Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 2712
Leser på vg.nett at noen politikere ønsker å tilltate at folk tar seg en halvliter i det fri. Synes dette høres perfekt ut! Kan ikke tenke meg at det kommer til å flyte noe mer ut enn det gjør nå.

Hva synes dere?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=283609
Jeg er for! INGENTING er mer plagsomt enn en eller annen kjekkas (les politi) kommer bort til deg, mens du sitter med pilsen eller drammen i hånda på stranda ilag med masse venner, og forlanger at du heller det ut
Der er jeg helt enig....Bare folk klarer og kaste søpplet etter seg ..Altså ikke knuse flasker og dritt overalt ser jeg ikke noen problem med dette...Men dette skjer ikke med krf i regjering
Jeg synes det er greit at det er ulovlig, for hvis det blir lovlig kommer det i mye større grad til å gå over styr. Slik det er nå holder de aller fleste seg litt i skinnet, og er litt diskrete. Jeg kan godt styre meg for dritingse folk overalt hvor folk samles.

Det er forøvrig typisk at det er superekstrempopulistene i (Unge) Høyre som sammen med SU støtter dette. "Dette er en regel som gjør vanlige folk til lovbrytere"! Dette er høyre plutselig for, men når det gjelder kriminalisering av graffitikunstnere, skatere osv er de plutselig veldig mot. Dobbeltmoralen er enorm.
r33l's Avatar
Trådstarter
Det kan jeg være enig i DonTomaso, men skal vedde på at det kommer til å ende slik som det endte med rusbrusen, det skjer i starten at _alle_ skal i parken og drikke, men så etterhvert roer det seg.
Synes det høres bra ut!

Var nylig i danmark på Roskildefestivalen, og når vi var og hang i København så kjøpte vi jo oss selvfølgelig pils som vi gikk rundt og drakk i byen, og det var herlig!
Genialt hvis man bare får _litt_ av denne friheten her i Norge, med andre ord ei øl i parken eller på stranda på en solfylt og fin sommerdag.
r33l's Avatar
Trådstarter
Kan også være en ideel måte å tjene cash på i f.eks frognerparken aka Vigeland parken. Man kan foreksempel sette opp øl telt om sommer og selge det til turister som er øl tørste.

Roskilde var bare en drøm....
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Heh, jeg og en del venner av meg satt og drakk ved en lokal ungdomsskole for litt over ett år siden. Så kom det noen natteravner gående, og de sa at vi ikke burde sitte der og blablabla... Så gikk det en times tid, så ramla onkel politi innom og de sa det var HELT i orden at vi satt der og drakk og koste oss bare vi rydda opp etter oss.. De ønska oss en god kveld og gikk videre...
Med andre ord; det er ikke alle som er "bad guys"..
Sitat av DonTomaso
Jeg synes det er greit at det er ulovlig, for hvis det blir lovlig kommer det i mye større grad til å gå over styr. Slik det er nå holder de aller fleste seg litt i skinnet, og er litt diskrete. Jeg kan godt styre meg for dritingse folk overalt hvor folk samles.

Det er forøvrig typisk at det er superekstrempopulistene i (Unge) Høyre som sammen med SU støtter dette. "Dette er en regel som gjør vanlige folk til lovbrytere"! Dette er høyre plutselig for, men når det gjelder kriminalisering av graffitikunstnere, skatere osv er de plutselig veldig mot. Dobbeltmoralen er enorm.
Vis hele sitatet...
Nå er jo skating lovlig. At det i det hele tatt var ulovlig er latterlig, men det er en annen diskusjon.

Det er jo uhorvelig mange flere som ønsker å ta seg en skarp en på piknik i parken enn folk som ønsker å skrible eller male på en eller annen vegg. Folk flest tagger ikke, folk flest nyter alkohol. Synes ikke dette er dobbeltmoral, men ser den at disse to partiene_er_populistiske og dobbeltmoralistiske...

