Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 305244
Sitat av TheBends Vis innlegg
Er det for seint å finne fleinsopp nå som det har vært nattefrost? Var på min første tur i dag uten å se en eneste sopp på 3 timer, og da snakker jeg ikke bare om flein.
Vis hele sitatet...
Mye vind i det siste har vært med på å senke fuktigheten
og dette er trolig en av årsakene til lite sopp. Men de vokser
fremdeles. Et tips er å lete i fordypninger eller små daler
der fuktigheten er høyere. Er det en bekk, elv eller et vann
i nærheten kan dette også hjelpe på forholdene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Min erfaring med det var at trippen kom
raskere i gang, og var nokså visuell, men ikke så mentalt utfordrende.
Vis hele sitatet...
Mine erfaringer med å lage shroomshake tilsier noe helt annet, jeg kan ikke huske dosen men det pleier å være ca. 2.5g eller 5g. Kverner soppen i appelsinjuice, tilsetter sitronsaft og rister som faen og lar stå i 20 minutter for så å gulpe nedpå. Jeg fikk en mer intens tripp som tok lengre tid å bygge seg opp, men som kom som en kanon når den først kom, likt fersk sopp.

Fersk sopp derimot, det er godsaker det. Funker som en blanding av tygd tørket sopp og tørket knust drukket i sitronjuice, full pott med andre ord... Det er absolutt mer visuelt, men jeg føler også at trippen er mer levende og har hele spekteret av virkning. Man kan bli en hel del mer satt ut...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Av egen erfaring så har trippene mine der jeg har brukt "lemon-tek" vært veldig visuelle og inneholdt mye latterkrampe /euforia. Har sett vegger smelte osv på rundt 1,5g tørket sopp i sitron Fersk sopp gir for min del mer tankekjør, som PVestlandia er inne på, og kanskje litt lenger varighet.

Noen som kan rapportere om funn siste dagene? Temperaturene her jeg bor har i hvertfall ikke vært preget av vinter de siste dagene/ukene. Fant 30-40 stk forrige helg, og det var da mange veldig små sopper som jeg lot stå igjen.
Sist endret av Meowen; 1. november 2011 kl. 00:24.
Sitat av Meowen Vis innlegg
Noen som kan rapportere om funn siste dagene? Temperaturene her jeg bor har i hvertfall ikke vært preget av vinter de siste dagene/ukene. Fant 30-40 stk forrige helg, og det var da mange veldig små sopper som jeg lot stå igjen.
Vis hele sitatet...
Så senest noen få stykker i går, de så ut som de hadde stått noen
dager. Med mildværet denne høsten tror jeg det kan vokse litt her
og der fremover, men har ikke tro på noe realt oppsving. Kan være
gøy å følge litt med likevel, og du burde jo ta turen tilbake der du
var forrige helg.
Sist endret av PVestlandia; 1. november 2011 kl. 19:46.
Er liksom lei av å drikke mej kjempefull me vennene mine i helgene , fant noen sopp me spiss tupp (må vere fleinsopp det??) på klassetur igår jeg tenkte å spise før fest! så lokter det ikke sprit av meg heller

Men fra spøk til revolver;
Har endelig bestemt meg for å spise flein til helgen! Er en god venn av meg som har skaffet disse, har ikke sett de enda, men er fra en pålitelig kilde, så regner med at det er god fisk. Kommer nok til å dobbeltsjekke opp mot bilder når jeg får se de uansett.

Dette er noe jeg har drøftet for meg selv rundt et års tid, men har ikke følt meg 100% sikker før nå.
Tenker da på å begynne med en liten dose rundt 0,5 - 1 g. mulig litt hasj på nedturen. Det skal vel fungere som en litt roligere nedtur?
Har lest mye rundt på forumet og erowid, og fått tilnærmet meg en god del kunnskap rundt psykedeliske stoffer og da spesielt flein. Har også sett en del på teknikker til å roe ned folk som tar en feil retning under trippen og gjerne til hjelp for meg selv også.

Settingen vi har satt opp blir som følger: Vi skal være fire personer, der alle tripper. (Burde kanskje hatt en trippsitter?) Vi tenkte oss å dra ut i skogen litt tidlig på dagen, rundt 14 tiden, godt uthvilt, med god mat og drikke. Kommer sikkert til å innta soppen oralt med jus. Har også en backup spilleliste på mobilen med rolig musikk som jeg forbinder med gode minner, i tilfelle trippen går litt feil. Vil også passe på å komme meg innendørs før det blir mørkt, Mørke + rus = omtrent det verste jeg vet.

