Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1716
Litt om rus og virkning:

Rusen forsterker sanseinntrykk, samt fornuft og oppførsel. Generelt gir cannabis en mild følelse av opprømthet, lykke, glede og/eller trivsel (euforisk rus), men rusen varierer fra person til person. Brukeren kan bli avslappet eller hyperaktiv, ofte omtalt som «trippy». Han/hun blir mer oppmerksom på farger, mønstre, musikk og lignende. Hjernens metakognitive evner blir stimulert, som er hjernens evne til å tenke hvordan en skal løse et problem; høyere tenkning, selve «tanken bak tanken». Dette er en følt og ikke virkelig ferdighet og kan verifiseres via intellektuelle og motoriske tester. Stemningen personen er i kan påvirke opplevelsen og noen får angst, panikk og paranoia. Kortidshukommelsen blir kraftig redusert, personen kan begynne å repetere seg selv, og han/hun kan få problemer med å skille drømmer fra virkeligheten.
(kilde: Wikipedia )

Jeg har lagt merke til ALT som er nevnt oppforbi!
Men det jeg ville diskutere litt om er dette med at hjernens metakognitive evner blir stimulert.
Jeg har røykt i lange perioder og har blitt ganske flink å tenke tanken bak tanken, jeg kan forklare folk hvorfor ting er som dem er for jeg har liksom lett for å tenke tanken bak tanken og hver gang jeg røyker føler jeg at det blir forsterket. Det står at dette er en følt og ikke virkelig ferdighet og kan verifiseres via intellektuelle og motoriske tester, men jeg har ikke helt troen på dette. Etter jeg fant ut dette om tenking og sånt, å det fant jeg ut helt på egenhånd, så begynte jeg å søke rundt for å finne ut om noen hadde opplevd dette selv så sto det jammen meg på wikipedia!

Hasj har gitt meg perioder med angst, panikk og paranoia men det har gått helt over etter jeg har sittet å fundert på dette med at hjernens metakognitive evner blir stimulert. Har hatt lange pauser med røykingen for å undersøke om jeg fortsatt klarte å tenke tanken bak tanken til alt mulig rart å det har jeg.

Opplever du det samme som meg?
Hva opplever du?
Kan det være at det er et stoff i thc'en som gir oss evnen høyere tenking?

Det har blitt røykt cannabis i mange tusen år og mange vise menn/damer røykte. I dag har vi musikere som røyker som spytter ut rim som er mesten umenneskelige(hehe), å det har seg sånn at de fleste som lager musikk, film og bøker osv er røykere. Høyere tenkning?

Min mening er at jeg syns dette burde forskes på mer.
Viss dere ikke har utforsket rusen og dens egenskaper så prøv å tenke tanken bak tanken til tanker og ting mens dere er fjerne! Og dagene etterpå.

