Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3125
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har brukt quetiapine i tre år ca pga store søvnproblemer. De var en reddende engel ca første året men måtte opp i dose ofte..
Siste 6 mnd har jeg null virkning på 100mg og tar 50mg to-fire timer etter første inntak når jeg enda ikke har fått sove. Døgner ofte pga ingen virkning lenger. Eneste som skjer er litt ro i hodet ca 45 min etter inntak men 1,5 t etter inntak hvor jeg normalt sett skulle ha sovnet så roper alle tankene i hodet. Får ikke sove men når jeg til slutt sovner 6-8 t etter inntak så merker jeg når jeg våkner igjen at jeg tok litt mye quetiapine siden jeg får hangover og sover lenge. Legen min er ikke fan av at jeg trenger hjelp for å sove og skriver såvidt ut quietapin når jeg ber om ny resept... Hva kan jeg gjøre når de ikke funker lenger? Er det noen triks eller bruksmetoder jeg bør følge for bedre virkning? Drikker jeg for lite vann ved inntak eller er det vanlig at virkning forsvinner etter en stunds bruk?

Imovane vil heller ikke legen skrive ut men jeg må ha noe å sove på
Kanskje be om henvisning videre, hvis du da får medikamenter så kan ikke fastlegen uten videre ts dem fra deg.
Søvnproblemer over ett års tid med økende toleranse burde jo få legen til å tenke på spesialhelsetjenestwn. Men er desverre ikke noe Quick fix på søvnproblemer.
Har du prøvd og finne roten til søvnproblemene dine? Finner du det ut kan du prate med lege/psykolog
slik at du slipper tabletter for å sove.

Jeg ville som skrevet over meg her fått fastlege til og henvise til spesialisthelsetjenesten.
Du har rett på behandling, medikamentell eller ikke-medikamentell.

Jeg ville bedt legen om og skrive ut minstepakning Stilnoct eller Imovane og KUN bruke dette hvis du ikke har sovet natta før og fortsatt hatt problemer med å sovne.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Kanskje be om henvisning videre, hvis du da får medikamenter så kan ikke fastlegen uten videre ts dem fra deg.
Søvnproblemer over ett års tid med økende toleranse burde jo få legen til å tenke på spesialhelsetjenestwn. Men er desverre ikke noe Quick fix på søvnproblemer.
Vis hele sitatet...
Jeg går til psykolog fra før.

Sitat av svartemaja Vis innlegg
Har du prøvd og finne roten til søvnproblemene dine? Finner du det ut kan du prate med lege/psykolog
slik at du slipper tabletter for å sove.

Jeg ville som skrevet over meg her fått fastlege til og henvise til spesialisthelsetjenesten.
Du har rett på behandling, medikamentell eller ikke-medikamentell.

Jeg ville bedt legen om og skrive ut minstepakning Stilnoct eller Imovane og KUN bruke dette hvis du ikke har sovet natta før og fortsatt hatt problemer med å sovne.
Vis hele sitatet...
Jeg går til psykolog og vet grunnen til søvnproblemene mine. Vi jobber med grunnen i terapi men problemene er kronisk. Ønsker selvsagt å bli bedre men det jeg sliter med har dårlige prognoser så det handler mest om å lære seg å leve med de andre problemene
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Seroquel på mitt 6. år nå. Fungerer fremdeles, men jeg varierer doseringen litt, av og til tar jeg mindre enn maksdose angitt av legen, av og til tar jeg litt mer (forteller ikke legen det). Jeg pleier å ta utgangspunkt i morgendagens gjøremål.

