Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2264
Jeg drakk hver kveld i ca. 4 år. Det startet med 3-4 øl om dagen, og endte opp med å bli 6 stk. per dag. I november økte dette til 12 stk. per dag i omtrent 1-2 måneder før jeg var nede på 6 øl per dag igjen. I mars kom politiet på razzia for å lete etter narkotika. Jeg visste ikke at å fortelle at jeg kun drikker alkohol ville føre til problemer, men 1 måned etter dette fikk jeg brev om "forhåndsvarsel av tilbakekalling av førerrett" hvor det stod at de vurderer å tilbakekalle føreretten og at jeg burde begynne å avlegge urinprøver.
Jeg sluttet å drikke med en gang jeg fikk brevet og da jeg var på 1. legetime hadde jeg ikke drukket på 5 dager. PETH prøven jeg tok visste et skadelig høyt alkoholinntak, men jeg fikk aldri vite verdien.
Jeg drakk ikke noe før neste prøve. Et par dager etter PETH prøve nr 2, drakk jeg 2 halvlitere øl sakte. 1,5-2 uker etter dette tok jeg PETH prøve nr 3 (vet ikke hvorfor de plutselig endret datoen for prøvetakingen). Noen dager etter denne PETH prøven drakk jeg 3-5 halvlitere og har ikke drukket noe mer frem til i dag hvor jeg tok PETH prøve nr 4.

Ønsker å vite hvordan verdiene mine ser ut nå, men er litt redd for å spørre legen i frykt om konsekvenser. Er det noen som har formening om hvordan verdiene kan se ut?
Jeg har ikke hørt noe mer fra politiet siden jeg fikk brevet i april. Jeg har fremdeles førerkortet og har advokat som har sendt klage.

Jeg tar prøvene frivillig, men jeg er så lei av å ikke kunne drikke en gang i blant...
Jeg har lest at man kan drikke 1 enhet per dag uten at det har betydning for PETH verdiene, er det noen som vet om dette stemmer?
Jeg har snart ferie og ønsker selvfølgelig å kunne drikke på ferie i utlandet. Det er jo da selvfølgelig ikke en risiko for at jeg kan kjøre i det hele tatt, kan jeg drikke litt på ferie?
Siden jeg tar prøvene frivillig- vil det ha noen konsekvens dersom jeg drikker litt hver dag på ferie?

I klagen skrev jo advokaten min at jeg tar PETH prøver, har fast jobb osv. Er PETH prøvene en fordel for meg i andre sammenhenger enn til denne klagen? Kan jeg egentlig bare slutte å ta PETH prøvene nå og heller vente å se om jeg får noen nye brev fra polititet? Eller vil politiet få beskjed om at jeg har sluttet med prøvetakingen?
Er det noen frist for når de må bestemme seg ang. førerretten min? Hvor lenge kan jeg forvente å vente før jeg hører noe mer fra de?
New generation
colakork's Avatar
Tror hele poenget med urinprøve opplegget er for å se om du takler det å ikke drikke.

Hvis du ikke takler det = Alkis

Hvis du takler det = Ikke alkis
Trådstarter
4 1
Lurer også på om atibiotika kan senke PETH verdiene?

Sitat av colakork Vis innlegg
Tror hele poenget med urinprøve opplegget er for å se om du takler det å ikke drikke.

Hvis du ikke takler det = Alkis

Hvis du takler det = Ikke alkis
Vis hele sitatet...

Tar ikke urinprøver, men blodprøver. Tok urinprøver 3 ganger i uka i ca 5 uker om jeg husker riktig, men måtte avslutte opplegget pga at det var for kostbart og gikk for mye utover jobb. Alle urinprøvene var negative.
Jeg tar jo blodprøvene frivillig...
Sist endret av EBA12344KU; 8. juli 2021 kl. 11:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Veldig bra at du har stoppet å drikke og har begynt å avlegge prøver umiddelbart.

