Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1422
For to dager siden kjøpte jeg et splitter nytt Canon 15-85mm-objektiv i butikk. I løpet av to dager fant jeg ut at IS-funksjonen, bildestabilisatoren, ikke fungerer. Bildene blir faktisk verre av å ha den på. Jeg fikk prøve ut et nytt objektiv i butikken, hvor jeg tok bilder med kameraet mitt og sjekket bildene hjemme. Forskjellen var tydelig (mitt objektiv vs det nye).

Jeg dro tilbake til butikken, hvor jeg møtte en annen selger enn den som ga meg testobjektivet. Han hevdet at jeg må sende det inn til et verksted, selv om jeg mente at jeg hadde rett på et nytt produkt. Jeg ble derfor noe usikker, men sjekket det opp hjemme. Forbrukersøksloven sier følgende: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader." (Kapittel 6, paragraf 29).

Er det noen som har noen innspill her? Hvilke rettigheter har jeg? Selger sa det kan ta tre til fem uker før jeg får det tilbake fra verkstedet, og jeg skulle hatt det før helga neste uke.
Burde jo få nytt når det allerede er defekt. Du klarer nok å krangle deg til det.
Sist endret av mo3; 14. august 2013 kl. 21:59.
Det er vanlig at de prøver å reparere feilen fremfor å gi deg noe nytt umiddelbart. Da fokusmotoren på et objektiv jeg hadde streiket, ble det sendt på reparasjon.

I ditt tilfelle er det nok billigere for de å få det fikset, enn å gi deg nytt, ergo vil de prøve det.
Om du trenger akkurat det objektivet til helgen kan du jo bare be om å få låne et? Butikken er sikkert behjelpelig siden de solgte deg et effekt produkt først.
Sist endret av OnklD; 15. august 2013 kl. 11:34.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Dra på dagtid og hør med daglig leder. Forklar situasjonen og han/hun finner nok på noe lurt.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Det er vanlig at de prøver å reparere feilen fremfor å gi deg noe nytt umiddelbart. Da fokusmotoren på et objektiv jeg hadde streiket, ble det sendt på reparasjon.

I ditt tilfelle er det nok billigere for de å få det fikset, enn å gi deg nytt, ergo vil de prøve det.
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg har skjønt det, skal jeg selv kunne bestemme om jeg vil ha nytt eller om det skal sendes inn til reparasjon.

Sitat av FatMan Vis innlegg
Dra på dagtid og hør med daglig leder. Forklar situasjonen og han/hun finner nok på noe lurt.
Vis hele sitatet...
Daglig leder er på ferie, og assisterende daglig leder er sykemeldt.
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Sånn som jeg har skjønt det, skal jeg selv kunne bestemme om jeg vil ha nytt eller om det skal sendes inn til reparasjon.



Daglig leder er på ferie, og assisterende daglig leder er sykemeldt.
Vis hele sitatet...
Ja og nei:
http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#29

Vanligvis kan selgeren kreve å få reparere to ganger hvis det er en vesentlig prisforskjell mellom å reparere og omlevere.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Hva vil i så fall "vesentlig prisforskjell" si når objektivet kostet 5500 kroner?
Hva objektet koster er ikke så viktig, hva som er viktig er hva de betaler opp mot hva det koster å reparere.
Jeg er ingen ekspert på forbrukerkjøpsloven. Hvis du virkelig vil grave i dette bør du spørre forbrukerombudet og ikke tilfeldige forumfolk. Sånn litt ut fra min alminnelige lovforståelse vil jeg tro at vesentlig i denne sammenhengen nok må leses mest som "ikke bagatellmessig". Og uten at jeg kjenner kostnadsbildet her vil jeg tro at dette gjelder et objektiv.
Legg og merke til denne delen av lovteksten:
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Vis hele sitatet...
All den tid reparasjon i løpet av 5 uker uten lånegjenstand, eller noe lengre med lånegjenstand, så vil det ofte i praksis ikke være ett valg forbrukeren kan ta.

Om eg har en mangel eg kan reklamere på, og gjør det ovenfor selger, så vil selger naturligvis utøve avhjelp i form av reparasjon i første omgang. Og all den tid dette blir gjennomført innen rimelig tid så kan dermed ikke kjøper, eg, velge å heve kjøpet. Da vil selger har krav på å nettopp forsøke avhjelp.
Dead on arrival. Du har krav på nytt produkt på stedet. Det er ikke så mange som vet om DOA, de prøvde å dra den samme på meg når mitt kamera var ødelagt samme dagen som jeg fikk det.
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
Dead on arrival. Du har krav på nytt produkt på stedet. Det er ikke så mange som vet om DOA, de prøvde å dra den samme på meg når mitt kamera var ødelagt samme dagen som jeg fikk det.
Vis hele sitatet...
Dette _kan_ være dead on arrival. Men hvor står det at man har krav på dette?
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Jeg skal møte en fyr senere i dag som har det samme objektivet, så skal vi teste hverandres og se om det kanskje kan være noe annet (brukerfeil).
Om et Canonprodukt ikke leverer det den skal 2 uker etter kjøpt har man DOA. Det er en salgssak. Min bror jobber som selger så han har vært på diverse Canon kurs. Han som fortalte meg det da mitt kamera gikk ut vinduet, (mattbrikken falt bare rett ut av kamera). Bare dra dit du fikk det, si det er DOA. De vil nok sende det inn til rep for å sjekke om det er DOA, de ser jo om objektivet har badet :P men isåfall du har krav på nytt på stedet uansett.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Da er vi to som har testa objektivet, og begge har konkludert med at det er noe galt med det. Samtidig har jeg blitt kontaktet av noen i Japan Photo, så da satser jeg på at det ordner seg snart.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
For to dager siden kjøpte jeg et splitter nytt Canon 15-85mm-objektiv i butikk. I løpet av to dager fant jeg ut at IS-funksjonen, bildestabilisatoren, ikke fungerer

Han hevdet at jeg må sende det inn til et verksted, selv om jeg mente at jeg hadde rett på et nytt produkt.
Forbrukersøksloven sier følgende: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)

Er det noen som har noen innspill her? Hvilke rettigheter har jeg? Selger sa det kan ta tre til fem uker før jeg får det tilbake fra verkstedet, og jeg skulle hatt det før helga neste uke.
Vis hele sitatet...
Som nevnt mange ganger før er dette mitt fag, og dette er rett og slett udugelig kundebehandlig.
Canon har 7 dager DOA (dead on arrival) på den dårligste avtalen, hadde du handlet hos en større kjede har de ofte bedre avtaler ang DOA, dvs du har mer tid på å oppdage feil.

Her kommer cluet, når det gjelder DOA så får du nytt produkt av forhandler (butikk) på stedet, men husk kvittering og alle bruksanvisninger samt org emballasje.
Du leverte etter to dager, så butikken har alle muligheter til å gi deg nytt objektiv, unntaket er jo hvis det er har skader i form av hakk fra fall eller noe sånt, men hadde du mista det i gulvet hadde du vel ikke prøvd å reklamere på det heller?
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Det hele ordna seg og jeg fikk nytt. JP-representanten ordna opp i saken ganske kjapt. Etter 40 testbilder finner jeg ingen uventede uskarpheter.