Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  340 96164
Sitat av user2327 Vis innlegg
På lik linje med at man ikke bør få melde ut medlemmer like enkelt.
Vi er mange som sitter på enorme registrer over medlemmer på arbeidsplasser.
Man kan melde ut noen man ikke liker bare basert på fødselsnummer.
Vis hele sitatet...
Løsning: send en bekrefelse på motatt utmelding til personen på digipost eller brev til folkeregistrert adresse. Om utmeldingen er feilaktig ber du de ta kontakt for å annulere utmeldingen. På den måten er det lett å melde seg ut - samtidig som det også sikrer mot feilaktige utmeldinger.

Jeg ser ingen grunn til at man må begynne å dra inn ting som bank-id og gjøre hele prosessen veldig tungvindt. Det burde være enkelt å melde seg ut eller bytte trossamfunn.

Videre er det ikke vanskelig å melde ut folk du ikke liker i dag og man har person-nummeret. Er jo ingen som faktisk sjekker og signaturen er legitim på skjemaet du fyller ut.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Selv om mailene har samme utforming, så vil det jo være særdeles uprofesjonelt av kirka å slette mailene å kalle det spam, da dette er seriøse mailer.
Vis hele sitatet...
De er jo ikke akkurat berømte for å håndtere utmelding så veldig profesjonelt hittil... Tviler ikke på at de nok en gang "glemmer" å effektuere utmeldingene.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Så, i realiteten så støtter man alle andre trosamfunn ved å melde seg ut av kirken.
Vis hele sitatet...
This!

Dette er en av grunnene til at jeg ikke har meldt meg ut tidligere.
Ønsker ikke å støtte noe trosamfunn.

Forøvrig; Flott tiltakt Stormen!
Sitat av djxfade Vis innlegg
This!

Dette er en av grunnene til at jeg ikke har meldt meg ut tidligere.
Ønsker ikke å støtte noe trosamfunn.

Forøvrig; Flott tiltakt Stormen!
Vis hele sitatet...
Hva er dette for omvendt logikk? Du støtter kirken ved å si du er medlem. Dersom man ser at kirken har mindre antall medlemmer vil de få mindre støtte, og følgelig må ordningen endres.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva er dette for omvendt logikk? Du støtter kirken ved å si du er medlem. Dersom man ser at kirken har mindre antall medlemmer vil de få mindre støtte, og følgelig må ordningen endres.
Vis hele sitatet...
Kirken får like mye penger uansett hvor mange medlemmer de har. Støtten er ikke avhengig av antall medlemmer. Eneste forskjellen er at andre trossamfunn får samme beløp pr hode som kirken, så at kirken får færre medlemmer fører bare til økt støtte per hode, og dermed også økt støtte til alle andre trossamfunn. Så jo, utmelding fra kirken vil da i praksis være å støtte alle andre.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Kirken får like mye penger uansett hvor mange medlemmer de har. Støtten er ikke avhengig av antall medlemmer. Eneste forskjellen er at andre trossamfunn får samme beløp pr hode som kirken, så at kirken får færre medlemmer fører bare til økt støtte per hode, og dermed også økt støtte til alle andre trossamfunn. Så jo, utmelding fra kirken vil da i praksis være å støtte alle andre.
Vis hele sitatet...
Ja, forutsatt at alle ordninger holder seg slik det er idag. Med så mange medlemmer som de står med, så er det en løsning som gir mening, men hvis de faktiske medlemstallene kommer ut, så ser jeg ikke hvordan ordningene kan opprettholdes.

edit: for å gjøre det klinkende klart. Det eneste man gjør med slik logikk er å holde status quo og aldri få en endring.
Sist endret av Xasma; 28. september 2014 kl. 13:09.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er dessverre ikke slik det funker for kirken. Men ved å melde deg ut sørger du for at andre trosamfunn får mer penger, gitt at kirken får like mye eller mer i statsstøtte.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kirken får alltid like mye i støtte. Da deres støtte ikke er basert på medlemstall.

Men som Dezzire sier, jo færre medlemmer det er i DNK, jo mer penger får andre trosamfunn.

Så, i realiteten så støtter man alle andre trosamfunn ved å melde seg ut av kirken.



Om det en gang i framtiden blir endret, slik at man får betalt per medlem basert på en fast sum (På lik linje som politiske partier & interesseorganiasjoner har det), så kommer jeg gledelig til å melde meg ut av DNK.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, så sparer staten penger på at flest mulig står registrert som medlemmer av DNK, i og med at staten da kan betale ut mindre til andre trossamfunn.
En mer fair ordning, vil være å sette av en sum til støtte av trossamfunn, basert på det totale antallet som tilhører et trossamfunn, uavhengig av hvilket.
For så gi støtte basert på antall medlemmer til det enkelte trossamfunnet, men det igjen forutsetter at medlemstallene til DNK og alle andre trossamfunn er reelle.
Blir utvilsomt interessant å se om dette kan endre noe, men det spørs hvor raskt det skjer i så fall.