Avlegger du urinprøver samtidig? Det kan være en fordel å starte opp med det.

Hvis du åpner denne linken: https://stolav.no/fag-og-forskning/l...lmarkor-i-blod , og scroller ned til fortolking, ser du et bilde som viser PETh verdier.

Jeg har selv tatt slike prøver, kun for å vise at jeg ikke drikker alkohol i det hele tatt, sammen med urinprøver som viser at jeg heller ikke ruser meg på andre rusmidler. Dette gjorde jeg for familiens skyld, slik at de fikk med seg at jeg ikke drakk alkohol i den perioden.

Jeg anbefaler deg å ta en telefon til legekontoret og spørre sykepleier om hva PETh verdien var sist. Det kan de fortelle deg, og det vil ikke føre til konsekvenser å spørre. Du har rett til å vite resultatet, uten at det skal gi konsekvenser. Fortell gjerne at det handler om at familie vil vite resultatet.

Den vurderingen om tilbakekallelse av førerrett vil bli gjort snarest, og sannsynligvis samme dag som brevet ble sendt ut. Du kan forvente at du får et brev innen 1 måned om at du har mistet førerretten. Derfor bør du så snart som mulig starte med å trappe ned på alkohol, og eventuelt sørge for å få en legeerklæring på at du ikke har manglende edruelighet. Det blir nok vanskelig, nå som du allerede har levert prøver som viser at du har et skadelig forbruk av alkohol.

Du blir nødt til å bevise i 6 måneder at du er edru, og rusfri, for å få førerkortet tilbake.
Trådstarter
4 1
Sitat av colakork Vis innlegg
Tror hele poenget med urinprøve opplegget er for å se om du takler det å ikke drikke.

Hvis du ikke takler det = Alkis

Hvis du takler det = Ikke alkis
Vis hele sitatet...
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Veldig bra at du har stoppet å drikke og har begynt å avlegge prøver umiddelbart.

Avlegger du urinprøver samtidig? Det kan være en fordel å starte opp med det.

Hvis du åpner denne linken: https://stolav.no/fag-og-forskning/l...lmarkor-i-blod , og scroller ned til fortolking, ser du et bilde som viser PETh verdier.

Jeg har selv tatt slike prøver, kun for å vise at jeg ikke drikker alkohol i det hele tatt, sammen med urinprøver som viser at jeg heller ikke ruser meg på andre rusmidler. Dette gjorde jeg for familiens skyld, slik at de fikk med seg at jeg ikke drakk alkohol i den perioden.

Jeg anbefaler deg å ta en telefon til legekontoret og spørre sykepleier om hva PETh verdien var sist. Det kan de fortelle deg, og det vil ikke føre til konsekvenser å spørre. Du har rett til å vite resultatet, uten at det skal gi konsekvenser. Fortell gjerne at det handler om at familie vil vite resultatet.

Den vurderingen om tilbakekallelse av førerrett vil bli gjort snarest, og sannsynligvis samme dag som brevet ble sendt ut. Du kan forvente at du får et brev innen 1 måned om at du har mistet førerretten. Derfor bør du så snart som mulig starte med å trappe ned på alkohol, og eventuelt sørge for å få en legeerklæring på at du ikke har manglende edruelighet. Det blir nok vanskelig, nå som du allerede har levert prøver som viser at du har et skadelig forbruk av alkohol.

