Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1529
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
På jobb vil vi ha noen byggskjermer oppe, men naturlig nok blir IT litt gretne når det står en ulåst PC med tilgang til litt av hvert "uvoktet".

Vil gjerne ha en metode for å "låse" skjermen, samtidig som innholdet på den (som forandrer seg) oppdateres.

Har googlet litt selv, men ikke funnet noen ekstremt troverdige løsninger eller noe som fungerer på sikt - det nærmeste jeg kom var en skjermsparer som dimmer skjermen (+ login ved gjenopptakelse), men denne har av en eller annen grunn begynt å minimere alt, og da forsvinner hele poenget.

Noen som har noen finurlig løsning på dette?
Kan ikke brukeren som logger inn på denne pc'n ha så begrenset med tilganger at det ikke gjør noe om pc'n er ulåst ?
Enkel som jeg er foreslår jeg følgende løsning: Bruk et låsbart skap som datamaskinen kan bo inni. Vedkommende som bruker maskinen har nøkkel, og når han går fra pulten puttes tastatur og mus inni skapet, som låses. Elller ledningebne til disse nappes ut. Uansett, resultatet blir at skjermen står utenfor slik at folk kan se på den, men siden man ikek kan interagere med datamaskinen kan man ikke endre noe. Så lenge skjermen ikke er utstyrt med usbport ser jeg ikke helt hva folk skal kunne gjøre uten å virkelig gå inn for å lage kvalm. Det er jo mer enn én måte å låse en datamaskin på.
Enten fysisk sikring som Myoxocephalus foreslår, eller at denne maskinen får en egen bruker med spesielle rettigheter som gjør at den ikke får brukt noe annet en det \ de programmene som er installert og skal brukes
Kan ikke dette enkelt løses ved å installere en form for skjermsparer med passord?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Fysisk sikring betyr at vi må kjøpe inn utstyr, skjermsparere inviterer jeg noen til å prøve å finne - jeg har sett etter, og det finnes ikke mange alternativer som ser dugelige ut -, spesielle rettigheter er heller ikke trivielt (maskinen må for eksempel ha tilgang til TFS for å kunne hente ut informasjonen den skal vise fram)

Det finnes en del tredjeparts programvare for å "låse" maskinen på en eller annen måte. Det er bare at mye av dette er håpløs jallavare skrevet av en fjortis for Windows 98, og det er umulig å si hvor godt det funker uten å laste ned og teste alt selv. Derfor håper jeg å finne noen som har hatt liknende problemstilling og konkrete erfaringer med et program som, for eksempel, ikke kan drepes gjennom Task Manager eller andre trivielle triks.

Takk for innspill, keep it coming!
Er dette maskiner som er stand-alone, eller er de i nettverk? Dessuten er det litt uklart, du nevner skjermsparer som dimmer skjermen men samtidig vil du at ting skal vises? Skal maskinene brukes aktivt avogtil eller skal de bare vise innhold hele tiden?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Maskinen er i et nettverk/domene. Den skal i prinsippet bare vise info. Jeg har lurt på en eller annen metode for å enten "caste" skjermen eller lage en dynamisk nettside etc., men ikke funnet ut noen optimal måte å gjøre noen av delene. Og så skal det jo aller helst ikke være en gigantisk pain in the ass å få til dette.

Angående dimming var det det eneste jeg fant som stemte noenlunde med det jeg ville ha. Planen min var da å sette dimming til type 5% eller noe, slik at alt fortsatt er klart synlig.

Det viser seg at selve skjermsparer-idéen var flawed fordi den ikke kjøres på samme skrivebord som resten, mao. er det mindre enn trivielt å lage en skjermsparer som viser innholdet på skjermen den "sparer". Kanskje umulig.

Da sitter man igjen med casting eller et program som kjører "normalt" og som skal kunne takle alt man kan finne på for å fucke med det - ikke alt for enkelt.
Sist endret av robhol; 18. desember 2015 kl. 15:54.
Er det mulighet for å fjerne mus og tastatur på maskinene? I så tilfelle må det litt dedikering til for å bruke de. Det er kanskje til og med mulig å disable USB i bios. Så bruker du netplwiz for å automagisk logge inn på maskinen (helst på en lokal bruker uten admintilgang) og legger det du vil ha kjørende inn i oppstart. Har hatt hell med det på infoskjermer, bare du husker å skru av tidsbestemt passordskifte (viktig).

Hva slags program er det du skal ha kjørende i bakgrunnen?
Sist endret av meitemark; 18. desember 2015 kl. 17:05.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Det er en laptop, så det blir vanskelig.

Programmene det er snakk om er en bygg-/statustavle (kobler seg til TFS-serveren og henter ut informasjon derfra) og en nettleser.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er en laptop, så det blir vanskelig.

Programmene det er snakk om er en bygg-/statustavle (kobler seg til TFS-serveren og henter ut informasjon derfra) og en nettleser.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke veldig omfattende greier du trenger for å fysisk sikre den, da. Hvor sikker må den være? Hvis alt du trenger er en formalitet for å få IT til å holde kjeft kan du jo putte den i ei ammokasse elns, bore et par hull til strømledning og hdmi og smekke på en hengelås. Siden 'utstyr til fysisk sikring' er offputting, hva er egentlig budsjettet ditt?

EDIT: hvis det ikke er tunge greier du skal dra kan du jo erstatte den med en mini-pc - mindre og billigere å sikre.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. desember 2015 kl. 17:47.
Dette er litt utenfor mitt område, men jeg googlet "transparent screen saver", og fikk en del treff på det. Så ut som om det var noen alternativer å velge i med små ymse programmer som gjorde dette, hadde det vært en løsning?
Hvorfor er det så veldig ønskelig å gjøre sikringen på klientside med programvare? Det som slår meg som mest naturlig vil være at admins setter denne maskinen i en militærisert sone hvor den kun får tilgang til nøyaktig det den skal, og ingenting mer. Det at en klient kan ha tilgang til "litt av hvert" og dens sikringsmekanisme er programvare hos klienten, høres for meg ut som et litt skjørt og sårbart løsningsdesign.

Defaulte til å stenge alt, og åpne unntakene!