Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1526
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette kan og forøvrig gjelde på andre arenaer.

Det er meg bekjent kun 4 opplysninger man er pliktige til å gi.

1.Hva du heter.
2.Hvor du bor.
3.Hva ditt yrke er.
4.Hva din fødselsdato er.

Dette må du ikke gjøre

1.Forklare eller forsvar deg.
2.Ikke si hvor du jobber.
3.Ikke oppgi passord.
4.Ikke godta avhør.
5.Ikke godta urin eller blodprøver.
6.Ikke godta fingeravtrykk.
7.Ikke godta og bli avbildet.

Be altid om advokat om nødvendig å tjenestenummeret til politiet.(det er de pliktige til å gi)

Godta heller alldrig å gi fra deg førerkortet. Husk at alltid så er bevisburden noe de må føre, så og si minst mulig kan komme til alle dine fordeler.

Essensen i dette inlegget er ikke skrevet av meg, men noe jeg stjal fra et facebookinlegg fra et for meg ukjent opphav.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Politiet krevde fingeravtrykk i avhør og det ingen sak av det. Anmeldelse trekt. Ingen påtale og ingen dom. Er de fingeravtrykkene fortsatt i politiets register og kan jeg kreve at de fjernes siden jeg ikke ble dømt, tiltalt eller anmeldt? Plager meg at mine fingeravtrykk ligger i en database. Da må jeg alltid ha med hansker.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Essensen i dette er vel ugyldig til det motsatte er bevist siden du ikke vet hvor du har det fra ? Hva om jeg spør etter tjenestenummer og betjenten påpeker at jeg forstyrrer poliets arbeid, hva gjør man da ?
Anbefaler dere som ønsker å få en grundig innføring i alt fra pågripelse til en eventuell domfellelse å laste ned Fangehåndboka.
Denne kan lastes ned gratis og tar for seg alt du måtte lure på og forklarer det på en lettfattelig måte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette kan og forøvrig gjelde på andre arenaer.

Det er meg bekjent kun 4 opplysninger man er pliktige til å gi.

1.Hva du heter.
2.Hvor du bor.
3.Hva ditt yrke er.
4.Hva din fødselsdato er.

Dette må du ikke gjøre

1.Forklare eller forsvar deg.
2.Ikke si hvor du jobber.
3.Ikke oppgi passord.
4.Ikke godta avhør.
5.Ikke godta urin eller blodprøver.
6.Ikke godta fingeravtrykk.
7.Ikke godta og bli avbildet.

Be altid om advokat om nødvendig å tjenestenummeret til politiet.(det er de pliktige til å gi)

Godta heller alldrig å gi fra deg førerkortet. Husk at alltid så er bevisburden noe de må føre, så og si minst mulig kan komme til alle dine fordeler.

Essensen i dette inlegget er ikke skrevet av meg, men noe jeg stjal fra et facebookinlegg fra et for meg ukjent opphav.
Vis hele sitatet...

tro meg, politiet i bergen bruker vold for å få ut de opplysningene, ble en gang stoppet med 2 xct piller. de sa de krevde mobil. jeg sa nei de kaster meg ned i bakken og tar mobilen, de spør om kode, jeg sier sug meg. De kaster meg ned i bakken og tar fingeren min på der man tar fingeravtrykket på mobilen. Jeg spytter de i tryne og de tar meg med på glattcelle. Måtte i avhør dagen etter å fikk bot for å spytte de i tryne.
Du er pliktig til
- å oppgi fullt navn
- fødselsdato
- bosted. Hvis du er hjemløs eller har uregistrert adresse kan du si Uten fast bopel UFB.
- hva du jobber med, for eksempel snekker eller arbeidsløs men trenger ikke si hvor du jobber.

Politiet plikter å
- fortelle grunnlag for arrestasjonen
- hvilken lov de mener du bryter
- tjenestenummeret sitt.

Du har rett til å nekte avhør, men det kan lønne seg å gjennomføre om du tror de ikke har fellende bevis på deg. Å nekte avhør gjør en mer skyldig i politiets holdning til deg, men til syvende og sist handler domfellelse om bevis.
Hvis politiet vil avhøre deg er det som regel fordi de vil bygge en sak mot deg eller kameratene dine. Å si at du ikke har gjort noe betyr at noen andre har gjort det, aldri nevn andre navn i avhør. Du har lov til å si at du ikke kjenner navnene til de andre, ikke husker eller ikke vet hvem andre som var der.

Unngå small talk. Politiet spiller good cop bad cop hvor en leker hyggelig for å få deg til å gi dem tillitt så den andre kan få mer ut av deg i avhør.

