Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3836
Jeg trenger å gå inn i en mysql-database på en database jeg har hos domeneshop. De har ikke PhpMyAdmin installert og jeg vegrer meg for å innstallere det selv.

Det er vanskelig å finne frem i mysql-jungelen, så jeg lurer på om det finnes det noen gode open source-verktøy jeg kan kjøre lokalt (ubuntu) og administrere databsen utenifra?
Da hadde jeg ærlig talt byttet leverandør, det er vel strengt tatt i deres interesse å tilfredsstille kunders behov, og ved å ikke ha phpadmin installert er vel det en stor ripe i lakken..
Trådstarter
Er ellers fornøyd med domeneshop, så jeg tror ikke skal tvinge kontoret jeg jobber for å gå gjennom prosessen med å skifte epost-system og hele pakka. Domeneshop sier at de ikke har phpMyAdmin som default pga sikkerheten.

Hvilke alternativer har jeg hvis jeg ønsker å administrere databsen "utenifra"?
Du kan jo skifte leverandør, og fremdeles beholde e-posten hos domeneshop. Bare be den nye leverandøren om at du skal beholde e-posten også oppgi de nødvendige records
Hvor vanskelig kan det være? Dra ned siste versjon av phpmyadmin fra phpmyadmin.sf.net, unzip det lokalt og last opp til webserveren. Voila!

(Domeneshop er by far den beste webhosten i Norge. Finnes ikke kjappere og bedre support enn disse karene!)
Sist endret av Deezire; 2. april 2008 kl. 23:02.
Trådstarter
fant denne:
MySQL Admin - http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html

greit å slippe maset

ja - domeneshop er bra - men nei, å installere phpmyadmin er ikke bare et vips..
Jeg har mistet tellinga på hvor mange ganger jeg har lagt inn phpmyadmin - så jo - det er (for å dra en TipeX) fole enkelt.

Og ja - det er sant som folka på domeneshop.no sier. PhpMyAdmin er en sikkerhetsrisiko spesielt hvis den ikke oppdateres ofte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjansen for at dei tillater remote tilgang til mysql-serveren er jo lik null, så du står egentlig igjen med www-basert løsning, og da rocker phpmyadmin totalt. Tar ca. 2 minutter å sette opp.
Trådstarter
Ser ut som at de tillater det; https://www.domeneshop.no/faq.cgi?id=108

Hvis ikke er det seff ingen tvil om at det er like greit legger det inn selv

woho! jeg er inne! dette er gøy. Mye lekrere enn å bruke kjedelige online-interface

anbefales
De tillater eksterne tilkoblinger og jeg kan anbefale å bruke MySQL sitt applikasjon MySQL Administrator. Meget grei applikasjon som er veldig enkel å bruke.
Trådstarter
Sitat av TipeX
De tillater eksterne tilkoblinger og jeg kan anbefale å bruke MySQL sitt applikasjon MySQL Administrator. Meget grei applikasjon som er veldig enkel å bruke.
Vis hele sitatet...
Bruker den nå, funker fint. Problemet mitt er at en av de som bruker en wordpress-blogg har endret url til bloggen, slik at den hele bloggen er ødelagt. Jeg må derfor inn i tabellene og endre dette tilbake. Spørsmålet er nå - hvor finner jeg denne settingen? Jeg går inn på wp_options, men der er det bare 5 entries, som ingen inneholder noen særlig informasjon.. Hva gjør jeg da? Skal jeg lage en ny entry?
Hvilken versjon kjører du? På min 2.3.3 har jeg ganske mangen entries under wp_options, blandt annet siteurl.
Trådstarter
jeg tror faktisk vi kjører 2.2 eller 2.3.1 eller noe. den versjonen med dårlig sikkerhet.. dette er straffen for ikke å oppdatere!

vil phpmyadmin gjøre det lettere? prøver å legge det inn nå - men synes konfigurasjonen er litt vanskelig

halleluja!

det hjalp å rote litt rundt, måtte installere noe som heter mysql query browser - og bruke høyreknapp på et lite intuitivt sted. takk for hjælpa!