Er [COLOR=Red]IKKE[/COLOR] interessert i negative kommentarer fra folk som ikke er røykere! Men denne posten er til dere som røyker.
Helt sikkert noen som ikke kan la vær å skrive noe negative saker her! Noen sier kanskje at jeg trenger psykolog? men det trenger nok alle iblant. Jeg barre lurer enormt på om andre røykere opplever det samme (men jeg vet det egentligt ), Å det må de vell siden det stod på Wikipedia osv..
Sist endret av Blunty; 10. mai 2007 kl. 17:19.
Det er helt klart at man pluttselig kan få litt "Einstein momments" når man er beruset av cannabis. Opplever ofte at jeg kan sitte med kompiser og kan diskutere og reflektere over ting som vi vanligvis aldri ville ha kommet på ellers uten å være påvirket. Jeg har selv tenkt en del over dette, men har også funnet ut at når du røyker (som det står i kilden din) så blir man litt tregere når det gjelder å huske ting, og det kan derfor bli et problem å gjenoppta forskjellige saker/emner med andre og meg selv i ettertid. Ikke at dette gjelder "absolutt", for etter min erfaring av cannabis-rus så er det mye man kan lære, både av en selv og andre i en beruset og reflekterende tillstand.
Jeg har selv prøvd hasj ett par ganger, 5 eller noe sånt, desverre har jeg aldri fått noe spesiell rus av det :/
kjenner meg igjen i det du skriver ganske spennende egentlig røykte ganske masse før men har pause nå, sist jeg inhalerte var vel 2 uker siden ellerno. og jeg merker at jeg tenker hardere på ting nå og ser faktisk lysere på ting ganske sprøtt egentlig siden det skulle være omvendt (tenker på deprisjoner osv iogmed og å slutte). Så det er en absolutt spennende " teori "
akkuratt det jeg liker ved jointen.
2-3venner, litt jazz og bare grubble over ting.
har faktisk løst mange problemer på denne måten, men da igjen...
jeg har jo glemt meste parten av det, og all røykingen har vel egenlig skapt flere problemer
enn det har løst. men jeg tror ikke det er det at man tenker mere i seg selv, men at man tenker mere over en ting av gangen. "einstein øyeblikkene" kommer jo... men de kommer somoftest når man er alt for fjern og da skal det ikke så mye til før noen sier noe som er litt smartere enn alt vrøvlet vi har snakka om... så jeg tror ikke man blir noe smartere av jointen. men jeg elsker å tegne/male og kreativitet gror det av under cannabis rus
Da må du røyke mer. Tviler på at det finnes noen som er imun mot thc? Men det er mange som ikke får effekt den første gangen pga. det kan være vanskelig for kroppen å tolke thc. Dette skal jo gå over, så du vil nok få oppleve det en gang
jeg har røyka store mengder etterhvert.. og jeg er smartere i fjern tilstand enn edru.. utrolig hvor mye bra samtaleemner det kommer frem under hasjinga..

say whaaaat?
Jeg drev med programmering før, og jeg merket på kveldstid etter den siste jointen at den kreative siden dukket frem, som ikke bare gav meg interessante idéer, men som også løste problemer med koden jeg sleit med tidligere. Jeg kjenner også flere programmører (samt "reverse engineers") som utvikler det meste av koden sin i thc-ruset tilstand. Jeg tror absolutt at det ligger noe i det at thc stimulerer det kreative senteret i hjernen.
Dette høres veldig kjent ut Jeg har ofte hatt tung filosofi i stein tilstand, og fått myye gode ideer, og en del håpløse:P Har skjønt mye, som jeg aldri hadde greidd å tenke ut i nykter tilstand... Men alt er glemt uansett neste dag. Men når jeg er nykter er det egentlig bare tre ting jeg tenker på: Damer, mat eller hvor kjedelig alt er...

Det er absolutt noe i at THC stimulerer hjernen til å tenke kreativt, i og med at dette er noe de fleste kjenner seg igjenn i.
eg får "einsteins" moment med lyd og. med musikk så får eg med meg lyrikken mykje betre.. høyrer mykje klarere, og ting på pc sjermen virker mykje større hehe.. stirra på winamp spilleren i 15min forje gang, og huska den var mykje klarere farger på den haha :P såg og på family guy. og da blei eg nesten normal igjen.. noe som ikkje var morro, så eg hoppet over på winamp spilleren igjen haha..

edit:
glømte å skrive at eg har sett homer simpsons i taket mitt. og han er smartere enn folk trur haha. har og følt som om allt gjekk i hakkende bevegelser. noe som var utrulig morsomt. og eg har følt at eg var ein liten person på pc bordet mitt, men eg følte allt som han store personen (meg) gjorde.. utrulig rart.. må berre oppleves..

har kun opplevd dette ein gang, når eg røyka reint og var aleine. uten har eg berre følt ein litt sløvet, men deilig følelse.
Sist endret av itZsaiN; 11. mai 2007 kl. 00:55.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Veldig interessant tema. Jeg tenker ofte på hvorfor jeg tenker det jeg tenker når jeg røyker, men mest av alt hva andre tenker. Det er slitsomt.
Sist endret av Bothrops; 11. mai 2007 kl. 13:24.
Trådstarter
Ah, godt å se at folk er enige.
Takk takk folkens barre positive svar!

