Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 10465
Noen som vet status for hva slags verktøy politi har for å åpne opp avslåtte telefoner, og om det har noe funksjon å bruke den innebygde krypterings funksjonen som finnes i de fleste android systemer. Titta litt på "Åsted-Norge" og der påstås det at dem har mange spesialverktøy for å akksessere mobiler, men at kryptering ofte er et hinder for dem. Hva kan jeg som android bruker gjøre for å beskytte dataen mine best mulig? (Nei,slutte å bruke android er ikkno alternativ)
Eneste alternativet er å bruke iPhone faktisk. Stoler ikke helt på treddjeparts apper til sånt
Ligg unna biometrisk opplåsing, så er du safe. De kan ikke tvinge deg til å gi bort et passord. Fingeravtrykk, ansiktsscan osv kan de tvangsåpne med.

Bruk derfor passord eller mønster, og tørk over skjermen før de tar den.

Ellers er det fint lite politiet eller Kripos kan gjøre med en kryptert mobil (noe så og si alle, om ikke alle er).
Sist endret av SkammeligNykter; 8. oktober 2021 kl. 06:44. Grunn: Knute på tissen
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Ligg unna biometrisk opplåsing, så er du safe. De kan ikke tvinge deg til å gi bort et passord. Fingeravtrykk, ansiktsscan osv kan de tvangsåpne med.

Bruk derfor passord eller mønster, og tørk over skjermen før de tar den.

Ellers er det fint lite politiet eller Kripos kan gjøre med en kryptert mobil (noe så og si alle, om ikke alle er).
Vis hele sitatet...
Er det egentlig vanlig for en standard android-bruker å bruke kryptering? Må jo aktiveres manuelt i sikkerhets-installingene,og mitt inntrykk av "vanlige brukere" er at de har lite innsikt i avanserte android instillinger. Ja din teori ang biometrikk deler jeg Vil ikke at noen skal kappe av meg fingern for å åpne telefonen heller..hehe
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Er det egentlig vanlig for en standard android-bruker å bruke kryptering? Må jo aktiveres manuelt i sikkerhets-installingene,og mitt inntrykk av "vanlige brukere" er at de har lite innsikt i avanserte android instillinger. Ja din teori ang biometrikk deler jeg Vil ikke at noen skal kappe av meg fingern for å åpne telefonen heller..hehe
Vis hele sitatet...
Nå er kryptering aktivert by default, det var på de eldre Android versjonene man måtte inn i menyen og aktivere det selv.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Nå er kryptering aktivert by default, det var på de eldre Android versjonene man måtte inn i menyen og aktivere det selv.
Vis hele sitatet...
Det hadde ikke jeg fått med meg...
Sist endret av random14016; 8. oktober 2021 kl. 21:14.
Men de har jo ikke lov til å ta telefonen din. Eller planlegger du drap?
Sitat av Frank Dank Vis innlegg
Men de har jo ikke lov til å ta telefonen din. Eller planlegger du drap?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk et veldig viktig tema å diskutere, uavhengig av hva ts planlegger. Lover kan endre seg, poitiet kan bryte lover forholdsvis uten konsekvenser om dagen, det er god grunn til å ville beskytte telefonen sin mot slik inngripen.
Ja det er viktig. At politiet har bedrevet systematisk ulovlig ransaking viser jo akkurat det.
Sist endret av Nordlandskuken; 8. oktober 2021 kl. 22:20.
Sitat av Frank Dank Vis innlegg
Men de har jo ikke lov til å ta telefonen din. Eller planlegger du drap?
Vis hele sitatet...
Sånn jeg har skjønt det så gjelder det samme regler for å undersøke en mobil som ved ransaking. Det blir også definert som det.
Hvilket betyr at de kan sjekke den hvis har skjellig grunn til å mistenke f.eks narkotikasalg.
Ung. no
Ung. no
Ung. no
Selskaper som Cellebrite kjøper/finner svakheter og sårbarheter i ulike mobiltelefonmodeller, og - i stedet for å rapportere de til vendor - beholder de for seg selv, slik at de kan tilby en programvare som utnytter de. Politiet i (mer eller mindre) siviliserte land kan kjøpe tilgang til programvare og utstyr, som de så bruker til å høste inn data med.

