Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3073
Hei. Jeg sitter på en Mac så for tiden får jeg kun lekt meg i Java. Det jeg lurer på er om dere har noen tips til flere sider der jeg kan lære meg Java? Har gått igjennom kurset på codeacademy, skal kjøre gjennom en gang til for å få mer ut av det, men hvor tar jeg det derfra?

Finnes det noen sider med alt fra små til store prosjekter? Det må være prosjekter som kan gjøres av en person, gjerne med løsninger når man står fast.

Får pc mot sommeren, men ser at C# og Java er veldig likt satt opp, så tenkte at det ikke kan skade å øve seg på Java før jeg prøver C#.

Takker på forhånd.

P. S. Jeg er helt fersk foruten kurset på codeacademy
Du kan bruke Visual studio code for mac, og dotnet core, eller mono, for c# på mac/linux/windows.
Trådstarter
Sitat av Patrick Vis innlegg
Du kan bruke Visual studio code for mac, og dotnet core, eller mono, for c# på mac/linux/windows.
Vis hele sitatet...
Er de beregnet på læring for nybegynnere, eller er det bare rene programmer? Sliter litt i codeacademy. Spesielt på frioppgaven som heter Mad Libs. Jeg er derfor først og fremst ute etter sider som kanskje kan forklare meg det på en bedre måte
Visual studio for mac er en IDE man bruker for å utvikle c# som kan kjøre både på mac/linux/windows. dotnet core er en ny variant av .net som også fungerer på mac/linux/windows. Ingen av disse lærer deg noe, men da kan du i det minste lage c# programmer på en mac.

Ikke vær redd for å bruke flere forskjellige sider for å lære. Man tenker ofte at man bare vil lære fra "ett sted" for å få det riktig, husker jeg tenkte det samme tidligere, men alle kilder hjelper.

Codecademy er fin, men litt frustrerende ettersom det krever at man gjør en del egeninnsats.
tutorialspoint er også en fin side å lese gjennom, masse å lære der.

Du er nødt til å lære en del konsepter innen programmering. Dette tar tid, ikke bli sint om du føler du står fast. Ofte føles det som at man trenger tid til å fordøye det en del før man plutselig klarer å se klart hvordan det fungerer. Heller ikke føl for at "java/c#" er det eneste du har tenkt å lære. Veldig mange av de mest brukte språkene ligner veldig mye på hverandre.

Youtube kan også være greit å se på.
Sist endret av Patrick; 15. mars 2019 kl. 18:16.
Hm. Visual studio og lignende kan være nokså overveldende. Det er veldig mye å trykke på. Vet om flere skoler som bruker BlueJ for å introdusere Java. Bli trygg på ett språk først, mindre forvirrenes.Og ja det er veldig likt. Kan du Java så kan du C#. Og som Patrick sa, det tar tid. Læringskurven er bratt, det er når du kommer over den kneika at det blir meget givenes.

Noe som har hjulpet meg veldig er å kjøre YouTube på storskjerm, eventuelt YouTube og IDE i splitscreen, visst du skjønner. Så finner du en video om f.eks Java som er på ditt nivå. Programmer så ilag med videon. Spol frem og tilbake til du skjønner det meste. Bruk gjerne en halvtime eller mer på f.eks en video på 10min, eller til du skjønner det
Sist endret av feitsomfaen; 15. mars 2019 kl. 19:00. Grunn: Linjeskift
Trådstarter
Sitat av Patrick Vis innlegg
Visual studio for mac er en IDE man bruker for å utvikle c# som kan kjøre både på mac/linux/windows. dotnet core er en ny variant av .net som også fungerer på mac/linux/windows. Ingen av disse lærer deg noe, men da kan du i det minste lage c# programmer på en mac.

Ikke vær redd for å bruke flere forskjellige sider for å lære. Man tenker ofte at man bare vil lære fra "ett sted" for å få det riktig, husker jeg tenkte det samme tidligere, men alle kilder hjelper.

