Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2052
Hei

Installerte cs i går for første gang. Pcen er en ny gamer pc fraa komplett, og har bra nett + god ping.

Jeg lagger noe sykt i cs. Alle hakker rundt når jeg løper, lyden lagger også.
Jeg har ikke gjort noen andre endringer enn å endre oppløsninga.
Så cs er nesten lik som en ny installasjon.

Spiller wow uten problemer som dette, så lurer på hva som er galt, evnt hva jeg ikke har gjort.
Noen som kan hjelpe en som aldri har spillt cs før ?
bare å oppdatere drivere.
Skru av vsync

Hva står fps_max på? (kan være max_fps, er ikke sikker) Denne skal stå på 101. I console altså
Sist endret av naxoz; 11. februar 2009 kl. 16:59.
Slå av den ene kjernen hvis du hsr dual core e.l.
Bare åpne oppgavebehandling, høyre klikk på spillet og velg et eller annet. Husker ikke helt.
Så bare huker du av en av kjernene.
djholen's Avatar
Trådstarter
21 0
Sitat av MicRo Vis innlegg
bare å oppdatere drivere.
Vis hele sitatet...
Gjort...


Sitat av naxoz Vis innlegg
Skru av vsync

Hva står fps_max på? (kan være max_fps, er ikke sikker) Denne skal stå på 101. I console altså
Vis hele sitatet...
Vsync kan være tingen, noen som vet hvor jeg finner det lett i ATI managment?

fps stod på 100
hva er kommandoen får å sette den til 101?




Sitat av Waldo Vis innlegg
Slå av den ene kjernen hvis du hsr dual core e.l.
Bare åpne oppgavebehandling, høyre klikk på spillet og velg et eller annet. Husker ikke helt.
Så bare huker du av en av kjernene.
Vis hele sitatet...
prøvde det. men merket ingen forskjell.
Sitat av djholen Vis innlegg
fps stod på 100
hva er kommandoen får å sette den til 101?
Vis hele sitatet...
Kommandoen er: fps_max (1-100) Der 1 er laveste verdi og 100 er høyeste verdi. Det har i årtider vært snakk om at fps_max 101 gir best fps i spillet, noe jeg tviler kraftig på. Det er en "urban legend" at spillet bare yter 99,999999 fps og at fps'en "hopper" opp på 100,000000 fps av og til. Det som blir sagt er at hvis du setter den til fps_max 101 så vil fps'en være lengre oppe på 100,000000 fps. Hvis dette av en eller annen obskur grunn er sant så vil du fortsatt ikke merke 0,000001 fps.

Kommandoen gjøres forøvrig i "console". Den åpnes ved å trykke på § knappen (til høyre for knapp 1).

Men jeg tror ikke dette er problemet ditt, da fps_max stod på 100. Du kan jo prøve net_graph 3 som vil vise din fps, down/up- load. (evt. show_fps 1).

Virker mer som et driver problem eller evt. at du har dual-core prosessor. Counter-Strike støtter ikke dual-core og dette må skrus av.

Sitat av FPSLabs - Shoes
to fix this you need to modify your boot.ini file. Your boot.ini can be found by right clicking My Computer and going to System, then to the Advanced tab, then clicking Settings under Startup and Recovery. You click the "Edit" box next to where it says: To edit startup options manually, click Edit. To the file that pops up, and on the line underneath [operating systems], you are going to add the following command: /usepmtimer
But first, save a copy of the unaltered boot.ini file to your desktop in case you screw it up ( ;] ).
When you are done editing the file, it should look like this:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) \WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDO... Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Your computer will need to restarted after you do this, and upon the reboot you should be good to go.
(Kilde)
Vis hele sitatet...
Digital nomade
trippy's Avatar
"§" er da til venstre for "1" er den ikke? Er iallefall på mitt tastatur ^^
Hvis skjermen din kjører 60hz er det mye bedre med 60fps enn 101, selv om det går helt greit.
Det blir litt for myke bevegelser etter min mening, så det virker nesten som det henger litt etter.

Jeg kjører 60hz og 60fps når jeg spiller, og det er mye bedre enn 60hz og 100fps.
djholen's Avatar
Trådstarter
21 0
Sitat av trippy Vis innlegg
"§" er da til venstre for "1" er den ikke? Er iallefall på mitt tastatur ^^
Vis hele sitatet...
Var jo ikke det jeg tenkte på, så langt har jeg kommet
Spørsmålet var heller det om jeg skulle skrive noe spessielt for å sette det til f.eks 100

altså skal jeg kun skrive f.eks:
max_fps 100
eller
max_fps set 100

og et annet spørsmål, får du tilbak melding om du har skrivd det riktig?
evnt og om du har skrivd feil?
hvordan vet jeg at jeg faktik har gjort en endring?
Det kommer opp en melding når du har skrevet en kommando som ikke blir gjenkjent av console hvis jeg husker riktig. Skal nevnes at det er lenge siden jeg spillte CS nå så noe har jeg glemt.
Som jeg nevnte kan du skrive net_graph 3 eller fps_show 1 så vil din nåværende FPS vise på skjermen.
Skrur du max_fps til 1 så ser du at fps'en vil gå ned. (og visa versa).

