Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4049
Nesten.

Aner ikke hvorfor, men jeg fikk for meg at det var tid for den årlige ørevoks-innhøstingen. Så jeg kjørte på, etterhvert tror jeg en fascinasjon oppstod over hvor mye som faktisk får plass inni øret.

Jeg endte i alle fall opp med å presse ørevoks inn i øret. Jeg har prøvd å pusle sammen igjen disse skjebnesvangre minuttene, men jeg klarer virkelig ikke å forstå hvordan jeg endte opp med å gjøre dette...

...med begge ørene!

Dette må ha vært på torsdag eller noe. Hvert nye forsøk på å utbedre sender meg bare lenger tilbake enn jeg var før inngrepet. Påspandert meg noen altfor dyre oljer, men jeg klarer ikke å forstå hvilken vinkel man må holde hode for å få noe til å renne inn i hodet.

Kan noen hjelpe meg??? Før jeg blir gal?
Sist endret av Tøffetom; 1. desember 2020 kl. 19:40.
Dusjen er er din venn. Stå lenge og få vannstrålen til å treffe!
Det store internett sier at skylling av ørene hos fastlegen er visst 'vanlig'. Har du prøvd å få hjelp på nærmeste apotek? De skal visst ha noe greier slik at du kan skylle ørene selv.

Var en periode tidligere i livet mitt jeg misbrukte qtips, for å si det mildt. Greit irriterende.
du har hatt en q-tips for langt inn liksom? eller noe
Trenger ikke dyre oljer. Olivenolje er mer enn godt nok. Ta noen dråper i øret og «steng igjen» med litt papir/bomull. La det mykne i et døgn eller noe. Spyl ut med lunkent/varmt vann. Hvis du ikke får nok kraft i dusjen, så får du kjøpt en passende sprøyte på apoteket for 29 kr eller noe sånt. Og får du det ikke til selv, så fikser legen det på et blunk. Bare bruk litt olje før du drar dit, så gjør du jobben lettere.
Sist endret av Realist1; 1. desember 2020 kl. 20:04.
Jeg hadde samme i øret mitt. Fikk beskjed av legen å ha inni matolje og la det virke 24-48t. Deretter tar du en stor pipette med lunka vann og spruter passe hardt i øret. Til meg kom det ut noe på størrelse med en terning.
Øreskylledråper. Fyll øret nesten helt opp mens du ligger på siden. Så setter du i en vanlig øreplugg (hørselvern) og sover med oljen over natta. Så skyller du ut om morgenen.
Jeg må til ørelege jevnlig for å fjerne ørevoks. Har atopisk eksem i øregangene som gjør at det ikke kommer ut naturlig. Aldri bruk qtips. Ørelegen bruker en maskin til å suge det ut. Digg.
Drypp med matolje før du legger deg i noen dager før du drar til fastlegen for å få skylt ørene (Så fremt du ikke har hull i trommehinnen). Etter dette kan du kjøpe feks revaxør for å vedlikeholde senere. Dersom du har hull i trommehinnene tar du kontakt med ØNH, så får du fjernet med sug istedenfor.
De ørevannballongene og oljene er bare tull hos Apoteket. Gjør vondt til 100 tusen ganger verre, hvertfall hos meg.

Bestill time hos fastlegen, tar dem 10 min å skylde øret, og koster såvidt en hundrelapp.

Men som de andre sier her, putt olje i øret, før du dra til legen, 2 dager ish i forveien.
Sist endret av kalism; 1. desember 2020 kl. 20:09.
Kjøp en sånn: https://www.vitusapotek.no/oyne-og-o...10-ml/p/891119


Og så kaster du qtipsen du har. Du skal aldri stappe noe som er mindre enn albuen din inn i øret. Lurer på hvem som opprinnelig fant på at man skulle stappe qtips i øra.
Den øreskylleballongen som følger med i linken er helt genial å ta vare på. Istedet for å stappe qtips i øra innimellom kan man fylle ballongen med lunket vann og spyle reint øra over vasken. Det er utrolig effektivt.
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Kjøp en sånn: https://www.vitusapotek.no/oyne-og-o...10-ml/p/891119


Og så kaster du qtipsen du har. Du skal aldri stappe noe som er mindre enn albuen din inn i øret. Lurer på hvem som opprinnelig fant på at man skulle stappe qtips i øra.
Den øreskylleballongen som følger med i linken er helt genial å ta vare på. Istedet for å stappe qtips i øra innimellom kan man fylle ballongen med lunket vann og spyle reint øra over vasken. Det er utrolig effektivt.
Vis hele sitatet...
Gjør vondt verre den ballongen, svært mange som ikke aner hvordan de skal bruke, så de ender opp med å bare stappe inn med skit i øret.

Dra til legen, koster samme som vannballongen, og resultatet blir ti ganger bedre.
Sitat av kalism Vis innlegg
Gjør vondt verre den ballongen, svært mange som ikke aner hvordan de skal bruke, så de ender opp med å bare stappe inn med skit i øret.

Dra til legen, koster samme som vannballongen, og resultatet blir ti ganger bedre.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan den brukes feil?
I verste fall vil du bare løse opp skiten, uten at det blir spylt ut. Det vil altså uansett bli bedre enn det var.
Og vannballongen kan du bruke resten av livet, ikke bare én gang.
Så tilfeldigvis denne i går, der lege Wasim Zahid forklarer dette med å putte ting i ørene (rundt 12:55).
https://youtu.be/SrZ08Y29oBc?t=774

Var hos legen med det samme. "Dette kan jeg fikse", sa han, og tok et slags horn inntil øret som han skylte vann gjennom. Noen sekunder senere lå det en klinkekule med ørevoks der.
Olje funker sikkert greit, men det beste må være å kjøpe hydrogenperoksid på apoteket.
Går til innkjøp av sånn ballong! Akkurat det jeg trenger.

