Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 11871
Hei, jeg lå nettopp å sov å mamma har prøvd å vekke meg noen ganger fordi vi skal rekke noe. Det som skjedde ble den vanlige "JADA snart" osv.

Plutselig når jeg nesten faller i søvn igjen hører jeg en STERK rar pipeaktig lyd i øret og når jeg skal lukke opp øynene er det tungt. Kroppen er limp fast i senga å jeg klarer ikke røre meg. Prøver å bare vri meg så hardt jeg kan over til siden men finner fort ut at dette er håpløst. Så starter med å bevege fingeren, så hånda så armen å plutselig "lever jeg igjen"!

Tenke ikke så veeeeldig mye over det å prøver å falle i søvn igjen, og det samme skjer.

Og en tredje gang skjer det også på nytt.

Hadde ingen visuals men tror en sammenkrøka teppe så litt ut som en edderkopp. Føltes ut som noen satt oppå meg (på ryggen).

Var litt morsomt.
Jepp. Skjønte du hva det var mens du lå der?
har ganske ofte søvnparalyser selv, men ser alltid ekle skapninger i døra, i begynnelsen var jeg livredd og prøvde å komme meg vekk til ingen nytte. når jeg våknet skikkelig så var jeg svett og jævlig. Nå i det siste har jeg bare "lukket" øynene og ignorert disse skapningene til jeg klarer å få med meg kroppen opp av senga :P
ja har lest en del om søvnparalyser osv så var fult klar over hva som skjedde. eneste jeg ikke var forberedt på var den satans kraftige pipelyden i øret :-P var litt redd for å se en død jente elns så glad det kun ble denne edderkopplignende skapningen ;-)
Var nok en søvnparalyse. Kjennes ut som man er litt i limbo mellom bevissthet og ubevissthet. Meget fascinerende fenomen, syns jeg. Husker første gangen jeg opplevde det, var en veldig skremmende opplevelse da jeg ikke visste hva det dreide seg om. I etterkant har det bare vært morro å utforske paralysen.
Hehe. Har faktisk vært en smule nervøs får å få dette før fordi jeg har lest mange skumle historier om søvnparalyser :-) Syntes nå dette faktisk var veldig spennende å til faktisk få flere! Dette endrer sikkert når jeg ser the grudge kjerringa krype oppå meg i senga ^^
Standard medlem
Bombasa's Avatar
En av mine første ordentlige søvnparalyse var at en jævlig skummel franskmann tok og løftet opp beina mine ca 10cm over madrassen og snakket et uforstålig skummelt språk/hvesing inni øret mitt.

Jeg svatt til som et spørsmålstegn og stod opp. Ingen sjanse til å sove igjen da med det første.


Har opplevd søvnparalyse nesten hver kveld nå i et halvt år, de blir svakere og svakere hver natt. Nå er det nesten som dette: ''Ah, der kom søvnparalysen, nå sovner jeg snart.''
Sist endret av Bombasa; 15. juli 2011 kl. 19:17.
Sitat av Atheos Vis innlegg
Var nok en søvnparalyse. Kjennes ut som man er litt i limbo mellom bevissthet og ubevissthet. Meget fascinerende fenomen, syns jeg. Husker første gangen jeg opplevde det, var en veldig skremmende opplevelse da jeg ikke visste hva det dreide seg om. I etterkant har det bare vært morro å utforske paralysen.
Vis hele sitatet...
Hva betyr limbo?
Sitat av zevz Vis innlegg
Hva betyr limbo?
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Limbo

Lov å sjekke selv, vet du.
Sitat av zevz Vis innlegg
Hva betyr limbo?
Vis hele sitatet...
Limbo (også limbus, latin grense, utkant) betyr mellomtilstand eller tilstand av lammelse.
Vis hele sitatet...
Titegn....