Og en gang for alle: fps_max 1-100 er kommandoen.

Hvis du ser på Counter-Strike.com - Commands er det en liste over alle "client" commands som brukes og hva de gjør.

fps_lan = sets the maximum framerate on a LAN game
fps_modem = sets the maximum framerate in an internet game
fps_single = sets the maximum framerate in a single playergame

Har selv aldri visst om disse commands. Du kan jo prøve disse også.
Noen her som har testa disse?

@trippy: Hehe, ser at jeg har skrevet feil. Det er jo selvfølgelig til venstre for tastatur knapp 1.
Du skal skrive

Kode

fps_max 101
Ikke max_fps 101, da virker det ikke.

Edit: Kjører skjermen din 60hz ville jeg heller gått for 60fps, da blir det ikke tegn til etterslep.
Sist endret av drittunge; 11. februar 2009 kl. 21:01.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Kjører skjermen din 60hz ville jeg heller gått for 60fps, da blir det ikke tegn til etterslep.
Vis hele sitatet...
Gå for 100 FPS uansett du, FPS-systemet i cs er helt på jordet uansett, og 60 FPS oppfattes som lagg/hakking på en LCD-skjerm.
djholen's Avatar
Trådstarter
21 0
Sitat av drittunge Vis innlegg
Du skal skrive

Kode

fps_max 101
Ikke max_fps 101, da virker det ikke.

Edit: Kjører skjermen din 60hz ville jeg heller gått for 60fps, da blir det ikke tegn til etterslep.
Vis hele sitatet...

Takk. det funker knall nå. Endret på instillingene for grafikk kortet, og satte fps_max til 60
når jeg tastet inn net_graph 3, ser jeg at fps ligger å surfer på 55, kan jeg da endre den enda mer for å max utbytte?
Nå må jeg bare øve å se filmer, samt lære meg å trykke knappene
Sist endret av djholen; 12. februar 2009 kl. 00:07.
Spille cs på 60 fps, når du kan ha 100, er helt på jordet, spør du meg, men. Whatever floats : )
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Etter et vist pungt merker du ikke forskjell på FPS.
Jeg bare må spørre: Hvordan i helvete vil det å skru av vsync ha noe som helst å si for problemene han har? Er virkelig CS 1.6 så jævlig bugget at det kommer til å hjelpe?
Sitat av The Freak Vis innlegg
Jeg bare må spørre: Hvordan i helvete vil det å skru av vsync ha noe som helst å si for problemene han har? Er virkelig CS 1.6 så jævlig bugget at det kommer til å hjelpe?
Vis hele sitatet...
Det er noen skjermkort dette hjelper veldigt på, kan ikke si med sikkerhet hvilke typer det gjelder.
Men har opplevd at Geforce kortene har en tendens til å rote til cs når du ikke har slått av vsync!

Nå skal det sies at jeg er ekstremt kresen på fps og hz, folk sier man ikke ser forskjell på 60 og 100hz på en skjerm. Men da må jeg innrømme at jeg har superøyner!
Har du stilt inn ratesa? slik at du sender og mottar den informasjonen den trenger for at det ikke skal lagge...

rate 25000, cl_cmdrate 100 og cl_updaterate 100 -
Det ser jo ut som lagg viss du setter fps til maks 60.
Jeg merker stor forskjell på 60 og 100, men pleier å ha min på fps_max 0 jeg, siden merker at det henger litt etter når jeg har den på 100 også, spessielt merker du det på bunny'en.
Nå pleier den ligge på 400-600, og aim map går den jo helt opp til 999 men hva gjør vel det når jeg synest det er best å spille sånn?


Dette er da altså kun på Lcd skjermer.

Og ikke kom og si at det er umulig å se forskjell fra 60hz til 100hz på lcd skjermer, for det er det.
Kan godt være det er umulig i teorien, men isåfall er innstillingene på cs/css feil.
Jeg tror absolutt alle CS diskusjoner ender opp i FPS snakk.
Kan dere som faktisk er litt interesserte i dette emne lese litt om det før dere starter med egne teorier.

100FPS.com - How many frames can humas see?
Wikipedia - Frame Rate

Til dere som ikke gidder å trykke på linkene skal jeg sitere det viktigste ang. frame rates og FPS:

"An average 17" monitor can reach 60 Hz, meaning that any performance reached by the game over 60 fps is discarded. For that reason it is not uncommon to limit the frame rate to the refresh rate of the monitor in a process called vertical synchronization. However, many players feel that not synchronizing every frame produces sufficiently better game execution to justify some "tearing" of the images." - Wikipedia

"This choppiness is not a perceived flicker, but a perceived gap between the object in motion and its afterimage left in the eye from the last frame. A computer samples one point in time, then nothing is sampled until the next frame is rendered, so a visible gap can be seen between the moving object and its afterimage in the eye." -Wikipedia