Du blir nødt til å bevise i 6 måneder at du er edru, og rusfri, for å få førerkortet tilbake.
Vis hele sitatet...
Brevet ang førerkortet ble sendt ut i begynnelsen av april, og jeg har ikke hørt noe etter det. Sendte inn klage på brevet med legeerklaring om at jeg tar urinprøver 3 ganger i uka og blodprøver 1 gang i måneden (klagen ble sendt da jeg tok urinprøver 3 ganger i uka, men jeg har nå sluttet med det fordi det kostet 400,- per gang og gikk utover jobben min).
Jeg har fremdeles førerkortet...
Du trenger ikke å spørre legen. Du kan dra i skranken på legesentret og få resultatene levert ut der. Jeg vet ikke sikkert, så du får prøve å finne ut selv hva grenseverdien er for når de kan ta førerkortet, men tror det er 30.
Ut ifra det du skriver her så vil jeg tippe at du ligger under 30 pdd. Dessuten har du gjort en god jobb som beviser at du ikke er spesielt utsatt for alkoholavhengighet, men det kan selvfølgelig endre seg til det verre om du går tilbake til å drikke 6-12 (halvlitere?) hver dag i lange tider.

Sitat av Tysteren Vis innlegg
Du blir nødt til å bevise i 6 måneder at du er edru, og rusfri, for å få førerkortet tilbake.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? At han kommer til å miste førerkortet og ikke kan drikke en dråpe alkohol på et halvår?
Sist endret av Ringen365; 8. juli 2021 kl. 12:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Hva mener du med det? At han kommer til å miste førerkortet og ikke kan drikke en dråpe alkohol på et halvår?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg var nok litt uklar der.
Når / hvis han først mister førerkortet, er det krav om å vise at man har en god edruelighet i 6 måneder for å få førerkortet tilbake. Om det innebærer et totaltavhold fra alkohol eller ikke, vet jeg ikke. Det bør legen svare på.

Jeg har ikke vært i situasjonen der alkohol har vært et problem for førerkort. Det har kun vært andre rusmidler som har vært problemet. Da måtte jeg avholde meg totalt fra rusmidler i 6 måneder.

Sitat av EBA12344KU Vis innlegg
Brevet ang førerkortet ble sendt ut i begynnelsen av april, og jeg har ikke hørt noe etter det. Sendte inn klage på brevet med legeerklaring
Vis hele sitatet...
Bra at du sendte inn klage med legeerklæring. Det sørger for å eventuelt forsinke prosessen. Du kan gjerne ringe og spørre om status.
Sist endret av Tysteren; 8. juli 2021 kl. 12:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Identisk Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei som en som har drukket hver dag tror jeg du må erkjenne at å drikke på ferie ikke gjør deg godt. Du har fortsatt problemer med å holde deg unna alkohol selvom du ikke drikker hver dag (bra!) og du vil sannsynligvis alltid ha avhengighet til alkohol så lenge du fortsetter å drikke om det så bare er planlagt iblandt eller eller en enhet.
Få antabus fra legen og legg alkohol bak deg. Hilsen tørrlagt
Trådstarter
4 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei som en som har drukket hver dag tror jeg du må erkjenne at å drikke på ferie ikke gjør deg godt. Du har fortsatt problemer med å holde deg unna alkohol selvom du ikke drikker hver dag (bra!) og du vil sannsynligvis alltid ha avhengighet til alkohol så lenge du fortsetter å drikke om det så bare er planlagt iblandt eller eller en enhet.
Få antabus fra legen og legg alkohol bak deg. Hilsen tørrlagt
Vis hele sitatet...
Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg har drukket øl 2 ganger siden april og ikke såpass at jeg ble full noen av gangen.
Hadde det ikke vært pga førerkortet hadde jeg aldri sluttet å drikke. Livet for meg handler om å kose meg. :-)
Har du svar på noen av spørsmålene mine eller?
Jeg måtte avlegge prøver etter promille dom. Drakk bare i helgene ganske mye. Men bare det jeg vill anta er rimelig normalt for ungdom på min alder. Jeg hadde og veldig høye verdier bare etter Helge drikking. Tok en prøve til etter 1 mnd. Da hadde jeg ikke rørt alkohol. Det ga fortsatt utslag på testen men verdiene var innafor. Etter den testen så ga fastlegen klarsignal på at jeg kunne ta lappen igjen. Og har aldri måtte teste meg igjen.