Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1603
Var i Egypt her i November, og tok et bilde av noen fisker i Rødehavet som jeg ble litt fornøyd med. Bildet er tatt med et vanntett Olympus-kamera, ikke akkurat av ypperste kvalitet.
Gikk å vasset utover i vannet, da jeg fikk se noen fisk, så jeg stakk kameraet under vann, og knipset.

Ble veldig overrasket over det flotte resultatet: http://i10.tinypic.com/6wzu3i0.jpg
untatt at bilde er skeivt, syns jeg det var fint kunne ha hatt litt mer oppløsning som du hinta til
Å herregud jeg savner å dykke i Rødehavet, er så fantastisk flott. Bildet ditt forøvrig suger og det er mer eller mindre ikke en dritt man kan gjøre med det får å få det til å se bra ut. ;(

utvaska farger, blury, skeivt etc.
Jeg vet, jeg vet. Ble skeivt, da jeg kun stakk hendene ned under vann og knipset det, og det er dårlige farger pga. dårlig kamera. Får vel legge penger i et ordentlig kamera etterhvert.
Legg penger i et dykkerkurs først, så skal jeg love deg en helt annen opplevelse og mye bedre bilder selv med det kameraet du har nå (selv om det går bare ned til 5-10 meter)

Skal du ha bedre bilder under vann må du nok fort regne med nesten en årslønn på utstyret.
Den nermeste fisken ser ut som om han skal kysse en annen fisk

Jeg er enig med de andre her, bildet er ikke så mye å skryte av...
Bedre lykke neste gang.
Hei. Jepp, jeg har knipsa litt i Rødehavet også. Bare med vanntette engangskameraer med blits. Blitsen er veldig viktig for å få bra bilder, også på grunt vann. Jepp, ble hypp på å ta en billig charter-tur til Sharm eller deromkring nå ja... (Og man får også kjøpt enkelt-dykk med instruktør der, trenger ikke ta noe kurs. Man må bare se på en video og prøve utstyret først.)
Sist endret av Drøggs; 21. desember 2007 kl. 18:12.
Jeg er ingen fotograf og veit at orntli fotografering er en kunst i seg selv, men syns da bildet der ikke fortjener all den kritikken? Slik som trådstarter fortalte det, så satte han ikke akkurat opp en setting med reflektor, lys og linser før han tok bildet (og det er kanskje ikke helt vanlig under vann heller, men take my point). Jeg lot meg imponere jeg, bare for å være uenig med de andre - typisk paranoy

Var fiskene i bevegelse? Syns ser noen smådetaljer på den fisken nærmest, det at fokuset i bakgrunn blir blurete eller uklart er vel ikke akkurat noe uvanlig med mindre en spesial-linse påføres kamera, eller er jeg på viddene nå? Har jobbet tett med fotograf, og synes egentlig, hvis de fiskene var i bevegelse, at fotoet ble gulle godt. Regner jo med at du ikke "pannet" mens du knipset de, da ville nok kvalitetsforskjellen synes betraktelig, men jeg personlig hadde ikke fått så gode bilder. Men merkes det under gjeldende omstendigheter så stor forskjell på bildekvalitet under vann uten ekstra linser og lys altså? Det visste jeg ikke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hmm.. Bilder fra under vann, me likes! Du får ta kritikken jeg har som konstruktiv, og rosen under armen..

Du har mye unødvendig lys ute og går, så jeg ville først og fremst croppet en del oppe, og noe på høyre side bak halen til fisken. Next. Horisontlinjen, den kan jeg ikke se hvor du vil ha i dette bildet, under fisken? Inn i bildet? Jeg syntes iallefall du burde ha den under buken på den største fisken nærmest kamera, og konsentrere deg om at dette er objektet i fotografiet ditt (i undervannsfotografering må det være systematisk, ellers forsvinner alt i en saus av hundredeogfemti detaljer).

Dermed, PS. Jeg vet ikke i hvilken grad dette bildet har vært redigert, men, jeg mener det krever litt til. Allerede på en dyden ser du at rødtonene har begynt å forsvinne, bring disse til live (juster fargebalansen), for nå rulerer det grønt, gult og blått om en annen. Dermed curves, levels og contraster. Ikke stamp noe vekk, for dette er et bilde med mye utgangspunkt.

Litt ros er alltid fint å få med seg også kanskje? Så. Jeg vet ikke om noen har lagt merke til det, men den største fisken har et helt utrolig morskt utrykk i fjeset, herlig fanget vil jeg si! De andre fiskene er også fint plassert i forhold til den store fisken! At lyset skinner ned på fiskene og den fremste forgrunnen er kjempebra. Jeg syntes dette gir en veldig spesiell stemning i bildet. Fiskene var vel i bevegelse kan jeg tenke meg, ellers aner jeg ikke hvor du var.. Så, at du har fått denne fokusen er veldig bra. (Jeg har selv prøvd å ta bilder under vann, med blitz vel og merke, men fiskene svømmer faktisk ganske fort!) Bakgrunnen din var også veldig fin, et okei sluttpunkt i bildet.
Sist endret av Fancypants; 2. januar 2008 kl. 23:39.