Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2693
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trenger en ny kalkulator til studiet.

Den jeg har begynner å bli nedslitt og gammel. En ti år gammel Casio. Den fungerer, men jeg savner mange funksjoner jeg ser de nyere modellene har som denne ikke har.

Funksjoner jeg vil ha med:

Kunne derivere
- generelt sett derivere det meste av funksjoner så lenge det er mulig.
- Gjerne kunne dobbelt -og trippelderivere enkelt.

Løse integraler
- Bestemte integraler
- Uegentlig integraler
- Simpsons metode/gjerne flere av metodene.
- Samme som derivasjon, kunne integrere funksjoner så lenge det er mulig.

Kunne løse (enkle) differensialikninger.

Løse matriser
- finne den inverse
- determinant
- håndtere matriser som inneholder imaginære tall

Håndtere imaginære tall
- Løse likninger
- løse matriser med imaginære tall
- tegne grafer

Og til slutt det åpenbare, tegne grafer, finne areal under en graf, finne nullpunkter løse med hensyn på x, plusse 2 og 2 etc.
Den bør også være relativt enkel å bruke/lære seg.

Noen som har noen gode ideer eller erfaring? Kalkulatorer jeg bør sjekke ut eller andre jeg bør unngå? Pris er ikke så veldig viktig så lenge vi holder oss til et nogenlunde respektabelt beløp.
Sist endret av Bombasa; 21. mai 2013 kl. 14:05.
Har du sett på Ti-nspire CX CAS? Vi bruker den på skolen, nå aner ikke jeg om den klarer halvparten av de tingene du ramsa opp. Men det er en ganske avansert kalkulator.

1599 ,- hos Dustin
http://www.dustinhome.no/product/501...der_SiteSeeker
Sist endret av DataFreak96; 21. mai 2013 kl. 14:05.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Har du sett på Ti-nspire CX CAS? Vi bruker den på skolen, nå aner ikke jeg om den klarer halvparten av de tingene du ramsa opp. Men det er en ganske avansert kalkulator.

1599 ,- hos Dustin
http://www.dustinhome.no/product/501...der_SiteSeeker
Vis hele sitatet...
Den klarer iallefall matriser ser jeg. Skal sjekke den ut nå.

Glemte å nevne at derivering, integrasjon og matriseregning er et absolutt must. Om den ikke vet hva Simpsons lov er så er det greit, men den må kunne klare å integrere 3x^2 + 3 og andre enkle uttrykk.
Du kan jo sjekke ut HP 50g. Er ikke mye den ikke kan, og det den ikke kan, kan du selv programmere eller laste ned ferdige programmer som kan.
Sist endret av Provo; 21. mai 2013 kl. 14:40.
Bruker selv Texas Instruments TI-89 Titanum, og er storfornøyd med denne. Den skal vel holde til det meste av kravene du har nevnt, og mye mer. Har blant annet nedlastbare programmer som er veldig nyttige både i kjemi og statistikk-fag (regner med du studerer ingeniør?). Tror også den er lett å få tak i brukt, ettersom det er en veldig standard kalkulator på høyskoler og vgs her jeg bor.
Sist endret av Meowen; 21. mai 2013 kl. 15:18.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Du kan jo sjekke ut HP 50g. Er ikke mye den ikke kan, og det den ikke kan, kan du selv programmere eller laste ned ferdige programmer som kan.
Vis hele sitatet...
Snakket med en kamerat av meg istad, han anbefalte den han også.
Litt tung å lære seg, men et vidunder når du vet hvordan den fungerer!

Prisen var ikke dum heller.

Det blir nok den ja.
Sist endret av Bombasa; 21. mai 2013 kl. 15:48.
Du må jo kjøpe classpad. Den koster 2k men den har alt og er alt. De fleste linje på ingeniør høgskolen måtte bruke den
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Den klarer iallefall matriser ser jeg. Skal sjekke den ut nå.

Glemte å nevne at derivering, integrasjon og matriseregning er et absolutt must. Om den ikke vet hva Simpsons lov er så er det greit, men den må kunne klare å integrere 3x^2 + 3 og andre enkle uttrykk.
Vis hele sitatet...
Det klarer den, også grafer. Den har også noen innebygde applikasjoner for lister + statistikk, geometri, grafer og notater.

Den har også fargeskjerm med en liten knotete musepeker du kan bevege på.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er svært fornøyd med denne : http://www.casio-europe.com/no/sc/graphic/fxcg20/

Den holder godt på matten jeg tar på ingeniørutdannelsen min ihvertfall.
Sist endret av misslost; 17. juni 2013 kl. 13:59.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av misslost Vis innlegg
Jeg er svært fornøyd med denne : http://www.casio-europe.com/no/sc/graphic/fxcg20/

Den holder godt på matten jeg tar på ingeniørutdannelsen min ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Har kjøpt og mottatt HP 50g og er strålende fornøyd med den.
Sist endret av Bombasa; 19. juni 2013 kl. 20:11.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Har kjøpt og mottatt HP 50g og er strålende fornøyd med den.
Vis hele sitatet...
men da er jo saken oppklart
True phreak.
Heh. På NTNU får vi ikke lov til å bruke annet enn en helt enkel to-linjers kalkulator på eksamen :/ Nå begynner jeg riktignok på prosjekt/masteroppgave til høsten, så har ingen flere eksamener igjen, sånn sett utgjør det ingen forskjell, men kunne lett hatt nytte av enkelte av disse funksjonene.
Sist endret av Orph; 19. juni 2013 kl. 23:42.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Orph Vis innlegg
Heh. På NTNU får vi ikke lov til å bruke annet enn en helt enkel to-linjers kalkulator på eksamen :/ Nå begynner jeg riktignok på prosjekt/masteroppgave til høsten, så har ingen flere eksamener igjen, sånn sett utgjør det ingen forskjell, men kunne lett hatt nytte av enkelte av disse funksjonene.
Vis hele sitatet...
Det samme gjelder oss på de elektronikkbaserte fagene hvor man strengt tatt ikke trenger en avansert kalkulator uansett, men i matematikk og fysikk så kan vi bruke de meste - så lenge det ikke har internett tilgang.