Eneste jeg ikke er heelt komfortabel med er to av de som skal være med. De er noen jeg ikke kjenner så godt, blitt kjent med de via kompisen min, da jazztobakk ofte har vært en del av temaet. Men virker i bunn og grunn som hyggelige og veldig morsomme folk, så det tror jeg skal gå fint. Har som en backupplan at jeg og kompisen min forlater de hvis det blir veldig hektisk. Kompisen min har jeg kjent omtrent hele livet, og var på interrail med han i en måned i strekk, så føler vi har en god connection, også når det kommer til rusmidler.

Med skole og jobb så føler jeg at det går bra, sliter kanskje litt med skole, men dette er ikke noe som plager meg mentalt(Vel kanskje av og til, men den siste tiden så har jeg hatt det fint). Føler jeg også har klart å opparbeide en mer positiv og stabil psyke de siste årene.
Har litt problemer med en barndomsvenn som har hatt et lite rushelvete og havna i kluss med mentalsykehus og nå sykehus grunnet overdose. Men ser lyst på det, og føler at jeg hjelper han ut av disse problemene. Katten min døde også nettopp ( ) Men selv om jeg har fått litt motgang i det siste så føler jeg at jeg er klar, har også klart å holde meg omtrentlig 100% positiv gjennom dette og føler meg faktisk bare mer psykisk sterk enn før.

Et lite problem er kanskje det at kompisene mine heller søker etter å bli helt panzerkake, uten å respektere rusmiddelet så mye som jeg føler man burde.

Men håper dette kommer til å bli en god spirituell opplevelse, der jeg kanskje kan få et litt annet perspektiv på ting og ser nye muligheter jeg har ignorert før.

Hehe ble litt mer tekst enn planlagt dette her, var vel bare noe jeg ville få ut. Bare å komme med kommentarer på ting jeg burde endret på, sånn som setting og div,
litt tips og triks til å være ute i naturen og trippe, evt andre stedet, ting som har fått deg inn mot en bad trip, mottas med glede!

Kommer sikkert med en tripprapport eller en liten oppsummering av helgen etterhvert også, hvis jeg ikke blir sinnsyk.

Sorry for forferdelig setningsoppbyggelse og diverse andre grammatiske mangler. Er trøtt som en gris nå.
epilepshiv:

Virker som om du har tenkt godt igjennom dette, og respekterer fleinen. Det er meget bra.

Noen enkle tips; du får ikke noe nedtur av sopp, effekten forsvinner meget mildt og uten at du merker så mye til det. Jazztobakken er best brukt på peaken, dersom noen vil bremse effekten av en eller annen grunn så er sukker det beste.. Skokolade, etc.. cannabis øker effekten.

En mild sopptur, som er det du planlegger, 0.5-1g. Så har man som regel full kontroll over seg selv. Kan ikke se for meg at noen kan få en bad trip av en slik lett tur, da du som sagt mest sansynlig vil ha full kontroll.

Om noen skulle begynne å få dårlige tanker, så ikke forklar at "det ordner seg, det går nok bra" etc.. men få heller tankene hans over på andre ting "hey, sjekk ut dette gresset!!" for eksempel..
Jeg opplever alltid en "nedtur", eller det vil si, etter peaken går effektene gradvis nedover utover de neste timene. Støtter absolutt forlaget om marijuana under denne perioden. Dette gjør effektene litt mer tilstede, samtidig som dette ofte er den beste tiden for refleksjon av turen. Har hatt fantastiske samtaler under nedturen på sopp flere ganger. Foretrekker faktisk å vente med røyking av cannabis til denne perioden da det kan bli litt for intenst å blande cannabis inn før peaken på større doser.

0,5 - 1g er foressten veldig lite ja. Tviler sterkt på at du vil få noen særlig effekt med mindre du virkelig kjenner etter, eventuelt blander med rikelige mengder cannabis. Eneste muligheten for meg å få effekt ved så små doser er om jeg doserer harmine/harmaline før jeg inntar soppen, enten rent eller i form av Syrian Rue/Caapi, men selv da er egentlig dosen for liten til å komme skikkelig inn i det.

