Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2040
Hei! For et par år siden mistet jeg broren min i et overdoserelatert dødsfall. Fant nettopp igjen obduksjonsrapporten hans, og der var det en ting jeg lurer på. Han hadde mange forskjellige medikamenter i blodet, men det er spesielt nivåene av amfetamin og metamfetamin jeg lurer på. Eller amfetamin lå på 1,188 mikromol, så det er vel ikke noe uvanlig. Men nivået på metamfetamin syns jeg virket veldig høyt, men nå har ikke jeg veldig peiling på dette. Men det var altså på 33 mikromol. Er dette et "vanlig" høyt konsentrsjonsnivå å ha i blodet etter en "normal" (mis)brukerdose? Min bror pleide også å sette amfetaminen i sprøyter, men verken vi eller patologen kunne finne noen sprøytestikk på ham. Vet ikke om det har noe å si mtp menge tatt og konsentrasjonen i blodet..? Det skal nevnes at han nettopp var skrevet ut av behandling, så det var noen mnd siden sist inntak av amfetamin (han var på nedtrapping av subutex, nede i 2mg per dag). Vi stusser litt på noen ting rundt dødsfallet, og mest av alt om han har hatt det vondt eller om han bare falt død om. Vi fant ham på gulvet på en madrass som lå "brettet" under ham. Han hadde sko og klær på, så det så ut som han bare har segnet sammen der. Ikke fråde rundt munnen, men en del blod fra nesen. Beklager detaljer. Jeg har søkt og søkt på nettet, men finner ingen ting som gjør meg klokere på det med konsentrasjonen av stoff i blodet. Håper noen her kan hjelpe meg litt videre i å få klarhet.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Jeg har vært i samme situasjon som deg og med samme tanker. Var desperat etter svar jeg også på om det var vanlig dose som hadde blitt litt for mye akuratt den gangen eller gjort med overlegg for å overdosere og dø. Desverre er det ting man aldri får svar på.. Jeg føler med deg og kondolerer så mye! Det beste er å innse at ingenting kunne forhindret det uansett og uansett årsak så skjedde det og det får han ikke tilbake av å finne ut hvorfor. Det er en vond prosess og man vil alltid lure men siden man aldri får svar på det helt sikkert så er det beste å ikke henge seg så mye opp i akuratt det.

Håper du får hjelp av noen profesjonelle å snakke med, husk at prest også er veldig bra til sorgsamtaler. Varm klem
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men ønsker selvfølgelig at du skal få et konkret svar! Men det som måles i blodet sier ikke nødvendigvis alt om hvor mye han har tatt for nivåene kommer an på hvor lenge siden det var siden inntak når det ble målt, over hvor mange timer han evn inntok det eller om han tok alt på en gang er vanskelig å vite..
Hvilke flere stoffer var det han hadde i blodet?

Sko og klær tyder jo på at det har skjedd veldig raskt. Ofte ved ubehag og dårlig form så begynner man å bevege seg mot badet og kle av seg. Jeg har tatt overdose før og det var helt smertefritt.

