Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2090
Jeg har alltid vært interessert i «vær og shit». Vet at dette er urealistisk, men interessant å høre om:

Hva hadde egentlig skjedd om en kategori 5 orkan kom dundrende opp Oslofjorden?

Hadde bygninger forsvunnet? Hadde danskebåten endt opp på Bislett? Hvor mye av byen hadde endt opp under vann? Er Oslo bygget for å tåle noe sånt?
Tror plaza hadde gått i dass iallefall
Ingen ekspert, men tror det hadde gått relativt bra. Oslo ligger nede i en bolle, med veger på alle sider, og ganske langt inne i landet. Oslo fjorden er ikke rett, men svinger ganske mye. Så regner med at terrenget hadde tatt det værste.
Er vel ikke nødvendigvis så urealistisk. har heftig vær i norge også. vind har en målt rekord på over 230 kmt. Men ikke så ille i oslo men vestlandet kan jo være heftig
Har vært noen heftige tilfeller av springflo i Oslo, der vannet har gått nesten helt opp til rådhuset.
Mener å huske at det under en heftig storm også ble skader for ca. 650mill i Oslo og områdene rundt.
Oslo tåler ikke mye vann hvertfall. Blir oversvømmelser og kaos bare av store nedbørsmengder!

En orkan fra vannsiden hadde lett lagt bjørvika og store deler av sentrum under vann.
Med en orkan etter Saffir Simpson skalaen, så tror jeg ikke Oslo (eller Norge) vil se kategori 1 engang. Disse orkanene krever havtemperaturer på ca 30 grader. Og jeg håper ikke Skagerrak eller Oslofjorden vil se slike temperaturer...
Det vil uansett kategori nok bli svært ødeleggende for alt av bebygde strøk rundt Oslofjorden.

Men en orkan etter norsk standard kan nok oppstå, selv om det nok er mye som må falle på plass før det skjer. Uansett vil nok det også bli veldig ødeleggende.

Utover skadene vinden vil gjøre, så er det nok de enorme vannmengdene som orkanen vil presse opp fra havet som vil gjør aller mest skade, og kanskje spesielt mtp all kvikkleire som er i området.
Oslo er flatt som bare det langt innover i fra kaiområdet ved Aker Brygge, ved Fergehavnen/Oslo S
og videre mot Gamlebyen/Sørenga/Bjørvika.

Vannet har flere ganger stått over kaikanten og i kombinasjon med en sterk storm eller Gud forby orkan
så vil mye av de områdene markert med rødt kunne komme til å bli oversvømt.
Med tanke på at panikken brer seg om det kommer 15cm snø over natten, så har jeg ikke høye forhåpninger
Sitat av Xtrax Vis innlegg
Med en orkan etter Saffir Simpson skalaen, så tror jeg ikke Oslo (eller Norge) vil se kategori 1 engang.
Vis hele sitatet...
Det hevdes at Nyttårsorkanen kan ha vært helt oppe på kategori 3 i denne artikkelen jeg fant på wikipedia:

Den kraftigste orkan (kategori 3-orkan) som har rammet Norge de siste 200 år, er den såkalte nyttårsorkanen som rammet Nordvestlandet 1. januar 1992. Den skadet 50 000 – 60 000 bygninger, hvorav noen ble helt ødelagt. Det var også betydelige skader på infrastruktur, kulturminner, havbruksanlegg og ikke minst på skog. Rundt 2 millioner kubikkmeter tømmer ble slått i bakken. Samlet økonomisk skade ble anslått til vel 2 milliarder kroner. Egenandeler ved forsikringsskader og økonomiske tap ved driftsstans er ikke inkludert. Mangel på elektrisitet ga betydelig driftstap i næringslivet og kriselignede tilstander på institusjoner og i private hjem. Store områder ble mørklagt i flere dager og provisoriske energiløsninger var i bruk enkelte steder i lengre tid. Tilsvarende krisetilstander har man ikke opplevd i dette området siden den andre verdenskrig.
Vis hele sitatet...
https://no.wikipedia.org/wiki/Orkan

Beaufort-skalaen som vi bruker her i Norge ser ikke ut til å operere med kategorier og ettersom Saffir-Simpson beregnes etter maksimal vindhastighet, istedenfor middelverdi i løpet av en periode på 10 minutter, ser dette ut til å stemme om man regner om fra meter per sekund til kilometer i timen og sammenligner med denne skalen.


Anslått sterkeste vindhastighet under orkanen var på Svinøy fyr og Skalmen fyr, begge med 46 m/s (166 km/t). Sterkeste vindkast anslås til 62 m/s (223 km/t) på de samme stasjonene.
Vis hele sitatet...
https://www.yr.no/artikkel/tidenes-s...rofe-1.6230984

Tillegg: Jeg har misforstått Saffir-Simpson-skalaen ved å overse ett enkelt ord i forklaringen.

Det står tross alt The Saffir-Simpson Hurricane Wind Scale is a 1 to 5 rating based only on a hurricane's maximum sustained wind speed.
Da kan det umulig være snakk om vindkast, slik jeg trodde.

Her er hvordan den måles i forhold til skalen:

The Saffir–Simpson hurricane wind scale is based on the highest wind speed averaged over a one-minute interval 10 m above the surface.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Saffir...3Simpson_scale
Sist endret av Knask; 8. september 2021 kl. 16:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.