Men jeg respekterer absolutt at du vil teste dette ut før du hiver deg skikkelig inn i det. Det er den rette holdningen å gå inn med. Prøv det ut, kjenn hvordan du føler deg og om tankemønsteret ditt forandrer seg. Om det er noe du finner interessant så prøver du deg på 2g neste gang
Sist endret av skytouch; 3. november 2011 kl. 21:36.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har 6 gram med p. Cubensis Z-strain nå. Og planen var å dele med en kompis (altså 3 gram på hver). Men enda en kompis vil bli med og da blir det plutselig 2 gram på hver istedet.

Har aldri helt fått visuals på psykedelika før, og jeg håper å oppnå det med disse 3 grammene. Men har hørt om noe som heter lemon-tek(mos sopp til pulver, skvis sitron/lime, bland sammen gugga, la stå i 20-30 min, drikk), som vist nok skal øke effekten på sopp. Er det noen som har prøvd dette og kan kommentere på om de opplevde det sterkere enn en lik dose tatt vanlig oralt(spist).
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Har 6 gram med p. Cubensis Z-strain nå. Og planen var å dele med en kompis (altså 3 gram på hver). Men enda en kompis vil bli med og da blir det plutselig 2 gram på hver istedet.

Har aldri helt fått visuals på psykedelika før, og jeg håper å oppnå det med disse 3 grammene. Men har hørt om noe som heter lemon-tek(mos sopp til pulver, skvis sitron/lime, bland sammen gugga, la stå i 20-30 min, drikk), som vist nok skal øke effekten på sopp. Er det noen som har prøvd dette og kan kommentere på om de opplevde det sterkere enn en lik dose tatt vanlig oralt(spist).
Vis hele sitatet...
Har aldri prøvd dette selv.
Men, etter å ha lest om lemon-tek på forskjellige forum tror jeg at den økte effekten kommer av at soppen blir brutt ned mer før du får det i magen når du blander den med noe syrlig. Dermed kan kroppen ta opp mer virkestoff fortere, og du får en kraftigere peak en du ellers ville fått.
Man får riktignok også en kortere opplevelse.
Forresten er tranebær er enda mer syrlig enn sitron og skal visst fungere enda bedre.

En annen ting jeg kan anbefale dere å gjøre for å bli mer sensitive til soppen er å følge en diett et par dager i forveien.

- Spis mat med så lite krydder som mulig (salt, pepper, hvitløk, chili er for eksempel fyfy)
- Hold dere unna veldig søte ting
- Ikke spis rødt kjøtt

Jeg vil også anbefale å ikke spise mat ca 6 timer før dere skal spise soppen. Da har dere ikke noe i magen når soppen skal ned.
Prøv også å ikke distrahere dere med for mye ting under turen. Selv synes jeg TV, mobil og datamaskin er fyfy. Hvis dere klarer å sitte helt stille i mørket uten lyd og uten snakking vil dette føre til at dere kan konsentrere dere enda mer om turen.

Dere gjør det selvfølgelig bare så "hardcore" som dere selv er komfortable med. Men hvis dere følger alle disse stegene så vil dere oppleve at man ikke alltid trenger så veldig høy dose for å få en intens opplevelse.
Selv synes jeg forresten ikke alltid at sopp er så visuelt. Det kommer mye mer ann på min sinnstemning enn hvor stor dose jeg tar.

Uansett, lykke til!
Sist endret av harald25; 7. februar 2012 kl. 23:10.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Har 6 gram med p. Cubensis Z-strain nå. Og planen var å dele med en kompis (altså 3 gram på hver). Men enda en kompis vil bli med og da blir det plutselig 2 gram på hver istedet.

Har aldri helt fått visuals på psykedelika før, og jeg håper å oppnå det med disse 3 grammene. Men har hørt om noe som heter lemon-tek(mos sopp til pulver, skvis sitron/lime, bland sammen gugga, la stå i 20-30 min, drikk), som vist nok skal øke effekten på sopp. Er det noen som har prøvd dette og kan kommentere på om de opplevde det sterkere enn en lik dose tatt vanlig oralt(spist).
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde dette i høst, og må si at jeg fikk en mye mer visuell trip enn hva jeg har opplevd tidligere. Tok ca. 1 gram med tørket fleinsopp som jeg blandet i sitron og litt appelsinjuice og lot stå en time. Alt ble så utrolig vakkert; hele himmelen var full i sirkulerende spiraler og mønster, vegger og trær pustet og smeltet osv. Begyndte faktisk å grine på peaken fordi alt var så nydelig å se på Vil dog si at den trippen gikk ikke like dypt, og det var ikke noe særlig tankekjør. Dette kan vel være både positivt og negativt, alt etter hva du er ute etter.