Per dags dato så er jo faktisk det å fortsette å være innmeldt i statskirken den beste måten å ikke støtte noen religiøse trossamfunn på. Dermed blir kanskje selve debatten like viktig som utmeldingstallene i seg selv. Altså, uavhengig av hvor mange som nå melder seg ut som følge av Stormens prosjekt, så blir det forhåpentligvis reist en produktiv diskusjon rundt temaet uansett.
Jo mindre medlemmer Den norske kirke har jo mindre støtte vil andre tros og livssynssamfunn få.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud...html?id=711481

Hvor har dere det i fra at andre trossamfunn får mer støtte hvis man selv melder seg ut av Den norske kirke?
Jeg klarer ikke å finne dette.
Sist endret av user2327; 28. september 2014 kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Både ja, og nei.

"Den statlige støtten beregnes ut fra et anslag på statens nettoutgifter knyttet til driften av Den norske kirke og nettobidrag fra Opplysningsvesenets fond til driften av kirken. Statens utgifter utgjøres av summen av to budsjettkapitler slik det er bevilget for 2012. Det dreier seg om kapittel 1590 Kirkelig administrasjon med fratrekk for inntekter (kapittel 4590) som til sammen utgjør vel 604 millioner kroner. Her inngår blant annet 183 millioner kroner til tilskudd til trosopplæring. I tillegg medregnes kapittel 1591 med tilhørende inntektskapittel (kapittel 4591) på til sammen vel 859 millioner kroner. Bidraget fra Opplysningsvesenets fond er basert på regnskap fra 2010. Det var på vel 93 millioner kroner og omfattet blant annet utgifter til presteboliger. Samlede statsutgifter er dermed beregnet til 1557 millioner kroner. Siden det per 1. januar 2012 var registrert 3 851 145 medlemmer (og tilhørige) i Den norske kirke, er støtten per medlem beregnet til 404 kroner per medlem (Kulturdepartementet 2012a).
"

Med andre ord: Staten gir like mye i støtte til kirken, uansett. Da utgiftene vil være omentrent lik hele tiden. For å redusere utgiftene må man med andre ord legge ned/selge kirker og sparke prester.


Den kommunale støtten er berettiget på medlemmet i seg selv, basert på staten sitt tall og basert på medlemmer.
Så kirken mister ikke nevneverdig mye. Men de andre trosamfunnene vil få mer.
Sitat av user2327 Vis innlegg
Jo mindre medlemmer Den norske kirke har jo mindre støtte vil andre tros og livssynssamfunn få.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud...html?id=711481
Vis hele sitatet...
Om du leser artikkelen mentalmelt lenket til tidlig i tråden, vil du se hvorfor blant annet jeg mener noe annet.
Siterer under et utdrag fra artikkelen.

Sitat av Ole Inge Bekkelund, avdelingsdirektør i Kirkerådet
Den norske kirke får en sum penger som politikerne bestemmer, og ikke penger basert på hvor mange medlemmer de har. Denne summen er utgangspunktet for hvordan statsstøtten til de andre tros- og livssynssamfunnene fordeles.
Vis hele sitatet...
Ut fra dette utsagnet, er det naturlig å dra slutningen at færre medlemmer i DNK, vil føre til økt støtte for andre trossamfunn, men ut fra siden du lenker til, kan det ved første øyekast, se ut til at dette er feil.
Det endrer likevel ikke på det faktum at medlemstallene til DNK er feil og basert på feil grunnlag.
Det som burde vært gjort, er å melde ut alle som står som medlemmer i DNK, for så å la alle som ønsker å være medlem i DNK melde seg inn selv, slik at medlemstallet i DNK faktisk består av folk som ønsker å være medlem.
Sist endret av Veggen; 28. september 2014 kl. 14:18.
Hvis vi som melder oss ut melder oss inn i andre trossamfunn ja.
Gjør man ikke dette vil de andre trossamfunnene ikke få økt støtte.
Jo, de vil få økt støtte.