Vil sende deg en enormt stor klem. Håper du har gode folk å snakke med og at du får svar på det du lurer på.
Trådstarter
6 0
Jeg skjønner ikke helt hvor og hvordan jeg skal svare, er helt ny her. Men jeg prøver her ��
Setter veldig pris på omtanken, og jeg synes det er vondt å høre at du har gått gjennom noe lignende. Jeg er helt sikker på at ikke han tok livet av seg, det er jeg aldri i tvil om. Vi var veldig klar på at det var et uhell etter å ha vært i behandling og rusfri en god stund. I senere tid har vi fått høre at det er en person som har sagt til en venn at det var pga han at min bror døde, at det var hans skyld (ikke uhell...) Vi har egentlig bare prøvd å ikke tenke noe videre over det, og vi får det ikke til å stemme at denne personen skulle vært innblandet heller av forskjellige årsaker. Men da jeg fant obduksjonsrapporten igjen i dag og så disse tallene, så begynte tankene å surre. Jeg fant noen avisartikler der folk hadde 6-7 mikromol i blodet, og der stod det skrevet at det var veldig mye. Og når min bror da hadde 33, så lurer jeg på om det er mulig å finne ut om han har tatt en normalt (for) stor dose, eller om det her er snakk om enorme mengder. Men det er kanskje umulig for folk å svare på ��
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mulig han karen ga han en judas dose. Muligens sa at det var amfetamin men så var det meth elno. Mye slasker i det miljøet som vil gjøre sånt for gammel gjeld eller for og få seg et par kr.
Trådstarter
6 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men ønsker selvfølgelig at du skal få et konkret svar! Men det som måles i blodet sier ikke nødvendigvis alt om hvor mye han har tatt for nivåene kommer an på hvor lenge siden det var siden inntak når det ble målt, over hvor mange timer han evn inntok det eller om han tok alt på en gang er vanskelig å vite..
Vis hele sitatet...
I tillegg til amfetamin og metamfetamin var det diazepam, klonazepam, buprenorfin og levomepromazin, men alle de andre stoffene lå i et område som er vanlig ved medisinsk bruk. Når det gjelder inntaket, så er vi ganske sikre på at det er snakk om ett inntak der hvor han fikk tak i stoffet. Etter dette har han dratt hjem, og der har han mekket klar ei sprøyte med amfetamin som lå klar på bordet. Vi fant ikke noe brukt utstyr. Mtp at verken vi eller patolog kunne finne tegn til sprøytestikk så regner vi med at han har tatt stoffet på en annen måte der han hentet det. Utfra observasjoner så regner vi med at han var hjemme i kun kort tid før han døde. Så vår konklusjon er at det er snakk om én dose, men vi vet ikke hvor lang tid før han døde at han tok den. Vet ikke helt hva jeg ønsker å oppnå med dette, men det er vel kanskje bare å få litt mer svar på hva som egentlig skjedde den dagen. Hadde håpet at det var mulig å kanskje finne ut sånn hvertfall omtrentlig hvor store mengder det kan være snakk om at han har fått i seg. Om konsentrasjonen i blodet harmonerer med et normalt inntak.

Nå svarer jeg feil person og alt med seg. Må bare beklage, som sagt helt ny her inne.
Sist endret av Lida; 1. november 2020 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Beklager, jeg har ikke så mye å bidra med. Ville bare si kondolerer. Det må ha vært en tung opplevelse for dere alle.

Det er mange kloke hoder her inne. Vi må bare vente til noen av de har lest tråden. Så ikke forlat den helt ennå.
Trådstarter
6 0
Sitat av Snusmus Vis innlegg
Hvilke flere stoffer var det han hadde i blodet?

Sko og klær tyder jo på at det har skjedd veldig raskt. Ofte ved ubehag og dårlig form så begynner man å bevege seg mot badet og kle av seg. Jeg har tatt overdose før og det var helt smertefritt.

Vil sende deg en enormt stor klem. Håper du har gode folk å snakke med og at du får svar på det du lurer på.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg svarte deg, men det havnet selvfølgelig under noen andres svar til meg. Interessant det du skriver om badet, for han lå rett ved inngangen til badet. Det står i obduksjonsrapporten at urinblæren inneholdt svært mye urin, så jeg tolket det bare som at han har vært på vei inn for å gå på toalettet. Men kanskje han har følt seg dårlig, som du skriver, og derfor gått mot badet..? Uff, det blir mye spekulasjoner fra meg, men jeg vil så gjerne vite. Det verste er at han hadde et smertedrag i ansiktet. Ikke sånn helt forvridd i smerte altså, men et drag. Det var det første vi sa da vi så ham, at det så ut som han hadde hatt vondt. Men hva dør man egentlig av når man tar overdose? Vet at respirasjonsdepresjon er vanlig, men trodde det hovedsakelig var ved overdose på opioider..? Sikkert dumt spørsmål av meg, men jeg finner liksom ikke noen åpenbar grunn i rapporten. Det er ingen ting som tyder på hjerneblødning, hjerteinfarkt e.l, alt med de forskjellige organene blir beskrevet som normalt. Nå ble det mye spørsmål og rør fra meg, beklager hvis det blir mye mas dette her.
Anonym bruker
"Skrikende Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Store doser amfetamin kan nok i noen tilfeller gi mange ting, som hjertefeil/stopp, slag, og sikkert veldig mange andre ting. Amfetamin er ganske hardt for kroppen. Det kjennes selv medisinsk i form av ritalin imo.
@Lida: Først så vil jeg kondolere deg for broren din. Slikt er alltid leit.