Selve tripen var ganske kort, ca. 3 timer om jeg husker riktig, men hadde en fin afterglow i mange timer etterpå.
Psilocobin blir defosfolysert under syre, så sopp blandet med f.eks sitronsyre vil gi en kortere, mer intens tripp.
Tror ikke dietten dager iforkant har mye å si
Sitat av Gloss Vis innlegg
Psilocobin blir defosfolysert under syre, så sopp blandet med f.eks sitronsyre vil gi en kortere, mer intens tripp.
Tror ikke dietten dager iforkant har mye å si
Vis hele sitatet...
Jeg tror den har mer å si enn du tror, etter å ha prøvd det selv.
Men det blir i grunn ord mot ord.

Alt det vi spiser til vanlig påvirker oss mer enn vi er klar over.
En sammenligning, satt veldig på spissen, kan være at hvis du røyker DMT og cannabis samtidig, så vil DMT-effektene overgå cannabiseffektene så du ikke merker cannabisen like godt.
Når er ikke de tingene vi putter i oss til vanlig like kraftige som DMT selvfølgelig, men vi putter i oss utrolig mye, og til sammen så påvirker det deg mye.
Prøv å gå nesten tre uker på diett så skjønner du hva jeg mener! =)
Eller prøv å faste en dag før du spiser sopp så merker du det enda bedre!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kom over denne http://www.youtube.com/watch?v=3cjgNARNeqk Hehe
God illustrasjon på åssen jeg har følt meg noen av de gangene jeg har vært ute i naturen og tygd soppen min!
Er forøvrig det beste stedet å være da
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har et par spørsmål angående psykoser som kan utløses av fleinsopp og generelt andre psykedelika:

Psykosen kan bli utløst av at man får i seg virkestoffet, og på den måten utløser man den latente sykdommen. Hva om jeg for eksempel starter i en veldig liten dose, la oss si 0,5g med flein, vil en psykose kunne bli utløst av dette? Hva med 0,25g?

Man kan jo også få psykiske problemer i ettertid om man får en "bad-trip". Vil ikke en ganske sikker metode for å unngå en eventuell "bad-trip" være å starte i veldig små doser og øke dosen for hver gang man prøver ut stoffet?

Regner med at de som har prøvd stoffet mange ganger på en måte bygger opp en imunitet mot "bad trips". Om ikke immunitet, ihvertfall mer kjennskap til stoffet slik at man ikke vil få en bad-trip like lett.

Eller er jeg helt på kjøret nå?
Sitat av Marr Vis innlegg
Har et par spørsmål angående psykoser som kan utløses av fleinsopp og generelt andre psykedelika:

Psykosen kan bli utløst av at man får i seg virkestoffet, og på den måten utløser man den latente sykdommen. Hva om jeg for eksempel starter i en veldig liten dose, la oss si 0,5g med flein, vil en psykose kunne bli utløst av dette? Hva med 0,25g?

Man kan jo også få psykiske problemer i ettertid om man får en "bad-trip". Vil ikke en ganske sikker metode for å unngå en eventuell "bad-trip" være å starte i veldig små doser og øke dosen for hver gang man prøver ut stoffet?

Regner med at de som har prøvd stoffet mange ganger på en måte bygger opp en imunitet mot "bad trips". Om ikke immunitet, ihvertfall mer kjennskap til stoffet slik at man ikke vil få en bad-trip like lett.

Eller er jeg helt på kjøret nå?
Vis hele sitatet...
Husk at man kan få bad-trips selv på lave doser.
Selv har jeg ikke egentlig utviklet en immunitet mot bad-trips.
Jeg har vel heller utviklet en god metode for å takle en bad trip.

