Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3890
Heisann! Beklager om denne typen tråd eksisterer før, men fant ingen tråd som passet meg helt(henvis meg gjerne)

Lurer på om det er noen her som har erfaringer med å unngå å betale lisens(lovlig)?

Var dum nok til å kjøpe en TV i mitt eget navn i Januar og har nå fått krav om lisens. Jeg bor "hjemme" i min mors leilighet(bor dog alene her). Hun/jeg betaler allerede lisens for en TV. Men nå vil de altså kreve dobbelt.

Noen som vet hvordan det er å overføre en TV til en annen? Og om lisens avdelingen "tillater" dette

Noen som vet ca pris for å "plombere" en 32" LG LCD? (jævla styr å flytte den til verksted, men 2k i året til "ingenting" har jeg ikke råd til)
Sist endret av HabbaLaBiba; 23. mars 2011 kl. 13:43.
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Lurer på om det er noen her som har erfaringer med å unngå å betale lisens(lovlig)?
Vis hele sitatet...
Ikke bruk TV.


Du kan ringe inn og si TV'en står på et hobbyrom, og brukes av alle familiemedlemmer.
"Øko-Terrorist"
bare skriv et brev der det står at din husstand allerede betaler en avgift, skal bare betale en pr. husstand.
Ringte de og hørte om det med en husstand(trodde også det når jeg kjøpte TVn), men dette stemmer ikke.
Mindreårige barn og ektefeller slipper avgift om en betaler

Så om jeg ikke gifter meg med min mor, så må jeg betale
FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere:
Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer).
Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller: Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.


Dette betyr altså at du kan slippe å betale hvis du er 100% forsørget av mora di og ikke tjener penger selv, selv om dere ikke bor i samme hus.
Sist endret av DonTomaso; 23. mars 2011 kl. 13:53.
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Ringte de og hørte om det med en husstand(trodde også det når jeg kjøpte TVn), men dette stemmer ikke.
Mindreårige barn og ektefeller slipper avgift om en betaler

Så om jeg ikke gifter meg med min mor, så må jeg betale
Vis hele sitatet...


Om apparatet brukes av alle familiemedlemmer så trenger du ikke betale lisens. Man skal ikke betale lisens for hver tv man har i huset.. Så ja, det er bare å si det. Funker for meg.
Norskehesten
Alden's Avatar
holder med å sende dem en mail om problemet ditt at det allerede kommer lisens på den addressen du bor på.
Det er ikke vanskeligere enn å si at du har solgt TV-en, eller gitt den bort til foreldrene dine. Den regelen er så tåpelig at man vanskelig kan ta det seriøst. Jeg hadde glatt dratt en liten løgn for å slippe NKR-lisensen når den allerede blir betalt i samme husstand.
Sender mail om at TVen er overdratt til mor jeg da.

Takk for all respons, flott folkens
Spent på å se hvordan det går seg til! Nrk-lisens er latterlige penger å betale.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Spent på å se hvordan det går seg til! Nrk-lisens er latterlige penger å betale.
Vis hele sitatet...
Det er det dummeste jeg noen gang har hørt. NRK-lisensen betaler jeg med glede! NRK supplerer skikkelig tv som tar opp viktige temaer i programmer som debatten, brennpunkt og urix! Null reklame er kjempedeilig, og det er fantastisk å ha et alternativ til søppeltv som TVN. Selvsagt ser jeg en film på TV3 i ny og ned også, men det er svært begrenset!

E: Men er selvfølgelig enig i at det er nok med én lisens pr husstand
Sist endret av Krokodille; 23. mars 2011 kl. 15:20.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Det er det dummeste jeg noen gang har hørt. NRK-lisensen betaler jeg med glede! NRK supplerer skikkelig tv som tar opp viktige temaer i programmer som debatten, brennpunkt og urix! Null reklame er kjempedeilig, og det er fantastisk å ha et alternativ til søppeltv som TVN. Selvsagt ser jeg en film på TV3 i ny og ned også, men det er svært begrenset!