Angående lovforslaget, så synes jeg det er helt okay at folk kan få nyte en kald brun en på stranda uten å få en pekefinger i fjeset akkompagnert av 2.000,- i bot.
r33l's Avatar
Trådstarter
Sitat av totto
Heh, jeg og en del venner av meg satt og drakk ved en lokal ungdomsskole for litt over ett år siden. Så kom det noen natteravner gående, og de sa at vi ikke burde sitte der og blablabla... Så gikk det en times tid, så ramla onkel politi innom og de sa det var HELT i orden at vi satt der og drakk og koste oss bare vi rydda opp etter oss.. De ønska oss en god kveld og gikk videre...
Med andre ord; det er ikke alle som er "bad guys"..
Vis hele sitatet...
hehehe....helt utrulig at det går ann. Sikker på at det ikke var en gjeng vektere som bare gikk forbi? Eller om det var karneval rett borti gaten?
Sitat av totto
Heh, jeg og en del venner av meg satt og drakk ved en lokal ungdomsskole for litt over ett år siden. Så kom det noen natteravner gående, og de sa at vi ikke burde sitte der og blablabla... Så gikk det en times tid, så ramla onkel politi innom og de sa det var HELT i orden at vi satt der og drakk og koste oss bare vi rydda opp etter oss.. De ønska oss en god kveld og gikk videre...
Med andre ord; det er ikke alle som er "bad guys"..
Vis hele sitatet...
Veldig sant. I russetida hadde vi veldig mange gode erfaringer med politifolkene fra bydelskontoret hvor gamleskolen min ligger. De kom ofte å sjekket der vi hadde utendørsfest og spurte uformellt om vi hadde det gøy. Det var helt okay for dem at vi hadde det festlig i russetida, bare vi ryddet opp etter oss. Resultatet var at "alle" som var russ på min skole, hjalp til å rydde alle plassene vi hadde hatt fest på.
r33l's Avatar
Trådstarter
god gjerning, gjerning indeed! Sånn skal den norske ungdommen være!
"Som man sår, høster man"

Politiet får aldri i verden respekt dersom de ikke viser respekt selv. Det er hundrevis av andre grupper i samfunnet som ikke har forstått det enda.
Sitat av FlyingVeeVee
Veldig sant. I russetida hadde vi veldig mange gode erfaringer med politifolkene fra bydelskontoret hvor gamleskolen min ligger. De kom ofte å sjekket der vi hadde utendørsfest og spurte uformellt om vi hadde det gøy. Det var helt okay for dem at vi hadde det festlig i russetida, bare vi ryddet opp etter oss. Resultatet var at "alle" som var russ på min skole, hjalp til å rydde alle plassene vi hadde hatt fest på.
Vis hele sitatet...
Da hadde dere flaks. Hos oss ble omtrent alle "uoffisielle" treff avbrutt av politiet ca ved midnatt, men så var det ikke noen som rydda heller. Det så virkelig ikke ut etter russen hadde vært der...

Når det gjelder offentlig drikking så syns jeg systemet fungerer bra som det er. Ille nok at det sitter fylliker på benker og drikker.
Hadde vi vært i et annet land hadde dette fungert veldig bra, men det finnes for mange ungdommer, og voksne, som gir faen i andre og tenker bare på seg selv og lager et helvete for andre, både med tanke på høylytt bråk og forsøpling.
Jeg synes det høres ut som en vidunderlig idé.
Synes også at butikkene skal slutte med ølsalget når butikken stenger, ikke 2 timer før. Er litt irriterende å dra på butikken for å kjøpe seg ei pils også har man glemt av den regelen
Er selvsagt for.

Men seriøst, at SU kan støtte et slikt forslag er meget overraskene, men det viser jo at verden går framover, og flott er det!

Kanskje vi kan drømme oss noen år framover å kanskje se at det blir mulig med strandbarer på strendene om sommerne? Seriøst, det hadde vært et musst!
Men, avholds-, edru- og antirusorganisasjoner vil lage et helvetes bråk om det blir lovlig, og politikerne våre er sikkert naive nok til å høre på dem, så verden vil nok ikke gå framover likevel.