Når det gjelder metamfetamin, mengden av stoffet i µmol (mikromol og jeg antar det er pr. l blod), hvilke mengde dette tilsvarer og hvor farlig det er, så er det viktig å finne kilder og regne litt kjemi. Dette er på ingen måte vanskelig matematikk, men en kan få litt stygge tall o.l. En viktig ting er å først finne en god kilde på stoffet. Standarden jeg oppsøker først, er PubChem, og her om metamfetamin. Den oppgir molekylvekten, kjemisk formel og i dette tilfelle noen data om gifitghet.

I kjemien er 1 mol når du har 6,02×1023 molekyler eller atomer (edelgasser, metaller og enkelte andre faste stoffer f.eks. karbon/grafitt/diamant). Når du har 1 mol med et stoff, så sitter du igjen den mengden av stoffet som den oppgitte atom–/molekylvekten i gram. Dette tallet er enormt. Hvis en strør 1 mol sandkorn på en gjennomsnittsstørrelse på 0,2 mm, så vil dette dekke Norge med 1 m tykt lag. Men i 18 ml vann, vil du ha like mange vannmolekyler. Hvorfor 18 ml? Jo i 18 ml vann, så har du også 18 g vann. Den kjemiske formelen for vann er som kjent H2O, altså det er 2 hydrogenatomer og 1 oksygenatom i 1 molekyl vann. Et hydrogenatom veier 1,0079, men vi runder av til 1. Et oksygenatom veier 15,9994, men vi runder av til 16. Så summerer vi atomene: 2*1+16=18. Altså 18 g.
Metamfetamin har den kjemiske formelen C10H15N. C er her karbon med vekten 12 (12,01 for å være eksakt), og N er nitrogen med vekten 14.
Da er det bare å sumere:
12*10+1*15+14=149
Altså molekylvekten til metamfetamin er 149, og 1 mol vil da veie 149 g. 1 µmol er da en milliontedel, og du hadde 33 µmol.
Så det blir 149 ∕ 1000 000 * 33 = 0,004917 g. Noe som blir 4,917 mg metamfetamin mest sannsynlig pr. l blod. I en voksen kropp er det omtrent 5 l blod. Så da kan du gange dette med minst 5, altså like oppunder 25 mg. De giftighetsdataene til metamfetamin på PubChem viser at en person har dødd av 14 mg metamfetamin / kg kroppsvekt, en rotte har dødd av 10 mg metamfetamin / kg kroppsvekt og når en har gitt metamfetamin til en gruppe (forhåpentligvis stor, da er dataene mere sikre) mus, så har halvparten dødd av 82 mg / kg kroppsvekt. Når et stoff gis, så halvparten av forsøksdyrene dør og mengden er korrelert mot kroppsvekt, kalles LD50 (Lethal Dose 50 %).

Altså en person på 100 kg, kan kanskje tåle opptil 1400 mg, og blodet til broren din inneholdt ca. 25 mg. Men mennesker på speed (amfetamin og metamfetamin) pleier ikke å være overvektige. Hvis han veide 75 kg, så blir det 14*75, men dette er også langt under 25. Forklaringen er nok, at det meste er absorbert og lagret i vev ellers, slik som muskler, nerver (hjerne) og ikke minst levra. Hvor mye han virkelig hadde i seg, har ikke jeg noen som helst forutsetning til å anslå. Men det må ha vært godt over 25 mg. Hvis du vil vite noe mere om hvordan diverse vev absorberer slike stoffer, så tror jeg at fastlegen din, patologen eller en farmasøyt er kanskje de beste å spørre. Altså da kan du oppgi, at det er funnet 33 µmol eller 4,9 mg per liter blod. Så er spørsmålet, hva var den opprinnelige dosen?