Denne metoden kan også brukes i livet ellers. Jeg har for eksempel to ganger hatt såpass heftig matforgiftning at opplevelsen lett kunne sammenlignes med en bad-trip på sopp. Da hjalp det å klare å roe seg ned med pusteøvelser pluss at "just-go-with-it" tankegangen gjorde det mye enklere å takle.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har sett på en del bilder og lest en del om fleinsopp, så tengte jeg skulle ut i morgen og finne de typene fleinsopper som vokser nesten hele året rundt, siden det er så og si nesten null sjans for at jeg kommer over noen spiss fleinsopper.
Er nok ikke stor sjans for at jeg finner noe med tanken på årstiden, men håper da at jeg snubbler over nok til å gi meg en bra starter dose, burde vel være nokk rundt der jeg bor, bor tross alt rundt masse jorder og beitemarker.
Vil selvfølgelig ta å legge ut bilde her på forumet for å få bekreftet at det faktisk er fleinsopp, vil ikke risikere sjansene for å få i meg noe farlig, men vil også informere om at jeg har god photografisk hukommelse og jeg har brukt mange timer og gått igjennom de typiske særtrekkene til de forsjellige soppene, så er ganske så sikker på at jeg ikke kommer til å plukke noe som er giftig =)
Tengte jeg skulle ta en sjapp en rundt huset mitt først for å se om jeg finner noe.

Ja foresten, hva menes med "uspiselig" fleinsopp, ser på flere sider som dokumenterer om fleinsopp og på mange av dem står det "uspiselig", går det fortsatt ann å spise dem eller burde jeg holde meg unne disse "uspiselige" fleinsoppene?

Bare glem det, fikk ikke med meg at det sto "forvekslingsarter", må finne en side som er litt bedre, og som viser alle typer SPISELIGE fleinsopper...

Vel det er meg igjen, burde vel kansje tatt litt mere tid til gått litt igjennom ting før jeg begynner å fylle posten min med mere spørsmål, men har et viktig spørsmål:
Tydeligvis kan man ruse seg på rød fluesopp, men at man må la den stå å tørke i noen dager, fordi da blir giftstoffene gjort om til de stoffene som ruser deg, men jeg leste også at fluesopp er langt mindre giftig i september, stemmer det og er det fortsatt mulig å spise knusktørre fluesopphoder uten å få i seg for store mengder med giftstoff?
Jeg vet alerede bruker dosen, og jeg vet også at man bare skal spise litt og litt av gangen for å ikke få en for sterk rus, jeg vet også at jeg KUN skal plukke blodrøde fluesopper med hvite prikker (og at man må styre unna de som kun har hvite prikker pga skade), så er det noe mere jeg burde vite?

Tengte nettop på en ting til, kan man røyke det røde "skinnet" når det er nyplukket, eller må man tørke det først?

Tok meg en liten tur ut i sta og er bortkastet å lete etter fleinsopp eller fluesopp, så må nokk vente til slutten av sommern før jeg starter på sopp jakt, men vil gjøre få vite som mye som mulig om hvordan man tar fluesopp.

EDIT: Gjerne*
Sitat av Psytex Vis innlegg
Har sett på en del bilder og lest en del om fleinsopp, så tengte jeg skulle ut i morgen og finne de typene fleinsopper som vokser nesten hele året rundt, siden det er så og si nesten null sjans for at jeg kommer over noen spiss fleinsopper.
Vis hele sitatet...
Du vil nok ikke finne psykedelisk sopp viltvoksende på denne
tiden av året. Bruk tiden frem mot høsten til å lese om sopp
slik at du har bedre forutsetning for å faktisk finne det du er
ute etter - som såklart er spiss fleinsopp.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen her som har prøvd å ekstrahere 4-ho-dmt fra fra magic mushrooms?
Sol Niger Within
Vartec's Avatar
Sitat av ferocious Vis innlegg
Noen her som har prøvd å ekstrahere 4-ho-dmt fra fra magic mushrooms?
Vis hele sitatet...
Har sett noen par guider på nettet, men er jo både 4-po-dmt og 4-ho-dmt i spiss fleinsopp, og så vidt jeg husker så var en av dem ganske ustabile når det kom til det punktet å ekstrahere det.
Sitat av ferocious Vis innlegg
Noen her som har prøvd å ekstrahere 4-ho-dmt fra fra magic mushrooms?
Vis hele sitatet...
Uten å ha veldig peiling vil jeg tro psilocin (4-ho-dmt) er ustabilt pga hydroxygruppen - og dermed vanskelig å få god ekstraksjon av. Siden psilocybin uansett blir brutt ned til psilocin i kroppen kan det være like greit å ekstrahere psilocybin - da det er dette som finnes i størst kvantitet psykedelisk sopp uansett.

