Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1931
Jeg har visst lenge at man kun har rett på 3 år vidergående skole. Noe jeg har tatt tidligere, så har begynt på 4 året nå.
Det jeg ikke visste er at jeg og mister retten på å få stipend etter 3 års utdanning, noe jeg synes er litt idiotisk. Da jeg trodde at viss man kom inn på skole så ville man ha bedre stipend muligheter.

Jeg har prøvd meg på borteboerstipend, men jeg forstod at jeg så og si kan drite i å få støtte i form av stipend fra lånekassen pga jeg allerede har gått 3 år...

Det jeg egentlig lurer på, er det i det hele tatt sannsynlig at jeg vil få stipend? Eller kan jeg glemme det? Selv om viss jeg hadde gått etter 3 års regelen hadde jeg fått fullt stipend. Kun denne regelen som kan hindre meg i å få stipend.
Magefølelsen sier at dette kommer til å bli ett år uten penger til en dritt, og at jeg kan se langt etter noe stipend..
Kan legge til at jeg ikke har fått noe offentlig støtte tidligere.

Noen som kan gi meg noe mer info, eller vært i samme situasjon?
Andre muligheter? Utenom lån.....
Sist endret av sneipen; 20. august 2009 kl. 21:33.
Dette gjelder jo oss alle, så jeg syns ikke du burde være noe unntak.
40% av lånet blir omgjort til stipend om du består alle eksamener, og ligger under grensen på maks formue og maks inntekt.

Utenom lån så er det vel kun sponsing fra foreldre, deltidsjobb og legater jeg kommer på (PS: er veldig sjelden at det gis legater til så lav utdanning).
Dette gjelder jo oss alle, så jeg syns ikke du burde være noe unntak.
Vis hele sitatet...
Hæ?
Forstår ikke helt hvorfor du skriver dette..
Ellers så tolker jeg svaret ditt. Nei man vil ikke få stipend og sannsynligheten for å få annen form for støtte er lav. Som utdanningen jeg holder på med.
Ok, jaja... takker for svar..
Sist endret av sneipen; 20. august 2009 kl. 21:46.
når en er borteboer vil enn få stipend. Men alt blir betalt ut i lån i første omgang for så og bli gjort om til stipend. (40% av låne blir stipend ca) etter beståt eksamener
Sist endret av ex-adrin; 20. august 2009 kl. 21:50.
Man har vell rett på stipend om utdannelsen går over mer enn 4 år?
Husker ikke helt hvordan det der var, om det gjaldt stipend eller det å komme inn på skolen elns :'D


Men, du vil nok kanskje klare å få stipend... Har hatt folk i klassen tidligere som har fått stipend på sitt 4. og 5. år som fullførtes.. så er mulig å få stipend etter det 3. året i allefall.
Det er helt feil. Når man går på videregående så får man alt i stipend. Ikke noe lån. Hvorvidt trådstarter har rett på stipend vet jeg ikke, måtte bare rette på det som ble sagt.
Jeg gikk 4 år på vgs, fikk stipend alle årene
(Elektro, Elektronikk, Serviceelektroniker, Påbygging)
Jeg holder på med mitt 4år på vgs nå, å jeg får fortsatt stippend

Å det har vert 2 forskjellige yrkesfag, ikke noe sammenhengende som går over 4 år .. Neste gang kan du sjekke litt før du river staten/lånekassen ett nytt rasshull!
Du har rett til å bruke totalt fem år på å fullføre VGS (evt 6 eller 6 og et halvt år, er bittelitt usikker der, inkludert læretid). Jeg er usikker på om du har rett på stipend dersom du tar påbygning etter fullført VG3 yrkesfaglig (agronom, flytekniker, sånne ting), men jeg skulle tro at du da burde ha lik rett til stipend som de som har valget mellom etter VG2 å gå ut i lære eller å ta påbygning.
Vell, begge fagene jeg har tatt er vg1. Men har tatt 2 forskjellige linjer. Vil ikke det gjøre påbygg til vg2.
Jeg forstod på personen som jobber med dette at jeg kun har rett på stipend 3 år. 3 år vidergående utdanning.
Etter det går det under andre regler, og man har mistet retten.

Jaja, får håpe jeg får. Kommer til å bli veldig hardt å forsette med utdanning uten stipend. Jeg vil klare meg, men kun såvidt.
Kan gi lyd nå jeg får svar.
Tnx for innspill folkens, og erfaringene dere har.

