Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4537
Jeg har lenge grublet over hvor mye over datostemplingen en vare kan gå før den blir dårlig i dypryst tilstand.


Jeg spiste i høst noe chips jeg synest var litt treg smak på, så sjekka jeg datostemplingen...de hadde gått ut for 5 år siden...
Fikk ikke vondt i magen eller noe heller.


Jeg har noen krabbeklør i frysen, som har vært der i nesten et år, vil de være dårlige om jeg tiner dem?


Det kommer nok ann på hva som er fryst ned, men er det noen gyllen regel som dekker det meste når det kommer til datostempling på dypfryste varer?



Datostempling på pizza eksempelvis er vel noe som man burde følge, men varer som ikke er ment for å fryses ned som eks. et brød, er det noen tommelfingerregel der?
http://www.matprat.net/nyttigomkjott...&mnu1=8&mnu2=6

Her står det en del. Kommer vel også ann på hvordan det er pakka, hvor ofte du åpner frysern osv. Er nok kjøtt det er værst med.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Det kommer nok ann på hva som er fryst ned, men er det noen gyllen regel som dekker det meste når det kommer til datostempling på dypfryste varer?
Vis hele sitatet...
Den gylne regelen er vel å bruke sunn fornuft, nesen og øynene når varen er opptint. De fleste er i stand til å fatte når noe er helsefarlig å innta, bare ved å lukte på varen.


Ellers vet jeg at det er svært variabelt fra vare til vare hvor lenge man kan holde noe dypfryst. En svineribbe vil f.eks. egne seg svært mye bedre enn en entrecote av storfe til dypfrysing, fordi fettet er svært adskilt fra kjøttet i ribba. I entrecoten vil fettmarmoreringen ødelegge varen raskere, fordi fett vil harskne/bli dårlig lenge før kjøtt. På ribba vil kjøttet være bra og fettet kan eventuelt bare skjæres bort.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fra Bjørg Eliassens bok "Vi dypfryser" side 224, dypfrysing av brød:

Alle sorter brød kan dypfryses lang tid. Om brødet har løs skorpe, kan denne løsne. Om brødet deles i to før frysing kan dette motvirkes. Brød kan dypfryses inntil 12måneder, og bør tines i emballasjen (plastpose er fint) i romtemperatur. Om emballasjen tas av før tining vil skorpen bli seig.

Liten liste over holdbarheter i fryseren i følge Bjørg Eliassen:

Magert bakverk: 12 mnd
Fett bakverk: 6 mnd
Fløte: 3mnd
Melk: 6mnd
Smør: 3mnd
Ost: 6mnd
Bær/frukt/grønnsaker: 10-12mnd
Supper/sauser: 3mnd
Rå fisk: 6mnd
Kokt/stekt/røkt/saltet fisk: 2mnd
Hummer/krabbe/reker: 3mnd
Bearbeidet kjøtt (kjøttretter av div. slag): 3mnd
Kjøtt: 8-10 mnd for fjærkre, 10-12 for annet. 6mnd for svin og kalvekjøtt.

Dette er bare anbefalinger fra hennes side. Jeg har spist endel elgstek som har rukket å bli liggende opptil 3-4 år i fryseren, og har ikke merket noen forskjell fra kortere lagret kjøtt. Jeg har dog hørt at viltkjøtt kan lagres lengre enn annet kjøtt, men hvorvidt dette stemmer vites ikke. Det kommer muligens av dets magre natur.

Generelt holder fete varer kortere enn magre, da fett harskner.
Sist endret av Nygaard; 8. desember 2010 kl. 15:21.
Nei, her hamstrer man på tilbud og lar det stå i kjøleskapet så lenge som den tiden jeg blir sulten, aldri blitt dårlig, og kjøttet har alltid smakt greit
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Det med viltkjøtt har sikkert noe i samband med hva httpwhat sa om fett.

Den listen der, det er vel så å si "Best før:" dato.
Tror det vil være spisende mye lengere enn det.


Tror jeg skal hamstre inn noe viltkjøtt^^
Sist endret av TylerDurden; 8. desember 2010 kl. 16:19.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jepp, det stemmer nok med best før, ja. Spiselig er det nok kjempelenge, smaken taper seg lenge før det blir uspiselig i faktisk betydning. Mat som smaker labert er dog stusselig, så å begrense hamstringen til en årlig begivenhet er sikkert ikke helt feil
Kjøtt av ALLE sorter holder veldig lenge i fryseren. Det vanligste som skjer opp mot 10år er missfarging og at det kanskje blir litt seigere.
Dere får også tenke på at det meste kjøtt fra Gilde/Matmesteren/etc har allerede vært fryst i maks et år, før det blir tint, kuttet og pakket til salg. Mye av det har også stått på et kjølelager i opp mot en uke etter at det blir tint, før det pakkes. Dette gjelder dog spesielt varer som skal bli varmebehandlet, men det finnes unntak.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Bestemor og modern sier at det ikke er bra å fryse så varme opp maten to ganger.

Men da er det allerede gjort om det er riktig det du sier merulz...
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Bestemor og modern sier at det ikke er bra å fryse så varme opp maten to ganger.
Vis hele sitatet...
Det gjør moren min også. Når vi har rester, så hender det at vi kaster det som ikke er blitt spist siden det er varmet opp 2 ganger. Vet ikke hvorfor.

Husker at jeg har spist entrecote som har ligget i fryseren i over 1 år, den var seig men ble ikke noe dårlig av den.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Litt offtopic:

Jeg har lest at hemmeligheten ved mørt kjøtt på kinaresturanter er at de lar kjøttet ligge i marinade, og har litt bakepulver på kjøttet før de marinerer det.

Det skal visst gjøre at det "sprenger" kjøttet og gjør det utrolig mørt.
Høres jo kjempelettvindt ut i forhold til å stå å banke det i mangfoldige timer for å få det skikkelig mørt på den norske måten...


Er det noen her som har prøvd?
Når du dypfryser matvarer holder de i utgangspunktet i all evighet. Dog kan maten ofte bli uttørket (du ser det ofte ved hvite flekker eller områder på fryst kjøtt) og bli seigt. Det er altså ikke noe helsefarlig ved å spise kjøtt som har lagt i frysen i 10 år. Likevel setter de fleste leverandører på en best før-etikett maks 1-2 år frem i tid for å garantere kvaliteten.