Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4293
Hei,

sitter med et lite dilemma; Saken er den at jeg jobbet et år ved en dagligvarebutikk, og jobbet over 60% stilling. Sjefen fikk derfor endret trumfkortet mitt, slik at jeg fikk ansattbonus på 10% av alle kjøp i kjedens butikker. Dette var en bonusordning forbeholdt de med over 60% stilling, slik jeg forsto det.

For ca. 1.5 år siden begynte jeg å studere, og slutte derfor å jobbe fast. Jeg jobber fortsatt en og annen helg, og har ikke signert en oppsigelse. Men det virker som om sjefen har glemt å fjerne den ekstra bonusen jeg får. Jeg har tjent noen tusenlapper på dette, som jeg har tatt ut fra trumfkontoen i kontanter. Disse kommer svært godt med for en fattig student!

I starten tenkte jeg at jeg skulle nyte godt av dette så lenge jeg kunne, men nå begynner jeg å få dårlig samvittighet. Det jeg lurer på er om jeg har noe som helst slags ansvar i denne situasjonen? Jeg vet at jeg moralsk sett kanskje burde sagt ifra tidligere, men har jeg egentlig noen som helst slags plikt til å gi beskjed?
Hvordan skal du kunne få konsekvenser av det, spill bare dum å si at du ikkje har vært klar over at du enda fikk denne ekstra bonusen.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvordan skal du kunne få konsekvenser av det, spill bare dum å si at du ikkje har vært klar over at du enda fikk denne ekstra bonusen.
Vis hele sitatet...
Funker sikkert kjempebra om han regelmessig tar ut penger
Nordmenn på sitt beste.... Hold munn og lat som ingenting
Du har vel kanskje ikke muligheten til å se hvor mange prosent du har i bonus?
Da kan du bare spille dum. Sjefen din som ikke har gjort jobben sin.
Du jobber jo der noen helger, ergo fortjener du bonusen?
Sitat av Meowen Vis innlegg
I starten tenkte jeg at jeg skulle nyte godt av dette så lenge jeg kunne, men nå begynner jeg å få dårlig samvittighet. Det jeg lurer på er om jeg har noe som helst slags ansvar i denne situasjonen? Jeg vet at jeg moralsk sett kanskje burde sagt ifra tidligere, men har jeg egentlig noen som helst slags plikt til å gi beskjed?
Vis hele sitatet...
Tja, legalt sett; så lenge du ikke har skrevet under på noe som forplikter deg på noen som helst måte er det det opp til dem fjerne bonusen.

.. når du i tillegg jobber noen helger for dem en gang i blant fortsatt (gode tilkallingsvikarer som er til å stole på er ofte mangelvare) synes jeg ikke du burde ha dårlig samvittighet heller. De tjener fortsatt penger på at du handler der
Sitat av Meowen Vis innlegg
Hei,

sitter med et lite dilemma; Saken er den at jeg jobbet et år ved en dagligvarebutikk, og jobbet over 60% stilling. Sjefen fikk derfor endret trumfkortet mitt, slik at jeg fikk ansattbonus på 10% av alle kjøp i kjedens butikker. Dette var en bonusordning forbeholdt de med over 60% stilling, slik jeg forsto det.

For ca. 1.5 år siden begynte jeg å studere, og slutte derfor å jobbe fast. Jeg jobber fortsatt en og annen helg, og har ikke signert en oppsigelse. Men det virker som om sjefen har glemt å fjerne den ekstra bonusen jeg får. Jeg har tjent noen tusenlapper på dette, som jeg har tatt ut fra trumfkontoen i kontanter. Disse kommer svært godt med for en fattig student!

I starten tenkte jeg at jeg skulle nyte godt av dette så lenge jeg kunne, men nå begynner jeg å få dårlig samvittighet. Det jeg lurer på er om jeg har noe som helst slags ansvar i denne situasjonen? Jeg vet at jeg moralsk sett kanskje burde sagt ifra tidligere, men har jeg egentlig noen som helst slags plikt til å gi beskjed?
Vis hele sitatet...
ja bare å si at du ikke følger med på dette..ikke ditt problem

du må garantert ikke betale tilbake om de "oppdager" det

deres problem

jeg hadde aldri sagt noe
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du jobber jo der noen helger, ergo fortjener du bonusen?
Vis hele sitatet...
For at en ansatt skal ha krav på denne ansattbonusen til Trumf kreves det at stillingsprosent er på X. (tror det var rundt 30-40%)
Trådstarter
55 8
Jeg vet nøyaktig hvor mye bonus jeg får, da det kommer opp som "ekstra trumf" på nettsiden deres. Jeg har også tatt ut penger 3 ganger siden jeg sluttet å jobbe fast, så ser for meg at det blir vanskelig å "spille dum".

Det jeg er mest bekymret for er jo at denne jobben er så og si min eneste referanse når jeg en gang skal søke jobb andre plasser. Vil ikke at de skal ha noe negativt inntrykk av meg.
Da er jo saken enkel. Kontakt arbeidsplassen, og meld i fra om forholdet?
Trådstarter
55 8
Jepp, tror nok jeg kommer til å gjøre det. Men siden det har gått såpass lang tid (1.5 år), så tenkte jeg at jeg skulle høre litt på andres meninger først
For meg så virker det som om personalbonusen bekymrer deg mer enn det gleder deg. Gå nå å få "rent mel i posen" i stedet :-)
Butikken har ikke merket det engang. Ta pengene, de kommer godt med i student livet.
jeez, ta det nå som en bonus i livet da
Som om den dagligvare-kjeden lider noe som helst tap av at du får den bonusen...
Som alle sier, bare spill dum.

Selv om du har tatt ut penger etc, kan du bare si at at du ikke tenkte over at bonusprosenten var høy? (hvis den i det hele tatt står der noe sted?)
Veldig alvorlig, du burde ikke snylte vårt kjære samfunn!
Sitat av Litago1 Vis innlegg
hadde jeg vært sjefen din å funnet ut dette hadde jeg ekslodert i villt raseri om jeg fannt det ut
Vis hele sitatet...
Det er jo sjefens jobb å endre prosenten ned igjen etter eventuelt endring av arbeidstilling.

Og hvis det skal være så fryktelig viktig, får sjefen hans som har ansvaret følge bedre med!
Man kan ikke forvente at noen skal gidde å styre og ordne opp i noe som går positivt i deres favør