Støtten som gis til de andre samfunnene, er basert på støtten DNK får delt på antall medlemmer.
Jo færre medlemmer, jo mer støtte per medlem.
Noe som igjen betyr mer støtte til andre trosamfunn.
Sitat av user2327 Vis innlegg
Hvis vi som melder oss ut melder oss inn i andre trossamfunn ja.
Gjør man ikke dette vil de andre trossamfunnene ikke få økt støtte.
Vis hele sitatet...
Så lenge støtten til andre trossamfunn er basert på støtten til DNK delt på antall medlemmer i DNK, vil det føre til at støtten som gis per medlem i andre trossamfunn blir høyere, dersom antallet medlemmer i DNK blir lavere.
Så nei, man trenger ikke da å melde seg inn i et annet trossamfunn, i og med at summer per medlem øker når antallet medlemmer i DNK synker.
Melder man seg inn i et annet trossamfunn, vil støtten øke ytterligere til det trossamfunnet man melder seg inn i.
Sist endret av Veggen; 28. september 2014 kl. 14:34.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
I et lengre perspektiv vil antakelsen om at utmelding medfører økt støtte til andre trossamfunn neppe holde. Samfunnsøkonomhatt på: Det skal være samsvar mellom statlig pengebruk og forventet nytte (fordel) av denne. Om vi antar nytten for enkeltindividet er uavhengig av antall medlemmer vil en halvering av medlemsmassen få omfattende konsekvenser for den totale samfunnsmessige nytten av statsstøtten til kirken. Dette vil gjøre det vanskeligere å argumentere politisk for å opprettholde pengebruken og på sikt føre til reduserte bevilgninger.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
I et lengre perspektiv vil antakelsen om at utmelding medfører økt støtte til andre trossamfunn neppe holde. Samfunnsøkonomhatt på: Det skal være samsvar mellom statlig pengebruk og forventet nytte (fordel) av denne. Om vi antar nytten for enkeltindividet er uavhengig av antall medlemmer vil en halvering av medlemsmassen få omfattende konsekvenser for den totale samfunnsmessige nytten av statsstøtten til kirken. Dette vil gjøre det vanskeligere å argumentere politisk for å opprettholde pengebruken og på sikt føre til reduserte bevilgninger.
Vis hele sitatet...
Det er jo dette som blir interessant å se om dette prosjektet kan være med å påvirke. Personlig tror jeg prinsippene her, og det at det blir satt fokus på i det hele tatt, er vel så viktig som om det er 5000 eller 50 000 som melder seg ut. Uansett ser jeg på dette her som en god og spennende utvikling.
Hvis man har kvaler mot at andre trosamfunn skal få mer statstøtte så kan det være greit å huske på at Humanetisk Forbund får sin statstøtte over denne tilskuddsordningen. Det vil aldri være et perfekt system, men kan ikke se for meg at det skader kampen mot kirken at andre trosamfunn får mer penger å benytte til å bekjempe kirkens dominerende posisjon i det norske samfunn.

Hvis du aktivt vil gjøre en forskjell så melder du deg inn i Humanetisk Forbund: www.human.no.
Jeg mistet helt respekten for humanetisk forbund da vi fikk en representant på besøk til klassen. Tviler på at hun hadde regnet med at hun skulle komme til "realfagsklassen" og få motstand. Hun var visstnok den eneste i humanetisk forbund i en ganske stor omkrets rundt oss som var betalt for å representere dem, og hun visste ikke shit om noen andre trossamfunn, og avskrev alt uansett hvor bra argumenter vi hadde. Ingen av oss er spesielt religiøse og humanetisk forbund var sikkert supert for mange av oss, men hun ødla det fullstendig. Latterlig at den eneste betalte skal gjøre en så dårlig jobb :P Da holder jeg meg til statskirka med god samvittighet.
Og hvilken forskjell skal liksom HF gjøre?

De er like ille som alle andre. Nesten på grensen til værre.
Nå må dere nesten forklare, hva er det de gjør verre? Det har gått meg helt hus forbi at å kjempe for å beholde dagens abortlover, fri forskning, aldersgrense på rituell omskjering og livssynsåpne seremonirom er verre enn å tilbe et spøkelse og motta statstøtte for å gjøre det. Eller bare hele kampanjen de har ført mot alternativbransjen, det i seg selv er grunn nok til å støtte opp om dem, spør du meg.
Sist endret av Deezire; 28. september 2014 kl. 16:03.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Jeg mistet helt respekten for humanetisk forbund da vi fikk en representant på besøk til klassen. Tviler på at hun hadde regnet med at hun skulle komme til "realfagsklassen" og få motstand. Hun var visstnok den eneste i humanetisk forbund i en ganske stor omkrets rundt oss som var betalt for å representere dem, og hun visste ikke shit om noen andre trossamfunn, og avskrev alt uansett hvor bra argumenter vi hadde. Ingen av oss er spesielt religiøse og humanetisk forbund var sikkert supert for mange av oss, men hun ødla det fullstendig. Latterlig at den eneste betalte skal gjøre en så dårlig jobb :P Da holder jeg meg til statskirka med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Så fordi en person fra en organisasjon besøkte dere, og var betalt av denne og viste seg å være idiot, så holder du på statskirken? Hvor er sammenhengen mellom de to? Man kan fint melde seg ut av kirken og be Humanetisk forbund ta seg en bolle. Det er ikke slik at man må melde seg inn i noe annet - skjønnheten i det hele er at man står fritt til å si at man ikke er medlem av statskirka, en annen trosretning eller forbund.