Provo tideligere ute...
Sist endret av Donkeybrain; 15. juli 2011 kl. 19:26.
Trådstarter
Er jeg forresten den eneste som har fått denne lyden i øret? Tror det var en kraftig pipe aktig skrike lyd.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av ildronz Vis innlegg
Er jeg forresten den eneste som har fått denne lyden i øret? Tror det var en kraftig pipe aktig skrike lyd.
Vis hele sitatet...
Tror det er det vanligste å oppleve under søvnparalyse.
Sist endret av Bombasa; 16. juli 2011 kl. 11:39.
når jeg var unge, var jeg preget av mareritt som jeg ikke klarte og opne øynene fra..
Klarte å bevege føtter og litt på fingrene, men ikke og opne øya og røyse meg opp og tenke att det var ett mareritt.
Min mor måtte nesten alltid komme og dra meg opp med henda.. Ganske ekkelt når du har mareritt du ikke klarer og vokne fra og du skjønner selv du ikke klarer det..
Norskehesten
Alden's Avatar
jeg opplever det ikke som en pipe lyd. Jeg opplever det som at jeg blir "dratt" inn i søvnparalysen da opplever jeg at jeg en laaaang suse lyd som blir mer og mer intens når jeg nærmer meg tilstanden der jeg ikke kan bevege meg.
Jeg bruker den tiden til å dra meg selv ut igjen slik at jeg ikke havner der..
Panikken jeg får er helt jævlig, selv rett før det draget kommer så tenker jeg at nå kommer dette dritet igjen og denne gangen skal jeg ikke få panikk. Kan ikke kontrollere det :/

Dette er vel i limbo fasen
Sist endret av Alden; 16. juli 2011 kl. 23:14.
Trådstarter
Ja virker som denne lyden skjedde i "limbo" fasen. Starta med den lyden å i neste øyeblikk var jeg paralysert...
Jeg freaka heldigvis ikke helt ut fordi jeg viste hva som foregikk å syntes det faktisk var spennende. Denne edderkoppen skremte meg heller ikke fordi den bare sto å så på meg, men hadde den klatra mot meg hadde jeg nok fått helt noia

Edderkoppen var forresten ca 1 meter i diameter. Noen som har sett den før? Eller noe lignende?
Hadde min første søvnparalyse idag :S Jævlig skumle greier
Jeg opplevde også en skrikende lyd første søvnparalysen min. Også følelsen av at noe satt oppå meg. Ganske skremmende der og da. Har opplevd det senere også, og da har det vært mer "morsomt".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jævligste med hele søvn paralysen er å føle at det er noe som presser deg ned i sengen, og hvis du i det hele tatt prøver å skrike klarer du det ikke. Helt umulig, husker første gangen min... klarte ikke å få ut ett lite pip! Selv om jeg prøvde febrilsk å bli hørt. Det jeg har lagt merke til er at i kjølige klimaer, "åpent vinduet" og med tynn dyne så kan du havne i søvn paralyser oftere iforhold til varmt klima.... Vet ikke hvorfor


EDIT: Første gangen min visste jeg ikke hva det var, trodde jeg hadde blitt lam... og 2 gangen tenkte jeg at det var rom-vesener som skulle bortføre meg og hadde paralysert meg fra topp til tå.
Sist endret av halvor1; 12. august 2011 kl. 09:34.
Hatt det selv etter perioder med lite søvn. Slenger meg ned i senga, sovner så vidt og blir fanga i et slags limbo og ser og hører snodige ting rundt meg. Hører noen går inn på soverommet mitt, åpner øynene og skimter så vidt noe i øyekroken... Får ikke vridd på hodet for å se etter og hører plutselig noen hviske inn i øret mitt bakfra... Usj. Og der ligger man, helt paralysert og bruker all viljestyrken man har på å gurgle fram et par lyder og forhåpentligvis løfte på en finger før man innser at det er nyttesløst.

Den verste opplevelsen jeg hadde når jeg var paralysert var da jeg hørte den hvesete stemmen til en liten jente bak meg prate i et særdeles urovekkende språk... Akkurat som språket til de folka som tilber Cthulhu i HP lovecraft sine bøker.
Er visst noen forskere som mener at det er søvnparalyse som har fått folk til å tro at de har blitt bortført av romvesen
Slet med å få sove pga merkelige drømmer/mareritt ol en periode.
Følte meg helt klar i hode men kroppen ville ikke virke(var lam) når det skjedde.
Det verste var at jeg ble kvalt og fikk ikke puste. Jeg viste at det var en drøm og at alt jeg trengte og gjøre for å få kvelningen til å slutte var å våkne.....
Men Jeg får det ikke til!
Det vil si at det tar ca 30-60 sec til jeg klarer å "kaste" meg inn i "virkeligheten" og våkner.