E: Men er selvfølgelig enig i at det er nok med én lisens pr husstand
Vis hele sitatet...
Greit nok for den som liker å se på NRK. Men det som er surt er at du må betale uansett om du ser på det eller ikke. Jeg har ikke antenne/parabol og bruker bare TV'en til å streame fra PC og spille på konsol. Tenkte ikke på det med lisens og fikk selvfølgelig krav om dette i posten.
Jeg slapp heldigvis å betale noe men måtte si ifra om jeg fikk tilgang til TV-kanaler
Sist endret av Zaim; 23. mars 2011 kl. 15:25.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Det er det dummeste jeg noen gang har hørt. NRK-lisensen betaler jeg med glede! NRK supplerer skikkelig tv som tar opp viktige temaer i programmer som debatten, brennpunkt og urix! Null reklame er kjempedeilig, og det er fantastisk å ha et alternativ til søppeltv som TVN. Selvsagt ser jeg en film på TV3 i ny og ned også, men det er svært begrenset!

E: Men er selvfølgelig enig i at det er nok med én lisens pr husstand
Vis hele sitatet...
Hva med de som faktisk ikke ser på NRK... de må fortsatt betale!!
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Det er det dummeste jeg noen gang har hørt. NRK-lisensen betaler jeg med glede! NRK supplerer skikkelig tv som tar opp viktige temaer i programmer som debatten, brennpunkt og urix! Null reklame er kjempedeilig, og det er fantastisk å ha et alternativ til søppeltv som TVN. Selvsagt ser jeg en film på TV3 i ny og ned også, men det er svært begrenset!

E: Men er selvfølgelig enig i at det er nok med én lisens pr husstand
Vis hele sitatet...
Og så har man personer som meg egentlig ikke ser TV i det hele tatt, og da enda mindre NRK. Tror kanskje jeg ser TV 5-6 timer i mnd, og da er det som regel NGC eller Cartoon Network. Ellers så bruker jeg den som skjerm for PC/DVD. Debatt og viktige temaer har jeg internet for.
Jeg har nå klart å vri meg unna lisensen jeg, faktisk ved flere anledninger. Det er ikke så vannskelig egentlig; bare vis til faktiske paragrafer i lovverket, og vær innstilt på at det gjerne tar 2-3 mail før personene på kontoret der gir opp.
Jeg fikk også regning i dag, fordi jeg kjøpte en PC-skjerm for en stund siden som man også kan se TV på.
Jeg har jobb og bor hos mamma og pappa, og har ikke sett på TV på årevis.
Må jeg fortsatt betale?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Jeg fikk også regning i dag, fordi jeg kjøpte en PC-skjerm for en stund siden som man også kan se TV på.
Jeg har jobb og bor hos mamma og pappa, og har ikke sett på TV på årevis.
Må jeg fortsatt betale?
Vis hele sitatet...
Samme situasjon som TS høres det ut som.
Er bare å se på forslagene over
Sitat av t33zr Vis innlegg
Hva med de som faktisk ikke ser på NRK... de må fortsatt betale!!
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha, det var poenget mitt. Nazistat-regler.
Sist endret av Taurean; 23. mars 2011 kl. 15:42.
Norskehesten
Alden's Avatar
men nå lever vi i norge da.. ingen som gjør noe som helst for å prøve å fjerne dritten... bare tomme ord på nett.. se i frankrike der setter de hele landet på hodet hvis de føler seg urettferdig behandlet... og ja jeg føler meg snytt fordi jeg må betale nrk lisens. ikke fordi jeg ser på NRK men faktsik fordi jeg eier ett redskap som kan ta i mot tv-signaler...
Sitat av Alden Vis innlegg
men nå lever vi i norge da.. ingen som gjør noe som helst for å prøve å fjerne dritten... bare tomme ord på nett.. se i frankrike der setter de hele landet på hodet hvis de føler seg urettferdig behandlet...
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at visse befolkningsgrupper i Frankrike har ekte problemer, mens du har et hvitt, vestlig luksusproblem.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Forskjellen er at visse befolkningsgrupper i Frankrike har ekte problemer, mens du har et hvitt, vestlig luksusproblem.
Vis hele sitatet...
jeg vil ikke kalle NRK lisensen for ett luksusproblem da, det er påtvunget avgift fordi jeg eier ett tv-redskap.
Jeg bestilte TV i Pappas navn, og jeg har heller ikke tv-signaler.
Sitat av flexd Vis innlegg
Jeg bestilte TV i Pappas navn, og jeg har heller ikke tv-signaler.
Vis hele sitatet...
Prøver du å si at du måtte betale eller at du ikke måtte betale?
Eller var det bare for å si hva du gjorde? Flink du er
Holder det å bare sende en mail om at jeg ikke lenger har noen mottaker?
Noen som har prøvd?

