det er ønskelig å kunne benytte mobiltelefonens kameraport til det.
Jeg har sendt forespørsel til leverandør av LCD kontrollere om en slik mulig løsning, og da ber de om koplingsskjema til LCD.

Tror du dette lar seg gjøre?

Sender deg gjerne flere bilder via epost e.l.

Største chip: PIC24FJ128 GB106 I/PT
Mindre chip: NRF M 24L01 1143BV
Sist endret av Carbo; 31. oktober 2014 kl. 13:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei.

PIC24FJ128 er en 16 bit PIC fra Microchip - det er processoren på kortet ditt.

NRF M 24L01 1143BV er en Ultra low power 2.4GHz RF Transceiver IC - regner med at disse to chipper ikke sitter på selve dispayet men på kortet displayet er koplet til. Finner du chippen på displayet?

For en beskrivelse av et lignende display;

Tror ikke det er enkelt å "tappe" signalet til displayet for å vise dette på en mobiltelefon display men det er sikkert ikke umulig.

Hlsen Ragnar
Sist endret av ragstian; 31. oktober 2014 kl. 14:24.
Carbo's Avatar
Trådstarter
67 7
Hei igjen Ragnar,

Hvis chippen er på selve displayet, tror jeg det må være støpet inn i nederste del som virker å være et belegg av en type hard silikon.
Vil displayet bli defekt hvis jeg forsiktig skraper/skjærer bort belegget for å komme til chippen?
Ellers står det 12864F-V10 på displayets connector.

"Tror ikke det er enkelt å "tappe" signalet til displayet for å vise dette på en mobiltelefon display men det er sikkert ikke umulig."
Hvordan ville du gått fram for å finne ut om og evt. hvordan dette kan la seg gjøre?
Hei.

Ikke skrap bort epoxyen - chippen med 'bondwires' ligger inni den - det er ikke en chip i egen innkapsling inni der.

Ellers så kan du med hell finne datablad for displayet ditt ved hjelp av Google og bokstavene på connectoren.

For å komme til signalet til displayet må du bruke databladet og så 'tappe' de riktige signalene, her er en logikk-analysator grei å ha - videre må du ha en chip til å lese signalene og så 'oversette' til et format som telefonen din kan gjenkjenne. Hvilken chip du vil bruke avhenger av hva du er best kjent med eller har mest lyst til å lære deg.

Hilsen Ragnar
Sist endret av ragstian; 31. oktober 2014 kl. 16:10.
Carbo's Avatar
Trådstarter
67 7
Da mener jeg ganske sikkert å ha funnet mer informasjon spesifikt på dette displayet.

Basic Info.

Model NO.: CA12864F-V10
Type: Graphic
Display Technology: FSTN/CSTN
Usage: Small-sized LCM
Viewing Angle: TN+FILM

Product Description

128*64 FSTN COG Graphic LCD Module
Display type: FSTN/Postive/Transmissive
Module size(W X H X T): 52.00X 45.50 X 4.00MM
Viewing area(W X H): 48.40X 39.50 MM
Active area(W X H): 43.49 X 29.41MM
Number of dots: 128 X 64 dots
Viewing angle: 6 o'clock
Driving method: 1/64 duty, 1/9 bias
Driver IC: NT7538
Backlight type: 2*1 LED(White, 3.3V, 30mA)
Operating Temp.: -10~60 degree C
Storage Temp.: -20~70 degree C
Voltage Logic: 3.0V

Dots: 128X64
Module Size mm: 52.00X 45.50 X 4.00
V. A. mm: 48.40X 39.50
Dot Pitch: 43.49 X 29.41
Controller: NT7538

http://szsunsonlcd.en.made-in-china.com/product/SXIJcnoUqEhm/China-FSTN-Cog-LCD-Module-128-64.html

szsunsonlcd.en.made-in-china.com/product/SXIJcnoUqEhm/China-FSTN-Cog-LCD-Module-128-64.html

szsunsonlcd.en.made-in-china.com/product/SXIJcnoUqEhm/China-FSTN-Cog-LCD-Module-128-64.html

Gjentakelsens kunst... en av de 2 nederste linkene skulle holde.