Trodde jeg var aleine ang dette "problemet" så jeg søkte litt på google og fant denne artikkelen http://paranormal.about.com/od/human...g-Syndrome.htm
Del 1 handler om det overtroiske delen ang fenomenet og del 2 handler om det vitenskaplige....
Hjalp faktisk å lese om det.....
Ikke det at det forsvinner, men for min del så utfordrer jeg fenomenet når det kommer... Utfordrer meg selv i hvor lenge jeg klarer å holde meg.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Slet med å få sove pga merkelige drømmer/mareritt ol en periode.
Følte meg helt klar i hode men kroppen ville ikke virke(var lam) når det skjedde.
Det verste var at jeg ble kvalt og fikk ikke puste. Jeg viste at det var en drøm og at alt jeg trengte og gjøre for å få kvelningen til å slutte var å våkne.....
Men Jeg får det ikke til!
Det vil si at det tar ca 30-60 sec til jeg klarer å "kaste" meg inn i "virkeligheten" og våkner.

Trodde jeg var aleine ang dette "problemet" så jeg søkte litt på google og fant denne artikkelen http://paranormal.about.com/od/human...g-Syndrome.htm
Del 1 handler om det overtroiske delen ang fenomenet og del 2 handler om det vitenskaplige....
Hjalp faktisk å lese om det.....
Ikke det at det forsvinner, men for min del så utfordrer jeg fenomenet når det kommer... Utfordrer meg selv i hvor lenge jeg klarer å holde meg.
Vis hele sitatet...
takk for linken.
alt hjelper for å dra kontroll over panikken
Er søvnparalyse sånn at det føles ut som om du er "limt" fast i madrassen? Isåfall har jeg opplevd det mange ganger, men aldri hørt pipelyder ellernoe. Varer i noen laaange sekunder, men så er det over igjen
Sitat av Ateek Vis innlegg
Er søvnparalyse sånn at det føles ut som om du er "limt" fast i madrassen? Isåfall har jeg opplevd det mange ganger, men aldri hørt pipelyder ellernoe. Varer i noen laaange sekunder, men så er det over igjen
Vis hele sitatet...
Høres ut som søvn paralyse ja.... Jeg tror lyder som kommer under søvn paralyser kommer an på det enkelte individet....

Selv sliter jeg med at i det jeg skjønner at dette er kun en "drøm" så kommer den jævla lyden som er rett før en LOST episode... En slag høy bass lyd... og det fucker opp hele "jeg skal klare å holde ut for dette er bare en drøm" opplegget mitt!
http://www.youtube.com/watch?v=GoGebTIYjPg lyden i fra 00:00 til 00:11 er det som kommer igjen og igjen....
Happy Buddha
Jeg har aldri hørt om søvnparalyse før, men med en gang jeg leste posten til ildronz fikk jeg nesten et lite flashback.
Så leste jeg litt lenger ned og skjønte at dette hadde hendt meg og, men da det hendte visste jeg ikke hva det var og trodde et par sekund at jeg var i en fase hvor jeg skulle bli lam i hele kroppen.

Jeg klarer ikke å huske noen pipe-lyd eller sugelyd. Det eneste jeg kjente var som om hele kroppen ble pressa ordentlig hardt ned i senga (Litt som om noen satt oppå meg, men at vekten var jevnt fordelt.) og at jeg ikke kunne røre meg.
Som jeg skrev over, så trodde jeg først at jeg var på vei til å bli lam, da jeg endelig i all frustrasjonen klarte å løfte på noen få fingre på høyrehånden begynte jeg nesten bare å tro at det var en slags rar drøm eller bare noe jeg forestillte meg. At det rett og slett var jeg selv som hadde lyst til å lure meg selv til å tro at jeg ble lam..

Utrolig spennende å lese denne tråden i ettertid og finne ut at det er noe som heter søvnparalyse og hva det er!
Har aldri hørt om søvnparalyser før. Jo mer jeg leste om det, jo mer gikk det opp for meg at mitt livs verste mareritt var akkurat det. Den gikk slik.