Men likevel, la oss leve med håpet!
Er det ikke nok at det er en risiko for å komme oven en sprøytespiss i parken? Nå skal det også ligge knuste ølflasker overalt? Og hvilket signal gir det til barn\ungdom å se folk sitte å drikke øl mitt på dagen i parken?

JEg er nok i mot det.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Kalakov
Er det ikke nok at det er en risiko for å komme oven en sprøytespiss i parken? Nå skal det også ligge knuste ølflasker overalt? Og hvilket signal gir det til barn\ungdom å se folk sitte å drikke øl mitt på dagen i parken?

JEg er nok i mot det.
Vis hele sitatet...
Så du mener pils er noe som kun bør drikkes i mørke kjellere, langt borte fra allmennheten? Det er slike idéer som gjør at alkoholfobiene bare vokser og vokser. Alkohol er langt ifra et onde som skal skjules. Lykke til på KrFs sommerleir!
Sitat av Marken
Så du mener pils er noe som kun bør drikkes i mørke kjellere, langt borte fra allmennheten? Det er slike idéer som gjør at alkoholfobiene bare vokser og vokser. Alkohol er langt ifra et onde som skal skjules. Lykke til på KrFs sommerleir!
Vis hele sitatet...
Slutt å vær naiv og få litt mer kunnskap om alkohol og følgene av det. En park er dessuten et område som mange foreldre tar med ungene sine til, og å gi tillatelse til drikking i park vil føre til mange uheldige episoder.

Prøv, for en gangs skyld, prøv å se en sak fra flere sider.


PS: Har jeg gitt uttrykk for å være i noen som helst slags form tilknyttet til KrF? Hvorfor skriver du slike tåpelige ting? Skal jeg kalle deg en innavla frp-gnom, forda om jeg tolker deg som det?
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Kalakov
Slutt å vær naiv og få litt mer kunnskap om alkohol og følgene av det. En park er dessuten et område som mange foreldre tar med ungene sine til, og å gi tillatelse til drikking i park vil føre til mange uheldige episoder.

Prøv, for en gangs skyld, prøv å se en sak fra flere sider.


PS: Har jeg gitt uttrykk for å være i noen som helst slags form tilknyttet til KrF? Hvorfor skriver du slike tåpelige ting? Skal jeg kalle deg en innavla frp-gnom, forda om jeg tolker deg som det?
Vis hele sitatet...
Det du kan prøve å lære deg er dette.
Videre er det trist å se hvordan du er nødt til å ty til personangrep for å prøve å forsvare meningene dine.
Når det gjelder kunnskaper om alkohol tilsier all statistikk/forskning/erfaring at nordmenn har et elendig forhold til alkohol. Som et resultat av at alkohol skal være noe "bortgjemt"/"skammelig"/"mystisk" har nordmenn fått en tendens til å overdrive betraktelig når de først skal synde. Det er _dette_ som gir mange uheldige episoder, ikke å nyte en flaske øl/rusbrus under et tre i en park. Handlegater etc. er like, om ikke mer, trafikkert av barn som parker, så vær vennlig å forklar hva du mener er forskjellen på disse offentlige stedene og hvordan det skal være annerledes å møte et skummelt glass øl på det ene kontra det andre.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Nei takk. Parkene her i Narvik vil raskt fylles opp med knuste ølflasker og fyll. Bevoktede parker og strender høres fint ut. Men her i Narvik, hvor Esso kun har døgnåpent i helgene fordi de ikke har råd til å leie inn fyllepøbelutkaster på hverdagene, og hvor de to politivaktene vi har må forlate avhør og patruljering for å rømme byen når det går ras ved E6, er det ganske enkelt ikke gjennomførbart.
Sist endret av Kakcoo; 12. juli 2005 kl. 03:55.
Jeg har ikke sagt noe på episoder der folk tar seg en øl\rusbrus under et tre. Men det er ikke bare slike idylske scenarioer, en slik tillatelse vil føre til. Det vil utentvil bli små, og større, fester i disse parkene.