Mentalmelt lagde for lenge siden en tråd hvor han beskriver virkning av psilocybin ekstraksjon
Det ustabile er 4-HO-DMT, altså psilocin. Det er den defosforylerte formen av 4-PO-DMT, psilocybin, og på grunn av fenolgruppen som blir åpen når fosforgruppen forsvinner, er det veldig utsatt for oksidasjon, i motsetning til psilocybin-molekylet som har denne beskytetlsen. Ved oksidasjon av psilocin dannes det velkjente inaktive blåfarvede stoffet som man kan se på fleinsoppene, for eksempel når de er blitt skadet.

Psilocin er det imidlertid relativt lite av i de psykedeliske soppene i motsetning til psilocybin (spesielt i spiss fleinsopp (ca. 0,02 %)), så man mister ikke mye virkestoff.

Der kom noen meg i forkjøpet, ja. Det er forresten riktig det du sier angående hydroksylgruppen, fenoler er stoffer med en hydroksylgruppe knyttet til et aromatisk hydrokarbon (benzenring).
Sist endret av exocytose; 11. juni 2012 kl. 13:05.
▼ ... over en uke senere ... ▼
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har letet lenge nå, men finner ikke skikkelig svar. Har lagret tørket flein i et norgesglass nå i snart 3 år, med salt i bunnen. Men har åpnet loket noen ganger, da jeg har hatt andre ting der i tillegg. så det jeg lurer på er om soppen fortsatt er spiselig? Noen av soppene har blitt veldig mørke, så kanskje lurt å kaste de, men de fleste ser noemale ut.
Det er bare en måte å finne det ut på!

Hvis du har oppbevart dem på et forholdsvis tørt og mørkt
sted bør ikke psilocybininnholdet ha falt synderlig mye.

Har selv inntatt sopp som var to-tre år gamle og de funket
helt fint. De mørke har kanskje vært på vei å råtne litt
allerede da de ble plukket, så disse kan du jo evt. kaste,
men de er sikkert helt grei å brygge te på.

En engelskmann testet nylig ut et gram med flein han
hadde hatt siden nittitallet, og de var det fremdeles
ganske god futt i.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror dere det er mulig å finne flein allerede nå? Jeg mener det er jo nesten konstant regn, og jeg har sett my annen sopp som har kommet.
Det er sikkert ikke umulig, men du vil nok måtte bruke en del
tid og energi på å finne. Mye vil det nok heller ikke være, om
du skulle være heldig.

Vil tro du bør lete i høyden, sauebeiter som ligger over 3-400 m.o.h.
Se godt etter i søkk og senkninger i landskapet, der solen ikke får
kommet til og tørker ut jordsmonnet.

Har vært ute og sjekket selv (uten hell), etter at det ble gjort funn i
England og Tyskland allerede for 2-3 uker siden, dog ikke flere enn
noen få eksemplarer i begge tilfeller. Det har ikke vært rapportert
flere funn etter dette, såvidt jeg vet.

Kommer til å holde et øye åpent fremover, men har egentlig ingen
planer om å plukke noe før sent i august, tidlig september. Men det
er jo moro å lete for sportens skyld.

Husk å ta med kamera og dagens avis (for datobevis), lykke til!
Er det best å lete på "preparert mark" (golfbaner, beitemarker ved garder?), eller er det like bra å lete på et åpent upreparert område hvor dyr har beitet? (f.eks i høyden som nevnt i innlegget over)
ArbeidsledigProletar
Beitemarker er jo aldri preparert DD
Ja dere har vel rett, var ute å så på noen forsjellige beitemarker/div.hager,men uten lykke.
Jeg skal holde dere opdatert hvis jeg finner noen;D
Sitat av Hr.Queen Vis innlegg
Tror dere det er mulig å finne flein allerede nå? Jeg mener det er jo nesten konstant regn, og jeg har sett my annen sopp som har kommet.
Vis hele sitatet...
Jeg fant to stykk i forrige uke.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg fant to stykk i forrige uke.
Vis hele sitatet...
Sjekket stedet du fant dem på nytt? Hadde vært artig
hvis du fikk tatt bilder, alltid gøy å se flein tidlig!
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Sjekket stedet du fant dem på nytt? Hadde vært artig
hvis du fikk tatt bilder, alltid gøy å se flein tidlig!
Vis hele sitatet...
Ja, skal se hva jeg finner, og om jeg finner noe av interesse så poster jeg bilder her i tråden.