"An example of afterimage separation can be seen when taking a quick 180 degree turn in a game in only 1 second. A still object in the game would render 60 times evenly on that 180 degree arc (at 60 Hz frame rate), and visibly this would separate the object and its afterimage by 3 degrees. A small object and its afterimage 3 degrees apart are quite noticeably separated on screen." - Wikipedia

"The solution to this problem would be to interpolate the extra frames together in the back-buffer (field multisampling), or simulate the motion blur seen by the human eye in the rendering engine. When vertical sync is enabled, video cards only output a maximum frame rate equal to the refresh rate of the monitor. All extra frames are dropped. When vertical sync is disabled, the video card is free to render frames as fast as it can, but the display of those rendered frames is still limited to the refresh rate of the monitor. For example, a card may render a game at 100 FPS on a monitor running 75 Hz refresh, but no more than 75 FPS can actually be displayed on screen." - Wikipedia

"Even though single eye cells (rods and cones) may have their limitations due to their chemical reaction times and due to the distance to the brain, you cannot be sure how they interact or complement or synchronize. If 1 cell is able to perceive 10fps, 2 cells may be able to perceive 20fps by complementing one another. So don't confuse "The human eye" with "The cell". Some eye cells are reacting only when a stimulus is moving. Some react when it's moving from A to B, some when it's moving from D to Z. This may complicate frame-based simulation of reality." - 100FPS

"Sensitivity to blue is different than to green: You see green best, even when it's dark, e.g. leaves in a forest at night. So "blue frames per second" may differ from "green frames per second"" - 100FPS

"Do you think moving in 3D games is stuttering? Maybe your mouse scans motion with too little dpi (Dots Per Inch) or fps (Frames Per Second)?" - 100FPS

Konklusjonen jeg trekker fra dette er at det er utrolig vanskelig å svare på hvor mange FPS øynene våres oppfatter. Vi er alle forskjellige, men ikke nok til at vi kan se forskjellen på 90 og 100 FPS. Hjernen våres lurer oss når vi går over på det utrolig dårlige "smooth" snakket i CS, da CS ikke bruker motion blur mellom bildene. Lys påvirker øynene som igjen påvirker FPSen vi oppfatter. Til og med retningen vi ser på skjermen har noe å si.

Setter opp en liste av forskjellige spill (ikke CS) og FPS'en som blir kjørt i disse spilla:

Grand Theft Auto (Series) = 30fps
Halo 3 = 30fps
CoD 4 Modern Warfare = 60fps

Dere ser ikke noe lagg her. Grunnen til det er at de bruker motion blur mellom bildene, slik dem gjør på kino og kan da kjøre på lavere fps som igjen vil være mer behagelig for øynene.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hvis skjermen din kjører 60hz er det mye bedre med 60fps enn 101, selv om det går helt greit.
Det blir litt for myke bevegelser etter min mening, så det virker nesten som det henger litt etter.

Jeg kjører 60hz og 60fps når jeg spiller, og det er mye bedre enn 60hz og 100fps.
Vis hele sitatet...
Aldri.

Har du 100hz setter du vsync på, og laster ned ReForce(google) så du får 100fps.
Har du 60hz skal vsync av (100fps). Med 60hz og vsync på blir det tregt, musa henger en smule etter som har blitt sagt her. Er du god, og prippen på oppsettet skal vsync av.

Kan jo også slenge med noen andre kommandoer jeg bruker ved hver installering, liker godt denne cfg'en Copy/paste inn i userconfig.cfg (lag ny fil i csmappa):

rate 25000
cl_rate 9999
cl_cmdrate 101
cl_updaterate 101
net_graph 3
fps_max 101
hud_fastswitch 1
ex_interp 0.01
ati_npatch 0
ati_subdiv 3
gl_texturemode gl_linear_mipmap_linear
gl_max_size 512
cl_lw 0
cl_lc 0


Anbefaler også på det sterkeste å bruke laveste oppløsning, folka blir større og lettere å treffe.
Sitat av Clr Vis innlegg
Virker mer som et driver problem eller evt. at du har dual-core prosessor. Counter-Strike støtter ikke dual-core og dette må skrus av.
Vis hele sitatet...

Det der har jeg vanskelig for å tro! Jeg sitter på en 3måneder gammel pc, med dual-core.. Har ikke hatt et eneste problem med cs og dual-core.. Så det kan ikke stemme!
djholen's Avatar
Trådstarter
21 0
Clr: Avataren din passer deg helt utmerket ;D

Dere andre:
Dere kan si hva dere vil o 60 fps vs noe som helst annet. Men

Når jeg meldte om problemet her på nff, var det som om jeg så et spill der det sendte bilder en gang hvert 3dje sekund. Mens etter jeg fikk endret den til det som ble foreslått her så ble det helt ok

Når jeg finner ut at det ikke er så lurt å hoppe frem i spillet overalt, løpe på åpen mark, eller gå med ansiktet mot vegger, så kanskje jeg kan se på litt forbedringer for å bli flinkere til å spille.