Pdf datablad til oppgitt kontroller NT7538:
http://http://www.buydisplay.com/download/ic/NT7538.pdf

Da jeg nå har command table for alle pins i connectoren fra controlleren, er det vel ikke behov for logistikk-analysator?
Hviklet valg av chip vil være fornuftig for lesing og oversettelse av signalene fra controlleren...noen forslag?

Jeg fant dette dokumentet..
http://www.ti.com/lit/an/spra975b/spra975b.pdf
..men er usikker på om en sammenlikning blir riktig siden jeg skal benytte inngangsporten til kameraet på mobilen for mottak av signalene.
Sist endret av Carbo; 1. november 2014 kl. 13:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei.

Bra, da er du langt på vei allerede!

Neste punkt er å finne hvilken måte PIC-chipen sender data til displaymodulen på. Som du ser av databladet på NT7538 kan den bruke enten 8 bit parallell operføring eller Serie Interface. Det sjekker du med å finne nivået på pinne 84 på chippen, er den 'høy' er det parallell overføring, seriell om den er lav.

Derfra er det bare å sette igang og programmere en dekoder chip!

Lykke til.

Hilsen
Ragnar
Carbo's Avatar
Trådstarter
67 7
Tja, tar meg vel vann over hodet her
Godt jeg ikke vet hva jeg begir meg ut på, for da ville jeg vel sikkert ikke ha startet på dette.
Dro ut og kjøpte meg et multimeter og er klar for litt testing...men har litt problemer med å finne rette pin.
Fant diagrammet til chipen her:
http://elcodis.com/parts/1289964/PIC...html#datasheet
Men finner ikke pinne 84.

Er det slik at "H" på pin 14 til 29 (altså fra D0 til D7) gir paralell data input mens "L" på pin 28 og 29 (D7) gir seriell data input?
Sist endret av Carbo; 1. november 2014 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei

Om du er helt 'Grønn' innen elektronikk kommer du til å lære masse!
Det er ikke et umulig prosjekt for deg nå i disse internett-tider med online kurser og you-tube videoer om det meste.

Driver chippen for LCD displayet er NT7538, om du ser på side 5 i datasheet for NT7538 er pinne 84 nederst til venstre. Har ikke sett displayet ditt men det kan være at chippen 'sitter på glasset' som LCD displayet er laget av. Om det er tilfellet kommer du ikke til pinne 84 men må gå på tilkoplingen mellom PIC chip og LCD display.

Som du ser er det 64 pinner på PIC-chippen, du må finne ut hvilke som går til displayet. du kan kanskje finne ut om det er parallell eller serie med å se på antallet tilkoplinger mellom disse, er det mange er det sikkert parallell tilkopling.

For å se om en pinne er 'høy' (1) eller 'lav' (0) kan du bruke en lysdiode med tilkoplet serie motstand, om du velger en motstandsverdi som gir en strøm på en til to milliampere gjennom dioden er du sikker på at du ikke belaster kretsene dine for mye. Lysdioden lyse ved denne lave strømmen men ikke med full styrke.

Fint at du har kjøpt multimeter, du er godt igang!

Hilsen Ragnar
Carbo's Avatar
Trådstarter
67 7
Hei igjen Ragnar,

Jeg vil nok si at jeg er på et grønt stadium, ja kanskje til og med lysegrønt

Hvor mange pinner som må gå fra PIC-chippen direkte til displayet for å kunne konstatere en parallell tilkopling?
Jeg kan se 9 pinner som går direkte.
https://www.dropbox.com/s/2p1nupdvhe...43.18.jpg?dl=0

Der fikk jeg også tak i datablad for displayet med informasjon om hver pin på connectoren.
https://www.dropbox.com/s/4zscgvx62o...usent.pdf?dl=0

Da fikk jeg målt nr.30 som er PS på connectoren fra PIC til controller i displayet.
Den ga utslag og da er det paralell tilkopling.
Sist endret av Carbo; 3. november 2014 kl. 12:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.