Tror forøvrig det er et meget bra soppsted.

Fant en møkkflein der i tilsynelatende god form så sent som i midten av januar i år. Og i forrige uke fant jeg også en blekksopp som allerede var blitt ganske mandig.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Beitemarker er jo aldri preparert DD
Vis hele sitatet...
Neivel, har ikke god greie på slikt, men det jeg mener er: En plen eller ei mark ved en gard som en bonde eier og gjør ting og tang med av og til, og en golfbane som blir stadig klippet osv Eller er det like bra å lete ute i villmarken?

Skjønner du hva jeg mener nå??
Skal på tur til et område med fleingaranti til høsten. Problemet er at det er ikke mulighet for å tørke soppen og turen hjem er såpass lang at soppen kommer til å råtne. Vil det fungere å ta med et halvt norgesglass med sprit og sylte soppen? Vil spriten trekke ut psilocybinen eller må jeg uansett varmebehandle blandingen når jeg kommer hjem?
Jeg vil heller anbefale deg å legge den på honning om du først skal konservere den på noen måte.
Vet noen om hvor mange høydemeter opp soppen vokser?
Jeg har en hytte som ligger i terreng som egentlig burde passet utmerket for flein, mye sauebeiter og egentlig perfekt terreng, men jeg er redd hytten ligger for høyt. Kall det snaufjell om du vil, ligner veldig på noe slik:

Kan slik geografi fungere om man skal lete etter sopp?
Jeg gidder ikke dra opp dit om det ikke er sjanse for å finne noe.
Spiss fleinsopp bør kunne vokse i nær sagt hvilken som helst
høyde, så lenge vekstforholdene er gode - dvs. rett substrat,
temperatur og relativ fuktighet. Jeg har funnet flein på alt fra
1 til 600 m.o.h. når sesongen er på sitt beste.

Den er funnet på flere tusen meters høyde både i Andesfjellene
og i det nordlige India. I det sørlige Europa, som Sveits, Østerrike
og nord-Italia vokser den sjelden under 600 til 1000 m.o.h., ifølge
mine kilder.

Om du skal lete over tregrensen ville jeg konsentrert meg om
små daler og fordypninger i landskapet, steder hvor vinden ikke
tørker ut jordsmonnet. Når du sier det er sauebeiter i området
mener jeg det i seg selv burde være god nok grunn for å ta en
langhelg på hytta en gang sent i august/ tidlig september.
Har funnet flein på 900 - 1000m over havet på Hardangervidda øst. Sau beiter helst ikke over snaufjellgrensa så det er greit å holde seg i kulturlandskap, dvs. under tregrensa.
Da var jeg ute å jakta på fleinsopp (for første gang), fant bare 1 og lurer på om dere kan si meg om den er giftig eller av den spiselige typen?

http://i1144.photobucket.com/albums/o483/Psytex/DSC_0034.jpg
http://i1144.photobucket.com/albums/o483/Psytex/DSC_0033.jpg
Sist endret av Psytex; 21. juli 2012 kl. 11:09.
Det der er ingen spiselig fleinsopp.
Du er mange månder før sessong for tidlig.
Begynn å ta "stikk-turer" fra midten av august og utover.
Sesongen tar av iløpet av sopptember
Psytex: du har funnet vanlig flekkskivesopp (Panaeolus papilionaceus).
Den er ikke spiselig, men heller ikke giftig. Du burde returnere dit du
fant denne, det er ikke umulig at det vil vokse fleinsopp der også
etterhvert. Var det beitemark du fant den i?

Eyeamare: riktig at sesongen stort sett tiltar mot slutten av august, men
det er forsåvidt funnet fleinsopp i Telemark allerede for en uke siden.
Sist endret av PVestlandia; 21. juli 2012 kl. 23:45.
Flein i Telemark allerede? Må man begynne å rusle på jordene allerede altså?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Psytex: du har funnet vanlig flekkskivesopp (Panaeolus papilionaceus).
Den er ikke spiselig, men heller ikke giftig. Du burde returnere dit du
fant denne, det er ikke umulig at det vil vokse fleinsopp der også
etterhvert. Var det beitemark du fant den i?