Det er jo selvfølgelig stor forskjell på å gå gjennom en handlegate med barnet i handen og å sitte i en park på siden av en gruppe mennesker som fester. En park er ikke som et utested, der det er mennesker som har sånn nogen lunde kontroll. Om en full person i parken, begynner innpåslitende å trenge seg på en av jentene som ligger og soler seg, og skal ha henne til å ta seg en dram, så har denne jenten på ingen måte noen beskyttelse.

Personangrepet mitt, var et svar på ditt. Men det funket jo; du skrev jo en seriøst post etterpå.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Etter hva jeg har forstått ut ifra media er at det er snakk om å fjerne alkohollovens § 8-9. Ordensforstyrrelse relatert til alkohol, flaskeknusing, tilgrising på offentlig sted etc. vil fortsatt være lovbrudd i henhold til politiets vedtekter. Hvem som skal se til at dette overholdes er følgelig de samme som per dags dato oppdager konsum på offentlig sted. Politiets patruljer forsvinner ikke dersom forslaget går gjennom.

edit: Jeg må virkelig begynne å huske paragrafer bedre
Sist endret av Marken; 12. juli 2005 kl. 04:03.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Marken
Politiets patruljer forsvinner ikke dersom forslaget går gjennom.
Vis hele sitatet...
Og hvis de aldri har eksistert?
Så klart, det vil jo forekomme tilfeller hvor det vil kunne oppstå bråk eller ubehagelige opplevelser for andre som er tilstede i parken, men jeg har troen på at det vil være en begynnelsesfase som er preget av ubehagelige episoder, og etter hvert som folket får vent seg til denne herlige friheten, og får satt pris på det, så går det over - og folk vil oppføre seg mer eller mindre.

Er enig med Kakcoo om at Narvik, og andre små plasser rundt om i vårt vidstrakte land, kanskje ikke har ressurser når det kommer til politi og vektere, men jeg synes i hvert fall at de plassene som har mulighetene for det, og ressursene til det, kan få lov til å benytte seg av dette tilbudet, hvis det da blir noe av.

Det med bråk og ubehagelige opplevelser vil gå over med tiden, det tror jeg virkelig.

Er forresten enig med Marken i det at vi nordmenn har et elendig forhold til alkohol.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Kakcoo
Og hvis de aldri har eksistert?
Vis hele sitatet...
Da er det heller ingen der til å reagere om det konsumeres alkohol på offentlig sted ved dags dato.
Her i oslo er det fritt fram for alle som vil drikke i parker, og det går da helt suverent. Politiet er innom nå og da, men de kjører vanligvis for igjen, fordi folk oppfører seg ordentlig. Nå om dagen er det såpass varmt, og det er veldig mye folk i parkene, men alt ser fortsatt ut til å gå rolig for seg.
Sitat av Kalakov
Personangrepet mitt, var et svar på ditt. Men det funket jo; du skrev jo en seriøst post etterpå.
Vis hele sitatet...
Det betyr bare at Marken klarer å oppføre seg, og ikke du.

Jeg kan ikke tenke meg annett en avholdsfolk som har den holdningen din Kalakov. Det er da ingen som har sakt at vill og uhemmet festing skal bli lovelig. Som marken sa, så er det fortsatt ulovelig med ordensforstyrrelser, trakasering og være full i offentlighet. Dersom du lager problemer for andre folk, har politiet fortsatt masse fint dem kan ta deg på.

Det er også ulovelig å kaste søppel på gata/i naturen. Skal vi ikke heller forby folk å ta med seg noe som helst i parken? Så de ikke har noe å kaste?

Scha
Sitat av Scha
Som marken sa, så er det fortsatt ulovelig med ordensforstyrrelser, trakasering og være full i offentlighet. Dersom du lager problemer for andre folk, har politiet fortsatt masse fint dem kan ta deg på.

Det er også ulovelig å kaste søppel på gata/i naturen. Skal vi ikke heller forby folk å ta med seg noe som helst i parken? Så de ikke har noe å kaste?
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at slike ting aldri blir kontrollert i parker ol.? Ihvertfall svært sjeldent...

Ser heller at politiet bruker resurser på andre nyttige ting, hvis dem klarer det
Sitat av Scha
Det betyr bare at Marken klarer å oppføre seg, og ikke du.