Humanetisk forbund har mange idiotiske uttalelser og jeg er ikke overrasket over at de kan bli utdebatert av en gjeng vgs elever, men hva dette har å gjøre med statskirken og ditt medlemskap der ser jeg ikke.
Sist endret av Xasma; 28. september 2014 kl. 16:11.
jeg er ikke ute etter å forlate statskirken uansett, så for min del hadde det ikke noe å si. Poenget er at om man må melde seg inn i noe annet for at det skal hjelpe å melde seg ut så vil det for de fleste være naturlig å velge humanetisk forbund, som jeg ikke tar seriøst i min hjemby. For all del kan det være helt annerledes andre steder.

Vi kom ikke med noen nye meninger eller argumenter, det var allmennkunnskap som ble diskutert. Ett eksempel er at hun brukte alt det voldelige som har skjedd som følge av religion som et argument. Så sier vi at dette er noe alle syke enkeltindivider har gjort, funnet noe å forsvare handlingene sine med. Så sa hun seg enig, og fortsatte å bruke det samme argumentet uansett hvor ofte vi tok det opp.

Jeg husker helt hvordan det gikk, det er en stund siden, men alle var ihvertfall overbevist om at hun vrei alt til å passe det hun tenkte var rett, uansett hvor feil hun hadde(og visste hun hadde)
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå må dere nesten forklare, hva er det de gjør verre?
Vis hele sitatet...
Jeg er generelt imot alle (religiøse)trosamfunn som skal blande seg inn i samfunnet generelt.

Når man i tillegg rekruterer dumme ungdommer som ikke vil være konfirmant i kirken, til trosamfunnet for økt støtte slik at man kan drive med sine politiske utspill, blir for meg totalt feil.

De bør heller registrere seg som et politisk parti eller en interesseorganiasjon og rekruttere ungdom på en annen måte...
Jeg har selv brukt betegnelsen feil, men nå er Human-Etisk Forbund alt annet enn et trosamfunn, det er et sekulært livssynsamfunn som jobber for et sekulært samfunn. Å ikke like dem på bakgrunn av at de er et du mener er et trosamfunn blir veldig feil i mine øyne.

De er hverken en interesseorganisasjon eller et politisk parti. Jeg ser ikke hvordan det vil forandre situasjonen om de skulle endre hvilket budsjettpost de får statstøtte under.
De får støtte som et trosamfunn. De "stjeler" medlemmer fra et trosamfunn, og oppfører seg som et trosamfunn.
Når de i realiteten er mer en interesseorganisasjon. Og bør dermed få sin støtte fra en slik post.

Det de gjør, er å lure dumme ungdommer og utnytter de i en situvasjon der de må velge. - valget kan knapt kalles frivillig i dagens samfunn der du "må" konfirmere deg.
Mitt problem med HEF er at de virker veldig politiske uten å direte være et politisk parti. Jeg vil ikke støtte dem i deres politiske agenda uten å først dette meg helt inn i hva de gjør og står for. Samtidig er det mange andre organisasjoner jeg mye heller vil støtte - men disse er ikke livssyn så de får ikke av denne kvoten til staten.
Nå er du helt på bærtur.

De oppfører seg ikke som et trosamfunn: De tror ikke på noe. Du må ikke tro på noe for å være medlem. Du kan til og med tro på noe, og være medlem. I sterk kontrast til andre trosamfunn. De er et livssynsamfunn.

Jeg er ikke sikker på om du er klar over hva en interesseorganisasjon er, men det er alt annet enn det du tror det er. Hvem er det i så tilfelle de jobber for? Det er hvertfall ikke alternativbransjen, det tror jeg vi med sikkerhet kan si. Men jeg lytter, hvem er det de driver en økonomisk lobby for?

Du har åpenbart gjort deg opp en mening om at alle ungdommer som melder seg inn i HF gjør det fordi de er dumme. Først og fremst så er tilbudet deres med borgerlig konfirmasjon kun som en konsekvens av akkurat det du nevner, folk føler seg tvunget til å konfirmere seg, men de er allerede klar over at de ikke tror på spøkelser. At det er en tradisjon i Norge å konfirmere seg kan du knapt klandre HF for. Det er heller ingen krav om å være "humanetisk konfirmert" for å være medlem av Human-Etisk Forbund.

