Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1447
For en god del år siden kjøpte jeg meg et Canon 1000D. Jeg kjøpte kun huset, men fikk et Canon EFS 18-55mm-objektiv av en kompis. I senere tid har jeg pyntet på med et Canon EF 50mm f/1.4 USM-objektiv.

Jeg har nå planer om å oppgradere til et 650D-hus, og jeg har også sett litt rundt på objektiver. Jeg kommer til å selge 1000D-huset med 18-55mm-objektivet.

Jeg lurer derfor på følgende: Bør jeg kjøpe hus med standardobjektiv 18-55mm IS II, og pynte på med en telezoom for langdistansebilder, for eksempel 55-250mm, eller bør jeg gå for bare huset, og kjøpe med et 18-200/270 (Canon/Tamron)?

Prismessig ligger jeg nok på 3000-3500 kroner for objektivet. Standardobjektivet + telezoom betyr at jeg må bytte, mens et superzoomobjektiv kan brukes på alt. Det jeg har opplevd med 18-55mm er at det er mye jeg skulle ønske jeg kunne tatt bilder av, men som rett og slett er for langt unna. Derfor ønsker jeg noe på 200mm+.

Jeg har ikke sett stort på telezoomobjektiv enda. For det meste har jeg sett på Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS (3500,-) og Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (3000,-). Nå er jeg heller ingen storfotograf, så objektiv til over 3500 er uaktuelt. Fotograferer for det meste på ferieturer, men også litt på fritiden.

TL;DR: Superzoom eller telezoom for en som i all hovedsak fotograferer for eget bruk?
Sikkerhetsklarert
Kjøper du teleobjektiv så vil du jo også trenge en normalzoom i tillegg ?

Veldig kjekt med et 18-200. Det dekker det meste. Og da slipper du å dra med deg mer enn nødvendig. Og om du blir bitt av basillen kan du heller oppgradere senere.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Som du ser har jeg lagt opp til to alternativer:
Hus + superzoom (18-200/270) og hus m/18-55 IS II (pakkeløsning fra butikken) + telezoom.

Etter å ha googla rundt på det meste de siste par ukene, har jeg sett at noen foreslår hus og superzoom, siden man da, som du sier, får et objektiv som dekker det meste, samtidig som man slipper å drasse på to objektiv, og man slipper å bytte for ofte. Samtidig har jeg sett noen som mener at kombinasjonen normalzoom og telezoom vil gi generelt bedre bildekvalitet ved zoom opp mot og over 200mm. I hvert fall i den prisklassen jeg har nevnt.

Men igjen, jeg ber om råd og tips, både i forhold til en av løsningene, men også til hvilke objektiv jeg burde velge. Per nå virker Tamron-objektivet, 18-270mm, som det beste for en superzoomløsning.
Hei, vil anbefale deg å ikke ha så alt for stor zoom distanse når du er i den prisklassen.
Det er veldig mye glass distortion i lavt glass og spesielt når du har zoom range fra 18-200mm.....
Se heller om du finner en god 200mm prime så kan du unne deg noe annet også kanskje.
Zoom virker sikkert praktisk, men du mister utrolig mye kvalitet på det! Husk også at om du vil ha lang zoom, så er IS viktig med mindre du skyter med såpass kjapp lukkertid at det ikke har noe å si, som igjen vil gjøre at du trenger lav apeture... (blenderåpning) på objektivet.
Jeg ville valgt et kitobjektiv + en Canon EF 70-200 f/4L, fremfor et superzoomobjektiv. Det går greit å få tak i et objektiv som jeg nevner på bruktmarkedet omtrent til den prisen du nevner, og kvaliteten på det er ENORMT mye bedre enn 18-200mm linser. Du mister litt av komforten med kun å bruke ett objektiv, men det er mer lyssterkt, slitesterkt, og du taper knapt noe penger på det om du skulle finne ut at du skulle ville selge det. Folk som kjøper slik optikk tar ofte svært godt vare på utstyret, så risikoen du løper med å kjøpe brukt er minimal.