Når man går på videregående så får man alt i stipend
Vis hele sitatet...
Merkelig, jeg fikk ikke den informasjonen. Og ifølge kalkulatoren så var kun lån tilgjengelig for meg. :s
Sist endret av sneipen; 23. august 2009 kl. 23:15.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Oppdatering...

Ikke overraskende , men jeg fikk ikke stipend. Huff, blir så forbanna lei! :P
Men til saken, jeg kan få 35040 kroner i studielån.
Jeg har såvidt lest at deler av lånet blir omgjort til stipend når man består året.
Leste på nettsiden til lånekassen at ca 3500kr blir omgjort til stipend viss man består, for å være mer nøyaktig. Tok ett raskt reknestykke, og det er så og si det jeg vil få i måneden. Betyr dette at viss jeg sier ja til lånet så blir alt omgjort til stipend viss jeg består? Hvordan er det med renter?
Noen som kan fortelle meg litt om situasjonen jeg er i?
Må jeg finne en annen måte å overleve året på, da lån er enda lite aktuelt. Og har lyst å fullføre skolen slik at jeg kan ta høyere utdanning neste år.

Hvordan er reglene for universiteter? Får jeg bare lån, eller gjelder ikke de samme reglene når man begynner der?
Har jeg noe grunnlag til å klage på beslutningen deres, eller kan jeg drite i det siden jeg ikke har rettigheter?

Takker for svar.
På uni og høyskole får man lån, hvor 40% blir omgjort til stipend når eksamener er bestått. Er man borteboer får man litt ekstra i stipend. (ikke at jeg har merket noe til det borteboergreiene)
Ring Lånekassen på 04545, sitt ti minutter i kø og still spørsmålene dine der. Eventuelt kan du sende dem en epost gjennom "Min Side" på nettsidene deres, og få svar innen tre-fire arbeidsdager. De vil uansett gi deg klarere og sikrere svar enn det du vil få her.

Sitat av Stayneh Vis innlegg
På uni og høyskole får man lån, hvor 40% blir omgjort til stipend når eksamener er bestått. Er man borteboer får man litt ekstra i stipend. (ikke at jeg har merket noe til det borteboergreiene)
Vis hele sitatet...
Du får kun stipend om du er borteboer, er jeg ganske sikker på.
Sist endret av Snillorg; 11. september 2009 kl. 00:04.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Ring Lånekassen på 04545, sitt ti minutter i kø og still spørsmålene dine der. Eventuelt kan du sende dem en epost gjennom "Min Side" på nettsidene deres, og få svar innen tre-fire arbeidsdager. De vil uansett gi deg klarere og sikrere svar enn det du vil få her.



Du får kun stipend om du er borteboer, er jeg ganske sikker på.
Vis hele sitatet...
Jeg er borteboer, går på høyskole og har lån, så der har nok noen lurt meg om så er tilfelle
Jeg ser at siste setning kan misforstås. Det jeg mener, er at det kun er borteboere som kan få stipend.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Jeg ser at siste setning kan misforstås. Det jeg mener, er at det kun er borteboere som kan få stipend.
Vis hele sitatet...
Du har rett, du bør henges
"Hvem kan få omgjøring?

Du kan bare få omgjort lån til stipend hvis du har flyttet fra foreldrene dine. Bor du i det samme huset som foreldrene dine, får du stipend bare hvis huset er delt inn i flere enn fire forskjellige og klart avskilte enheter.

Det er ikke nok at du bor i egen boenhet i foreldrenes hus eller betaler husleie hjemme. Hele støtten blir da utbetalt som lån og lånet blir ikke gjort om til stipend ved fullført utdanning.

Flytter du fra eller til foreldrene dine i løpet av søknadsperioden, må du sende melding til Lånekassen hvor du oppgir flyttedato. Det er ikke tilstrekkelig å melde flytting på Dine sider. Flytter du for deg selv, ber vi deg sende inn kopi av leiekontrakten.
"
Er borteboer.
Ja, ok. jeg får ringe til dem, men viss noen har erfaring å dele så vet jeg litt mer om hvordan slike saker behandles.
Btw. Det finnes ikke noe jeg kan klage på, eller noe som kan styrke min posisjon selv om jeg ifølge reglene ikke har rett på stipend? ;P
Sist endret av sneipen; 11. september 2009 kl. 01:32.