Men det er intressant å observere at alle som velger noe annet enn deg åpenbart må være dumme. For bare dumme mennesker gjør andre valg enn deg.

Realiteten er at Human-Etisk Forbund er en av veldig få organisasjoner som jobber for en sekulær stat.
Hva skjer den dagen jeg dør når jeg har meldt meg ut av kirken? Er det en lik begravelse som om jeg er medlem? Har helst lyst til å brennes opp etter å ha gitt bort viktige organer som kan redde andres liv.
Først og fremst, hvis du dør av alderdom er det svært usannsynlig at organene dine vil være til nytte. Men skulle du være ute for f.eks. en fallulykke eller noe som putter deg i et koma i relativt ung alder, så er det stor sannsynlighet for at organene dine kan brukes. Derfor er det viktig at du har avtalt med dine nærmeste at du ønsker å være en donor, hvis det blir aktuelt. Les mer på: http://www.organdonasjon.no/donorkort/

Gravlundene i Norge er åpne for alle, uavhengig av tro eller ikke-tro. Du kan kremeres eller gravlegges som normalt. Hvis du er miljøbevisst velger du det første. Er du enda mer miljøbevisst så velger du å ikke ha en grav i det hele tatt, men det er et valg familien din tar.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Da er det over 2500 utmeldte siden i går kl 15. Skal forsøke å få litt presse på dette også
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Jeg mistet helt respekten for humanetisk forbund da vi fikk en representant på besøk til klassen. Tviler på at hun hadde regnet med at hun skulle komme til "realfagsklassen" og få motstand. Hun var visstnok den eneste i humanetisk forbund i en ganske stor omkrets rundt oss som var betalt for å representere dem, og hun visste ikke shit om noen andre trossamfunn, og avskrev alt uansett hvor bra argumenter vi hadde. Ingen av oss er spesielt religiøse og humanetisk forbund var sikkert supert for mange av oss, men hun ødla det fullstendig. Latterlig at den eneste betalte skal gjøre en så dårlig jobb :P Da holder jeg meg til statskirka med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke enten eller .. ( det er det sjeldent )
Det går an å melde seg ut av kirken og la være å melde seg inn i et annet tros-samfunn, inkl. HumanEtisk.
Da vil alle trosamfunn få litt mer penger.
I tillegg til det har man mange alternativer innen trosamfunn, og
noen utenfor. Et er å starte sitt eget ...

Apropos: Det utvikler seg nå en interessant debatt, litt på siden av
trådens utgangspunkt, nemlig Utmelding.no. Dette konseptet kan jo
utvides til flere felt av våre liv. Det er litt av hvert jeg kunne tenke meg
å melde meg ut av. Men debatt om verdien av Humanetisk forbund,
eller satanistene, hvis det er der man ønsker å melde seg inn, bør
kanskje få sin egen tråd, knyttet til denne. (Kun en ide til moderatorer)

ad KirkeUtmelding:
Jeg meldte meg ut av Kirken for ca. 30 år siden, skriftlig til min
lokale menighet, der jeg var døpt. Fikk bekreftelse i posten.
Har valgt å foreløpig ikke sjekke om jeg ennå er utmeldt.
Men har stor sympati med trådens tema og forsett.

( så den linket på min lokale facebook i dag ..).

Alt vel.
Sist endret av radion; 28. september 2014 kl. 22:50.
Hvis du var utmeldt før 1998 så må du melde deg ut igjen, med mindre du er meldt inn i et annet trossamfunn. Da kirken fikk et felles register tok de for seg folkeregisteret, og etter mye om og men, fjernet de som allerede var registrert i et annet trossamfunn.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Har også meldt meg ut nå! Tusen takk for siden. Glad for å ikke være en del av det systemet der lengre.
Tysk dvergpornograf
Appelsinhud's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Da er det over 2500 utmeldte siden i går kl 15. Skal forsøke å få litt presse på dette også
Vis hele sitatet...
Mulig jeg har misforstått noe elementært, men:
Hva skjer når kirken sier "utmelding kan ikke skje elektronisk" og sletter disse 2500+ mailene? Så vidt jeg har forstått finnes det ikke backup av dette.

Hvordan skal du i så fall forholde deg til det utmelding.no "lover"? Altså at man skal kunne melde seg ut av kirken gjennom siden.