Dette hendte en kald vinternatt da jeg var 17 år. Jeg våknet opp skrekkslagen midt på natta, klarte ikke å bevege meg i det hele tatt. Hele kroppen var paralysert. Jeg så meg rundt og til høyre foran dobbeltsenga sto det en ekkel, heslig skapning. Det var ei naken, gammel dame. Huden var skrukkete og hun hadde nesten ikke hår igjen. Det lille hun hadde igjen på hodet var grått, langt og slitt. Kroppen hennes var veldig krøplete. (Uff, får frysninger i kroppen når jeg beskriver dette)

Plutselig føler jeg en kraft som tar tak i meg, og begynner å dra meg sakte av senga...Jeg er som sagt paralysert, så jeg må bare bevitne det hele. Dette går veldig sakte og jeg er livredd. Når jeg først ble dratt nede av senga, kommer skapningen og løfter meg opp. Hun begynner å suge blod fra halsen min, mens jeg må suge på hennes gamle, slappe pupper...GRØSS!

Jeg våkner i senga igjen. Jeg ser meg rundt rommet og oppdager at ondskapen står der igjen. Det samme hender på nytt.

For tredje gang våkner jeg. Ingenting skjer. Jeg klarer å bevege meg, men er så livredd at jeg ligger og svetter i 15 minutter før jeg står opp. Jeg var da endelig våken...."



Mitt livs verste mareritt og håper jeg aldri opplever det igjen.
Jøss....jeg har visst hatt noen episoder med søvnparalyse skjønner jeg! Tanken slo meg da jeg leste overskriften i tråden.
Jeg har aldri hørt noen lyd, eller følt noe press ned i madrassen.
Føler meg NESTEN våken, men etter en stund tror jeg det er en drøm jeg vil bort fra. Prøver fortvilet å våkne. Jeg drømmer(?) at jeg ligger i sengen i akkurat samme stilling jeg faktisk ligger i, og ser rommet mitt-litt mørkere/tåkete. Som oftest kommer det en katt opp i sengen min, som vil oppå meg, noe jeg absolutt IKKE vil. (Rart, for jeg liker katter...har ingen selv...)
Jeg mener at dette er en drøm -og vil våkne,for jeg kan ikke røre meg, eller komme bort fra katten. Prøver alt jeg kan å skrike, for at gubben skal høre det og vekke meg, men ikke en lyd kommer ut
Har alltid følt meg redd når dette skjer. Sikkert for at jeg ikke har kontroll på bevegelser eller stemme.

Hmmm....nå vet jeg hva det er!
Jeg bråvåkna engang rett før jeg hadde sovna og jeg var paralysert i 5 sekunder men kan si hjertet slo fort
Sitat av Snavs Vis innlegg
Jøss....jeg har visst hatt noen episoder med søvnparalyse skjønner jeg! Tanken slo meg da jeg leste overskriften i tråden.
Jeg har aldri hørt noen lyd, eller følt noe press ned i madrassen.
Føler meg NESTEN våken, men etter en stund tror jeg det er en drøm jeg vil bort fra. Prøver fortvilet å våkne. Jeg drømmer(?) at jeg ligger i sengen i akkurat samme stilling jeg faktisk ligger i, og ser rommet mitt-litt mørkere/tåkete. Som oftest kommer det en katt opp i sengen min, som vil oppå meg, noe jeg absolutt IKKE vil. (Rart, for jeg liker katter...har ingen selv...)
Jeg mener at dette er en drøm -og vil våkne,for jeg kan ikke røre meg, eller komme bort fra katten. Prøver alt jeg kan å skrike, for at gubben skal høre det og vekke meg, men ikke en lyd kommer ut
Har alltid følt meg redd når dette skjer. Sikkert for at jeg ikke har kontroll på bevegelser eller stemme.

Hmmm....nå vet jeg hva det er!
Vis hele sitatet...
Mener og huske at og, svelge mye og sprelle med tærne kan hjelpe,siden den delen(tær) er av en rar grunn fungerende
▼ ... over en uke senere ... ▼
Visste ikke hva søvnparalyse var før for ca et halvår siden. Skjedde etter intense måneder meg jobbing/festing. Jeg våknet og kunne ikke røre meg. Jeg var som limt ned i madrassen men med føttene utenfor. Summet meg og tenkte at dette var bare en rar drøm, så lukka øynene.

