Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1908
.. ja hva skjer om man har førerkort kl. B og kjører minibuss mens man venter på å få minibusslappen og blir stoppet? Kjører med maks fem mennesker nå men er 17 seter.

Kan man miste førerretten for kl. B? 😬
Da mister du klasse B og får utsettelse på inntill 1 år før du får ta sertifikatet igjen.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Godt mulig de du kjører på også mister lappen og får bøter - hvis de er klar over at du ikke har lov til å kjøre minibuss.
Sist endret av Hydra; 7. august 2020 kl. 17:22.
Er du helt sikker på det? Ble stoppet i minibuss med bec1e og det eneste som skjedde meg var at skyssen ble avskiltet fordi eu kontrollen ikke ble overholdt. Fikk muntlig "skjenn" og spørsmål om hvorfor jeg kjørte minibuss uten d1 på sertifikatet og sa som det var at jeg fikk stopp på egen bil og lånte denne for å hente deler til å få start på min egen. De godtok det uten å skrive ut forelegg, og jeg mistet ikke lappen på be og c1. Surt var det likevel å måtte gå hjem, og langt var det og kaldt.
Sist endret av _abc_; 7. august 2020 kl. 17:23.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er du helt sikker på det? Ble stoppet i minibuss med bec1e og det eneste som skjedde meg var at skyssen ble avskiltet fordi eu kontrollen ikke ble overholdt. Fikk muntlig "skjenn" og spørsmål om hvorfor jeg kjørte minibuss uten d1 på sertifikatet og sa som det var at jeg fikk stopp på egen bil og lånte denne for å hente deler til å få start på min egen. De godtok det uten å skrive ut forelegg, og jeg mistet ikke lappen på be og c1. Surt var det likevel å måtte gå hjem, og langt var det og kaldt.
Vis hele sitatet...
Kanskje de tok i betrakning at du hadde klasse C1 og det var en litt jovial politimann? Eneste jeg vet med sikkerhet er at det finnes politi som skjenner litt på deg hvis du ligger i 65 i 50 sona på en øde landevei sent på kvelden - og andre som skal legge deg i jern og stille deg forran dommeren.

Men for å få et korrekt svar antar jeg det ligger noen flotte ord og sitater på lovdata!
Bare fordi jeg er nyskjerrig og folk med c1 har skrevet her.

Hvorfor kan jeg ikke kjøre minibuss hvis jeg kan kjøre c1?
c1 er vell likestor og like tung som minibuss?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Bare fordi jeg er nyskjerrig og folk med c1 har skrevet her.

Hvorfor kan jeg ikke kjøre minibuss hvis jeg kan kjøre c1?
c1 er vell likestor og like tung som minibuss?
Vis hele sitatet...
Det er jo noen spesielle regelverk når det kommer til person transport. Du har lov å kjøre buss som er C registrert med under 9 seter så det er noe rare greier
Sitat av Hydra Vis innlegg
Kanskje de tok i betrakning at du hadde klasse C1 og det var en litt jovial politimann? Eneste jeg vet med sikkerhet er at det finnes politi som skjenner litt på deg hvis du ligger i 65 i 50 sona på en øde landevei sent på kvelden - og andre som skal legge deg i jern og stille deg forran dommeren.

Men for å få et korrekt svar antar jeg det ligger noen flotte ord og sitater på lovdata!
Vis hele sitatet...
Helt ærlig så tenkte jeg ikke engang over at jeg ikke hadde korrekt førerkort, er liksom vant til at de klassene jeg har dekker mitt behov. Så når jeg fikk lån minibussen så takket jeg ja uten å tenke på at jeg faktisk ikke hadde korrekt klasse på sertifikatet.

Kan godt være politiet syntes det svei nok å måtte spasere hjem iom at skilter ble klipt. Det var jo veldig hyggelig for meg at det ikke endte opp med bøter eller inndragelse av b og c klasse. Sjekket aldri opp hva som egentlig skulle vært straffen, men det er ser jo ut til at jeg hadde veldig flaks tross alt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Hvorfor kan jeg ikke kjøre minibuss hvis jeg kan kjøre c1?
c1 er vell likestor og like tung som minibuss?
Vis hele sitatet...
Fordi du må ha førerkort som tilsvarer klassa til køyretyet.

Akkurat som du ikkje kan køyre lastebil, sjølv om vekta til lastebilen er under 7500kg, på C1.
Du blir fratatt førekort på stedet og må forlate kjøretøyet som må taues om ingen andre kan kjøre det.