Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3371
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Finnes det noen kosttilskudd som kan øke dopamin og serotoninnivåene?

Har hørt om 5HTP og vurderer å bestille dette. Erfaringer?

Sunt kosthold og fysisk aktivitet er vel en selvfølge..
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har prøvd 5HTP og merket ingen forskjell på noe som helst
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har bestilt meg 5-HTP, L-Teanin og L-Tryptophan fra Tights nå
Dette høres drit teit ut, men å tvinge seg selv til å smile skikkelig som det første man gjør hver morgen i et par minutter og gjennom dagen lurer hjernen til å tro at man er glad. Da vil den begynne å produsere mer serotonin, dopamin og endorfiner. Så enkelt tiltak!

Mange får utbytte av 5HTP og mange elsker boosten mørk kakao sjokolade gir.

Ellers fysisk aktivitet ja og noe man liker å holde på med. For mange gir det mer å begynne på klatring og dans enn å stå i treningsstudio å løfte vekter. Adrenalin fra klatring, offroad sykling osv kan også gi kjempeløft av dopamin og serotonin produksjonen både umiddelbart og over tid.
5-htp hjalp meg og sove bedre, og restituete etter mdma / amf binger. L-theanin kombinert med koffein 50/50 ga et bra boost gjennom dagen og ble mye mer pratsom & sosial. Mye av angsten forsvant også.
Jeg har hørt her på forumet at hvis man misbruker pre- cursors til dopamin / serotonin så kan den naturlige produksjonen avta. Men korriger meg gjerne om dette er feil.

Også er lykke mer enn bare noe kjemiske greier i hjernen.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Acetyl-l-carnitine (ALCAR), bromantane og pemoline skal funke for oppregulering av dopamin.

Prikkperikum oppregulerer serotonin, men det er en kraftig urt og må brukes med forsiktighet, kombinasjon med visse serotogergiske stoffer, og spesielt MAOI's kan være livsfarlig. 5HTP bør ikke brukes med prikkperikum etter fra det jeg har lest.

Adaptogener som lion's mane, ahwagandha, bacopa monnieri og rosenrot kan også være verdt å sjekke ut, veldig kjekke å ha etter min erfaring.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg har hørt her på forumet at hvis man misbruker pre- cursors til dopamin / serotonin så kan den naturlige produksjonen avta. Men korriger meg gjerne om dette er feil.

Også er lykke mer enn bare noe kjemiske greier i hjernen.
Vis hele sitatet...
Syntese av serotonin og dopamin foregår ca. sånn:

Serotonin:

L-Tryptofan --- 5-HTP --- 5-HT (serotonin) --- Melatonin

Dopamin:

L-Tyrosin --- L-DOPA --- Dopamin --- Adrenalin --- Noradrelanin


Hvis man supplementerer med stoffene fra første steget, så er ikke det hemmende for egenproduksjon fordi både L-Tyrosin og L-Tryptofan får vi i oss via mange matvarer og kroppen benytter seg av det som den trenger og skiller ut resten. I tillegg er disse aminosyrene veldig villige til å binde seg til andre proteiner og dermed bli ubrukelig for syntese av nevrotransmittere.

Hvis man derimot supplementerer med andre steget, så vil det faktisk påvirke egenproduksjon negativt i lengden. I tillegg til andre uheldige bivirkninger. Anbefaler å lese om L-DOPAs og 5-HTPs skadevirkninger ved uvettig bruk.
Hvis man derimot supplementerer med andre steget, så vil det faktisk påvirke egenproduksjon negativt i lengden. I tillegg til andre uheldige bivirkninger. Anbefaler å lese om L-DOPAs og 5-HTPs skadevirkninger ved uvettig bruk.
Vis hele sitatet...
Støtter dette. 5-HTP og L-DOPA/Mucuna pruriens bør ikke brukes annet enn sporadisk. Hvis du absolutt skal ta det så ikke bruk det mer enn en gang i uken.

Du bør unngå å bruke tryptofan og 5-HTP samtidig da det øker faren for serotonergt/serotonin syndrom. Sannsynligvis så dør du ikke av det - men en behagelig opplevelse er det nok ikke.
https://nhi.no/sykdommer/psykisk-hel...tonin-syndrom/

Husk også å være forsiktig med inntak av diverse rusmidler (hvis du eventuelt skulle bruke det).