Jeg kan ikke tenke meg annett en avholdsfolk som har den holdningen din Kalakov. Det er da ingen som har sakt at vill og uhemmet festing skal bli lovelig. Som marken sa, så er det fortsatt ulovelig med ordensforstyrrelser, trakasering og være full i offentlighet. Dersom du lager problemer for andre folk, har politiet fortsatt masse fint dem kan ta deg på.

Det er også ulovelig å kaste søppel på gata/i naturen. Skal vi ikke heller forby folk å ta med seg noe som helst i parken? Så de ikke har noe å kaste?

Scha
Vis hele sitatet...
Jeg er langt fra avholdsmann. Men siden alle andre i denne tråden var enige i at det burde vært lovlig, så er det morsommere å gå i mot dem.

Jeg forstår at folk vil sitte under treet i parken og nyte sommersolen med en pils. Men det vil jo selvsagt være mange folk som ikke oppfører seg like eksemplarisk. Det vil jo ikke være noen form for overvåking i parken. Som på et utested, der du har en viss beskytelse.

Nå er det vel forskjell på en turgåer som kaster fra seg et tomt kvikklunsj-papir og en full person som knuser en øl-flaske? Dessuten er en park et mye mindre, og mer trafikkert område. =)
Har egentli ikke tenkt mye over problemet (siden jeg ikke er myndig kanskje?) men her i lille egersund tror jeg det er kun på byen, lørdager at politiet tar folk for offentlig drikking. Jeg er yngre enn mange her (men ikke et lite barn) men jeg ser ikke problemet med at "pappa" tar seg en kald øl på stranden, istedet for en brus. Drikker han derimot en kasse øl, for derreter å denge ned småonger og pisse i vannkanten så kan politiet godt ta ham Dette kommer ikke til å skje. Ordensforstyrrelse gjelder like mye om du er full eller edru vel. så dermed bør det ikke ha alt for stor påvirkning.
Hva med en promillegrense på parker, som bare håndheves hvis politiet ser at det er problemer (slik det er i dag med andre ord, men med et tak for hvor mye man kan drikke før politiet kan ta deg)? Promillegrensa må selvsagt være høy nok til at den kutter inntaket når man går fra brisen til drittsekk, men det er kanskje en vanskelig diskusjon i seg selv. Moderering er nøkkelordet, slik folk sitter og drikker i Birkelunden og i andre parker er neppe noe problem.
Jeg tror ærlig talt at voksne folk som har lyst å ta seg en pils å tre hadde klart å kontrolert seg om dette hadde blitt vedtatt. Eneste jeg er "redd" for er fjortiser og alkoholikere som kommer til å lage litt bråk. Men sitter du i en park eller strand å det blir bråk er det jo bare å ringe purken uansett?

Men om det blir lov å drekke i parken så tror ikke jeg det blir fester ogslikt i parken, og om det blir det så er det på kvelden uansett og da er det jo ikke mange i parken/stranden. Jeg for min del hadde ikke orket å drikke 12 pils på en strand/park. Da er det bedre på en fest eller no lignende. Tror også at det blir som nevt tidligere, populært med engang så roer det seg kraftig ned.

Og det kan settes opp flaske-søppel-dunker på slike plasser. Og de som absolutt vil drikke i parker og strender driter som regel i loven uansett, og jeg mener det er feil å gjøre en som har lyst å ta seg en pils å tre i det fine sommerværet, til en kriminell.
Sist endret av Human-Xit; 12. juli 2005 kl. 13:56.
her oppe taes det nå pils i parken uansett. det at det er ulovlig å at politiet da har muligheten vist de orker til å slå hardt ned på det vist det utskalerer seg er ok. syns det funker helt ok sånn som loven er å blir håndhevd idag.
minner på om at fjortisser som drikker i parken uansett ikke har lov om loven blir fjernet, pga de ikke har lov å drikke....
Da endte altså forslaget med døden:
http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...icle551646.ece

Det var nok for godt til å være sant å håpe på at SV ville støtte lovendringen.
Sitat av [protus]
Da endte altså forslaget med døden:
http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...icle551646.ece

Det var nok for godt til å være sant å håpe på at SV ville støtte lovendringen.
Vis hele sitatet...
Leste den artikkelen der. Skal ikke gå nærmere inn på hva jeg synes om argumenteringen til SV.