Du har skrevet feil ang fingeravtrykk, DNA og bilde.
Politiet kan kreve fingeravtrykk av deg hvis de har skjellig grunn til mistanke, kun hvis du er mistenkt for et lovbrudd som kan føre til fengselsstraff. Ikke hvis du bare får et forelegg.
De kan ikke kreve DNA prøver av deg uten godkjenning fra en dommer.
Bilder kan de ta av deg uten rettslig kjennelse og du kan ikke nekte dette. De kan også ta bilde av ID'en din om de ikke tar deg med til arresten.
Sist endret av Harek; 14. september 2020 kl. 03:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Politiet krevde fingeravtrykk i avhør og det ingen sak av det. Anmeldelse trekt. Ingen påtale og ingen dom. Er de fingeravtrykkene fortsatt i politiets register og kan jeg kreve at de fjernes siden jeg ikke ble dømt, tiltalt eller anmeldt? Plager meg at mine fingeravtrykk ligger i en database. Da må jeg alltid ha med hansker.
Vis hele sitatet...

Ja fingeravtrykk skal slettes om man frifinnes i saken Men hansker er alltid lurt uansett.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En gang jeg var 17 år og fikk litt røff behandling av politiet spurte jeg han ene om tjenstenummer noe han avfeide med: slapp av du.

Så det å få vite skiltnummer er ikke selvsagt. Mer ett privilegium om det er valgfritt å svare på
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En gang jeg var 17 år og fikk litt røff behandling av politiet spurte jeg han ene om tjenstenummer noe han avfeide med: slapp av du.

Så det å få vite skiltnummer er ikke selvsagt. Mer ett privilegium om det er valgfritt å svare på
Vis hele sitatet...
Det er en plikt snuten har å oppgi det. Men noen er vrange og bange men du skal bare vise dem at du kan rettighetene dine og si at du vet de plikter det.
Fingeravtrykk skal kanskje slettes om man blir frifunnet eller saken blir henlagt men... blir de egentlig det ? Måtte oppgi fingeravtrykk da jeg var mye yngre, ble frifunnet. Noen år senere kom politiet på døra pga de hadde funnet fingeravtrykk av meg på et åsted. Dette var før ruskarrieren skjøt fart og jeg ble stamgjest på cella.
Sitat av spider_man Vis innlegg
tro meg, politiet i bergen bruker vold for å få ut de opplysningene, ble en gang stoppet med 2 xct piller. de sa de krevde mobil. jeg sa nei de kaster meg ned i bakken og tar mobilen, de spør om kode, jeg sier sug meg. De kaster meg ned i bakken og tar fingeren min på der man tar fingeravtrykket på mobilen. Jeg spytter de i tryne og de tar meg med på glattcelle. Måtte i avhør dagen etter å fikk bot for å spytte de i tryne.
Vis hele sitatet...
Om du ikke skjønner hvorfor du fikk bot for å spytte de i trynet så er det en bot du fortjener....
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Fingeravtrykk skal kanskje slettes om man blir frifunnet eller saken blir henlagt men... blir de egentlig det ? Måtte oppgi fingeravtrykk da jeg var mye yngre, ble frifunnet. Noen år senere kom politiet på døra pga de hadde funnet fingeravtrykk av meg på et åsted. Dette var før ruskarrieren skjøt fart og jeg ble stamgjest på cella.
Vis hele sitatet...
Var det jeg trodde. Hvordan kan jeg sikre med at fingeravtrykkene er blitt slettet? Kan jeg sende brev og kreve min rett? Personlig oppmøte? Får angst av å tenke på at jeg er i registeret. Ingen vet jo helt hva de gjør hele tiden og i fremtiden, og nå må jeg gå med hansker på overalt bare fordi at.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var det jeg trodde. Hvordan kan jeg sikre med at fingeravtrykkene er blitt slettet? Kan jeg sende brev og kreve min rett? Personlig oppmøte? Får angst av å tenke på at jeg er i registeret. Ingen vet jo helt hva de gjør hele tiden og i fremtiden, og nå må jeg gå med hansker på overalt bare fordi at.
Vis hele sitatet...
https://www.politiet.no/kontakt-oss/...ets-registere/

Her kan du be om innsyn i politiet sine registre, og se alt de har på deg. Skjema du må printe ut og levere inn finnes litt lenger ned på siden.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Celtseus: det hjalp ikke å påpeke at man vet de har plikt til å opplyse om det når de velger å la være å følge opp den forpliktelsen..
Jeg var en vrang og vanskelig 17 åring, som fikk ansiktet sitt i grusen me knær på nakke og skuldre. Man føler seg bra naken når politiet har valgfrihet på å opplyse om skiltnr.
Det kan ikke være gjensidig respekt mellom folk og politi om man som sivilperson bare må gi og gi og aldri få.