Codecademy er fin, men litt frustrerende ettersom det krever at man gjør en del egeninnsats.
tutorialspoint er også en fin side å lese gjennom, masse å lære der.

Du er nødt til å lære en del konsepter innen programmering. Dette tar tid, ikke bli sint om du føler du står fast. Ofte føles det som at man trenger tid til å fordøye det en del før man plutselig klarer å se klart hvordan det fungerer. Heller ikke føl for at "java/c#" er det eneste du har tenkt å lære. Veldig mange av de mest brukte språkene ligner veldig mye på hverandre.

Youtube kan også være greit å se på.
Vis hele sitatet...
Takker for gode tips og linker. Grunnen til at jeg lærer de to er fordi det kommer til å bli aktuelt i en mulig jobb. Får kurs og sånne ting, men vil gjerne i det minste ha en liten forståelse før jeg starter. C# er hovedprogrammet jobben vil dreie seg om, så skal få lastet det ned ASAP og sjekke tutorial-siden du linker til.

Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Hm. Visual studio og lignende kan være nokså overveldende. Det er veldig mye å trykke på. Vet om flere skoler som bruker BlueJ for å introdusere Java. Bli trygg på ett språk først, mindre forvirrenes.Og ja det er veldig likt. Kan du Java så kan du C#. Og som Patrick sa, det tar tid. Læringskurven er bratt, det er når du kommer over den kneika at det blir meget givenes.

Noe som har hjulpet meg veldig er å kjøre YouTube på storskjerm, eventuelt YouTube og IDE i splitscreen, visst du skjønner. Så finner du en video om f.eks Java som er på ditt nivå. Programmer så ilag med videon. Spol frem og tilbake til du skjønner det meste. Bruk gjerne en halvtime eller mer på f.eks en video på 10min, eller til du skjønner det
Vis hele sitatet...
Takker. Har brukt samme teknikk på codeacademy. Bruker så lang tid jeg trenger for å skjønne det og mange ganger blir jeg overasket hvor nærme løsningen jeg er.

Bruker InteliJ nå, men skal sjekke ut VS nå. Det er C# jobben bruker. Eller, det er hovedspråket de bruker, men jobber også i Java.

@Patrick trenger jeg begge programmene for å kjøre C#? Eller får jeg både kodet og testa kodene i Visual?
Sist endret av ronniba; 15. mars 2019 kl. 19:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil anbefale dette MOOC (massive open online course) fra et universitet i Helsinki - Object-Oriented programming with Java
Sist endret av Omniscient; 16. mars 2019 kl. 11:43.
Trådstarter
Sitat av Omniscient Vis innlegg
Jeg vil anbefale dette MOOC (massive open online course) fra et universitet i Helsinki - Object-Oriented programming with Java
Vis hele sitatet...
Takker Skal sjekke det ut
Siden du allerede bruker IntelliJ vil du kanskje bli glad for å finne ut av at Jetbrains lager et IDE kalt Rider du kan bruke til å programmete C# .Net på Mac
▼ ... noen uker senere ... ▼
https://www.udemy.com/java-the-compl...94562#overview
Tim Buchalka er en utmerket lærer, og har gode oppgaver som må løses.

Om du vil ha noe som er norsk så har vi

http://javabok.no/
Den er muligens litt utdatert.
Sitat av ruskelusk Vis innlegg
Siden du allerede bruker IntelliJ vil du kanskje bli glad for å finne ut av at Jetbrains lager et IDE kalt Rider du kan bruke til å programmete C# .Net på Mac
Vis hele sitatet...
Takker

Sitat av Ejii Vis innlegg
https://www.udemy.com/java-the-compl...94562#overview
Tim Buchalka er en utmerket lærer, og har gode oppgaver som må løses.

Om du vil ha noe som er norsk så har vi

http://javabok.no/
Den er muligens litt utdatert.
Vis hele sitatet...
Ooh, takk, dette skal sjekkes ut
Sist endret av ronniba; 3. april 2019 kl. 22:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.