I stedet for å oppgradere fra 1000D til 650D, ville jeg heller tatt enda et steg opp (regner med at du skal kjøpe nytt her), og kjøpt en 50D brukt. Det er en mye mer merkbar forandring. Har et 50D selv, og det er rett og slett et fantastisk kamera.
I en superzoom så er det utallige kompromisser som skal til for å kunne lage et plastrør som dekker brennvidden 18-200 (f.eks) Og dette går ofte utover både kontrast og skarphet.
Praktisk ja, men hvis du er opptatt av noenlunde billedkvalitet så ville jeg heller beholdt kitobjektivet og kjøpt en 70-200 f/4 L som overnevnte sier.
Da får du et objektiv som yter enormt mye bedre og som holder seg i verdi. Jeg fikk et tilbud på min 70-200 nå som var 100,- mindre enn det jeg gav for det for 2 år siden.

Og hva er det du savner ved ditt nåværende kamera som du tror 650D vil gi deg? Hvis du skal filme med det så skjønner jeg at du vil ha nytt kamera. Men uansett så er det optikken som teller mest her.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av Orph Vis innlegg
I stedet for å oppgradere fra 1000D til 650D, ville jeg heller tatt enda et steg opp (regner med at du skal kjøpe nytt her), og kjøpt en 50D brukt. Det er en mye mer merkbar forandring. Har et 50D selv, og det er rett og slett et fantastisk kamera.
Vis hele sitatet...
Ser etter et hus som kan filme, noe 50D dessverre ikke kan. Ellers hadde jeg nok gått for det, siden det koster meg mindre enn 650D.

Jeg har prøvd å finne sammenligningsbilder, både mellom 18-55 og 18-270, men også på 70-200 og 18-270, men det har ikke vært lett. Det jeg ønsker å se er hvor stor kvalitetsforskjellen faktisk er, da i forhold til det å reise rundt med to objektiv i stedet for ett.
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Ser etter et hus som kan filme, noe 50D dessverre ikke kan. Ellers hadde jeg nok gått for det, siden det koster meg mindre enn 650D.

Jeg har prøvd å finne sammenligningsbilder, både mellom 18-55 og 18-270, men også på 70-200 og 18-270, men det har ikke vært lett. Det jeg ønsker å se er hvor stor kvalitetsforskjellen faktisk er, da i forhold til det å reise rundt med to objektiv i stedet for ett.
Vis hele sitatet...
Greit argument, forsåvidt. Da kan jeg forstå at du ønsker å ta steget, men jeg ville heller ha spart opp litt ekstra penger, og kjøpt et 60D på bruktmarkedet i så tilfelle. Forskjellen mellom xxxD og xxD serien er stor, både i ergonomi, autofokus og tilpasningsmuligheter. Om du har "mannehender" blir xxxD-huset for lite, rett og slett. Om du er jente/kvinne, eller har små hender, passer kanskje xxxD bedre. Moren min, f.eks., synes 50D'en min alt for stort. Det er alt for lite for meg, hvertfall. I tillegg er xxD'ene gjerne mye raskere både i opptaksrate og buffer.

Det er kanskje ikke så lett å finne bilder som sammenlikner objektiver på den måten, men om du tar en titt på Fredmiranda.com, så finner du en del info (bl.a. tilbakemeldinger fra brukere, og rangering). 70-200 f/4L er et VELDIG bra objektiv. Det er vesentlig mye skarpere i hele registeret, det er lysere (f/4 kontra typisk f/4.5-f/5,6, hvis ikke verre på enkelte "superzoomer"), og verdien holdes bedre. En annen fordel er at f/4 ved 200mm gir en ganske god BQ (uskarphet utenfor fokusplanet), og en rimelig fokusavstand, og kan derfor brukes som et makroobjektiv (med store begrensninger, selvsagt, men jeg brukte mitt til det med gode resultater ved flere anledninger).

Et godt tips generelt er å kjøpe optikk brukt. Som sagt, folk som holder på med slikt tar ofte god vare på sakene sine, og økonomisk taper man svært lite på det om man skulle selge utstyret i fremtiden.
Sist endret av Orph; 2. april 2013 kl. 10:42.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Jeg fant en side hvor jeg fikk sammenlignet en god del. Der kom jeg frem til at 18-270 opererte bedre enn 18-55, bortsett fra i kantene, mens 70-200 var i en klasse for seg selv. Det jeg nå vurderer er 18-55 + 70-200/300, eller en Canon 18-200, siden den opererer bedre enn 18-270, samtidig som det er innenfor min prisklasse.

Når det kommer til hus har jeg 1000D fra før, og 650D er på cirka samme størrelse, noe som passer meg fint.