Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7316
Gjør reserch for ei bok jeg skriver, trenger noen som kan beskrive noia for meg på best mulig måte. Ta gjerne med tidligere erfaringer\hendelser som medførte utbruddet av noia, evt hvilket virkestoff som var i blodet.

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger.

L
"Paranoia betegner en tankemessig og følelsesmessig tilstand preget av sterk mistenksomhet. En paranoid person tolker gjerne tilfeldige og for andre uvesentlige eller ikke virkelige hendelser som tegn på forfølgelse eller sammensvergelse. Dette kan ofte føre til feiltolkning av andres intensjoner. Ofte, men ikke alltid, vil paranoia ha et klart psykotisk innhold med åpenbare vrangforestillinger. Paranoia kan inngå i symptombildet ved schizofreni, vrangforestillingslidelse og paranoid personlighetsforstyrrelse. Paranoia er også vanlig ved misbruk av sentralstimulerende og hallusinogene psykoaktive stoffer, og kan forekomme ved noen nevrologiske og nevrokirurgiske tilstander. I dagligtale brukes paranoia oftest synonymt med forfølgelsesvanvidd.
Ordet paranoia kommer fra gresk i betydningen "galskap" (fra para, «bortenfor, hinsides» og noos, «sinn»), og ble opprinnelig brukt i en bredere betydning enn i nyere tid. I sin opprinnelige klassifikasjon brukte Emil Kraepelin begrepet "ren paranoia" for å beskrive en tilstand med vrangforestillinger, men uten noen åpenbar svikt i intellektuelle evner, og uten noen av de andre kjennetegnene ved "demens praecox", tilstanden som senere har blitt omdøpt til schizofreni."

-Wikipedia
Mener du Nioa som at man er utsatt for noe, eller har opplevd noe? Det har jeg hatt flere ganger. Men jeg bruker ikke dop da. Det har kommet av sterke påkjenninger. Som akutt alvorlig sykdom og slikt. Og man blir veldig redd, klarer ikke helt å tenke klart, blir veldig urolig og usikker. Jeg fikk valium på sykehuset, da jeg fikk ett anfall (usikker på styrke) og herregud som det virket! :P
Jeg fikk skikkelig noia på sopp en gang for en stund siden.
Begynnelsen av opplevelsen kunne minne en del om den samme følelsen man kan få når man bråvåkner full av angst etter et forferdelig mareritt, men følelsen var mange ganger sterkere enn som så.

Følelsen ble ytterligere forsterket fordi jeg måtte sitte i et rom med to andre førstegangstrippere mens jeg prøvde å holde pokerfjeset så godt jeg kunne mens jeg egentlig opplevde den verste følelsen jeg noen gang har hatt.
De andre to personene opplevde situasjonen som merkelig og ubehagelig pga. den samme årsaken som utløste noia for min del, men de var ikke klar over hvordan jeg hadde det der og da, bare at stemningen var dramatisk annerledes enn noen minutter før.

Dette førte til at det ble en veldig trykkende stemning i rommet.
Man kan på en måte sammenligne det med når det oppstår en pinlig stillhet i en liten forsamling, men her var det er ingen som tok ansvar for å bryte isen med en vittig kommentar e.l. så vi endte opp med en slags loop som forhindret den ekstremt trykkende stemningen i å forsvinne.
Dette gjorde bare at jeg fikk tidenes mindfuck-følelse i tillegg til å ha skikkelig noia.

Etter å ha kjent på denne forferdelige følelsen en stund begynte jeg å legge merke til at jeg helt uten videre kjente en pulserende følelse som kunne minne veldig om et skikkelig adrenalinkick, men det sprøe var at jeg ikke kunne relatere følelsen til noe.
Altså jeg satt der som tulling og opplevde serier med "adrenalinkick" og hadde kraftig angst uten å engang huske hva som hadde utløst det.

Etter at ting begynte å roe seg ned en del begynte følelsene å skifte, blande seg og slå seg sammen vekselvis.
Jeg kunne oppleve hele følelsesregisteret mitt i løpet av få sekunder og dette fortsatte en stund til, men i helt tilfeldig rekkefølge.
Dette var en av de aller merkeligste opplevelsene jeg har hatt så jeg skal prøve å beskrive det litt nærmere:

Angst --> Eufori og herlig kribling i hele kroppen ---> Frustrasjon og full forvirring --> Glede --> Irritasjon --> Ingen følelser i det hele tatt, følte meg som et tomt skall --> Sorg og elendighet --> .....

Dette fortsatte til jeg begynte å lande og etter hvert kjente jeg at jeg ble mer og mer meg selv igjen.
Sist endret av Knask; 6. mars 2012 kl. 05:51.
Vi har en sang som beskriver forskjellige typer NOIA i sammenheng med dop
Onklp - NOIA
http://www.youtube.com/watch?v=fpst75qgmRA

Noia er en intens opplsukende følelse av frykt og angst som gjør at du bare vil ut av situasjonen som forårsaket det. Det kan være alt fra politi problemer til frykt for en bikje.
Noia beskrevet av Onklp er fantastisk bra oppsummert.