Jeg tenker bare realistisk her, syns det er et flott tiltak og det skaper viktig oppmerksomhet rundt saken. Men kjenner jeg kirken rett, er det sannsynlig at de gir en lang faen i den overfylte innboksen sin i morgen.
Sist endret av Appelsinhud; 29. september 2014 kl. 01:47.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Hvis dere som melder dere ut av Kirken ikke har en annen Religion og bruker Kirken i en eller annen form - bryllup - dåp- begravelser etc så er det et ord som beskriver dere Hykleri.
Vis hele sitatet...
For å ha et kristent bryllup må en av de som gifter seg være kristen, presten kan også nekte å gjøre dette om ikke begge parter er kristne, men det er opp til presten selv. Barnedåp er en religiøs seremoni, det gir veldig lite mening å ha om ikke foreldrene er religiøse.

Begravelser derimot, det er en helt annen problemstilling. Alle gravlunder er åpne for alle, uavhengig av tro eller ikke-tro. Dette er bare et arbeid kirken historisk sett har hatt, da man trenger et sted å putte døde mennesker. Kirken mottar tross alt statstøtte for å holde dette tilbudet åpent og tilgjengelig for alle.

Ingen hyklere her.
Sist endret av Deezire; 29. september 2014 kl. 04:42.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Per dags dato så er jo faktisk det å fortsette å være innmeldt i statskirken den beste måten å ikke støtte noen religiøse trossamfunn på.
Vis hele sitatet...
I et ekstremt kortsiktig perspektiv, ja. Men saken er at dagens tildelingsordning er helt avhengig av kirkens oppblåste medlemstall. Dersom medlemstallene synker tilstrekkelig, vil satsen som brukes for tildelinger til andre samfunn bli utålelig høy, og kirken må dermed finansieres gjennom en annen modell. Dette fører i alle tilfeller til en mer rettferdig fordeling, men kan også frigjøre store pengesummer til annen mer vettig bruk (for eksempel tildeles det 200 ganger mer offentlige midler til Den Norske Kirke enn til kreftforskning). Om målet er å ikke støtte noen religiøse trossamfunn vil det være bedre å melde seg ut av kirken og på den måten bidra til å tvinge frem en annen finansieringsordning, slik som en fast sum per medlem til alle uavhengig av kirkens medlemstall, enn å forbli medlem og sørge for at trossamfunnenes støtte stiger med andres utmelding over en lenger periode enn nødvendig.

For å illustrere hvor oppblåste medlemstallene etter alt å dømme er, er det bare å se til Eurobarometer poll 2010 som viser at andelen av norske innbyggere som tror det finnes en gud er på 22%. Samtidig er andel medlemmer av andre religiøse trossamfunn på ca 9%. Trekker man disse fra de 22 prosentene, sitter man igjen med at 13% av befolkningen har en potensiell religiøs tilhørighet til Den Norske Kirke. Likevel er hele 75% av Norges befolkning innmeldt i DNK. Selv om man legger på noe for feilmargin og mennesker med opplevd kulturell tilhørighet er det åpenbart at medlemstallene er voldsomt oppblåste. Om medlemstallet skulle synke til et mer reelt nivå, er det god grunn til å tro at dagens tildelingsmodell med rundt 4 milliarder i statlig og kommunal støtte til DNK med en tilsvarende medlemssats til andre, vil være fullstendig ugjennomførbar.
Sitat av Provo Vis innlegg
For å illustrere hvor oppblåste medlemstallene etter alt å dømme er, er det bare å se til Eurobarometer poll 2010 som viser at andelen av norske innbyggere som tror det finnes en gud er på 22%. Samtidig er andel medlemmer av andre religiøse trossamfunn på ca 9%. Trekker man disse fra de 22 prosentene, sitter man igjen med at 13% av befolkningen har en potensiell religiøs tilhørighet til Den Norske Kirke. Likevel er hele 75% av Norges befolkning innmeldt i DNK. Selv om man legger på noe for feilmargin og mennesker med opplevd kulturell tilhørighet er det åpenbart at medlemstallene er voldsomt oppblåste. Om medlemstallet skulle synke til et mer reelt nivå, er det god grunn til å tro at dagens tildelingsmodell med rundt 4 milliarder i statlig og kommunal støtte til DNK med en tilsvarende medlemssats til andre, vil være fullstendig ugjennomførbar.
Vis hele sitatet...
Nå er jo kirken også en langt større del av vår kultur og historie enn diverse andre trossamfunn da. Så at de får noe mer for å vedlikeholde bygg ol synes jeg er helt fair. Men 4mrd i året er litt i overkant selv om det ikke er direkte uproporsjonalt med hva f.eks operaen får per hode.
Sist endret av legalize_it; 29. september 2014 kl. 13:58.
Alt vedlikehold av verneverdige kirkebygg går allerede utenom dette budsjettet, og er riksantikvarens ansvar. En rimelig løsning vil være at kirken selv betaler vedlikehold av kirkebygg som er i aktiv drift, mens de kirkebygg som kirken ikke ønsker eller kan være aktive i, og som det er grunn til å ønske å beholde, vedlikeholdes av det offentlige av hensyn til kulturbevaring og de tilhørende gravlundene.
Sitat av Provo Vis innlegg
Alt vedlikehold av verneverdige kirkebygg går allerede utenom dette budsjettet, og er riksantikvarens ansvar. En rimelig løsning vil være at kirken selv betaler vedlikehold av kirkebygg som er i aktiv drift, mens de kirkebygg som kirken ikke ønsker eller kan være aktive i, og som det er grunn til å ønske å beholde, vedlikeholdes av det offentlige av hensyn til kulturbevaring og de tilhørende gravlundene.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker at flere kirker som ikke brukes lengre av kirken kan brukes til andre formål.