Synes det høres pussig ut at det ikke fungerer lenger, da jeg aldri har merket en nedgang i effekten. Er du sikker på at det ikke kan være andre årsaker, som for eksempel at du sover midt på dagen?
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må opp i dose. Jeg starta først med 25, gikk opp til 50 noen uker senere, så 100 uker senere, og nå er jeg på 200-400 alt ettersom. Har brukt seroquel i 5-6 år.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du må opp i dose. Jeg starta først med 25, gikk opp til 50 noen uker senere, så 100 uker senere, og nå er jeg på 200-400 alt ettersom. Har brukt seroquel i 5-6 år.
Vis hele sitatet...
Er det ikke fra 150 mg den søvndyssende effekten forsvinner og fra 300mg den antipsykotiske effekten begynner?
Jeg ekke helt komfortabel med å ta antipsykotisk dose når jeg ikke sliter med psykose.. Og legen min sa sist jeg var der max 75-100 mg. Bare jævla kjipt at etter snart to år på 100 mg funker ikke dosen lenger!
Hvordan er legge rutinene deres dere andre som bruker quetiapin? Hvor mye væske svelger dere tabletten med? Har det noe å si om det er kaldt vann eller varm te for eksempel? Hvor lenge etter mat og når blir dere trøtte? Legger dere dere i senga etter inntak eller sitter oppe å venter på å bli trøtt?
Kanskje noe jeg må endre med inntaksrutinen min?
Ville trapped ned dosen. Mange, meg inkludert, får best søvn allerede ned mot 12,5 mg eller 6,25 mg. Det er konklusjonen i i utallige quetapine-tråder om søvn på freak. Jeg tar tabletten under tunga, i senga. Null vann liksom.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Ville trapped ned dosen. Mange, meg inkludert, får best søvn allerede ned mot 12,5 mg eller 6,25 mg. Det er konklusjonen i i utallige quetapine-tråder om søvn på freak. Jeg tar tabletten under tunga, i senga. Null vann liksom.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det er quetiapine du bruker? Minste tablett er på 25 mg og den er altfor liten til å dele i 2 eller 4, er ikke smeltetablett heller.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Den går fint an å dele i to.

Les mer om hvordan seroquel virker, særlig om at søvn effekt inntrer i lave doser, men har et tak for hvor sterkt den virker, etter et punkt økes kun de "nevroleptiske" (ap) effektene.

Det at vi må fortelle deg dette, er synd da, det er legens jobb å vite dette, og å informere pasientene.

Hvor mange hadde unngått negative langtidsvirkninger av seroquel (og bieffekt av høyere doser) hvis off label utskriving for søvn med seroquel, faktiske gjenspeilet dagens kunnskap om medikamentet?

Op, du har mistet den gode effekten over tid, fordi du har brukt høye dose der hver dag i lang tid uten pause, noe alle på medikamenter for søvn kan oppdage at er et problem.

Du har sikkert fått litt ekstra Hangover og nedsatthet pga de høye dosene også
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det ikke fra 150 mg den søvndyssende effekten forsvinner og fra 300mg den antipsykotiske effekten begynner?
Jeg ekke helt komfortabel med å ta antipsykotisk dose når jeg ikke sliter med psykose.. Og legen min sa sist jeg var der max 75-100 mg. Bare jævla kjipt at etter snart to år på 100 mg funker ikke dosen lenger!
Hvordan er legge rutinene deres dere andre som bruker quetiapin? Hvor mye væske svelger dere tabletten med? Har det noe å si om det er kaldt vann eller varm te for eksempel? Hvor lenge etter mat og når blir dere trøtte? Legger dere dere i senga etter inntak eller sitter oppe å venter på å bli trøtt?
Kanskje noe jeg må endre med inntaksrutinen min?
Vis hele sitatet...

Noen sier det ja. Det er noen dager jeg føler meg trøttere på de enn andre. Når det gjelder mat så føler jeg ikke det har noe særlig å si, annet at det tar litt lenger tid å bli trøtt. Jeg merker allerede effekt innen 30 minutter, og da har jeg gjerne spist 2-3 timer før.
Svelger tabletten med vann, brus, whatever. Det har ingenting å si, føler jeg. Jeg venter som regel på å bli trøtt, gjerne forran pcen, men det hender at jeg legger meg i sengen å lukker øynene. Da sovner jeg gjerne 15-20 minutter etter inntaket av seroquel, og merker da ikke den trøtthets effekten.

