Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 10281
Har nettopp gått fra Mint til Ubuntu Studio da jeg tenkte prøve meg på litt musikk og film i Linux (før har jeg holdt meg til Windows for dette, men bedre sent enn aldri).

Home-folderen min fra Mint ligger på en egen harddisk, og jeg ønsker å bruke denne videre. Såvidt jeg skjønner er det ikke vanskeligere enn å legge disken til i fstab slik at den mountes som /home. Prøvde dette, og det funker som bare det. Problemet er bare at alle innstillinger osv da følger med fra Mint, noe som resulterer i at jeg på den positive siden får med alle innstillinger fra f.eks. Firefox, men på den negative siden fører til at en del programmer i Studio ikke fungerer helt som de skal. Bl.a. er lyden borte når jeg mounter den gamle /home, mens det fungerer fint om jeg mounter den "nye".

I teorien skulle det vel bare være å slette alt av filer og foldere fra den gamle home-folderen som ikke er "Mine Dokumenter", for så å kopiere over alt fra den nye home-folderen. På den måten beholder jeg alle filene men får settingsene fra den nye installasjonen. Eller? Er det noe spesielt jeg bør tenke på før jeg prøver meg på det?

Også, er det noen som kan peke meg i riktig retning om jeg kun ønsker å beholde de gamle settingsene fra Firefox? Rimelig greit å ha gamle bokmerker, historikk osv. med til den nye installasjonen. Det samme gjelder for øvrig for flerne programmer, som VLC, Wireshark osv... Å flytte aliaser f.eks. over til ny .bashrc er greit nok, men hvor finner jeg settings for enkeltprogrammer og hvordan avgjør jeg hva som er "safe" å flytte fra Mint til Ubuntu Studio og i hvilke tilfeller jeg heller bør gå for den nyinstallerte versjonen?
Klimafiendtlig troll
Det ligger masse brukerinnstillinger i hjemmekatalogen din. Alt fra ssh-nøkler($HOME/.ssh) til alskens mulig konfig i $HOME/.config. Når du direkte kopierer slik du forklarer her, møter du utfordringer og det kan bli et godt sammensveiset kaos.

Prøv heller å bruke verktøy som hjelper deg å migrere over det du vil på en ordentlig måte.
Se etter .filnavn i mappen din og slett de du ikke trenger.

Evt. Flytt en og en til .filnavn.backup så du enkelt kan fikse det igjen om du skulle slette noe som viser seg å være viktig.