Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 509
Heisann!

Jeg holder på å lage en nettside som jeg gjerne vil sette inn ett helt enkelt invite system på, inne i ett registreringsskjema, for f.eks brukeren taster inn en "kode", under resten av skjemaene.
Noen som vet hvordan jeg skal gå fram for å gjøre dette?
Jeg vet ikke helt hva jeg skal google på for å få fram tutorials til dette.

mvh,

EDIT: Kan HTML og litt PHP.
Sist endret av RosaElefant; 9. juni 2009 kl. 15:46.
Husker jeg laget et simpelt invite-system til en betatest av en nettside for en stund tilbake.

Jeg vet ikke helt hvordan invite-systemet ditt skal fungere. Skal det være så enkelt som èn felles invite-kode for alle brukere?
Eller skal brukere f.eks. få noen invites som dem kan gi til andre, når dem registrerer seg?

(Jeg kodet sistnevnte løsning).
Sees på tur!
RosaElefant's Avatar
Trådstarter
Sitat av s1gh Vis innlegg
Husker jeg laget et simpelt invite-system til en betatest av en nettside for en stund tilbake.

Jeg vet ikke helt hvordan invite-systemet ditt skal fungere. Skal det være så enkelt som èn felles invite-kode for alle brukere?
Eller skal brukere f.eks. få noen invites som dem kan gi til andre, når dem registrerer seg?

(Jeg kodet sistnevnte løsning).
Vis hele sitatet...
Jeg hadde foretrukket det sistnevnte
Det finnes sikkert mange løsninger på dette, men sånn gjorde jeg det:

Du har en funksjon som genererer en invite-kode basert på tilfeldige tall og bokstaver. Denne/disse invite-kodene blir så lagret sammen med en userID (altså userID-en til brukeren som genererte invite-kodene).

Før denne invite-koden blir lagret i databasen, sjekker du om denne koden allerede eksisterer. HVIS denne koden allerede finnes i databasen, genererer funksjonen en ny kode.
Dette for å unngå flere like invite-koder.

Invite-koden(e) er nå lagret i databasen, sammen med UserID-en til brukeren som genererte invite-kodene.

Nå gir du bort en invite-kode og lar en annen bruker registrere seg.
Når brukeren taster inn den gitte invite-koden, blir denne koden sjekket opp mot databasen.
Hvis invite-koden er gyldig, blir brukeren registrert. Hvis den IKKE finnes, får bruker opp en feilmelding om at koden er ugyldig.
Når funksjonen finner invitekoden i databasen, blir selvfølgelig denne slettet og bruker registrert.

Han som inviterte deg, har nå brukt èn invite, og har derfor èn mindre.


Når en bruker logger inn på nettsiden, vil du sikkert printe ut hvor mange tilgjengelig invites denne brukeren har.

Dette gjøres med UserID-en.
Har du en tabell som heter invites, kan du lagre UserID og invitecodes i denne tabellen.
Du skriver så en funksjon som henter ut antall invitekoder som tilhører den gitte UserID, og kan samtidig printe ut invitekodene.


Dette er røft oppsummert og kjapt skrevet, da jeg sitter og jobber.
Håper du skjønner hvordan dette kan kodes.