Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1792
Hei,

Faren min skal ha overvåkningskamera i fjoset, og har kjøpt 300m nettverkskabel, slik at alle tre husstander får bilde fra overvåkningskameraet.
I sammenheng med at vi bygger nytt hus har han også kjøpt en linje på 300m.
Lurer på:

1) Hvordan tre forskjellige husstander kan få tilgang på nettverkskabelen.
2) Hvordan husstand nr 2, nr 3 og fjoset kan dele internett. (hva som fungerer best, dele linje eller nettverkskabel)
3) Bør vi vurdere coax istedenfor nettverkskabel til overvåkningskamera?
4) Er 300m nettverkskabel nok?

http://bildr.no/thumb/849317.jpeg

Setter mye pris på all hjelp.
Hvorfor ikke bruke trådløst? Siden alle husene står ganske lineært kan dere vel plassere en wifi parabol-antenne ved hjørnet på fjøset rettet mot husene. Høres mye lettere ut hvertfall.
Sist endret av Grix; 23. mars 2011 kl. 18:37.
Sees på tur!
RosaElefant's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvorfor ikke bruke trådløst? Siden alle husene står ganske lineært kan dere vel plassere en wifi parabol-antenne ved hjørnet på fjøset rettet mot husene. Høres mye lettere ut hvertfall.
Vis hele sitatet...
Ja, den tanken har faktiskt streifet meg, men ville heller ha kabel pga mer "stabile" bilder (mtp, bla. packet loss som kan forekomme med trådløst, har kjipe erfaringer med trådløst)
Ellers en god idè.
Trådløs overvåkning er bare tull.
Men jeg forstår ikke hva du mener med å koble opp
kameraene med nettverkskabel?

Jeg vil foreslå å velge en kabel du kan kjøpe splittere til, slik at signalet kan spres til alle husene.
Et godt argument for trådløst er at å dra kobber fra hus til hus uten galvanisk skille åpner for en del uheldige konsekvenser (da du kan ende i situasjoner hvor jordspenning fra et hus går til et annet - da gjennom nettkabelen du har lagt og dermed gjennom hva enn du har koblet til de).

Det er vel i prinsippet verken ønskelig eller i henhold til ymse forskrifter(?).

Dette kan løses på mange måter (eksplisitt montere et galvanisk skille mellom alle hustandene, sørge for at hva enn som er koblet til denne kabelen kun er koblet til el-nett fra det huset som det er koblet inn i datanettverket til, trådløsnett, osv).

Anbefales å enten benytte trådløs (som er "idiotsikkert") eller å bruke en fagmann.
300m er veldig langt for en nettverkskabel... spesifikasjonene sier maks 100m
HøyRisiko Psykopat
Sitat av neurotor Vis innlegg
300m er veldig langt for en nettverkskabel... spesifikasjonene sier maks 100m
Vis hele sitatet...
går jo å bruke en forforsterker, vet ikke om det fins til video
hmm... er det et nettverkskamera eller et vanlig videokamera med videosignal ut som du tenker kjøre over nettverkskabel?
Selv siden dere forsatt bygger ville jeg gått for den litt proffere løsningen en Coax kabel, og en strømkabel selvfølgelig. Husk å kjøpe kameraer med 12v strøm slik at dere har en liten kabel. I huset der du skal se bildene kan du enten ha vanlige adaptore eller en liten sikkringsskap. Hvis du har råd kan du kjøpe en billig PC med et kort hvor du kan koble til kameraene, da kan du f.eks stille inn at hvis det er noe som beveger i et viss område begynner den å ta opp bilder
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Hvis du skal legge strømkabel på så store distanser må du regne med en del spenningstap med tynne kabler.