Idet jeg lukka øynene startet et sykt rabalder i stua. Det hørtes ut som folk drev å løp rundt og kastet ting. Jeg skvatt og fikk skikkelig hjertebank..skjønte ingenting. Prøvde å åpne øynene, men de var som limt igjen. Jeg ble bare liggende og fikk tilslutt roa meg litt ned, da sluttet bråket i stua og jeg åpnet øynene.

Alt så normalt ut, men jeg greide fortsatt ikke røre meg. Jeg lukka øynene for å åpne dem igjen, liksom for å vekke meg selv ordentlig. Men- da jeg åpna de igjen var det akkurat som rommet mitt hadde fått et skittentslør over seg. Det var samme rommet, men alt var noen shader gråere og virket skittent. Pulsen økte igjen, for rommet føltes ondt. Da var det akkurat som øyelokka bare smekka igjen og de ble igjen umulig å åpne.

Jeg aner ikke hvor lenge jeg lå slik eller hvor lenge hele episoden varte. Sikkert bare noen sekunder, for meg føltes det som en evighet. Da jeg kom til meg selv var jeg helt utslitt og bare blacka igjen. Da jeg våknet ordentlig var det helt umulig å shake av seg opplevelsen. Jeg hev meg på google og kunne der lese om "Søvnparalyse". Det hjalp, holdt ihvertfall ikke på å bli helt loca. ;-)

Sitat av ildronz Vis innlegg
Hei, jeg lå nettopp å sov å mamma har prøvd å vekke meg noen ganger fordi vi skal rekke noe. Det som skjedde ble den vanlige "JADA snart" osv.

Plutselig når jeg nesten faller i søvn igjen hører jeg en STERK rar pipeaktig lyd i øret og når jeg skal lukke opp øynene er det tungt. Kroppen er limp fast i senga å jeg klarer ikke røre meg. Prøver å bare vri meg så hardt jeg kan over til siden men finner fort ut at dette er håpløst. Så starter med å bevege fingeren, så hånda så armen å plutselig "lever jeg igjen"!

Tenke ikke så veeeeldig mye over det å prøver å falle i søvn igjen, og det samme skjer.

Og en tredje gang skjer det også på nytt.

Hadde ingen visuals men tror en sammenkrøka teppe så litt ut som en edderkopp. Føltes ut som noen satt oppå meg (på ryggen).

Var litt morsomt.
Vis hele sitatet...
Skjedde dette også med deg etter en periode med lite søvn/nye omgivelser/endringer i livssituasjon/stress? Høres ut som søvnparalyse afaik ja
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det som går under 'søvnparalyse' kan være flere ting.
Noen ganger drømmer/paralyse, og noen ganger andre fenomener. Google Incubus og Succubus (engelske wiki), særlig du Darko.
Er det noen som har tips til hvordan jeg kan oppleve søvnparalyse? Har skikkelig lyst til å oppleve det!