Man hører og ser syner. Rusen tar realiteten og tvistern.
"Det kan ta dæ fra en helt vanlig chill dag, til å ha mere noia enn en mørkeredd blind kar"

http://www.leoslyrics.com/onklp/noia-lyrics/
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
irrasjonell frykt.
sjekk mest sketchy ting du har gjort under rus tråden!
Etter å ha inntatt 10mg 4-HO-MET og røyket potent cannabis på toppen av det hele fikk jeg for første gang oppleve noia/bad-trip. Det som utløste hele bad-trippen var denne (http://www.youtube.com/watch?v=0P0CL1EqLVc ) sangen av Radiohead som kom på akkurat da jeg var på vei opp på en ny "peak". Jeg klarte på en måte å overbevise meg selv om at det ikke ble spilt noen musikk, og dette var mine egne tanker.

De neste 2 timene var preget av en uendelig meningsløshet. Uansett hvor mye jeg har lest om rusmidler så fikk jeg den klassiske tanken om at "kanskje det var noe feil med rusmidlet", "kanskje jeg kom til å bli slik for alltid". Uansett hvor mye jeg prøvde, så kunne jeg aldri klare å se for meg hvordan jeg skulle leve normalt og gjøre dagligdagse ting etter at rusen hadde gått over. Og hva er egentlig "normalt" og "dagligdags"? Det spørsmålet surret rundt i hodet mitt i en evig loop. Følelsen av at alt var meningsløst var også noe som gikk igjen.

Etter ca. 2 timer begynte rusen å dabba av, og det var som om hjernen sakte men sikkert koblet inn igjen. Etterpå var jeg helt fullstendig "normal" igjen, og satt igjen med en veldig forsterket respekt for psykedeliske stoffer. Jeg lærte også to ting:

- Aldri prøv RC igjen, når man har langt bedre alternativ som vokser opp av bakken i naturen.
- Aldri hør "Fitter Happier" av Radiohead under påvirkning av psykedeliske stoff.
Sist endret av Meowen; 6. mars 2012 kl. 15:05.
Hadde jeg bare klart og finne ord for hvordan jeg følte det på min første syretripp etter at min mor og søster plutselig sto på døren og ble jaget bort av en helt spacet sønn så hadde du hatt forklaringen.

Men det finnes ikke ord for slike følelser tror jeg
Hint til deg om at du som individ muligens må sette inn overlevelsesinstinktet.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Noia betyr rykninger i underlivet, bare så det er sagt.
Sitat av LesPaul Vis innlegg
Noia betyr rykninger i underlivet, bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Ja, men det blir ikke brukt i den betydningen lenger. Det har ingen ting med rykninger i underlivet i denne sammenhengen, det blir som regel brukt som et slangord for "paranoia".
Når du har noia trumfer frykten all fornuft. Ser du en bil bak deg er det politibil, og når du ser at det er en unge i baksetet forsterker det mistanken fordi politiet ville brukt unger for gjøre seg mindre mistenksomme. Når ungen ser på deg innser du at det er en robot med kameraer isteden for øyne. Du forstår at det går en direktefeed til en psykoanalytiker som sitter og tolker kjøringa di for å lese tankene dine så du gasser på inn i en sidegate og prøver å riste dem av deg. Etter å ha kjørt i sikksakk en time kommer du endelig hjem, men du veit at de overvåker deg fra den parkerte bilen over veien.

Kort sagt blir alle ville, paranoide idéer du kan tenke deg sanne. Evnen til å vurdere tanker som faller deg inn forsvinner.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Du kan jo lese "triprapporten" min på Cannabis hvor jeg beskriver mye noia.
jeg begynte å se og høre ting etter jeg hadde tatt speed... er det normalt?
Sitat av Wonderland Vis innlegg
jeg begynte å se og høre ting etter jeg hadde tatt speed... er det normalt?
Vis hele sitatet...
Yep. Aldri testa noe annet enn Cana, men har en håndfull med venner som speeder. De hører biler, ser katter, musikk som ikke er der, you name it xD
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Yep. Aldri testa noe annet enn Cana, men har en håndfull med venner som speeder. De hører biler, ser katter, musikk som ikke er der, you name it xD
Vis hele sitatet...
Det var helt forferdelig, jeg gikk to hele dager alene i et svært hus og hørte folk utforbi, jeg så bort på naboen sitt hus som har en lykt på trappen ved inngangsdøren.. plutselig begynte den å bevege på seg og ble en nisse. Snakket til meg gjorde den og..

jeg prøvte å slappe av og se på tv, da så jeg masse skygger og hørte folk i trappen hele tiden. Har aldri vært så stresset før, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg!

Når vi skulle ut å handle senere var jeg livredd for å gå ut døren, i frykt om at denne "nissen" skulle komme og ta meg.
Noia kan også bety rykninger i underlivet