F.eks. Paradiso i Amsterdam.

Var der på ADE, heftig!

Det er også verdt å nevne at man kan være registrert i andre tros- eller livssyn enn den norske kirke uten at man nødvendigvis er helt klar over dette selv.

For å finne ut om du er registrert i et slikt annet tros- eller livssyn kan man ringe til Brønnøysundregisteret og oppgi personnummer, og deretter vil du motta et brev der det står hvilke opplysninger man har om deg:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud...html?id=597731

(Dette gjelder altså alle andre tros/livssynssamfunn enn Den norske kirke.)
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Kirken har mottatt alle henvendelsene og jobber nå med å finne ut hvordan de skal behandle de. De har sendt brev til kunnskapsdepartementet i dag:

http://i.imgur.com/kHBrz0B.png
"Øko-Terrorist"
Sitat av Stormen Vis innlegg
Kirken har mottatt alle henvendelsene og jobber nå med å finne ut hvordan de skal behandle de. De har sendt brev til kunnskapsdepartementet i dag:

http://i.imgur.com/kHBrz0B.png
Vis hele sitatet...
Haha værste mandags morgen ever?
Hvordan er det med digitale signaturer? Mange (f.eks. posten og de fleste leveringstjenester) henter jo inn signaturer hvor man skriver digitalt med en stylus. Hva om signaturen er skrevet med en datamaus? Er det godkjent?

I så fall kan du jo legge til dette på formen: http://jsfiddle.net/k8qkcass/ for så å legge til signaturen på dokumentet.
Om det så skulle skje at utmeldingene avvises, så burde dette i det minste få øynene opp for at systemet for utmelding ikke er godt nok. Det burde være mulig å melde seg ut via f.eks. en offentlig nettportal som bruker MinID og/eller BankID for identifikasjon.

Brev m/signatur, som forskriften krever, er jo egentlig ikke noe nevneverdig sikrere enn e-post -- bare mer tungvindt. Så jeg har ikke lett for å forstå det "sikkerhetsargumentet" som Kirken nevner i sin korrespondanse med departementet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Øby Vis innlegg
Brev m/signatur, som forskriften krever, er jo egentlig ikke noe nevneverdig sikrere enn e-post -- bare mer tungvindt. Så jeg har ikke lett for å forstå det "sikkerhetsargumentet" som Kirken nevner i sin korrespondanse med departementet.
Vis hele sitatet...
Den enklaste måten å sikre det på er jo å sende ut brev til dei som verdt utmeldt, med beskjed om å ta kontakt om det er ei feilaktig utmelding. Det er ein kostnad ved det, men den er relativt låg, og er vel ikkje veldig ulik den praksisen mange andre foreninger fører når det kjem til utmeldinger.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Hvordan er det med digitale signaturer? Mange (f.eks. posten og de fleste leveringstjenester) henter jo inn signaturer hvor man skriver digitalt med en stylus. Hva om signaturen er skrevet med en datamaus? Er det godkjent?

I så fall kan du jo legge til dette på formen: http://jsfiddle.net/k8qkcass/ for så å legge til signaturen på dokumentet.
Vis hele sitatet...
Veldig bra og intelligent tenkt, etse. Er i dialog med advokat om dette er lov nå - og det er jeg ganske sikker på at det er.

Hvis ja, så implementerer vi dette og baker en PDF som vi sender kryptert per epost til kirken. I verste tilfelle printer vi ut PDF-ene og sender de manuelt per post fra kontoret vårt; det koster ikke så mye hvis man sender ting samlet.

Samtidig har jeg mailet Datatilstynet for å få en dialog med de om hvordan man går fremover i denne saken. Det er viktig å forsøke å gjøre alt riktig, slik at man sikrer prosjektet legitimitet og levedyktighet.