Målet er å få til Lucid Dreaming
Sitat av vacant Vis innlegg
Det som går under 'søvnparalyse' kan være flere ting.
Noen ganger drømmer/paralyse, og noen ganger andre fenomener. Google Incubus og Succubus (engelske wiki), særlig du Darko.
Vis hele sitatet...
Så det er av og til er det et nevrologisk fenomen, og andre ganger er det demoner fra jødisk mystikk? Pussig kompromiss.
Jeg har slike stadig vekk. Jeg føler at jeg er våken, men hele kroppen er paralysert, jeg vil skrike men klarer ikke. Veldig ofte opplever jeg et nærvær av noe veldig skremmende, og når jeg blir helt bevisst igjen har jeg veldig høy puls og er vettskremt!
Hater det...
Vet ikke hva det var, men en gang ble jeg trekt opp i lufta og ned igjen, som om det var ett magnet som trakk meg opp på midten av kroppen cirka, ble på en måte bøyd, så slapp det plutselig, skjedde en del rare ting med meg og dama mi i det huset der, ting vi opplevde samtidig mens vi begge sov, drømte om det samme, osv, før vi hadde fortalt noe til hverandre selvfølgelig.
Finnes det metoder som øker sjansen for å oppleve denne tilstanden, på samme måte som med lucid dreaming?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av drugly Vis innlegg
Hehe. Har faktisk vært en smule nervøs får å få dette før fordi jeg har lest mange skumle historier om søvnparalyser :-) Syntes nå dette faktisk var veldig spennende å til faktisk få flere! Dette endrer sikkert når jeg ser the grudge kjerringa krype oppå meg i senga ^^
Vis hele sitatet...
Jeg ser henne vær gang jeg får slike, not a good time..
Sitat av Fossen Vis innlegg
Finnes det metoder som øker sjansen for å oppleve denne tilstanden, på samme måte som med lucid dreaming?
Vis hele sitatet...
Jeg for min del opplever søvnparalyse veldig ofte i de periodene hvor jeg forsøker å oppnå Lucid Dreaming. Man må på en måte prøve å holde seg bevisst, og gjenkjenne den fasen hvor kroppen sovner. Litt vanskelig å forklare, men jeg merker selv at tankene mine blir veldig abstrakte, og at jeg ikke styrer tankerekkene selv. Klarer man å gjenkjenne dette stadiet, så er veien kort til søvnparalyser og eventuelt lucid dreaming.

Jeg hører også en slags pipelyd, som pulserer raskere og raskere jo mer inn i "tilstanden" jeg kommer, og har også opplevd å høre stemmene til mange kjente folk i rommet. Jeg får vanligvis også en intens følelese av frykt, og "river" meg ut av det, før jeg blir fullstendig paralysert.

Noen her som har klart å komme videre fra søvnparalyse og gå inn i en lucid dream?

EDIT: oisann, var visst en gammel tråd ja! men interessant tema uansett
Sist endret av Meowen; 25. mai 2012 kl. 00:27.
Ja, jeg kommer meg til stadig inn i LD etter en søvnparalyse. Prøv neste gang å ikke rive deg ut av søvnparalysen, men hold deg helt rolig og avslappet, så skal du nok se at du til slutt kommer inn i en LD.
bare å henge opp kors over allt! du er hjemmsøkt!
Funnet ut det ikke er noe vits og kjempe imot , jeg bare registrerer at jeg er i en søvnparalyse og sovner igjen
Ja det var en søvnparalyse. De kommer i perioder, men ikke så ofte. Skremmende, men samtidig litt spennende.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ja, jeg kommer meg til stadig inn i LD etter en søvnparalyse. Prøv neste gang å ikke rive deg ut av søvnparalysen, men hold deg helt rolig og avslappet, så skal du nok se at du til slutt kommer inn i en LD.
Vis hele sitatet...
Jeg opplever søvnparalyse nesten hver eneste dag (spesielt nå i det siste) og får en følelse av at jeg aldri vil våkne opp igjen. Jeg får som oftest paralysen i det jeg våkner om morgenen av en drøm jeg gjerne vil styre videre om dere skjønner. Når jeg detter inn og ut av søvn blir jeg "presset" ned i sengen, øynene knipes igjen og jeg blir helt lammet. Klarer ikke bevege meg og tennene hakker imot hverandre + at jeg får en suselyd i øret. Jeg gjør brå og store rykningsbevegelser for å komme meg ut av paralysen, noe som fungerer hver gang. Men dette kan holde på helt til jeg tilslutt må stå opp av sengen. Hva skjer om jeg velger å bli i søvnparalysen? Det er dette jeg ikke tør.

