Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2309
Noen av dere vet kanskje at jeg jobber som tekster. Jeg er derfor medlem av NAViO, Norsk audiovisuell oversetterforening. I disse dager kjører NAViO en åpen tekstekonkurranse. Premien er et gavekort på 500 kroner, og siste frist er 15. mars.

Har du lyst til å bryne deg på de umulige ordspillene og morsomhetene norske tv-tekstere sitter og strever med hver dag?

Enkelte ting kan ikke oversettes direkte, og som audiovisuell oversetter har man også strenge begrensninger å forholde seg til. Tv-teksten kan for eksempel være begrenset til 37 tegn per linje (mellomrom og tegnsetting inkludert), og teksten skal som regel kunne leses på mellom 2 og 7 sekunder. Dermed må man både oversette og komprimere i samme tastetrykk. Og man må sette fantasien i sving for at dialogen skal omsettes i gangbar norsk tekst.

Prøv deg på noen tekstenøtter som er hentet fra norske audiovisuelle oversetteres hverdag.
Vis hele sitatet...
Reglene følger altså de samme reglene tekstere må forholde seg til, som er 37 tegn per linje. Siden det har kommet inn relativt få svar, prøver jeg å skape litt interesse rundt konkurransen. Føler du deg språklig kreativ? Send inn dine forslag her. Pass på at tallet til høyre ikke blir rødt. Lykke til!
Testa det ut men kom ingen vei. Fant det nesten umulig å oversette engelske spøker og ordspill til norsk.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Det er litt av poenget, Zetta. Det er nesten umulig, men det finnes alltids løsninger.
Den siste var ekstremt vanskelig
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Tenkte først at dette må være megalett, og at jeg ble å gruse hele konkuransen.

Klarte ikke den første engang. Jesus christ. Tror jeg skal slutte å rakke ned på dårlige tekstere og å påstå at jeg kunne gjort det mye bedre.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Tenkte først at dette må være megalett, og at jeg ble å gruse hele konkuransen.

Klarte ikke den første engang. Jesus christ. Tror jeg skal slutte å rakke ned på dårlige tekstere og å påstå at jeg kunne gjort det mye bedre.
Vis hele sitatet...
Men du hadde kanskje klart å unngå "sminkesex" og "lettsabel"?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Men du hadde kanskje klart å unngå "sminkesex" og "lettsabel"?
Vis hele sitatet...
Hahaha, ja det hadde jeg nok. Noen oversettelser er dog helt tullete, men jobben er kanskje vanskeligere enn den ser ut som.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Artig at folk viser interesse for konkurransen. Jeg fikk nettopp høre at det renner inn med forslag.
Dette var morsomt! Anser meg selv som god i engelsk, men dette var vanskelig! Klarte å få ned noen forslag som jeg tror jeg ikke ville vridd meg i smerte av å se.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg tror jeg har en god oversettelse for alle, utenom ''That sounds wheely, wheely good!''..

nvm, got it!
Har klart å få ned fire skikkelig tørre oversettelser, men mangler den første. Dette var overraskende vanskelig!
Herre jesus. Dette var morro. Jeg er ganske dårlig. Kanonkonkurranse!
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Artig at dere liker den. Jeg skal gi tilbakemeldinger til konkurranseansvarlig. Konkurransen har fått lite respons før jeg la den ut her og på diverse andre nettsteder. Jeg fikk en ganske negativ e-post tidligere i dag, hvor ansvarlig følte at hele prosjektet blir ganske mislykket, men nå ser det lysere ut.

Vinneren kommer til å bli publisert på navio.no, og jeg har bedt om at vinnerløsningene og en del av de andre løsningene også publiseres, sånn at folk kan se hvordan det kan gjøres. Som sagt, fristen er 15. mars, men det kan fort ta et par uker før vinnerbidraget blir kåret.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Da har det kommet inn 37 forslag. Fristen er neste fredag, så om du ønsker å prøve deg, send inn ditt forslag her.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Oppdatering: Det har kommet inn i underkant av 50 svar. Jeg har nå mottatt alle forslagene, og vi i dommerpanelet har blitt bedt om å komme med våre favoritter i løpet av neste uke. En vinner kan bli kåret før påske.
Gleder meg til å se svaret til vinneren. Hold oss oppdatert.
Kul konk btw
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Vinneren har blitt avgjort. Det ble, kanskje ikke overraskende nok, en tekster som stakk av med seieren. Jeg har som sagt bedt om at vinneren samt de beste forslagene (det har blitt kåret tre forslag + én reserve) skal publiseres på navio.no.
Hva med å legge ut oppgavene offentlig til oss som syntes dette hørtes moro ut, og kunne tenkt seg utfordringen til tross for at gavekortet allerede er gitt bort?
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av MatFot Vis innlegg
Hva med å legge ut oppgavene offentlig til oss som syntes dette hørtes moro ut, og kunne tenkt seg utfordringen til tross for at gavekortet allerede er gitt bort?
Vis hele sitatet...
Det kan jeg godt. Oppgavene var som følger:

1. Et par befinner seg helt i starten på forholdet, og han spør henne om de er sammen eller ikke. Hun later som om hun misforstår ham.

- So, are we going out?
- Of course we’re not going out. We’re staying in.


2. Replikkveksling over en god ertesuppe:

- How's the pea soup?
- Lumpy and thick, like the two of you.


3. Pengeutveksling i "Cheers":

Diane: - Sam, change.
Sam: - Why? I like myself this way.


4. Kruttrøyken siver vekk etter vill skyting i bar:

- Are you out of your mind?
- No, I'm out of bullets.


5. Bernie i bilprogrammet «Chop Shop» skal kjøpe dekk. Forhandleren gir ham en god pris.

Bernie: - That sounds wheely, wheely good!
Dekkforhandler: - Oh, I'm tyred of that joke!




Jeg tror også, siden vi fikk inn så mange forslag, at det dukker opp flere konkurranser i fremtiden.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Vinneren, andreplassen og de fire beste enkeltforslagene er nå lagt ut på http://www.navio.no/1180820/. Hadde noen av dere de beste enkeltforslagene?