Ellers så er dette ganske kraftige nervegifter, for eksempel det var et sprøytemiddel med virkestoffet demeton-S-metyl, der LD50 på rotte (noe høyere enn minimums dødelig dose) er 30 mg/kg. Den minimums dosen som er dødelig hos rotter av metamfetamin er 10 mg/kg. Sprøytemiddlet het Metasystox, og inneholdt 25 % demeton-S-metyl. Dette ble forbudt rundt tusenårsskifte på grunn av sin giftighet. Og ja, det er mange som har dødd av stoffet, men mange av disse har vært beviste selvmordsforsøk. Metasystox ble igjen blandet ut 1/1000 med vann før bruk, altså 1/4000 konsentrasjon. Demeton-S-metyl gir ingen rus, men du får noen morsomme bevegelser, rykninger og kramper om dosen er rett. Du er omtrent like fin noen timer etterpå. Noen dager etterpå merker du ikke noe. Hvordan jeg vet? Jeg kjenner en, som ble jagd ut med dette som guttunge, for å sprøyte jordbær uten verneutstyr. Ganske skarp i hodet er han også. Dette ble mye utenom saken, men jeg tok det med for å gi et sammenligningsgrunnlag til mange som bruker slike stoffer. Men som sagt kontakt legen, farmasøyt eller patologen, for å finne ut hvor mye han tok. Lykke til videre!
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Denne tråden minna meg nesten om noe som hendte en bekjent av meg for en del år tilbake.
Han ble funnet død og det ble konkludert med overdose, obduksjonsrapporten viste at det var en hel haug med forskjellige stoffer, mange av de som personen ikke brukte eller hadde mulighet til å få tak i.

Senere så viste det seg at de som var med han på det tidspunktet det skjedde som var de som hadde gitt han denne overdosen i håp om å drepe han, men ettersom det ikke kan bevises så ble jo saken død og de går fritt rundt med 1 drap på samvittigheten.

Sier ikke at det er det som har skjedd i denne saken, bare at det minnet meg litt om det..
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
@Lida: Først så vil jeg kondolere deg for broren din. Slikt er alltid leit.

Når det gjelder metamfetamin, mengden av stoffet i µmol (mikromol og jeg antar det er pr. l blod), hvilke mengde dette tilsvarer og hvor farlig det er, så er det viktig å finne kilder og regne litt kjemi. Dette er på ingen måte vanskelig matematikk, men en kan få litt stygge tall o.l. En viktig ting er å først finne en god kilde på stoffet. Standarden jeg oppsøker først, er PubChem, og her om metamfetamin. Den oppgir molekylvekten, kjemisk formel og i dette tilfelle noen data om gifitghet.

I kjemien er 1 mol når du har 6,02×1023 molekyler eller atomer (edelgasser, metaller og enkelte andre faste stoffer f.eks. karbon/grafitt/diamant). Når du har 1 mol med et stoff, så sitter du igjen den mengden av stoffet som den oppgitte atom–/molekylvekten i gram. Dette tallet er enormt. Hvis en strør 1 mol sandkorn på en gjennomsnittsstørrelse på 0,2 mm, så vil dette dekke Norge med 1 m tykt lag. Men i 18 ml vann, vil du ha like mange vannmolekyler. Hvorfor 18 ml? Jo i 18 ml vann, så har du også 18 g vann. Den kjemiske formelen for vann er som kjent H2O, altså det er 2 hydrogenatomer og 1 oksygenatom i 1 molekyl vann. Et hydrogenatom veier 1,0079, men vi runder av til 1. Et oksygenatom veier 15,9994, men vi runder av til 16. Så summerer vi atomene: 2*1+16=18. Altså 18 g.
Metamfetamin har den kjemiske formelen C10H15N. C er her karbon med vekten 12 (12,01 for å være eksakt), og N er nitrogen med vekten 14.
Da er det bare å sumere:
12*10+1*15+14=149
Altså molekylvekten til metamfetamin er 149, og 1 mol vil da veie 149 g. 1 µmol er da en milliontedel, og du hadde 33 µmol.
Så det blir 149 ∕ 1000 000 * 33 = 0,004917 g. Noe som blir 4,917 mg metamfetamin mest sannsynlig pr. l blod. I en voksen kropp er det omtrent 5 l blod. Så da kan du gange dette med minst 5, altså like oppunder 25 mg. De giftighetsdataene til metamfetamin på PubChem viser at en person har dødd av 14 mg metamfetamin / kg kroppsvekt, en rotte har dødd av 10 mg metamfetamin / kg kroppsvekt og når en har gitt metamfetamin til en gruppe (forhåpentligvis stor, da er dataene mere sikre) mus, så har halvparten dødd av 82 mg / kg kroppsvekt. Når et stoff gis, så halvparten av forsøksdyrene dør og mengden er korrelert mot kroppsvekt, kalles LD50 (Lethal Dose 50 %).

