Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5565
Jeg er koblet til ett trådløst nettverk som har litt dårlig dekning. Jeg har tenkt å kjøpe en ekstra ruter for å forlenge rekkevidden.
Spørmålet er om jeg bare kan koble den nye ruteren til det eksisterende nettverket eller er det noen innstillinger på den gammle ruteren som må endres før jeg kan koble til?

Og er linksys wrt 54 noe bra? Skal kun brukes noen mnd og jeg trenger ca 8 meter rekkevidde innendørs. Signalet må gjenom 3 vanlige vegger.
Ja, dette er mulig, men det er ett par ting man bør tenkte på før man setter opp.

1. Skal det være 2 separete trådløse nettverk, eller skal du har 2 routere som opererer som ett trådløs nettverk.
2. Hvis dem skal operere som ett nettverk, så er WDS ett alternativ, men av erfaring så fungerer ikkje alltid WDS med forskjellige router-merker/modeler, så man bør har 2 eksakt like routere til dette.
3. Får å minske responstiden, så bør man strekke (U/S/F)TP kabel i mellom routerene.
Sist endret av 0xFF; 22. mai 2011 kl. 19:25.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Ja, dette er mulig, men det er ett par ting man bør tenkte på før man setter opp.

1. Skal det være 2 separete trådløse nettverk, eller skal du har 2 routere som opererer som ett trådløs nettverk.
2. Hvis dem skal operere som ett nettverk, så er WDS ett alternativ, men av erfaring så fungerer ikkje alltid WDS med forskjellige router-merker/modeler, så man bør har 2 eksakt like routere til dette.
3. Får å minske responstiden, så bør man strekke (U/S/F)TP kabel i mellom routerene.
Vis hele sitatet...
Det skal være ett nettverk.
Routerene er ikke av samme merke.
Blir det så mye høyere respons tid? Litt må det jo bli men er det merkbart?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Godt tips fra meg :

Trådløst er annenrangs nettverk, man bruker det til mobile enheter og når man ikke har noe annet valg.
Og en trådløs bridge bruker man kun i tilfeller hvor det ikke er lønnsomt å legge en kabel, være det seg under asfalt eller gjennom latterlig store avstander hvor man har behov for en site som kan gå ned.

Å legge opp en kabel i et vanlig hus idag er ikke vanskelig og det finnes flere veier å gjøre det på normalt sett.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Godt tips fra meg :

Trådløst er annenrangs nettverk, man bruker det til mobile enheter og når man ikke har noe annet valg.
Og en trådløs bridge bruker man kun i tilfeller hvor det ikke er lønnsomt å legge en kabel, være det seg under asfalt eller gjennom latterlig store avstander hvor man har behov for en site som kan gå ned.

Å legge opp en kabel i et vanlig hus idag er ikke vanskelig og det finnes flere veier å gjøre det på normalt sett.
Vis hele sitatet...
Jeg har internet sammen med naboen så kabel er ikke ett alternativ. Desvere.
Jeg kan bruke kabel fra routeren jeg skal kjøpe, men internettilgangen må komme trådløst til routeren.
Sist endret av Cybergasm; 22. mai 2011 kl. 19:55.
Man kan regne grovt sett 40 ms per AP uten kabel. Så hvis du har har Router 1 -> Router 2 -> Router 3 -> PC, så kan du regne med værtfall 120 ms i ekstra responstid, litt avhengig av hvordan du har konfigurert routerne.
Nettet går via ett trådløst modem fra Nextgentel, rekkevidden skal etter planen utvides ved hjelp av en linksys router og så til maskinen min. 40ms skal gå bra, spiller ikke mye online lenger så det har ikke så mye å si egentlig.

Problemet er jo at nettet kommer fra naboen, det er veldig ustabilt fra 12mbit til 54mbit.
For å løse dette problemet har jeg blitt nødt til å kjøpe ett belkin usb kort med usb kabel så må stå oppå tv'en for å få inn nettverket.
Med ett vanlig trådløst pci kort finner jeg ikke nettverket i det hele tatt.

Noen ganger kan jeg flytte belkin usb kortet 1cm å gå fra 12mbit til 48mbit.

Har også vurdert en ekstern antenne til pci kortet men er litt usikker på om det blir så mye bedre. (?)
Sist endret av Cybergasm; 22. mai 2011 kl. 20:25.
Siden du deler Internett med naboen så er det trygt å anta at du også deler strømnett med naboen?
I så tilfelle vil du nok ha bedre nytte av Homeplugs (eller lignende enheter som sender nettverkssignaler via strømnettet) + eget trådløst AP (uten DHCP og NAT).
Vil det gå? Har ikke peiling på ledningsnett i hus, men strømnettet vårt er vel ikke sammenkoblet siden vi har hver vår strømmåler og sikringsskap?
Vi bor i samme hus men forskjellige leiligheter.
Sist endret av Cybergasm; 22. mai 2011 kl. 20:28.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Vil det gå? Har ikke peiling på ledningsnett i hus, men strømnettet vårt er vel ikke sammenkoblet siden vi har hver vår strømmåler og sikringsskap?
Vi bor i samme hus men forskjellige leiligheter.
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke vet om du og naboen deler noen strømkurser, så kan du alltids prøve deg frem.
Så lenge du kjøper på nettet (eller over telefon) så har du 14 dagers angrerett. Kjøp ett par Homeplugs og prøv. Om det ikke fungerer, send de tilbake og få pengene tilbake.