Er ikke særlig interessert i å betale for noe jeg ikke bruker.
Gjør slik som meg.

Ikke betal noengang. sitter heller i fengsel enn å betale for en tjeneste jeg ikke bruker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Ikke betal noengang. sitter heller i fengsel enn å betale for en tjeneste jeg ikke bruker.
Vis hele sitatet...
Det er ein del år sidan gjeldsfengsel vart avskaffa i Noreg. Du får bare inkassovarsel, og om du ikkje betaler så går kravet til inkasso. Og statens innkrevingssentral har ein del interessante, men dyre, måter å få inn penger på. Nettoresultatet er at du sannsynligvis minst dobler kostnaden...
Det enkleste og beste alternativet er og sette tven i navnet til noen som allerede har lisens. Utover dette er det bare og sende mail om at tven er overdratt. Hilsen eks tv selger og en som hater lisensen.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg vil ikke kalle NRK lisensen for ett luksusproblem da, det er påtvunget avgift fordi jeg eier ett tv-redskap.
Vis hele sitatet...
Du er kanskje klar over hvor selvmotsigende den påstanden er? TV er å regne som en luksusvare, kun en liten andel av verden har tilgang på det. Bare halvparten av befolkningen har tilgang på strøm...

Det er skissert en rekke løsninger, men hvis du skal følge loven så får du TVen plombert slik at den ikke kan ta inn signalet lenger. Men så kan man jo spørre seg, hvorfor er ikke lisensen lagt på RiksTV, enn på selve TVen i seg selv. But I digress!
http://www.youtube.com/watch?v=n54_XK77vX8

Mange artige klipp på youtube angående tv-lisens.

Nrk-lisensen er ulovlig. men siden ingen bryr seg, Så vil ikke det bli endret.

Man kan samle en god del mennesker, og gå til felles massesøksmål mot nrk(ihvertfall levere anmeldelse)
På at man skal kunne eie en tv, uten at Nrk skal kunne kreve Avgift.
Med dagens teknologi ville det ikke vært vanskelig å blokke motakeren din for signaler fra NRK.

Må bli prøvd for domstolen.

Alle sånne Idiotiske avgifter burde bli prøvd for retten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 2011 Vis innlegg
Nrk-lisensen er ulovlig. men siden ingen bryr seg, Så vil ikke det bli endret.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med kjelde på at den er ulovleg? Det er snakk om lovverk og forskrifter som er nedsette av stortinget, så med mindre dei strir mot andre delar av norsk lov som har høgare rang, eller mot EU-reglar, eller overnasjonale konvensjonar Noreg har signert på, så er det ei lovleg avgift. Og i EU er vi langt frå einaste landet som har kringkastingsavgift, så konklusjonen er at det neppe strir mot EU-reglar...
Sitat av tr80r Vis innlegg
bare skriv et brev der det står at din husstand allerede betaler en avgift, skal bare betale en pr. husstand.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Sleit med dette en stund, etter noen lov henvisninger NRK kom med på mail. Så hvis du skal slippe må du være totalforsørget av foreldrene dine, hvis du ikke er det og eier en TV må du betale lisens.
For å skifte eier av TV må du fylle ut et skjema og sende til NRK per post.
Men i mitt tilfelle, og jeg har ikke fått krav om NRK lisens. Skrev jeg bare en sinna mail, med at jeg har solgt TVen min til faren min og at jeg reiser et år til utlandet nå.
Der ble jeg et halvt år, men tviler på de har mulighet til å sjekke sånt.

Edit: I mailen oppga jeg lisens nummeret mitt og navnet til faren min.
Sist endret av Alfram; 28. mars 2011 kl. 19:14.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg bodde hjemme i en periode på et år da jeg holdt på å bygge riktig nok var det i en sokkel leilighet, men da jeg fikk NRK lisens sa jeg at jeg ga tvèn til pappa. De sa at da måtte jeg vite at den ikke kunne stå i sokkel leilighet og jeg sa at de skulle drite i hvor pappa satt tv i sitt eget hus. Hørte aldri noe mer vedrørende den saken.
Jeg kjøpte meg TV mens jeg enda bodde hjemme til mamma, og jeg har ikke fått noe i posten om å måtte betale noe lisens til NRK. TV`en står i mitt navn, jeg er student osv.. Men nå har jeg flytta ut, og begynner å jobbe som lærling. Kommer jeg nå til å få krav om lisens?