Altså en person på 100 kg, kan kanskje tåle opptil 1400 mg, og blodet til broren din inneholdt ca. 25 mg. Men mennesker på speed (amfetamin og metamfetamin) pleier ikke å være overvektige. Hvis han veide 75 kg, så blir det 14*75, men dette er også langt under 25. Forklaringen er nok, at det meste er absorbert og lagret i vev ellers, slik som muskler, nerver (hjerne) og ikke minst levra. Hvor mye han virkelig hadde i seg, har ikke jeg noen som helst forutsetning til å anslå. Men det må ha vært godt over 25 mg. Hvis du vil vite noe mere om hvordan diverse vev absorberer slike stoffer, så tror jeg at fastlegen din, patologen eller en farmasøyt er kanskje de beste å spørre. Altså da kan du oppgi, at det er funnet 33 µmol eller 4,9 mg per liter blod. Så er spørsmålet, hva var den opprinnelige dosen?

Ellers så er dette ganske kraftige nervegifter, for eksempel det var et sprøytemiddel med virkestoffet demeton-S-metyl, der LD50 på rotte (noe høyere enn minimums dødelig dose) er 30 mg/kg. Den minimums dosen som er dødelig hos rotter av metamfetamin er 10 mg/kg. Sprøytemiddlet het Metasystox, og inneholdt 25 % demeton-S-metyl. Dette ble forbudt rundt tusenårsskifte på grunn av sin giftighet. Og ja, det er mange som har dødd av stoffet, men mange av disse har vært beviste selvmordsforsøk. Metasystox ble igjen blandet ut 1/1000 med vann før bruk, altså 1/4000 konsentrasjon. Demeton-S-metyl gir ingen rus, men du får noen morsomme bevegelser, rykninger og kramper om dosen er rett. Du er omtrent like fin noen timer etterpå. Noen dager etterpå merker du ikke noe. Hvordan jeg vet? Jeg kjenner en, som ble jagd ut med dette som guttunge, for å sprøyte jordbær uten verneutstyr. Ganske skarp i hodet er han også. Dette ble mye utenom saken, men jeg tok det med for å gi et sammenligningsgrunnlag til mange som bruker slike stoffer. Men som sagt kontakt legen, farmasøyt eller patologen, for å finne ut hvor mye han tok. Lykke til videre!
Vis hele sitatet...
Ser fra noen artikler at 30mg oral dose metamfetamin gir gjennomsnittlig blodnivå på ca. 0.094mg/L (variasjon fra 0.062-0.291)

Så 4.9mg/L tilsvarer da rundt 1.5 gram amfetamin (variasjon 0.5-2.4) hvis man antar at det ble tatt oralt.
Anonym bruker
"Fattig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når det nevnes lignende saker så har jeg fortsatt ferskt i minne en bekjent av meg hvor hennes far ble funnet død tilsynelatende av en overdose, problemet her er at de ikke fant sprøyta. Det ble likevel konkludert med selvmord..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når det nevnes lignende saker så har jeg fortsatt ferskt i minne en bekjent av meg hvor hennes far ble funnet død tilsynelatende av en overdose, problemet her er at de ikke fant sprøyta. Det ble likevel konkludert med selvmord..
Vis hele sitatet...
Mange tar dop oralt for å slippe sprøytemerket. Det må vi huske på.