Det er verdt å merke seg at kryptering ikke alltid er nok. Når du skrur på mobilen og taster inn koden, så låses filsystemet opp. Om det finnes en svakhet i telefonen, som lar en hente ut rådata fra minnet/filsystemet, så holder det at telefonen har vært låst opp nylig. Likeledes, om telefonen kan låses opp ved å taste inn en kode, og denne koden er bare 4-6 siffer, så er det ikke akkurat sikkert. Det har vært mange sårbarheter som lar en prøve koder fort, uten å måtte bry seg om ventetid.

Eksempelvis hadde eldre iOS en sårbarhet hvor man bare prøvde en kode eller to, og så skrudde av og på strømmen via en automatisert rigg. De får ikke prøvd mange kodene per sekund, men politiet har nok av tid å sette av til dette. Riggen er noe de kan sette på før en helg, og så står den der og prøver koder dag ut og dag inn. Gitt at de får testet én kode per 10 sekund (et helt tilfeldig tall), så tar det knapt 28 timer å teste alle kodene. For en 5-sifret så snakker vi nærmere 2 uker. 6-sifret tar en 3-4 måneder å teste alle.

Nå koster denne programvaren en god del, og de har ikke kapasitet til å knekke kodene for alle telefoner de får inn. Så med mindre man risikerer å sitte i varetekt inntil de har gjort et rimelig forsøk på å komme inn på telefonen, så er det nok lurest å bare holde kjeft. Flere modeller støtter også å gå i "lockdown"-modus med riktig tastekombinasjon. Dette gjør at fingeravtrykk ikke er nok til å låse opp telefonen, og notifikasjoner på skjermen er anonymiserte, slik at man ikke kan lese deler av meldinger som mobilen mottar.
På IPhone har man mulighet for å sette innstillinger, som gjør at telefonen nullstilles etter 10 forsøk med feil kode.
Jeg aner egentlig ikke hva jeg snakker om, men mener at jeg en gang i tiden leste noe om det å knekke koden på en mobil.
Noe om det å ta ut deler av elektronikken inni, lagringsmedium, ram, prosessor og koble/lodde dette fast til annen hardware
bla. for å omgås hvor mange feil forsøk av koden man har.

Er det bare noe jeg har drømt eller?
Sist endret av vindaloo; 9. oktober 2021 kl. 00:37.
Politiet har en boks som knekker iPhone hvis usb timeout innstillingen er skrudd av.

Android som er kryptert kan knekkes hvis telefonen ikke sperrer usb tilgang etter en viss tid som iPhone gjør når du låser skjermen.

Aldri bruk biometri, bruk kode.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Politiet har en boks som knekker iPhone hvis usb timeout innstillingen er skrudd av.
Vis hele sitatet...
Skrudd på*
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Skrudd på*
Vis hele sitatet...
Nei, skrudd av. Når innstillingen er skrudd på, noe den er når den er fabrikkinnstillt så vil iphonen nekte datatilgang uten å låse opp skjermen igjen. Det var apples svar på de boksene politiet bruker, for å forhindre tapping av telefoner så mye som mulig.

http://www.nytimes.com/2018/06/13/te...olice.amp.html

https://appleinsider.com/articles/18...olice-seizures

Det heter forresten USB restricted mode. Politiet i Norge har disse tappestasjonene også.

https://itavisen.no/2020/01/20/her-b...lle-telefoner/
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Nei, skrudd av. Når innstillingen er skrudd på, noe den er når den er fabrikkinnstillt så vil iphonen nekte datatilgang uten å låse opp skjermen igjen. Det var apples svar på de boksene politiet bruker, for å forhindre tapping av telefoner så mye som mulig.

http://www.nytimes.com/2018/06/13/te...olice.amp.html

https://appleinsider.com/articles/18...olice-seizures

Det heter forresten USB restricted mode. Politiet i Norge har disse tappestasjonene også.

https://itavisen.no/2020/01/20/her-b...lle-telefoner/
Vis hele sitatet...
Restricted mode? Finnes denne funksjonen på gamle samsung telefoner? i utviklermenyen ellerno da eller?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Paranoid83 Vis innlegg
Restricted mode? Finnes denne funksjonen på gamle samsung telefoner? i utviklermenyen ellerno da eller?
Vis hele sitatet...
Har en gammel S6 ... Er det noe jeg burde stille om på? eventuelt hvor? (jada, kan sikkert google svaret, men kanskje flere som lurer)
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Nei, skrudd av. Når innstillingen er skrudd på, noe den er når den er fabrikkinnstillt så vil iphonen nekte datatilgang uten å låse opp skjermen igjen. Det var apples svar på de boksene politiet bruker, for å forhindre tapping av telefoner så mye som mulig.