Hva gjør du om dagene? Er du i jobb som sliter deg ut på dagtid?
Jeg er ikke lege, og deler kun mine egne erfaringer basert på medikamentet. Jeg er heller ikke psykotisk, og gått på samme dose nå i kanskje 5 år sammenhengende. Så selv om dosen min høres høy ut så er det bare for søvnen sin del jeg tar de.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du sikker på at det er quetiapine du bruker? Minste tablett er på 25 mg og den er altfor liten til å dele i 2 eller 4, er ikke smeltetablett heller.
Vis hele sitatet...
Stikk innom apoteket og kjøp deg pilledeler, er knall til slike bittesmå piller. Brukte det før i tiden da jeg delte vallergan i 4
Du kan få bedre virkning hvis du drikker grapefruktjuice i forkant, det er kjent at det forsterket mange medisiner, også Quetiapine som du og jeg bruker. Spis gjerne litt mat en halvtime etterpå. Du kan også spørre legen om du får byttet mot Truxal for eksempel. Truxal og Quetiapine fungerer på nesten samme måte.

Jeg fikk byttet ut 100 mg Quetiapine mot 75 mg Truxal igår, sov som en stein inatt. Har også merket mindre effekt av Quetiapine etter flere års bruk, men byttet til Truxal mest fordi at jeg har gått opp ganske mye i vekt av Quetiapin.
Sist endret av Lommeløkt; 19. oktober 2021 kl. 11:24.
Mener Quetapine ja. Kjøp pilledeler. Med fordel velger du Seroquel AstraZenaca eller Seroquel Orifarm ved neste uttak på apotek. Disse tablettene er større enn de små oransje man kan få når man ikke bytter merke
Går på kvet selv, men når de ikke funker så prøv å vær litt nazi med deg selv og stå opp klokken 04 hver dag og legg deg klokken 23 til du faktisk får deg en god natt søvn. Truxal hjelper litt på det med stadige oppvåkninger.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
En liten oppdatering.. De to siste kveldene i går og i dag har jeg tatt 75 mg og 50mg istedet for 100 dosen jeg pleier. Har fortsatt ikke fått sove eller er trøtt nå tre timer etter inntak av 50mg.. Fikk ikke sove natta som var når jeg tok 75mg heller men slukna i 06-tiden og fikk en time på øyet som er alt jeg har sovet på to døgn nå.

For meg er det ikke kroppslig trøtthet som mangler men et hode fullt av traumer som aldri tier stille og holder hodet i alarmmodus.
Benzo sammen med quetiapine gir meg ro og god søvn men til nå har jeg prøvd å unngå fast bruk av benzo..
Kanskje det kan være en ide å ta en liten pause fra quetiapine og bare sove dårlig i noen dager? Og så begynne igjen på lav dose? Har du forresten snakket med legen om dette? Hvis ikke, så er jo det det første du bør velge å gjøre.
Relevant: jeg er enig i det du sier ( det du sier tar ca en uke med insomni) men over 100 mg pr kveld krever en seponering over flere uker/måneder etter min erfaring. Om ikke antall mg pr døgn har noe å si så har antall år pr milligram også noe å si.
Sitat av Gaba nation Vis innlegg
Relevant: jeg er enig i det du sier ( det du sier tar ca en uke med insomni) men over 100 mg pr kveld krever en seponering over flere uker/måneder etter min erfaring. Om ikke antall mg pr døgn har noe å si så har antall år pr milligram også noe å si.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende, det eneste vi *dødlige* kan komme med er synsing, for faktisk medisinsk helsehjelp bør han se en lege.

Mine anekdotiske erfaringer med 25mg tabletter som jeg tar litt hipp som happ er at bruker jeg det i mer enn 2-3 dager i strekk så slutter de nesten å funke, og da fungerer det med en 5-6 dagers pause for å bli helt nullstilt til virkningen igjen. Det vil ikke overraske meg om det krever flere uker for 100mg.