Jeg er på jakt etter internet sider og sånn som har teorier om dette emnet. Men ser ikke så enormt lyst ut så dette er kanskje bare starten..

Noen admins og langtids røykere som opplever dette i stor grad? fortell!

Har også merket at denne tankegangen går vekk etter en lang pause fra hasj. Men jeg er liksom fordeom bevisst om det å jeg klarer å tenke "høyere", og hver gang jeg begynner å røyke igjen kommer kunnskapen eller evnen sterkt tilbake.

Har en tanke om at dette er noe som skjer når man røyker i lange perioder og er nokså fjern hver dag, personligheten forandrer seg og man blir mer visere på ting å tang eller så kan det jo bli stikk motsatt, dummere. Men det varierer nok fra person til person?

prøv å søk og finn fram noen harde fakta folkens!
Sitat av Blunty
Litt om rus og virkning:
Det har blitt røykt cannabis i mange tusen år og mange vise menn/damer røykte. I dag har vi musikere som røyker som spytter ut rim som er mesten umenneskelige(hehe), å det har seg sånn at de fleste som lager musikk, film og bøker osv er røykere. Høyere tenkning?
Vis hele sitatet...
Vil gjerne se den statistikken som sier at flesteparten av de som lager musikk, film og bøker røyker cannabis. Jeg vet utmerket godt at mange store musikere f.eks gjorde / gjør det, men nekter å tro at flesteparten av de som driver på med det gjør det per dags dato.
Kjenner meg nok igjen litt ja. Enig med TechLash der... Mange gjør nok det, men langt fra de fleste. Dette blir "litt" off topic, men wtf. Jeg har røyka i 10-11 år, siste 8-9 åra nesten daglig, og siste 6-7 åra daglig. Utenom; 1 uke på sydenferie, og 1 uke på enda en sydenferie.Da var jeg nykter. Og det var helt sykt. Spøy, sov nesten ikke, og hadde store problemer med å både drikke og spise. Klart masse positivt om tanker og kreativitet kan sies om røyking. Jeg har også hatt det jævla kult de første åra jeg røyka. Musikk har KLART vært min beste opplevelse. Jeg tolker nok musikk på en helt annen måte nå enn før...Men når alt kommer til alt er det MENGDEN det kommer ann på. Og hvor mye og ofte du røyker. Vil aldri anbefale noen å røyke daglig. Det er langt fra kreativt

PS: Jeg tar ting mye roligere nå enn før, men røyker fortsatt daglig
røyka mellom 2 og fem 5 om dagen i lengre tid.... klart det påvirker hodet, hehe... både positivt og negativt... driver og slutter nå tho
Å sitte å patte på pipa hver dag er ikke akkurat det beste man kan gjøre nei..
Men, jeg er av den opfattning av at en viss andel av befolkningen har potensiale for å "drite seg ut" uansett om det er hasj, alkohol eller sjokolade. Og, ærlig talt ville jeg hellelr vært stoner enn både alkis og megaovervektig..
jeg har aldri prøvd hasj før, i frykt for å få psykiske problemer, men i familien min er en alkoholiker og en røyker hasj...og i dette tilfellet så er det hvertfall alkoholikeren det har gått til helvete med, selv om hasjrøykeren fikk litt angst og irritabilitet i en periode.
De fleste misbruker en eller annen ting ja.
Ja, man har mange syke tanker... Mange dritbra tanker og ideer. Selv bruker jeg å bli sånn at jeg bare må skrive det ned, det er så bra, sånn at jeg husker det dagen etter.. Ser som regel ikke mye fornuft i det jeg har skrevet dagen etter, tho.. Det er all den sinnsyke tenkinga som er mye av det som er bra med å være på tryne.