Som andre har nevnt her, trådløst er absolutt siste utvei.
Takk for alle inspill og alternative løsninger. Jeg skal sjekke ut om vi deler noen strømkurser. Kan jo hende alle leilighetene er koblet sammen der strømmen kommer inn i huset fra hovednettet.

Men tilbake til det egentlige spørsmålet.
Vil det gå å bridge ett Nexgentel trådløst modem og en linksys wrt 54g trådløst, altså uten kabel i mellom?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Takk for alle inspill og alternative løsninger. Jeg skal sjekke ut om vi deler noen strømkurser. Kan jo hende alle leilighetene er koblet sammen der strømmen kommer inn i huset fra hovednettet.

Men tilbake til det egentlige spørsmålet.
Vil det gå å bridge ett Nexgentel trådløst modem og en linksys wrt 54g trådløst, altså uten kabel i mellom?
Vis hele sitatet...
NGT støtter vel ikke WDS sist jeg sjekket iallefall, slike routermodem har svært begrenset funksjonalitet, og kabel er enda det eneste logiske alternativet.
Går det ann å bridge NGT sine routermodem: Ja
Har NGT sine trådløse routermodem WDS: Ja, firmware/software til både Speedtouch 588 og Intenoene (på ADSL2+, VDSL2 og Eurodocsis) støtter WDS, men jeg har aldri brukt testet WDS på de selv. Disclaimer: NGT har fjernet en del i de siste Inteno xDSL firmwarene sine, ikke dobbelsjekket om WDS er noe av det som er fjernet, men SIP ALG forsvant iallefall uten mitt samtykke..

Netopiaene til NGT støtter ikke WDS, men så støtter de ikke ADSL2+ eller 802.11g en gang (kun b).
Sist endret av JohnMichael; 22. mai 2011 kl. 22:44.
Routeren som er fra Nextgentel er av merket Inteno X5668, kan jeg bruke WDS på den?
Finner ikke noe i instillingene på web interfacen til routeren.

En annen løsning jeg tenker på er å kjøpe ny antenne. Siden jeg får inn signal på pc'en min, men det er veldig ustabilt.
Kan det hjelpe å kjøpe en kraftigere antenne å sette på Inteno boksen?
Har sett litt etter hvor mange dbi som er på den fra før men finner ikke noe på nettet.

Det gir vel liten effekt å kjøpe større antenne til nettverkskortet?

Det gir vel liten effekt å kjøpe større antenne til nettverkskortet?
Inteno x5668 benyttes til ADSL og ADSL2+, og den har iallefall i tidligere firmwarer støttet WDS. Hvis du ikke finner det så er det godt mulig at du er logget på med user og ikke admin brukeren.

Nesten all trafikk på Internett baserer seg på TCP, altså en protokoll som må ha svar (ack) på at pakkene er kommet frem. Hjelper ikke med en enorm antenne på Intenoen dersom din egen integrerte antenne på nettverkskortet ikke får sendt svar tilbake at "NÅ HAR JEG FÅTT DATAENE, DU TRENGER IKKE SENDE PÅ NYTT FLERE GANGER!". Så ja, det kan være veldig fordelaktig å ha en skikkelig antenne på nettverkskortet.
Kan trygt anbefale denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601558

Den fungerer med alle trådløse routere og er meget enkel å sette opp, og ikke minst stabil. Bruker den selv når jeg er på steder med svake signaler og det fungerer bra!
rolvs: Det der virket som noe som er midt i blinken for meg!

Og om jeg forstod videoen på komplett riktig så trengs det ingen instillinger på den eksisterende routeren som er koblet opp til internet?
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
rolvs: Det der virket som noe som er midt i blinken for meg!

Og om jeg forstod videoen på komplett riktig så trengs det ingen instillinger på den eksisterende routeren som er koblet opp til internet?
Vis hele sitatet...
Stemmer. Du det fungerer med alle routere og accesspunkt (Bortsett fra 802.11a så klart), og du trenger ikke gjøre noe i routeren. Eneste om du har mac filtrering må du så klart legge inn mac adressen i routeren, men om du har satt opp mac filtrering vet du jo hvordan du gjør det.