Et annet spørsmål også: Jeg drømmer omtrent hver eneste natt, og om jeg våkner i drømmen kan jeg styre den videre hvordan jeg vil. Dette skjer veldig ofte, men dette kan da ikke være Lucid Dream når jeg ikke først har fått en søvnparalyse?
Sitat av Søvnparalyse Vis innlegg
Hva skjer om jeg velger å bli i søvnparalysen? Det er dette jeg ikke tør.
Vis hele sitatet...
Det som er skummelt når du har søvnparalyse er jo hallusineringen, synes jeg. Det har seg sånn at det du tenker, det vil skje. Om du tenker negativt, og er redd, vil skumle ting dukke opp. Om du tenker positivt, kan du faktisk oppleve morsome ting. Noe jeg har lyst å prøve å oppnå med søvnparalyse, er å få en ut-av-kroppen-opplevelse, men jeg som mange andre, sliter med å tenke positivt da jeg er i paralysen. Så det handler egentlig om innstillingen og forventningene dine til til hele opplevelsen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Kleifant Vis innlegg
Er jeg forresten den eneste som har fått denne lyden i øret? Tror det var en kraftig pipe aktig skrike lyd.
Vis hele sitatet...
Haha 3 år senere, men fikk lyst å kommentere Vell jeg har ofte søvnparalyser, spessielt når jeg såver på dagtid. Jeg hører alltid en høy lyd, akkurat som om en "zombie" eller et monster av noe slag lager en veldig veldig høy skummel lyd. Jeg er ikke redd lengere. Jeg får sterke hallisunajoner, opplevde dette sist i dag, da jeg ble tatt tak i og snudd rundt, mens en skummel skapning står å hyler meg i ansikte, eller var ikke hyling, mere en skummel lyd. Jeg smilte til "den" og tenkte, jeg er ikke redd for deg. og så voknet jeg. jeg har erfart det at viss jeg ikke er redd så vokner jeg rimelig fort, men om jeg er redd føles det som om det tar timer
Har ganske ofte søvnparalyser. Jeg bruker å lukke øynene å overse det. Da sovner jeg som regel. Jeg klarer å komme meg ut av det hvis jeg konsenterer meg skikkelig og på en måte river meg løs fra det. Var skummelt å starten men nå er det bare vanlig.
Jeg husker når jeg var omtrent 5, jeg hørte en SATANS høy stemme som sa noe bullshit,
Tror ikke dette har noe med søvnparalyse å gjøre da..
Våken tilstand, gjerne alene og sittende ett sted.

Lurer fortsatt på hva det var. Varte i omtrent 2 uker.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Hei, har et lite spørsmål. Ser man den virkelige verden når man er i en søvnparalyse? I så fall, vil det hjelpe med sovemaske?

Selv har jeg søvnparalyse svært kjelden, stort sett da jeg er syk. Vet ikke helt om det faktisk er søvnparalyse men sist gang var det i alle fall slik at veggene i rommet begynte å falle sammen flere ganger (like skremmende hver gang med en "nå kommer jeg til å dø" følelse). Jeg beveget meg ikke under denne hendelsen, men det var heller ikke noe jeg prøvde på.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Hei, har et lite spørsmål. Ser man den virkelige verden når man er i en søvnparalyse? I så fall, vil det hjelpe med sovemaske?

Selv har jeg søvnparalyse svært kjelden, stort sett da jeg er syk. Vet ikke helt om det faktisk er søvnparalyse men sist gang var det i alle fall slik at veggene i rommet begynte å falle sammen flere ganger (like skremmende hver gang med en "nå kommer jeg til å dø" følelse). Jeg beveget meg ikke under denne hendelsen, men det var heller ikke noe jeg prøvde på.
Vis hele sitatet...
Du ser ofte en blanding av virkeligheten og drøm under søvnparalysen, så det er ikke uvanlig å se "monstere" eller andre ting under en søvnparalyse. En sovemaske høres faktisk ikke så dumt ut. Du kan jo teste det ut og komme med en tilbakemelding.
Sist endret av Fuzzybossen; 15. mai 2013 kl. 23:41.
You are pointless :)
Er ikke søvnparalyse men, når eg var litt mindre så våknet jeg mitt på natta. Skulle gå bort til døren og skru på lyset. Men når eg gikk på gulvet så var det akkurat som en labyrint. Kom meg aldri til døren. Var ting i veien hele tiden. Kjente ting med knehøyde komme borti meg hele tiden. Og det var normalt 3 steg bort til lysbryteren. Men veien tilbake sengen var ett steg. Var ikke en drøm, for eg lå i sengen og prøvde igjen. Da kom jeg bort. Scary shit
Sist endret av TwixMonster; 16. mai 2013 kl. 00:08. Grunn: fikse litt