http://www.nytimes.com/2018/06/13/te...olice.amp.html

https://appleinsider.com/articles/18...olice-seizures

Det heter forresten USB restricted mode. Politiet i Norge har disse tappestasjonene også.

https://itavisen.no/2020/01/20/her-b...lle-telefoner/
Vis hele sitatet...
Når jeg skrur av funksjonen står det:
«Du må låse opp iPhone for å tillate at USB-tilbehørsenheter kan koble til når iPhonen har vært låst i over en time»

Når jeg skrur på funksjonen står det:
«Slå av for å hindre at USB-tilbehørsenheter kan koble til når iPhonen har vært låst i over en time»

Hva tenker du? Misforstår jeg dette?
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Har en gammel S6 ... Er det noe jeg burde stille om på? eventuelt hvor? (jada, kan sikkert google svaret, men kanskje flere som lurer)
Vis hele sitatet...
Den telefonen bør du bare kaste. For «nok» sikkerhet med mindre man driver med terror eller millionbedrag er en ny, oppdatert iphone med trippelklikk for å skru av (google DFU-mode) det siste jeg hørte om som var relativt sikkert. Driver du proft kreves opsec gjennom bla. posisjonering og engangstelefoner/simkort kjøpt av tredjeperson med batteri som kan fjernes. Det koster endel å låse opp moderne apple-telefoner, så det brukes helst i alvorlige saker. Også verdt å nevne at ingen har blitt dømt ved å bruke signal, etter hva jeg har sett, i motsetning til snap/wickr/telegram. Denne infoen kan fint være utdatert ettersom jeg bare er teknisk interessert og ikke særlig lyssky.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Den telefonen bør du bare kaste. For «nok» sikkerhet med mindre man driver med terror eller millionbedrag er en ny, oppdatert iphone med trippelklikk for å skru av (google DFU-mode) det siste jeg hørte om som var relativt sikkert. Driver du proft kreves opsec gjennom bla. posisjonering og engangstelefoner/simkort kjøpt av tredjeperson med batteri som kan fjernes. Det koster endel å låse opp moderne apple-telefoner, så det brukes helst i alvorlige saker. Også verdt å nevne at ingen har blitt dømt ved å bruke signal, etter hva jeg har sett, i motsetning til snap/wickr/telegram. Denne infoen kan fint være utdatert ettersom jeg bare er teknisk interessert og ikke særlig lyssky.
Vis hele sitatet...
burde vel være mulighet for bra sikkerhet på en s6 hvis den er jailobreak'a og installert en bra modd ?
Sitat av burner84 Vis innlegg
burde vel være mulighet for bra sikkerhet på en s6 hvis den er jailobreak'a og installert en bra modd ?
Vis hele sitatet...
Ganske usannsynlig at en gjeng hobbyister slår verdens største firma på sikkerhet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Skrudd på*
Vis hele sitatet...
..det beste er å ikke bedrive noe fanteri......så kan du la andre gå igjennom den , med god samvittighet. De som bedriver lysky aktiviteter bør vite aldri å benytte mobiltelefoner i det hele tatt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av perchri Vis innlegg
..det beste er å ikke bedrive noe fanteri......så kan du la andre gå igjennom den , med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig! men hvis man driver med slike ting, så er det lurt å ta forhåndsregler

Sitat av Paranoid83 Vis innlegg
Ja, selvfølgelig! men hvis man driver med slike ting, så er det lurt å ta forhåndsregler
Vis hele sitatet...
Handler uansett om personvern! Politiet tror dem har all lov på sin side, når dem står med din telefon i hånda! Virker ikke som dem tar seriøst det med personvern og mobiler. Skal man ikke ha ransakelsesordre for å kunne gå gjennom en telefon? Eller, det holder kanskje med "særskilt" misstanke?
Sist endret av Paranoid83; 6. november 2021 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Viss eg skulle drive med noko slikt, hadde eg vore varsam med å legge att digitale avtrykk i så stor grad som råd. Mobilar er praktiske, men også perfekte til å knyte deg til stad, tid og andre menneske.