Eyeamare: riktig at sesongen stort sett tiltar mot slutten av august, men
det er forsåvidt funnet fleinsopp i Telemark allerede for en uke siden.
Vis hele sitatet...
Pics or it never happened!
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Pics or it never happened!
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=9943&stc=1&d=1342974234

Screenshot fra artsobservasjoner.no er det nærmeste jeg kommer.
Observatøren sitter såvidt meg bekjent i styret for Norges Sopp-
og Nyttevekstforbund, så jeg regner med identifikasjonen er sikker.

Du kan også gå inn på nettsiden selv, og søke etter soppobservasjoner
postet 18. juli, det gjør du under rubrikken "dagens funn", etter at du
har valgt kategorien "Rapportsystemet for vekster".
Hans Robin amigos
40 2
er det fordtidlig for og plukke fleinsopp? hvor lenge burde jeg vente? hørt at sesongen er startet
Sitat av Kjile Vis innlegg
er det fordtidlig for og plukke fleinsopp? hvor lenge burde jeg vente? hørt at sesongen er startet
Vis hele sitatet...
Sikkert greit å vente til litt uti august i allefall. Spørs litt
hvor i landet du er.

Du vil nok kunne finne noen nå, men trolig må du jobbe
hardt for å finne nok. Men løp ut og let, for all del.
Ta bilder og del dem her.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Skal ut en tur idag og sjekke. Kommer med tilbakemelding. Har begynt å komme lignende sopp i hagen, men ikke flein (Vokser aldri flein i hagen, men denne soppen pleier å komme samtidig som flein). Har vært mye nedbør og kaldt vær i det siste her.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Flein trives best på beitemarker til sau litt oppi høyden. Plukkeplassen min består av ett lite sauebeite 200-300 m.o.h. Ifjord plukket jeg og noen venner over 5000 sopp i løpet av 2 timer.

Vil anbefale alle å lage te av soppen. Det er nesten umulig å oppleve kvalme og effekten inntrer mye fortere. Dessuten får man bedre effekt, siden magen slipper å fordøye soppen først, og det er alltid noe psilocybin/psilocin som går til spille, siden magen ikke alltid klarer å fordøye alt.

Sist jeg tok sopp (Psilocybe Cubensis), så la jeg 2.5g med oppklipt, tørket sopp i en kjele med vann. Satte platen på fullt. Når det begynte å koke, tok jeg kjelen av platen i 10 minutter. Fylte vannet i en kopp og begynte å drikke. Mens jeg drakk den første koppen, så fylte jeg kjelen opp med nytt vann og gjentok prosessen med den samme soppen, for å være sikker på at alt virkestoffet ble trekt ut.

Mest fargerike soppturen jeg har hatt.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Gledelig nyhet hehe :P

http://www.op.no/nyheter/article6169286.ece

Sitat av Muradi Vis innlegg
Flein trives best på beitemarker til sau litt oppi høyden. Plukkeplassen min består av ett lite sauebeite 200-300 m.o.h. Ifjord plukket jeg og noen venner over 5000 sopp i løpet av 2 timer.

Vil anbefale alle å lage te av soppen. Det er nesten umulig å oppleve kvalme og effekten inntrer mye fortere. Dessuten får man bedre effekt, siden magen slipper å fordøye soppen først, og det er alltid noe psilocybin/psilocin som går til spille, siden magen ikke alltid klarer å fordøye alt.

Sist jeg tok sopp (Psilocybe Cubensis), så la jeg 2.5g med oppklipt, tørket sopp i en kjele med vann. Satte platen på fullt. Når det begynte å koke, tok jeg kjelen av platen i 10 minutter. Fylte vannet i en kopp og begynte å drikke. Mens jeg drakk den første koppen, så fylte jeg kjelen opp med nytt vann og gjentok prosessen med den samme soppen, for å være sikker på at alt virkestoffet ble trekt ut.

Mest fargerike soppturen jeg har hatt.
Vis hele sitatet...
Sånn sirkus hvor mye vann har du i kjelen da? Til 2-3 te-kopper? Og drikker du det bare sånn, eller har du oppi te pose f.eks?
Sist endret av deGrønne Skoger; 30. juli 2012 kl. 20:30.