Uansett. Jeg synes det er rart å se hvordan de forskjellige fylkene håndhever loven forskjellig. I Agder, hvor jeg bor, er det nulltoleranse og 3.000,- i bot uansett. I Troms og i Oslo er dette en ikke prioritert oppgave og mange får advarsel.

Likhet for loven my ass...
Det at Høyre selv ikke foreslo en liberalisering av forbudet på offentlig sted da stortinget hadde en revisjon om alkoholloven, viser jo bare at dette er et stunt gjort av én person i oppløpet av valgkampen. Men skal Helleland klare å vinne støtte hos medpolitikere, og bare ikke hos drikkelystne folk, så må han komme med bedre argumenter enn "Det er ikke noen grunn til å ha et lovverk som ingen respekterer".
Sitat av Kalakov
Det at Høyre selv ikke foreslo en liberalisering av forbudet på offentlig sted da stortinget hadde en revisjon om alkoholloven, viser jo bare at dette er et stunt gjort av én person i oppløpet av valgkampen. Men skal Helleland klare å vinne støtte hos medpolitikere, og bare ikke hos drikkelystne folk, så må han komme med bedre argumenter enn "Det er ikke noen grunn til å ha et lovverk som ingen respekterer".
Vis hele sitatet...
Hva med argumenter som "Vi må ha noen alkoholfrie soner i samfunnet" og "At mange har et lemfeldig forhold til loven gjør ikke at den bør endres. Selv kjørte jeg fra Trondheim til Oslo i dag og opplevde at mange brøt fartsgrensene. Jeg mener ikke at vi bør lempe på reaksjonene mot fartsoverskridelser av den grunn."

Hvor mange soner i samfunnet idag er vel ikke alkoholfrie? Jeg kan kun se utesteder og restauranter som soner hvor alkohol er tillatt. Og den greia med fartsgrensene er bare teit. Om folk vil ta seg en kald en i parken er langtifra så "farlig" som det hadde blitt hvis alle plutselig skulle få lov til å kjøre så fort en bare ville.
r33l's Avatar
Trådstarter
Huff ja..Hva med at alle flytter til Danmark? Kan ikke komme over de lovene der nede.
Sitat av r33l
Huff ja..Hva med at alle flytter til Danmark? Kan ikke komme over de lovene der nede.
Vis hele sitatet...
Joiner deg
Her i Stavanger stenges Vågen for trafikk om sommeren. Pubene langs kaien utvider teritoriet sitt slik at folk sitter på fortauet og gata og drikker øl. Mer offentlig drikking finnes omtrent ikke. Men dette er lov! Digg er det, men urettferdig for de som bare har råd til billigste Tuborg på Prix og blir pent nødt til å nyte den i skjul hjemme.
Så skal sies at Danmark har en helt annen kultur når det gjelder drikking enn oss nordmenn
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg ser ikke problemet med denne loven. Det blir ikke et problem og drikke på offentlig sted før du selv gjør det til et problem. Stort sett.

Dette er jo en lov som forvaltes etter skjønnsmessige faktorer. Drar man til en strand og tar seg en pils vil man på de fleste steder i landet ikke få noen problemer om politiet skulle dukke opp, og i værste fall få en advarsel.

Loven er ment for de situasjoner når det stelles i stand fest eller storslaga drekking som fører til bråk og skjemmsel for offentligheten. En endring av loven eller en form for endring i håndhevingen dog er jeg villig til og diskutere. Men og tillate drikking i all offentlighet ser jeg ikke poenget med. Det er da nok alkolisme i dette landet en at man aboslutt skal være nødt til og sitte på tinghustrappa lovlig og ta seg en øl. Makan til fokus.
en tulling jeg kjenner var ute og drakk, purken fant ham og sa at han måtte kaste flaska, han drakk den opp og ble kjørt hjem med bot som følge :>