Jeg må se om jeg ikke kan finne en finansieringsmodell som dekker hosting, utvikling og eventuell postlegging av utmeldingene.. Her vurderer jeg enten annonser eller en affiliate-avtale, sånn at nettstedet kan promotere andre livssynssamfunn etter at man har meldt seg ut (tenker primært Human-Etisk forbund). Dette er jo uansett veldig relevant, all den tid personen melder seg ut av kirken - og sannsynligvis nå har et annet (ikke registrert) livssyn...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stormen Vis innlegg
Her vurderer jeg enten annonser eller en affiliate-avtale, sånn at nettstedet kan promotere andre livssynssamfunn etter at man har meldt seg ut (tenker primært Human-Etisk forbund)
Vis hele sitatet...
I så fall kan du vinke farvell til all legitimitet i mine auge. Ein ting om HEF som organisasjon står bak, men om du som kommersiell aktør blir sponsa? Sheesh.
+1 til det slashdot sier. Jeg føler du burde satse på å holde den uavhengig - og heller si du tar i mot donasjoner for å holde driften gående. På den måten virker du mer troverdig - og i tillegg føles ikke det hele veldig kynisk. Om man plutselig kommer i en situasjon hvor man begynner å stille spørsmål rundt hvorvidt siden drives for å få inn fortjeneste blir det hele litt skummelt.

Ser ikke for meg dette krever så mye hosting at det er snakk om store summer uansett. Dette med å generere PDF er noe som fint kan gjøres på klientsiden med ting som f.eks. jsPDF. Dermed trenger egentlig ikke serveren din gjøre så veldig mye.

Ser for meg at siden kan fungere litt på denne måten;
- Brukeren besøker forrsiden, som er tilnærmet lik som den er i dag. Bare med ekstra felt for signatur.
- Når skjemaet er fyllt ut viser du utkast av hvordan dokumentet vil se ut, men i HTML format (med mulighet for å se PDF-versjonen om ønskelig).
- Brukeren får da 2 valg:
1: Automatisk sende dokumentet. PDF-genereres lokalt og sendes til din server hvor du sender epost på vegne av dem.
2: Laste ned dokumentet som PDF (som generes lokalt, så serveren får aldri noe som helst info), hvor du da opplyser om epost og post-adresse dokumentet kan sendes til.

Dette burde være relativt enkelt å sette opp, og ikke ha noen store kostnader å hoste. Så jeg ser ikke behovet for at man må ha finansiering. I hvertfall ikke mer enn hva jeg tror du kan få inn i donasjoner fra enkeltmennesker som synes dette er et meget godt prosjekt.
Sist endret av etse; 29. september 2014 kl. 18:55.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
I så fall kan du vinke farvell til all legitimitet i mine auge. Ein ting om HEF som organisasjon står bak, men om du som kommersiell aktør blir sponsa? Sheesh.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg skjønner ikke dette synet, så jeg bare spør: hva er så galt med det?

Du har meldt deg ut, og så står det: vil du melde det inn i human-etisk forbund? Klikk her hvis ja

Jeg ser ikke helt hvordan det går på "legitimiteten" løs, det er jo en gratis tjeneste på nett - og man gjør ikke noe mer eller mindre fordi man også tilbyr medlemsskap i andre organisasjoner?!

Igjen, jeg bare spør, fordi hjernen min forstår ikke problemet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hmm, jeg skjønner ikke dette synet, så jeg bare spør: hva er så galt med det?

Du har meldt deg ut, og så står det: vil du melde det inn i human-etisk forbund? Klikk her hvis ja
Vis hele sitatet...
I det du tek betalt for tenesta av annonsører trakker du inn i eit ullent område. Til no er du ei protestside, uten profittmotiv. Om du har eit profittmotiv tipper eg rimeleg mange organisasjoner, t.d. HEF, som er bygd på frivillig innsats, vil vende deg ryggen.

Kommersialisering og betaling per medlem for livssynsorganisasjoner er og prinsipielt betenkjeleg i mine auge - innmeldinga bør vere ei sak du har tenkt over, ikkje impulshandling.

Så sats på donasjoner og sjå på det som ei non-profit-teneste. Det trur eg truverdet ditt vil tene på. Og skal eg tippe vil eg tru det er element på forumet som er villige til å stille med rimeleg grei hosting for ei non-profit-teneste.

(Jada, eg forstår selgeren i deg vil kommersialisere alt, men det går faktisk an å handle ut frå andre interesser enn penger).
Sist endret av vidarlo; 29. september 2014 kl. 19:05.