Takker!
Sist endret av Tøffetom; 1. desember 2020 kl. 21:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som nevnt over, olje og ballong. Det er et lite helvette å holde på med men det funker!
Har opplevd dette to ganger og siste gang var faktisk nå, det tar ca 3 uker før det ordner seg hos meg
Hvor mye matolje er det snakk om at man skal bruke? Og er det ikke jævlig ubehagelig å kjenne rennendes rundt inni der et helt døgn, renner ut på puta når man legger seg osv?
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvor mye matolje er det snakk om at man skal bruke? Og er det ikke jævlig ubehagelig å kjenne rennendes rundt inni der et helt døgn, renner ut på puta når man legger seg osv?
Vis hele sitatet...
Legen min anbefalte meg å ta en dråpe med matolje i øret om det skulle skje igjen. Vet ikke noe om disse andre metodene med ballong osv..
"Dersom det har dannet seg mye voks, har det vært vanlig å anbefale at du drypper olje eller vann i øregangen. Legg deg på siden og hell noen dråper inn i øregangen. Bli så liggende på siden i noen minutter. Dette kan føre til at voksen løser seg opp av seg selv, og kommer ut i løpet av de nærmeste timer eller dager.

Forskning viser imidlertid at drypping med olje ikke er bedre enn saltvann eller vanlig vann. Det er heller ikke vist at olje, saltvann eller vanlig vann er bedre enn ingen behandling. På apotek får du kjøpt et preparat som er beregnet for å fjerne voks. Men heller ikke slike ørevoksoppløsende midler er vist å være bedre enn olje eller vann."

https://nhi.no/sykdommer/orenesehals...egang/orevoks/

Just sayin'
Litt av ett oppheng du har hatt der

Men må innrømme at jeg har gravd min del selv. Jeg har funnet en fin metode der jeg vipper qtippen litt opp før jeg trykker den inn og "graver" herligheten ut.
Oljen folk snakker om på Apoteket er rett og slett olivenolje.
Til langt dyrere pris. Den er i tillegg blank istedenfor gul.

Det er like trygt å bruke vanlig olivenolje fra butikken, til en brøkdel av prisen. Fordelen med den fra apoteket er at den er lettere å få inn i øret, men om man har en sprøyte eller noe lignende å sprute det inn med, så kan man fint bruke den fra butikken.
Sitat av Alec Vis innlegg
Oljen folk snakker om på Apoteket er rett og slett olivenolje.
Til langt dyrere pris. Den er i tillegg blank istedenfor gul.

Det er like trygt å bruke vanlig olivenolje fra butikken, til en brøkdel av prisen. Fordelen med den fra apoteket er at den er lettere å få inn i øret, men om man har en sprøyte eller noe lignende å sprute det inn med, så kan man fint bruke den fra butikken.
Vis hele sitatet...
Sprøyte. Hvem faen har sånt hjemme
Dette er egentlig artig for min del. Jeg er fullstendig døv, og har alltid vært det. Likevel så er jeg mye mer bevisst enn dere andre på å rengjøre ørene mine. Hver gang jeg dusjer, skyller jeg ørene lenge i høyt trykk, deretter bruker jeg 2-3 qtips, helt til qtipsen ikke er skitten lenger.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Dette er egentlig artig for min del. Jeg er fullstendig døv, og har alltid vært det. Likevel så er jeg mye mer bevisst enn dere andre på å rengjøre ørene mine. Hver gang jeg dusjer, skyller jeg ørene lenge i høyt trykk, deretter bruker jeg 2-3 qtips, helt til qtipsen ikke er skitten lenger.
Vis hele sitatet...
Også artig å tenke på at du heller ikke hører om det skulle pakket seg sammen litt galgenhumor der kanskje men
Sitat av Stingray Vis innlegg
Dette er egentlig artig for min del. Jeg er fullstendig døv, og har alltid vært det. Likevel så er jeg mye mer bevisst enn dere andre på å rengjøre ørene mine. Hver gang jeg dusjer, skyller jeg ørene lenge i høyt trykk, deretter bruker jeg 2-3 qtips, helt til qtipsen ikke er skitten lenger.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke anbefalt å bruke qtips til å rense ørene, da ørevoks dyttes lengre inn i kanalen. Mange gode tips her: https://www.oticon.no/hearing-aid-us...lean-your-ears
Sitat av raze Vis innlegg
Det er absolutt ikke anbefalt å bruke qtips til å rense ørene, da ørevoks dyttes lengre inn i kanalen. Mange gode tips her: https://www.oticon.no/hearing-aid-us...lean-your-ears
Vis hele sitatet...
Aha, det var nytt for meg. Vet du om det kan føre til andre skader utenom å miste hørselen? Jeg er jo ikke akkurat bekymret for det.

Sitat av 420master Vis innlegg
Også artig å tenke på at du heller ikke hører om det skulle pakket seg sammen litt galgenhumor der kanskje men
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri hørt om at kan skje...
Sist endret av Stingray; 2. desember 2020 kl. 12:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg besøkte denne tråden tidligere i dag, og nå har jeg reklamer på forskjellige nettsider som viser "en enkel løsning på hvordan du renser ørevoks."
Bruker selv matolje i øret på 38C når jeg har ørebettennelse, og det demper smerter helt ekstremt bra. Nå har jo dette ingenting å gjøre med at du har blitt døv, men olje i øret = bedre for flere ting altså